Tror folk verkligen på kryptovalutorna?

Permalänk
Medlem

Tror folk verkligen på kryptovalutorna?

(Förutom bitcoin, som kom först och är störst)

Det poppar hela tiden upp nya kryptovalutor, coinmarketcap listar hela 71 olika kryptovalutor.
Tror folk verkligen på att de kommer bli långvariga och användaa som riktig valuta, alltså att man kan handla med dem i affärer osv?

Eller är det så att alla bara köper och mine:ar dessa valutor för att de tror att någon annan ska köpa deras coins för ett högre pris (och de i sin tur tror att någon annan ska köpa för ett högre pris, osv)? Alltså en bubbla, man köper för att någon annan köper för ett högre pris och till slut slutar någon köpa för ett högre pris och då kraschar valutan.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

(Förutom bitcoin, som kom först och är störst)

Det poppar hela tiden upp nya kryptovalutor, coinmarketcap listar hela 71 olika kryptovalutor.
Tror folk verkligen på att de kommer bli långvariga och användaa som riktig valuta, alltså att man kan handla med dem i affärer osv?

Eller är det så att alla bara köper och mine:ar dessa valutor för att de tror att någon annan ska köpa deras coins för ett högre pris (och de i sin tur tror att någon annan ska köpa för ett högre pris, osv)? Alltså en bubbla, man köper för att någon annan köper för ett högre pris och till slut slutar någon köpa för ett högre pris och då kraschar valutan.

Jag är skeptisk till dessa kryptovalutor. Det känns inte helt hundra för mig. Blir det stort och etablerar sig ordentligt och man vet att det faktiskt fungerar som en alternativ valuta, då hänger jag på dock.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Medlem

Bitcoin var långt ifrån först.
Men nej jag tror knappast att 99% av alla kryptovalutor blir långvariga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Bitcoin var långt ifrån först.
Men nej jag tror knappast att 99% av alla kryptovalutor blir långvariga.

Vilka var först?

Jag förstår att det säkert funnits som koncept / idé långt innan bitcoin. Men bitcoin är väl den första kryptovaluta som fungerat i praktiken? Eller?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd

det finns en del intressanta alternativ till bitcoin som erbjuder förbättringar då det hela tiden sker viss evolution. men ja alternativa valutor är oftast bedrägeri, bitcoin har sina nackdelar men det är iallafall etablerat, om man köper rätt valuta(av dessa 71) så kan man nog göra en riktigt fin affär men det mest troliga är att man köper någon av de 67 valutorna som inte överlever.

Permalänk
Medlem

Det är otroligt fjantigt faktiskt, nog kan jag starta Icecoin och Bamsecoin. Vad löns det? Ingenting alls.
Jag tror faktiskt att Bitcoin är den enda som har en chans att överleva i längden.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

(Förutom bitcoin, som kom först och är störst)

Det poppar hela tiden upp nya kryptovalutor, coinmarketcap listar hela 71 olika kryptovalutor.
Tror folk verkligen på att de kommer bli långvariga och användaa som riktig valuta, alltså att man kan handla med dem i affärer osv?

Eller är det så att alla bara köper och mine:ar dessa valutor för att de tror att någon annan ska köpa deras coins för ett högre pris (och de i sin tur tror att någon annan ska köpa för ett högre pris, osv)? Alltså en bubbla, man köper för att någon annan köper för ett högre pris och till slut slutar någon köpa för ett högre pris och då kraschar valutan.

Uppenbarligen tror folk på det när de investerar många hundra tusen kronor i mining riggar. Däremot tror jag själv inte på det, men vem vet vad som händer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Uppenbarligen tror folk på det när de investerar många hundra tusen kronor i mining riggar. Däremot tror jag själv inte på det, men vem vet vad som händer i framtiden.

Det enda man med säkerhet kan säga är att de tror att de ska hinna få igen investerade pengar och lite till. De flesta människor är både tillräckligt cyniska och skrupelfria för att försöka göra sig en hacka på något som de egentligen inser är både meningslöst och slöseri med energi.

Många tror säkert på bitcoin, men knappast alla investerare. Det handlar mer om att fylla fickorna.

Permalänk

Tja, många trodde att internet endast var en fluga. Man vet aldrig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

om inte någon stor sida börjar använda någon av de nya valutorna så kommer dom inte fastna nej. Det är väl folk som mine'ar bara. Förutom då kanske litecoin som verkar bli stort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Det är otroligt fjantigt faktiskt, nog kan jag starta Icecoin och Bamsecoin. Vad löns det? Ingenting alls.

Vi kan starta SweclockerCoins

Alla på sweclockers hoppar på i början, får hundratusentals SwecklockerCoins™ och sedan sprider vi det till hela världen och gör en hacka.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av deadich:

om inte någon stor sida börjar använda någon av de nya valutorna så kommer dom inte fastna nej. Det är väl folk som mine'ar bara. Förutom då kanske litecoin som verkar bli stort.

