CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Köpte för ett tag sedan en Förstärkare (Pioneer VSX-527) som fungerade bra första veckorna. Den egentligen enda anledningen till köpet var för att denna förstärkare hade en app så jag kunde fjärrstyra den.

Sedan slutade appen att fungera..

Jag vände mig till CDON och dom har påstått flera gånger att det inte är deras problem utan att det är ett mjukvarufel hos Pioneer.
Vi har pratat i flera dagar och dom försöker hela tiden skylla ifrån sig.
Först säger dom att det är ett mjukvarufel som dom inte kan påverka och i nästa stund så vill dom skicka in den till en hårdvaruverkstad.

Dom påstår även att jag måste betala undersökningsavgift om inte verkstaden hittar något fel. Vilket dom förmodligen inte kommer hitta, då det med största sannolikhet är mjukvarufel.

Efter väldigt många om och men så beslutar jag mig för att häva köpet, men de nekas. De säger att jag hade 14 dagar på mig att ångra mitt köp och utnyttja ångerrätten. Dom påstår att dom måste skicka in den till verkstaden först för att se om det är något fel på just förstärkaren. Och att jag måste betala en avgift om det inte är det. (Nyss sa dom ju att det var ett mjukvarufel som pioneer var ansvariga för??)

Så enligt CDON så måste jag betala en undersökningsavgift för att det eventuellt är fel på appen, som ska vara kompatibel med min förstärkare. Annonserar man med funktioner så måste dom fungera. Gör dom inte det så har jag rätt att lämna tillbaka varan, men det tycker inte dom.

Måste man gå till ARN med varenda liten skitsak för att företag ska följa regler som finns?

Har flera gånger hänvisat dom till konsumentverket men deras support verkar inte kunna läsa.

Dumma kommentarer..

Jag beklagar att det inte fungerar som det ska.

Tyvärr är detta inget vi kan ta ställning till då det rör sig om ett mjukvarufel från Pioneer.
Jag ber dig kontakta Pioneer för att få vidare support i ärendet.

Dold text

Vi kan självklart ta in den för kontroll men skulle det visa sig att det inte är något hårdvarufel på produkten så är det kunden, du i detta fall, som får betala undersökningsavgiften som är 300kr.

Dold text

Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra.

Dold text

Man har ångerrätt på alla distansköp i 14 dagar från det att man har mottagit varan och denna tiden har tyvärr löpt ut så vi kan inte häva ditt köp, jag tycker fortfarande du ska vända dig till Pioneer om det är dom som utvecklar appen.

Ångerrätt och att häva ett köp är inte samma sak....

Dold text

Fråga 2013-11-29 10:45
Men eftersom det med största sannolikhet är mjukvaran det är fel på så känns det onödigt att skicka in den till en hårdvaruverkstad. Jag tänker inte betala någon avgift för något som inte fungerar.
Om ni inte kan garantera att det inte kostar något för mig så vill jag ha en annan lösning.

Svar 2013-12-02 10:24
Hej,
som vi tidigare skrev får du själv välja om du vill skicka in den eller ej. Då du skickar den till en extern verkstad som gör bedömningen av felet på din produkt kan vi således inte garantera att det kommer att täckas av garantin.

Fråga 2013-12-02 10:28
Okej men då får du komma med en bättre lösning då jag har rätt till det.

Svar 2013-12-03 17:05
Hej igen,

Detta kan vi tyvärr inte göra, vi har gett dig det alternativ vi ska ge dig enligt lag. Vi har också rätt enligt lag att debitera dig om det visar sig att produkten inte är defekt efter vi har skickat in den på service.

Dold text

Nu vet jag inte om det framkommit i tråden ( för många inlägg för att jag ska orka kolla med mobilen), men säljaren har rätt att försöka fixa felet tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs. Vilket innebär att du kan åka på felsökningsavgifter om inget fel upptäcks.

CDON har gjort helt rätt, enligt din redogörelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

För mig är svaret väldigt enkelt: Kostade appen något? Om den var/är gratis ingår den inte i köpet från cdon utan är en separat mjukvara från pioneer.

Klart att appen inte är gratis, den tog Pioneer betalt för indirekt när det sålde sin förstärkare.

Sen förstår jag inte på vilka andra sätt CDON och Pioneer ska lyckas få in appen i kundens telefon utan att kunden använder appstore?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

Problemet är ju att CDON inte ska ta in förstärkaren hos en extern partner för felsökning, utan CDON ska ta kontakt med Pioneer och skicka tillbaka produkten dit, då den uppenbarligen inte levererar vad som är utlovat.

Om det säljs med "Kan kontrolleras med Pioneer controlapp" som försäljningsargument, dvs står på lådan, så SKA detta fungera under hela garantiperioden! detta ligger under KKL

CDON är inte de som ska supporta produkten, MEN de ska ha kontakten med tillverkaren, du som konsument ska inte behöva gå till tillverkaren för att få dina saker fixade.

Vad ska CDON felsöka? Det är ju inga fel på förstärkaren, ska TS skicka in telefonen som han INTE har köpt hos CDON då tillsammans med sin router så att CDON kan felsöka i appen som de inte ens ansvarar för?

Skrivet av hoski:

Nu vet jag inte om det framkommit i tråden ( för många inlägg för att jag ska orka kolla med mobilen), men säljaren har rätt att försöka fixa felet tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs. Vilket innebär att du kan åka på felsökningsavgifter om inget fel upptäcks.

CDON har gjort helt rätt, enligt din redogörelse.

OM förstärkaren är trasig ja, vilket den inte är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Problemet med den här tråden är att vissa vägrar förstå att alla andra butiker hade agerat precis så som CDON har gjort och att alla andra butiker hade också angivit samma info om produkten, dvs. att det finns en app som kan möjliggöra styrning genom mobiltelefon.
Folk verkar glömma att CDON har nämnt att de kan ta in produkten för koll, men att de (som alla andra butiker) nämner att det kan bli en felsökningsavgift om det visar sig att produkten är felfritt.
Kan dessa personer för guds skull sluta smutskasta en butik som gör allting korrekt, precis som andra vettiga butiker?

Edit: För övrigt. VEM är det som tar och kontaktar försäljningsbutiken när de behöver support med sin vara? Då talar jag inte om att man misstänker att något är trasigt, utan att man eftersöker support, till exempel i form av en konfigurering eller ändring av inställningar mm.
Att tro på att support (inte reparation/garanti) ligger på försäljare och inte på tillverkare är helt enkelt dumt, de flesta butiker har tusentals artiklar och det skulle vara en omöjlighet för en återförsäljare att supporta utbilda personal i att supporta alla dessa olika produkter. Det hela är otroligt dumt bara. =/

Hoppa av din höga häst. Du har uppenbarligen noll koll.

