Permalänk

Första laptopen

Hej!

Vill skaffa mig min första laptop och är helt kass på vad jag behöver för att klara mina behov.

- Surfa
- Ordbehandling
- Film, streamat (netflix och liknande) och kanske uppspelat via intern/extern spelare
- Möjlighet att koppla till TV via HDMI
- 14-16" skärm, gärna att man kan ha den på uteplatsen en solig sommardag utan att bara se speglingar

Önskar självklart komma så billigt undan som möjligt!

Tack på förhand för svar!

/acespokket

Permalänk
Medlem

Det är många datorer som passar in på vad du önskar. Hade jag varit du så skulle jag gå till prisjakt.nu och studera vad du kan få genom att trixa lite med filtreringen som finns där.

Kort kan man säga att
- Surfa klarar de flesta datorer.
- Ordbehandling klarar de flesta datorer.
- Film kan kräva en någorlunda bättre processor, grafikkort samt ramminne (min 2Gb) - det beror på vad för sorts film du tittar på t ex snabba actionfilmer, sport, HD etc.
- För att se på film via HDMI så bör du satsa på HDMI version 1.4 (och senare)
- Att surfa utomhus har inte mycket med din dator att göra (men den måste ha Wifi) utan snarare beror det på hur långt det är till rautern och på vad som finns mellan datorn och rautern.

//ADmax

Permalänk
Medlem

specs minst dualcore 2,0ghz+ när det kommer till hd film för att ha bra flytt, är inget fan av macbook men för dina efterfrågningar och antar att du inste ska spela på den så skulle jag satsa på en macbook air FAST som alla är medvetna om är ju att apple produkter är överpris.

Använder själv en MBA pga att man har fått den från skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zz00zz:

specs minst dualcore 2,0ghz+ när det kommer till hd film för att ha bra flytt, är inget fan av macbook men för dina efterfrågningar och antar att du inste ska spela på den så skulle jag satsa på en macbook air FAST som alla är medvetna om är ju att apple produkter är överpris.

Använder själv en MBA pga att man har fått den från skolan.

Stödjer Macboox Air HDMI right out of the box, eller behövs någon omvandlare?

OnT: Tror att TS klarar sig på en dator för runt 5-6 000, men mer insatt än så är jag inte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Stödjer Macboox Air HDMI right out of the box, eller behövs någon omvandlare?

OnT: Tror att TS klarar sig på en dator för runt 5-6 000, men mer insatt än så är jag inte.

självklart klarar han sig på det men frågan är om han vill ha lyxen hos en macbook med längre batteritid sjukt snabb uppstart osv
nej den kör mini dvi men en adapter kostade inte mycket och fungerar lika bra som vanlig hdmi

Permalänk
Inaktiv

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Och så använder du dig av Plex media server för att kolla på film och priset är 3500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av zz00zz:

självklart klarar han sig på det men frågan är om han vill ha lyxen hos en macbook med längre batteritid sjukt snabb uppstart osv
nej den kör mini dvi men en adapter kostade inte mycket och fungerar lika bra som vanlig hdmi

Det är ju helt individuellt. ^^
Aha, då förstår jag, kunde inte hitta någon info efter en snabbkoll på deras hemsida.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Stödjer Macboox Air HDMI right out of the box, eller behövs någon omvandlare?

OnT: Tror att TS klarar sig på en dator för runt 5-6 000, men mer insatt än så är jag inte.

Finns bara HDMI direkt på moderkortet på retina versionerna av Macbook Pro vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns bara HDMI direkt på moderkortet på retina versionerna av Macbook Pro vad jag vet

vet inte hur det är med nya mbp men provade en mac book pro på elgiganten och för att vara i grund överpris produkter så tyckte jag den var helt ok jo visst kostade ju ca 12k men då fick man 1800p skärm duglig quad core osv men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zz00zz:

vet inte hur det är med nya mbp men provade en mac book pro på elgiganten och för att vara i grund överpris produkter så tyckte jag den var helt ok jo visst kostade ju ca 12k men då fick man 1800p skärm duglig quad core osv men men..

va? Tror du citerade fel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av acespokket:

Hej!

Vill skaffa mig min första laptop och är helt kass på vad jag behöver för att klara mina behov.

- Surfa
- Ordbehandling
- Film, streamat (netflix och liknande) och kanske uppspelat via intern/extern spelare
- Möjlighet att koppla till TV via HDMI
- 14-16" skärm, gärna att man kan ha den på uteplatsen en solig sommardag utan att bara se speglingar

Önskar självklart komma så billigt undan som möjligt!

Tack på förhand för svar!

/acespokket

Här får TS Blu-Ray, HDMI och en spec. som är mer en behövligt för det han ska göra för 4490kr.

Dock verkar denna dator ha problem med Win 8.1 enl. Prisjakt så vill TS uppgradera till det bör han i dagsläget iaf. tänka om. Tips: Installera Start Menu 8 (gratis) så får du en startmeny och kan boota förbi metro-gränssnittet i Win 8.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.