Overstock.com började acceptera Bitcoins för några dagar sedan. Sedan är förtaget inte heller litet också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sony?:

(Förutom bitcoin, som kom först och är störst)

Det poppar hela tiden upp nya kryptovalutor, coinmarketcap listar hela 71 olika kryptovalutor.
Tror folk verkligen på att de kommer bli långvariga och användaa som riktig valuta, alltså att man kan handla med dem i affärer osv?

Eller är det så att alla bara köper och mine:ar dessa valutor för att de tror att någon annan ska köpa deras coins för ett högre pris (och de i sin tur tror att någon annan ska köpa för ett högre pris, osv)? Alltså en bubbla, man köper för att någon annan köper för ett högre pris och till slut slutar någon köpa för ett högre pris och då kraschar valutan.

Det är en trend helt enkelt. Precis som Lunarstorm en gång var. Dessa kryptovalutor har inget egentligt värde och kommer att för eller senare försvinna. Vad jag vet så används de flesta av dessa lösningar inte till något vettigt ens och detta gör ju inte direkt någon tjänst för dess fortlevnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Är det någon som har tänkt på inflation? I praktiken så är ju mining samma sak som att trycka upp nya pengar. Man har inte precis skapat något nyttigt.

Personligen tycker jag att det är otroligt dumt, och att alla borde lägga kraften hos deras grafikkort på att folda istället. Om vi gjorde det så skulle vi kunna bidra till att bota sjukdomar istället för att skapa inflation!

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är en trend helt enkelt. Precis som Lunarstorm en gång var. Dessa kryptovalutor har inget egentligt värde och kommer att för eller senare försvinna. Vad jag vet så används de flesta av dessa lösningar inte till något vettigt ens och detta gör ju inte direkt någon tjänst för dess fortlevnad.

Det var ju en spännande jämförelse. Lunarstorm har ju bara ersatts av (bättre?) alternativ av samma sorts tjänst. Om kryptovalutor går samma öde till mötes kommer det ju att bli otroligt stort.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

(Förutom bitcoin, som kom först och är störst)

Det poppar hela tiden upp nya kryptovalutor, coinmarketcap listar hela 71 olika kryptovalutor.
Tror folk verkligen på att de kommer bli långvariga och användaa som riktig valuta, alltså att man kan handla med dem i affärer osv?

Eller är det så att alla bara köper och mine:ar dessa valutor för att de tror att någon annan ska köpa deras coins för ett högre pris (och de i sin tur tror att någon annan ska köpa för ett högre pris, osv)? Alltså en bubbla, man köper för att någon annan köper för ett högre pris och till slut slutar någon köpa för ett högre pris och då kraschar valutan.

Många av dessa personer som håller "kryptovalutorna" högt, kallar dagens valutor för fiatpengar. Det dom menar är att värdet i dagens papperspengar är NOLL.

En sak kan jag säga. Det som är lite kul är att man klagar och anklagar dagens valuta system för att skapa bubblor, ha noll värde och vara uppbyggt digitalt där pengar saknar "riktigt" värde.

Istället så skapar man en ny "digital" valuta och blåser upp extrema bubblor på den. Komiskt är ordet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Det är en trend helt enkelt. Precis som Lunarstorm en gång var. Dessa kryptovalutor har inget egentligt värde och kommer att för eller senare försvinna. Vad jag vet så används de flesta av dessa lösningar inte till något vettigt ens och detta gör ju inte direkt någon tjänst för dess fortlevnad.

Det kan vi inte veta nu. Vi på /r/dogecoin samarbetar för att sprida Dogecoin och hoppas att det ska bli en stor valuta, åtminstone för att tippa folk på internet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vitsen med kryptovaluta är att den i teorin inte är belastad av ett enskilt lands eller regions konjunkturer och därför mer stabil, men den kan ju bli påverkad om den blir mer populär inom en viss region eller branch så som nu bitcoin förmodligen påverkas av kinas ekonomi något mer än världsekonomin i stort. Utöver det är det ju bara spekulation precis som de ökända tulpanlökarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Många av dessa personer som håller "kryptovalutorna" högt, kallar dagens valutor för fiatpengar. Det dom menar är att värdet i dagens papperspengar är NOLL.

En sak kan jag säga. Det som är lite kul är att man klagar och anklagar dagens valuta system för att skapa bubblor, ha noll värde och vara uppbyggt digitalt där pengar saknar "riktigt" värde.

Istället så skapar man en ny "digital" valuta och blåser upp extrema bubblor på den. Komiskt är ordet.

bitcoin är sämre än dagens fiatpengar, dagens valutor är uppbackade av skatter så ifall du får lön i bitcoins så måste du växla in dina bitcoins mot kr och betala skatt ifall du skall följa lagen, det är därför bitcoin inte har förbjudits då det inte hotar bankmaffian på riktigt.

bitcoin och liknande är uppbackat av....

Permalänk
Skrivet av anjora:

bitcoin är sämre än dagens fiatpengar, dagens valutor är uppbackade av skattar så ifall du får lön i bitcoins så måste du växla in dina bitcoins mot kr och betala skatt ifall du skall följa lagen, det är därför bitcoin inte har förbjudits då det inte hotar bankmaffian på riktigt.

bitcoin och liknande är uppbackat av....