Vi är överens om att CDON skött sig. De har chans att rätta till problemet (Även om jag tror att det är handhavande i det här fallet).

Du har fel i din "edit". Klarar man inte av att supporta produkterna man säljer ska/får man inte sälja dem. Om du haft någon som helst erfarenhet innom detta hade du vetat att till och med konkursföretag har kvar support/service etc. då det "säljs" ut till andra företag. Så, om vi antar att det inte är handhavande i det här fallet och att det faktiskt är fel på appen gäller följande (som alltid gäller): Slutkund--->Återförsäljare---->Leverantör--->Leverantör (Om appen är köpt av Pioneer från en annan leverantör tex.). Sedan Leverantör--->Leverantör--->Återförsäljare--->Slutkund.

Det finns många bra och dåliga exempel i tråden men för att ge en egen kan man jämföra det med typhus. Om spis/frys/varmvattenberedare/fönster/dörrar (Hur många exempel behöver du?) inte fungerar ringer och reklamerar du hos typhusfabrikanten och INTE respektive leverantör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk

Orkar inte läsa hela tråden, men jag tror inte det är fel på appen snarare så att du har uppgraderat till en version av Pioneer Control som är nyare än din receiver, varför tror jag det? Jo för att jag gjorde samma misstag.

Vissa påstår att man måste köra smartphone/platta på samma wifi för att det ska fungera men det stämmer inte jag kör trådat till receivern, däremot så kräver Airplay att de ligger på samma wifi.

Du kan även testa att lägga din Receiver på DMZ eller öppna portar om du vet vad du gör men börja med att nedgradera din app

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Vad ska CDON felsöka? Det är ju inga fel på förstärkaren, ska TS skicka in telefonen som han INTE har köpt hos CDON då tillsammans med sin router så att CDON kan felsöka i appen som de inte ens ansvarar för?

OM förstärkaren är trasig ja, vilket den inte är

Förstärkaren fungerar inte med deras app, som utlovat... det räcker, om de nu vill testa appen, så får ju firman som felsöker se till att ha verktyg (telefon) som klarar av felsökning av hårdvaran. Denna Förstärkare fungerar inte på det sätt det utlovats, därför ska köpet hävas.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

Förstärkaren fungerar inte med deras app, som utlovat... det räcker, om de nu vill testa appen, så får ju firman som felsöker se till att ha verktyg (telefon) som klarar av felsökning av hårdvaran. Denna Förstärkare fungerar inte på det sätt det utlovats, därför ska köpet hävas.

Den fungerar visst med appen, han har ju haft igång den med appen i samanlagt 4 veckor innan den tappade bort den via nätverket, problemet ligger antagligen i att han använder en gammal version av appen som antagligen buggade, han har själv sagt att den version han använder skapades 29 September med det kom en ny version 23 Oktober.

Permalänk
Medlem

Skicka in förstärkaren. Det kan vara så att problemet ligger och förstärkaren eftersom det är ett uppkopplingsproblem mot appen. Det kan vara så att nätverksdelen är trasig i förstärkaren? Har inte läst tråden - spekulerar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Uppenbarligen är det ju du som har noll koll?
Eller så har du helt enkelt missförstått hela mitt ursprungliga inlägg. Problemet i tråden är just det faktum att det finns de som inte är överens om att CDON har skött sig utan väljer att smutskasta dem istället. Dessa personer förstår inte heller att CDON måste få ett chans att rätta till problemet och att det inte är några konstigheter med att meddela om att det föreligger ett felsökningsavgift om man hittar ett fel (vilket alla butiker har som rutin att nämna).

Men i alla fall, för det första så talar jag utifrån hemelektronikbranschens perspektiv. Det intresserar mig inte det minsta för hur leverantörer, återförsäljare, slutkund och dylikt är inblandade i det hela och vilka rättigheter det gäller om man skall reklamera sin mikrovågsugn hos Börjes Vitvaror eller ej.
Som sagt, det är bara dumt att tro att återförsäljare skall ha support på uppenbara handhavandefel och övriga mjukvarurelaterade frågor i en produkt.

Det är tillverkaren som tillhandahåller denna typ av support. Det närmsta liknelsen jag kommer på är att ingen operatör i Sverige ger support på vare sig surfplattor eller mobiltelefoner (undantag iPhone, men inte iPad) utan hänvisar till respektive tillverkare.
Det vill säga, om jag nu skulle få för mig att ringa till Tele2 och få hjälp med att flytta över bilder från min hypotetiska HTC One X till en Macbook Air så skulle de hänvisa till HTC för support. Jag hoppas att jag har tydliggjort just vilken typ av support det rör sig om. Det är alltså åter igen inte support när man misstänker att något är trasigt, då är det alltid återförsäljare som gäller.
Med andra ord så kan inte CDON ställas till svars om det nu skulle vara en bugg i appen utan då får man som alla andra ha lite tålamod tills tillverkaren har uppdaterat appen.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sanazin:

Uppenbarligen är det ju du som har noll koll?
Eller så har du helt enkelt missförstått hela mitt ursprungliga inlägg. Problemet i tråden är just det faktum att det finns de som inte är överens om att CDON har skött sig utan väljer att smutskasta dem istället. Dessa personer förstår inte heller att CDON måste få ett chans att rätta till problemet och att det inte är några konstigheter med att meddela om att det föreligger ett felsökningsavgift om man hittar ett fel (vilket alla butiker har som rutin att nämna).

Men i alla fall, för det första så talar jag utifrån hemelektronikbranschens perspektiv. Det intresserar mig inte det minsta för hur leverantörer, återförsäljare, slutkund och dylikt är inblandade i det hela och vilka rättigheter det gäller om man skall reklamera sin mikrovågsugn hos Börjes Vitvaror eller ej.
Som sagt, det är bara dumt att tro att återförsäljare skall ha support på uppenbara handhavandefel och övriga mjukvarurelaterade frågor i en produkt.

Det är tillverkaren som tillhandahåller denna typ av support. Det närmsta liknelsen jag kommer på är att ingen operatör i Sverige ger support på vare sig surfplattor eller mobiltelefoner (undantag iPhone, men inte iPad) utan hänvisar till respektive tillverkare.
Det vill säga, om jag nu skulle få för mig att ringa till Tele2 och få hjälp med att flytta över bilder från min hypotetiska HTC One X till en Macbook Air så skulle de hänvisa till HTC för support. Jag hoppas att jag har tydliggjort just vilken typ av support det rör sig om. Det är alltså åter igen inte support när man misstänker att något är trasigt, då är det alltid återförsäljare som gäller.
Med andra ord så kan inte CDON ställas till svars om det nu skulle vara en bugg i appen utan då får man som alla andra ha lite tålamod tills tillverkaren har uppdaterat appen.

Självklart ska CDON ta ansvar för produkterna de säljer, allt enligt vad konsumentköplagen säger. CDON säljer en förstärkare från Pioneer som inkluderar en app från Pioneer, båda visas tillsammans på produktsidan, då ska båda också fungera tillsammans. Hade appen inte nämnts på samma sida som förstärkaren så hade det varit en annan femma. Nu är det inte så och därför åligger det återförsäljaren att se till att varorna de säljer fungerar, mjukvara/hårdvara, eller en kombination av båda kvittar.

Återigen påpekar jag att det inte gäller vid handhavandefel, men det gäller själva förstärkaren också. Hårdvara eller mjukvara, vara som vara enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OggeB:

Skicka in förstärkaren. Det kan vara så att problemet ligger och förstärkaren eftersom det är ett uppkopplingsproblem mot appen. Det kan vara så att nätverksdelen är trasig i förstärkaren? Har inte läst tråden - spekulerar bara.

Uppkopplingen går via routern, så vad är det som säger att det inte är routern som är problemet?

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Så du fixade alltså nätverksproblemet men har ett nytt problem? Vilket då?

Förut fungerade inte internetradion men den fungerar nu. I skrivande stund verkar allt fungera igen. Efter att jag installerade appen på en surfplatta och sedan avinstallerade den. Hokus pokus...

Skrivet av bosh1:

Är det CDON som sålt appen då?
Jag förstår inte hur ni tänker när ni skyller på CDON. Det är ju utgivaren av appen som har ansvaret. Tänk om man köper en playstation i butik 1 och en kontroll i butik 2 och den inte fungerar. Då är det ju inte butik 1 som har ansvaret.

Eftersom man inte har någon användning av appen utan produkt så räknar jag med att jag betalar för den när jag köper produkten. Skulle vara väldigt dålig marknadsföring för Pioneers del om man säljer förstärkare för flera tusentals kronor och sedan tar 7kr för en app.

Skrivet av Sabelskiöld:

Då kan jag upplysa att Pioneer ControlApp 3.0.0 kom 23 Oktober, kanske skulle börja med att uppdatera appen då

Jag skrev endast när appen skapades, och med det ville jag säga att dom har haft flera år på sig att skapa en stabil produkt. Självklart har jag den senaste versionen. Om du hade läst tråden så hade du redan fått svar på det.

Skrivet av Sabelskiöld:

Eller tänk om Youtube eller Netflix appen inte fungerar i PlayStation efter att jag installerat dem, är det SONYs fel då?

Ni har så dåliga jämförelser.. Men om Sony själva går ut med att det finns stöd för youtube och Netflix och det inte fungerar på 3 månader så kanske du vill ha svar på varför.
Om du dessutom köpt produkten ENDAST för att kolla på youtube och netflix med så har du ju haft en produkt i 3 månader som du inte har någon användning av.

Skrivet av Sabelskiöld:

Fast appen HAR ju fungerat så funktionen är det inget fel på, sen har han inte heller uppdaterat till den senaste versionen av appen, han skriver ju att appen han har skapades 29 sep, vad är det som säger att inte den versionen buggar när det finns en nyare som skapades 23 oktober? Han borde börja kolla upp det innan han gnäller, har man problem med en app så kollar man upp allt innan man gnäller på att det är fel på förstärkaren som antagligen inte har något fel alls.

Den har fungerat 2 gånger, i ca 2 veckor. Vart i helv*ete har jag nämnt att jag inte har den senaste uppdateringen? Självklart har jag gjort allt för att kontrollera så jag har de senaste versionerna. Det är skillnad på när något skapades och när något uppdaterades.

Skrivet av Sabelskiöld:

"Säljaren" i det här fallet då det gäller en app är Pioneer, appen var inget som följde med det han köpte på CDON, den får man tanka hem själv ifall man vill ha den, den är ju inte ett tvång att använda, i så fall vill jag att MARANTZ ger mig en massa prylar gratis till min förstärkare, jag har ju en massa utgångar kvar som jag inte kopplat in något i, men det står ju på deras hemsida att man kan koppla in dem där...eller ska jag kanske reklamera förstärkaren för att de inte följde med

Oj hur tänker du nu? CDON annonserade med att appen skulle fungera till förstärkaren, så även Pioneer.
Om du köper en telefon som varken går att ringa eller smsa då, blir du inte sur då? Eller tänker du kanske "Äh, det går ju att spela spel på den. Då fungerar den ju i alla fall!"
Appen stod med i beskrivningen och självklart kan den inte följa med i förpackningen, den får man ladda hem vid sidan av, precis som firmware-uppdateringar och drivrutiner osv osv. Man kan inte skicka med en app i förpackningen, det säger sig väl självt?

Skrivet av Yorg:

Jag tror att du sabbat dina chanser att få någon skälig ersättning eller goodwill från CDON med din attityd gentemot dem. Du verkar, utan att ha riktigt grund för det, överskatta dina rättigheter och underskatta dina skyldigheter som konsument ganska grovt.

OM den här funktionen var så viktig som du påstår skulle jag vilja hävda att du skulle ha kollat upp hur det faktiskt fungerade innan du köpte produkten. Jag skulle aldrig köpa något blint bara för att det står någonstans att det finns stöd för det jag söker, det kunde ju betyda nästan lite vad som helst (en app som bara kan styra volym etc).

Om du istället hade gått in med en mjukare approach, bett dem om råd, förklara besvikelse etc så tror jag att du hade fått bra mycket bättre bemötande och lösningsförslag.

Så länge det faktiskt inte är något fel på förstärkarens sida när det gäller kontakten med appen och appen fungerar på någon enhet (och inte din enhet stod specifikt listad som säljargument när du köpte) så är det inte någon som har något ansvar gentemot dig. Då är det du som inte gjort din research tillräckligt. Enheten du köpt var och är felfri, en funktion tillhandahållen av tillverkaren som återförsäljaren inte pushat för är knappast återförsäljarens huvudvärk.

Jag har själv en Onkyostärkare med liknande app och de flesta är riktigt dåliga tyvärr, men sånt är livet.

Jag har inte haft någon dålig attityd från början, eftersom detta pågått i 3 månader så är det klart man blir frustrerad?