Haha what? Dagens valutor är uppbackade av skattar?

Menar du skatter? Och i så fall huuur backar det på något sätt upp en valuta hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Är det någon som har tänkt på inflation? I praktiken så är ju mining samma sak som att trycka upp nya pengar. Man har inte precis skapat något nyttigt.

Personligen tycker jag att det är otroligt dumt, och att alla borde lägga kraften hos deras grafikkort på att folda istället. Om vi gjorde det så skulle vi kunna bidra till att bota sjukdomar istället för att skapa inflation!

Men till skillnad från vanliga valutor så finns det en begränsad mängd av kryptovalutorna.

Vanliga valutor trycks det dels upp nya pengar varje år och utöver det kan banker, eftersom de bara behöver n del av vad de lånar ut kontant, skapa nya pengar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är en trend helt enkelt. Precis som Lunarstorm en gång var. Dessa kryptovalutor har inget egentligt värde och kommer att för eller senare försvinna. Vad jag vet så används de flesta av dessa lösningar inte till något vettigt ens och detta gör ju inte direkt någon tjänst för dess fortlevnad.

LunarStorm höll på i nästan 10 år. Måhända att det var en fluga men det måste vara mest seglivade flugan i världshistorien då

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Men till skillnad från vanliga valutor så finns det en begränsad mängd av kryptovalutorna.

Vanliga valutor trycks det dels upp nya pengar varje år och utöver det kan banker, eftersom de bara behöver n del av vad de lånar ut kontant, skapa nya pengar.

Okej, det är förståss sant. Men till skillnad från vanliga valutor så kan man skapa en ny kryptovaluta i ett nafs, och då får man ju inflation trots den begränsade mängden coins per valuta

Edit: Föresten så har jag fått lära mig att en inflation på ett par procent eller så om året är nyttigt för ekonomin. Blir det inte svårt att hålla inflationen på en nyttig nivå med kryptovalutorna? Om man kollar på bitcoin så sker det till och med deflation, eftersom det försvinner coins och det inte kan nyskapas coins.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Det var ju en spännande jämförelse. Lunarstorm har ju bara ersatts av (bättre?) alternativ av samma sorts tjänst. Om kryptovalutor går samma öde till mötes kommer det ju att bli otroligt stort.

Lunarstrom var en fluga som sedan lades ner när folk slutade betala för diverse funktioner.

Skrivet av HurMycket:

Det kan vi inte veta nu. Vi på /r/dogecoin samarbetar för att sprida Dogecoin och hoppas att det ska bli en stor valuta, åtminstone för att tippa folk på internet.

Problemet är även det faktum att det finns flera olika sorters valutor och knappt något man kan köpa för dessa. Så länge som det inte finns ett fastslaget värde så kommer värdet gå upp och ner tills folk ledsnar helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

De lär endast existera för brottsliga ändamål, nu är det bara folk som vill tjäna massviss med pengar som investerar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackan_93:

Haha what? Dagens valutor är uppbackade av skattar?

Menar du skatter? Och i så fall huuur backar det på något sätt upp en valuta hahaha

det är just detta som bitcoinangängarna inte fattar, en valuta har en hel stat bakom sig och en centralbank som ser till att reglera inflationen och samtidigt som nya pengar trycks av banker och centralbanken så kompenseras detta av räntan man får. kryptovalutor är häftigt men det skall ses som ett komplement till dagens fiatpengar precis som man kan investera i guld, aktier, mark, whatever.

Permalänk
Medlem

Att man kan spekulera i dessa valutor och tjäna en hacka råder det inga tvivel om, så att säga att de kommer försvinna håller inte riktigt. De används dessutom som betalning på många webbshoppar, och fler blir det hela tiden. Så på ett sätt kan man väl säga att det här experimentet med kryptovalutor redan har lyckats?

Men att det ska bli ett fullgott alternativ till en vanlig valuta är en HELT annan sak...

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Många av dessa personer som håller "kryptovalutorna" högt, kallar dagens valutor för fiatpengar. Det dom menar är att värdet i dagens papperspengar är NOLL.

En sak kan jag säga. Det som är lite kul är att man klagar och anklagar dagens valuta system för att skapa bubblor, ha noll värde och vara uppbyggt digitalt där pengar saknar "riktigt" värde.

Istället så skapar man en ny "digital" valuta och blåser upp extrema bubblor på den. Komiskt är ordet.

Håller helt med dig. Kryptovalutor är i princip exakt samma sak som fiatpengar. Börjar man klaga på fiatvalutor och sedan ger sig in på bitcoins osv så är man nog inte riktigt forskat om ämnet utan endast lyssnat på bitcoinspropaganda. Har man väl insett att ens pengar egentligen inte är värt någonting så bör man investera i ädelmetaller såsom silver och guld, inte ge sig in på en annan värdelös valuta.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Om inte folk hade trott på kryptovalutor hade de ju inte haft något värde.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.