Appen är extremt viktig i detta fall och jag gjorde allt jag kunde för att kolla om den var kompatibel med min övriga utrustning. Enligt specifikationer så är den kompatibel med de flesta Iphones osv. Just min (4S) är en utav dom.

"(och inte din enhet stod specifikt listad som säljargument när du köpte)" DET ÄR JU PRECIS SÅ DET VAR! Läs gärna hela mitt inlägg på sida 8 så får du lite mer information..

Skrivet av Sanazin:

Problemet med den här tråden är att vissa vägrar förstå att alla andra butiker hade agerat precis så som CDON har gjort och att alla andra butiker hade också angivit samma info om produkten, dvs. att det finns en app som kan möjliggöra styrning genom mobiltelefon.
Folk verkar glömma att CDON har nämnt att de kan ta in produkten för koll, men att de (som alla andra butiker) nämner att det kan bli en felsökningsavgift om det visar sig att produkten är felfritt.
Kan dessa personer för guds skull sluta smutskasta en butik som gör allting korrekt, precis som andra vettiga butiker?

Edit: För övrigt. VEM är det som tar och kontaktar försäljningsbutiken när de behöver support med sin vara? Då talar jag inte om att man misstänker att något är trasigt, utan att man eftersöker support, till exempel i form av en konfigurering eller ändring av inställningar mm.
Att tro på att support (inte reparation/garanti) ligger på försäljare och inte på tillverkare är helt enkelt dumt, de flesta butiker har tusentals artiklar och det skulle vara en omöjlighet för en återförsäljare att supporta utbilda personal i att supporta alla dessa olika produkter. Det hela är otroligt dumt bara. =/

Självklart kan det uppkomma en undersökningsavgift med cdon är väldigt tydliga med att det endast gäller HÅRDVARA. Det är där problemet kommer in.
CDON säger att det är mjukvarufel i min förstärkare, och vill sedan skicka in den till en verkstad som endast hanterar hårdvara. Hör du inte hur fel det låter?

Har genom kontakt med en medlem på Sweclockers fått tag på en som jobbar på just den verkstaden som förstärkaren skulle skickas till och han tvivlar på att dom skulle kunna hjälpa till i ärendet. Enligt honom verkade det som att jag hade fått betala mina 300kr och sedan haft kvar problemet. Dom hade aldrig fått in något ärende som liknade detta.

Skrivet av NordhNet:

För mig är svaret väldigt enkelt: Kostade appen något? Om den var/är gratis ingår den inte i köpet från cdon utan är en separat mjukvara från pioneer.

En app utvecklas inte av sig självt, med sunt förnuft så förstår man väl att kostnaden för att skapa appen för pioneer är inräknat i priset. Och om du läst tråden så ser du att det inte är någon tillval utan är en funktion på förstärkaren. Appen och förstärkaren kostade mig 2000kr.

Skrivet av Puttefnasket:

Kan och skall har inte samma betydelse, det är du medveten om eller? Det finns inget som helst krav att appen måste fungera med förstärkaren, det är en möjlighet, inte ett krav... CDON är i sin fulla rätt att skicka produkten dit där dom finner det är lämpligt för felsökning och dessutom har dom rätt att ta betalt för detta då deras åtagande när det gäller garantifall för hårdvaran och inte för mjukvaran som är beskrivet i försäljningsvillkoren som dessutom har godkänts av köparen ifråga då han ingick ett köpeavtal med CDON.

Ts är ju uppenbarligen fullt medveten om detta då han vägrar att skicka in förstärkaren till CDON då inget fel står att finna hos hårdvaran, dessutom hade ju ts möjligheten att utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från köpet ifråga men icke då, först efter flera månader vill han lämna tillbaka produkten och få sina pengar tillbaka och försöker då få sympati för sitt handlande genom att skapa en tråd på Sveriges största datorforum där han beskyller företaget för deras handlande trots att även dom försöker följa avtalet som är ingånget mellan köpare och säljare...

Självklart är det ett krav eftersom dom sålde förstärkaren och skrev att det skulle fungera? Jag köpte förstärkaren ENDAST för att den hade just den funktionen, annars hade jag haft kvar min gamla. Du har rätt i att deras garanti bara täcker hårdvarufel men det är inte det detta handlar om, utan att jag köpt en produkt som inte fungerar som den ska. Då spelar det ingen roll om vad CDON har för egna villkor utan då är det lagen som gäller.

Om du hade läst tråden så hade du fått reda på att det var efter ca 2 veckor appen slutade fungera. Och att jag även tog kontakt med CDON redan då. Och att det nu gått 3 månader med felsökning och kontakt med CDON utan att komma någonstans.
Jag vägrar att skicka in den då jag kommer få betala 300 kr i undersökningsavgift då det med största sannolikhet är fel på mjukvaran, inte hårdvaran.
Att skriva om detta på Sweclockers var en utan dom sista utvägarna för mig. Självklart sätter jag mig inte ner och skriver skit om ett företag i första hand. Det ska mycket till om jag ska lägga ner all denna tid och energi på att skapa en tråd om detta.
Som du kanske läst innan så har jag fått kontakt med en som utger sig att jobba på just den verkstaden CDON tänkte skicka förstärkaren till, och enligt honom verkade det också som att jag skulle få betala. Det är alltså ORIMLIGT att jag ska skicka in förstärkaren till en verkstad för att få bekräftat att det är något annat som är fel.

Skrivet av Valiumballong:

Appen borde kunna vara gratis och ändå vara att anse som en separat produkt. Appen medföljde ju inte, utan den fick man ladda ner separat från Appstore. Det går att styra förstärkaren med fjärrkontrollsappen, men om felet ligger i TS nätverk eller telefon så är det inte till CDON man ska vända sig. Jag gissar på att de som menar att det är Pioneer som bär ansvaret mot kunden här har rätt, därför att fjärrkontrollsappen levereras separat från en annan leverantör (från Pioneer, via Apple).

Hur hade du tänkt dig att appen annars skulle följa med produkten? Ska en telefon behöva medfölja med förinstallerad app för att ni ska förstå?
Det GÅR INTE att skicka med appen i förpackningen, därför måste man ladda ner den får appstore.
Jag har betalt 2000kr för en förstärkare med stöd för en app. Men fick bara en förstärkare. Och en förstärkare hade jag redan.

Skrivet av hoski:

Nu vet jag inte om det framkommit i tråden ( för många inlägg för att jag ska orka kolla med mobilen), men säljaren har rätt att försöka fixa felet tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs. Vilket innebär att du kan åka på felsökningsavgifter om inget fel upptäcks.

CDON har gjort helt rätt, enligt din redogörelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart har dom rätt till det du skriver, men eftersom du inte läst tråden kanske det blir svårt att förstå. Det är så att CDON säger att det är ett mjukvarufel, men vill skicka förstärkaren till en hårdvaruverkstad. Och säger även att om dom inte hittar något hårdvarufel så kommer jag få betala 300kr. Orkar inte förklara samma saker om och om igen men hoppas du förstår, och ser att det är något som är fel.

Skrivet av stolproten:

Klart att appen inte är gratis, den tog Pioneer betalt för indirekt när det sålde sin förstärkare.

Sen förstår jag inte på vilka andra sätt CDON och Pioneer ska lyckas få in appen i kundens telefon utan att kunden använder appstore?

Äntligen någon som tänkte som jag.. Pioneer tar betalt för appen och förstärkaren i samma pris.
Och vill även ha svar på hur man skickar med en app i en förpackning.

Skrivet av Systix:

Hoppa av din höga häst. Du har uppenbarligen noll koll.

Vi är överens om att CDON skött sig. De har chans att rätta till problemet (Även om jag tror att det är handhavande i det här fallet).

Du har fel i din "edit". Klarar man inte av att supporta produkterna man säljer ska/får man inte sälja dem. Om du haft någon som helst erfarenhet innom detta hade du vetat att till och med konkursföretag har kvar support/service etc. då det "säljs" ut till andra företag. Så, om vi antar att det inte är handhavande i det här fallet och att det faktiskt är fel på appen gäller följande (som alltid gäller): Slutkund--->Återförsäljare---->Leverantör--->Leverantör (Om appen är köpt av Pioneer från en annan leverantör tex.). Sedan Leverantör--->Leverantör--->Återförsäljare--->Slutkund.

Det finns många bra och dåliga exempel i tråden men för att ge en egen kan man jämföra det med typhus. Om spis/frys/varmvattenberedare/fönster/dörrar (Hur många exempel behöver du?) inte fungerar ringer och reklamerar du hos typhusfabrikanten och INTE respektive leverantör.

Vart har CDON skött sig? Dom säger att det är mjukvarufel på min produkt och vill skicka in den till en verkstad som endast hanterar hårdvarufel, och sedan nämner dom att om dom inte hittar något hårdvarufel så kommer jag få betala 300kr.

Så om jag då skickar in min förstärkare till verkstaden, så kommer dom säga att dom inte hittade några fel. Jag kommer få betala 300kr för att få tillbaka min produkt och felet kvarstår.
Hur har det löst mitt problem?

Skrivet av Sabelskiöld:
Skrivet av OskarW90:

Förstärkaren fungerar inte med deras app, som utlovat... det räcker, om de nu vill testa appen, så får ju firman som felsöker se till att ha verktyg (telefon) som klarar av felsökning av hårdvaran. Denna Förstärkare fungerar inte på det sätt det utlovats, därför ska köpet hävas.

Den fungerar visst med appen, han har ju haft igång den med appen i samanlagt 4 veckor innan den tappade bort den via nätverket, problemet ligger antagligen i att han använder en gammal version av appen som antagligen buggade, han har själv sagt att den version han använder skapades 29 September med det kom en ny version 23 Oktober.

Jag har aldrig i hela mitt liv nämnt något om att använder den första versionen av appen. Där emot har jag nämnt ett flertal gånger att jag har alla de senaste uppdateringar till både app och förstärkare. Nämnde bara när appen skapades, för ca 3 år sedan eller hur det nu var.. Med andra ord, tillräckligt med tid för att kunna skapa en stabil app.

Skrivet av Sanazin:

Uppenbarligen är det ju du som har noll koll?
Eller så har du helt enkelt missförstått hela mitt ursprungliga inlägg. Problemet i tråden är just det faktum att det finns de som inte är överens om att CDON har skött sig utan väljer att smutskasta dem istället. Dessa personer förstår inte heller att CDON måste få ett chans att rätta till problemet och att det inte är några konstigheter med att meddela om att det föreligger ett felsökningsavgift om man hittar ett fel (vilket alla butiker har som rutin att nämna).

Men i alla fall, för det första så talar jag utifrån hemelektronikbranschens perspektiv. Det intresserar mig inte det minsta för hur leverantörer, återförsäljare, slutkund och dylikt är inblandade i det hela och vilka rättigheter det gäller om man skall reklamera sin mikrovågsugn hos Börjes Vitvaror eller ej.
Som sagt, det är bara dumt att tro att återförsäljare skall ha support på uppenbara handhavandefel och övriga mjukvarurelaterade frågor i en produkt.

Det är tillverkaren som tillhandahåller denna typ av support. Det närmsta liknelsen jag kommer på är att ingen operatör i Sverige ger support på vare sig surfplattor eller mobiltelefoner (undantag iPhone, men inte iPad) utan hänvisar till respektive tillverkare.
Det vill säga, om jag nu skulle få för mig att ringa till Tele2 och få hjälp med att flytta över bilder från min hypotetiska HTC One X till en Macbook Air så skulle de hänvisa till HTC för support. Jag hoppas att jag har tydliggjort just vilken typ av support det rör sig om. Det är alltså åter igen inte support när man misstänker att något är trasigt, då är det alltid återförsäljare som gäller.
Med andra ord så kan inte CDON ställas till svars om det nu skulle vara en bugg i appen utan då får man som alla andra ha lite tålamod tills tillverkaren har uppdaterat appen.

CDON har fått en chans att rätta till problemet men dom säger ju att jag kommer få betala 300 kr om dom inte hittar något hårdvarufel, vilket verkstaden antagligen inte kommer hitta.
Nu börjar jag bli trött på dig och dina påståenden när du inte läser vad CDON faktiskt har skrivit. Dom säger själva att det är mjukvarufel, men vill skicka förstärkaren till en verkstad som endast hanterar hårdvara. Och om dom inte hittar något hårdvarufel så får jag betala undersökningsavgiften. Detta innebär alltså om verkstaden har problem med appen men inte hittar något hårdvarufel så kommer jag ändå få betala. Och sedan står jag där, 300kr fattigare och CDON kommer säga "Det är inget fel på din produkt, du får vända dig till pioneer".

Skrivet av Sabelskiöld:

Uppkopplingen går via routern, så vad är det som säger att det inte är routern som är problemet?

Självklart kan det vara fel i den, men enligt manualen så ska den vara kompatibel och jag har inga problem med den för övrigt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Börjar bli rätt långrandig tråd av detta, och att utröna var trasslet ligger, är det appen som är bristfällig så är det CDON ansvar att rätta till detta eller göra återköp, då den marknadsförs med att det ska fungera, så mycket är nog ganska klart.

Men innan man kommer dithän måste man veta om det är förstärkare eller app som krånglar eller inte, app och förstärkare är beroende av att andra system fungerar på rätt sätt, och är rätt inställt, och citerar mig själv nedan hur den biten kan kontrolleras till stor del.
Denna kontroll visar på om det blir CDONs / pioneers ansvar eller inte tycker jag.

Skrivet av ggustavsson:

TS logga in i router och anteckna den IP adress som förstärkaren får nu när appen fungerar, om senare appen slutar fungera, dvs inte kan ansluta, gör om samma sak, logga in och se om förstärkaren har fått annat IP, om det är så, problem funnit..

TS har citerat bruksanvisningen att DHCP gör config av IP automatiskt, och således inte ska behöva göra nån speciellt manuell sådan.

Men samtidigt är det just DHCP som ställer till det för TS, om DHCP i routern får för sig av olika anledningar att byta IP adress till förstärkaren så blir det att appen inte kan ansluta, i det läget blir det inte CDON eller Pioneers ansvar, dock borde dom kunna upplysa TS om hur denna ska få det att fungera.

Dock appen verkar inte den bästa heller, troligen scannar den vid installation eller första körning efter förstärkaren oavsett vilken IP den har, och lagrar detta värde, för att sen alltid använda detta IP.
Självklart borde det finnas funktionen att den kan scanna igen om den inte kan ansluta, inte bara presentera ett error när förstärkaren inte hittas på den gamla lagrade adressen.

Troligen därför appen också fungerar när den uppdateras, den scannar efter förstärkaren då som vid en nyinstallation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

...

Men i alla fall, för det första så talar jag utifrån hemelektronikbranschens perspektiv. Det intresserar mig inte det minsta för hur leverantörer, återförsäljare, slutkund och dylikt är inblandade i det hela och vilka rättigheter det gäller om man skall reklamera sin mikrovågsugn hos Börjes Vitvaror eller ej.
Som sagt, det är bara dumt att tro att återförsäljare skall ha support på uppenbara handhavandefel och övriga mjukvarurelaterade frågor i en produkt.

...

Hur en mikrovågsugn inte är en del av hemelektronik förstår jag inte. Och det är tydligt att du inte är intresserad av hur det fungerar men varför inte bara vara tyst i så fall? Och jo, som säljare ansvarar du för den supporten också. Får du många sådana frågor ska du som säljare ligga på leverantören att deras dokumentation är undermålig eller om den inte är det, hänvisa instruktionerna som finns.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Självklart ska CDON ta ansvar för produkterna de säljer, allt enligt vad konsumentköplagen säger. CDON säljer en förstärkare från Pioneer som inkluderar en app från Pioneer, båda visas tillsammans på produktsidan, då ska båda också fungera tillsammans. Hade appen inte nämnts på samma sida som förstärkaren så hade det varit en annan femma. Nu är det inte så och därför åligger det återförsäljaren att se till att varorna de säljer fungerar, mjukvara/hårdvara, eller en kombination av båda kvittar.

Återigen påpekar jag att det inte gäller vid handhavandefel, men det gäller själva förstärkaren också. Hårdvara eller mjukvara, vara som vara enligt konsumentköplagen.

Generellt sätt håller jag med om det du säger MultiMan. Men i det här fallet tycker jag är du är lite vag. Med "ta ansvar" så kan man i princip baka in vad som helst och det köper jag inte riktigt. Jag tycker till exempel att CDON inte (eller någon annan butik för den delen) ska ta ansvar för att tillhandahålla mjukvarurelaterad support då denna typ av support i de flesta fall har med handhavande att göra. Till exempel att ställa in korrekta inställningarna.
CDON har redan tagit ansvar för produkten de säljer. De har gjort det som alla andra butiker gör, vilket är att de ber kunden att skicka in varan till felsökning/reparation. Jag anser inte att det är skäl nog att få häva sitt köp då trådskaparens problem i detta fall har med handhavandefel (och delvis buggande mjukvara) att göra, och jag tror att varken du eller jag eller någon annan här kan förutse vad ARN skulle ha att säga om fallet. Speciellt då med tanke på att TS inte ens har låtit skicka in sitt förstärkare till CDON.

Skrivet av Systix:

Hur en mikrovågsugn inte är en del av hemelektronik förstår jag inte. Och det är tydligt att du inte är intresserad av hur det fungerar men varför inte bara vara tyst i så fall? Och jo, som säljare ansvarar du för den supporten också. Får du många sådana frågor ska du som säljare ligga på leverantören att deras dokumentation är undermålig eller om den inte är det, hänvisa instruktionerna som finns.

Jag har ingen intresse att höra på hur någon missförstår allt som skrivs och beter sig som ett litet barn som du så tydligt gör. Ta det inte personligt men det är så jag uppfattar Dig
Du kan ta och repetera dig själv hur många gånger som helst, men det förändrar inte det faktum att återförsäljare inte har handhavandesupport för en produkt. Du kan prova själv genom att ringa till en valfri återförsäljare alternativt operatör och be om hypotetiskt support, så kommer du själv se att de kommer att hänvisa till tillverkaren och i bästa fall koppla dig direkt till tillverkaren alternativt ge ut ett supportnummer till dem. Jag vet inte vilken låtsasvärld du lever i men uppenbarligen har du ingen som helst koll hur saker och ting fungerar i praktiken.
Jag ser inte längre ett poäng att sitta här och besvara din tjafs då du väljer att misstolka det som skrivs, alternativt är inkapabel att förstå.

Men oavsett hur saker och ting ter sig så kommer TS fortfarande att behöva ta sitt egna ansvar när det gäller handhavandefel och om TS ändå vill skicka in produkten till CDON för reparation/felsökning så har han fått tydlig information om hur han går tillväga.
Förhoppningsvis så kommer jag att slippa upprepa mig själv, men det jag (och uppenbarligen majoriteten här) ställer mig emot är smutskastning av CDON och andra butiker som skulle ge TS precis samma information.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det är väl lite av en gråzon detta. Det första du måste ha reda på är vad du har köpt för något av CDON. Är det en förstärkare inkl. en fjärrstyrningsapp (som du får ladda hem separat) eller är det en förstärkare med möjlighet att fjärrstyras av en app? När jag läser produktbeskrivningen på CDON.com för efterföljande modell uppfattar jag det som det senare.

Är det så att appen inte ingår i produkten får du ta ärendet med Pioneer, för CDON har inget med appen som produkt att göra. Räknas däremot appen som en del av produkten du köpt av CDON, ja då är det CDON:s huvudbry.

Som de flesta gissat ligger felet i appen, då får du helt enkelt ta reda på om appen ingår i produkten du köpt av CDON. Kan inte CDON svara på det (de har redan antytt att mjukvaran inte ingår alls vilket iof är fel) får du höra med nästa steg i ledet, vilket rimligtvis bör vara distributören i Sverige. Du kommer troligtvis inte få problemet löst via den vägen, men kanske i slutändan få köpet hävt.

Tills dess vi vet om du köpt en förstärkare inkl eller exkl app så är det inte lönt att diskutera vem som ska göra vad, för det är inget någon här på forumet kan ta ställning till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

TS har citerat bruksanvisningen att DHCP gör config av IP automatiskt, och således inte ska behöva göra nån speciellt manuell sådan.

Men samtidigt är det just DHCP som ställer till det för TS,

Just därför låser man IP't i routern för den enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Eftersom man inte har någon användning av appen utan produkt så räknar jag med att jag betalar för den när jag köper produkten. Skulle vara väldigt dålig marknadsföring för Pioneers del om man säljer förstärkare för flera tusentals kronor och sedan tar 7kr för en app.

Du kan inte använda ps kontrollen utan en playstation heller för den delen eller hur? Du säger att alla ger ett dåligt exempel men att allt bör vara "som du tycker", "men jag tycker.."... Det är du som har dom konstigaste exemplarna jag har sett. CDON säljer hårdvaran, om sedan det är fel på appen (mjukvaran) har inget med cdon att göra, dom har inte tagit betalt för den, så dom har inget ansvar för att den ska fungera eller inte. Det är som han sa innan, du köper playstation från butik 1 och kontroll från butik 2, om sedan kontrollen inte fungerar är det ite butik 1:s fel. OCH surprise, du kan inte använda kontrollen utan ps:en heller, så antar du att du redan betalt för kontrollen från butik 2 när du köpt ps:en från butik 1? det är ett väldigt bra antagande fortsätt så.. Dessutom så tar dom ju inte ens betalt för appen, så i detta exempel så har du fått kontrollen från butik 2 som present, men eftersom du antar att du redan betalt för den i butik 1 vill du att den ska fungera, annars lämnar du tillbaka ps:en till butik 1...

Ursäkta skrivningen, allt blev så kladdigt. Men det kan omöjligt bli kladdigare än TS så det är nog lugnt iaf

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Börjar bli rätt långrandig tråd av detta, och att utröna var trasslet ligger, är det appen som är bristfällig så är det CDON ansvar att rätta till detta eller göra återköp, då den marknadsförs med att det ska fungera, så mycket är nog ganska klart.

Men innan man kommer dithän måste man veta om det är förstärkare eller app som krånglar eller inte, app och förstärkare är beroende av att andra system fungerar på rätt sätt, och är rätt inställt, och citerar mig själv nedan hur den biten kan kontrolleras till stor del.
Denna kontroll visar på om det blir CDONs / pioneers ansvar eller inte tycker jag.

TS har citerat bruksanvisningen att DHCP gör config av IP automatiskt, och således inte ska behöva göra nån speciellt manuell sådan.

Men samtidigt är det just DHCP som ställer till det för TS, om DHCP i routern får för sig av olika anledningar att byta IP adress till förstärkaren så blir det att appen inte kan ansluta, i det läget blir det inte CDON eller Pioneers ansvar, dock borde dom kunna upplysa TS om hur denna ska få det att fungera.

Dock appen verkar inte den bästa heller, troligen scannar den vid installation eller första körning efter förstärkaren oavsett vilken IP den har, och lagrar detta värde, för att sen alltid använda detta IP.
Självklart borde det finnas funktionen att den kan scanna igen om den inte kan ansluta, inte bara presentera ett error när förstärkaren inte hittas på den gamla lagrade adressen.

Troligen därför appen också fungerar när den uppdateras, den scannar efter förstärkaren då som vid en nyinstallation.

Är glad över att du faktiskt läst det jag skrivit tidigare så jag slipper upprepa massa saker.
Har nu skrivit ner både IP och MAC-nummer. Bara att avvakta och se om appen slutar fungera igen.
Tack för din hjälp!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av Thex:

Det är väl lite av en gråzon detta. Det första du måste ha reda på är vad du har köpt för något av CDON. Är det en förstärkare inkl. en fjärrstyrningsapp (som du får ladda hem separat) eller är det en förstärkare med möjlighet att fjärrstyras av en app? När jag läser produktbeskrivningen på CDON.com för efterföljande modell uppfattar jag det som det senare.

Är det så att appen inte ingår i produkten får du ta ärendet med Pioneer, för CDON har inget med appen som produkt att göra. Räknas däremot appen som en del av produkten du köpt av CDON, ja då är det CDON:s huvudbry.

Som de flesta gissat ligger felet i appen, då får du helt enkelt ta reda på om appen ingår i produkten du köpt av CDON. Kan inte CDON svara på det (de har redan antytt att mjukvaran inte ingår alls vilket iof är fel) får du höra med nästa steg i ledet, vilket rimligtvis bör vara distributören i Sverige. Du kommer troligtvis inte få problemet löst via den vägen, men kanske i slutändan få köpet hävt.

Tills dess vi vet om du köpt en förstärkare inkl eller exkl app så är det inte lönt att diskutera vem som ska göra vad, för det är inget någon här på forumet kan ta ställning till.

Du uppfattade den efterföljande modellen precis som jag uppfattade den första, läser men även Pioneers egna beskrivning (som fortfarande finns kvar) så står det klart och tydligt att det ska fungera med appen.
Eftersom dom annonserat med det så är det en självklarhet för mig att jag köpt en förstärkare med inkl app. Då appen inte har någon som helst funktion utan förstärkare.
Man måste ju betala för att kunna använda appen, alltså skulle inte jag anse att den är "gratis". Även om alla kan ladda ner den. Precis som att vem som helst kan ladda ner drivrutiner till de senaste grafikkorten, men det betyder ju inte att dom fungerar utan hårdvaran.

Skrivet av MaKerS:

Du kan inte använda ps kontrollen utan en playstation heller för den delen eller hur? Du säger att alla ger ett dåligt exempel men att allt bör vara "som du tycker", "men jag tycker.."... Det är du som har dom konstigaste exemplarna jag har sett. CDON säljer hårdvaran, om sedan det är fel på appen (mjukvaran) har inget med cdon att göra, dom har inte tagit betalt för den, så dom har inget ansvar för att den ska fungera eller inte. Det är som han sa innan, du köper playstation från butik 1 och kontroll från butik 2, om sedan kontrollen inte fungerar är det ite butik 1:s fel. OCH surprise, du kan inte använda kontrollen utan ps:en heller, så antar du att du redan betalt för kontrollen från butik 2 när du köpt ps:en från butik 1? det är ett väldigt bra antagande fortsätt så.. Dessutom så tar dom ju inte ens betalt för appen, så i detta exempel så har du fått kontrollen från butik 2 som present, men eftersom du antar att du redan betalt för den i butik 1 vill du att den ska fungera, annars lämnar du tillbaka ps:en till butik 1...

Ursäkta skrivningen, allt blev så kladdigt. Men det kan omöjligt bli kladdigare än TS så det är nog lugnt iaf

Hur ska appen kunna skapas om den inte drar in pengar? Självklart så ingår appen i samma pris som förstärkaren. Som jag skrev innan, appen har ingen funktion utan hårdvara. CDON skrev att appen skulle fungera utmärkt med min telefon, men det gör den inte. I mina ögon så säljer CDON en produkt med både hård- och mjukvara. Jag betalade för en förstärkare med stöd för appen, men det fick jag ju inte.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Du uppfattade den efterföljande modellen precis som jag uppfattade den första, läser men även Pioneers egna beskrivning (som fortfarande finns kvar) så står det klart och tydligt att det ska fungera med appen.
Eftersom dom annonserat med det så är det en självklarhet för mig att jag köpt en förstärkare med inkl app. Då appen inte har någon som helst funktion utan förstärkare.
Man måste ju betala för att kunna använda appen, alltså skulle inte jag anse att den är "gratis". Även om alla kan ladda ner den. Precis som att vem som helst kan ladda ner drivrutiner till de senaste grafikkorten, men det betyder ju inte att dom fungerar utan hårdvaran.

Hur ska appen kunna skapas om den inte drar in pengar? Självklart så ingår appen i samma pris som förstärkaren. Som jag skrev innan, appen har ingen funktion utan hårdvara. CDON skrev att appen skulle fungera utmärkt med min telefon, men det gör den inte. I mina ögon så säljer CDON en produkt med både hård- och mjukvara. Jag betalade för en förstärkare med stöd för appen, men det fick jag ju inte.

Du måste skilja på möjligheten att fjärrstyra förstärkaren via en app och att appen ska kunna fjärrstyra förstärkaren som en del av produkten. Jag tolkar texten som att förstärkaren har inbyggt stöd för fjärrstyrning, och för detta kan du använda Pioneers egna app. Jag anser därför inte att appen är en del av produkten eller att det är något fel på produkten du köpt. Du fick inte med appen på köpet, fick ingen licensnyckel eller redeem code. I mina ögon är detta en typisk "bonus feature" som du "får på köpet" men inget som ingår i produkten. Troligtvis är det inget fel på förstärkaren eller mjukvaran i den utan felet ligger antagligen helt och hållet i appen.

Bara för att en produkt har möjligheten för t.ex. fjärrstyrning betyder det inte att extra programvara för fjärrstyrning ingår i själva produkten du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Du måste skilja på möjligheten att fjärrstyra förstärkaren via en app och att appen ska kunna fjärrstyra förstärkaren som en del av produkten. Jag tolkar texten som att förstärkaren har inbyggt stöd för fjärrstyrning, och för detta kan du använda Pioneers egna app. Jag anser därför inte att appen är en del av produkten eller att det är något fel på produkten du köpt. Du fick inte med appen på köpet, fick ingen licensnyckel eller redeem code. I mina ögon är detta en typisk "bonus feature" som du "får på köpet" men inget som ingår i produkten. Troligtvis är det inget fel på förstärkaren eller mjukvaran i den utan felet ligger antagligen helt och hållet i appen.

Bara för att en produkt har möjligheten för t.ex. fjärrstyrning betyder det inte att extra programvara för fjärrstyrning ingår i själva produkten du köper.

Nästan alla väljer produkter efter de extra funktioner som lovas, inte för att produkten med nöd och näppe klarar av sitt bas syfte (skicka ljud till högtalarna).

Har du missat att TS köpte just den förstärkarmodellen för att den skulle gå att styra med en app?
Det är väl klart att han blir upprörd när det inte fungerar som utlovat.

Att CDON misslyckats hjälpa TS efter nästan 4 månader är underkänt med god marginal! Men det kommer tyvärr inte som någon jätteöveraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Nästan alla väljer produkter efter de extra funktioner som lovas, inte för att produkten med nöd och näppe klarar av sitt bas syfte (skicka ljud till högtalarna).

Har du missat att TS köpte just den förstärkarmodellen för att den skulle gå att styra med en app?
Det är väl klart att han blir upprörd när det inte fungerar som utlovat.

Att CDON misslyckats hjälpa TS efter nästan 4 månader är underkänt med god marginal! Men det kommer tyvärr inte som någon jätteöveraskning.

Nej jag är medveten om varför TS köpte denna modellen, men det gör ju igen skillnad. Visst är det så att folk köper saker pga dess finesser.

Jag förstår mycket väl varför TS är upprörd, men jag försöker bara se på problemet objektivt. Vad folk tycker är helt ointressant i frågan.

CDON är ju knappast kända för deras service, men de har fortfarande inte gjort något fel. För mig är det inte logiskt att appen skulle vara en del av produkten TS köpt och därför inte ett ärende CDON ska ta.

Om CDON skulle acceptera ett återköp, vad skulle de göra med förstärkaren de får tillbaka? Oavsett kommer de förlora pengar på det, och CDON är inte ett företag som vet vad goodwill heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att finns en Gilla-knapp.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nej jag är medveten om varför TS köpte denna modellen, men det gör ju igen skillnad. Visst är det så att folk köper saker pga dess finesser.

Jag förstår mycket väl varför TS är upprörd, men jag försöker bara se på problemet objektivt. Vad folk tycker är helt ointressant i frågan.

CDON är ju knappast kända för deras service, men de har fortfarande inte gjort något fel. För mig är det inte logiskt att appen skulle vara en del av produkten TS köpt och därför inte ett ärende CDON ska ta.

Om CDON skulle acceptera ett återköp, vad skulle de göra med förstärkaren de får tillbaka? Oavsett kommer de förlora pengar på det, och CDON är inte ett företag som vet vad goodwill heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast säljer "man" en produkt som inte fungerar som utlovat (går att styra med app om man följer manualen), och inte hjälper kunden att byta ut den, så gör "man" ju faktiskt fel...

Att förhala i hopp om att kunde ska ge upp som CDON gör, är väldigt vidrigt.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att ta förstärkaren till en polare med en iPhone och ett WLAN och testa om det fungerar där? Om ja, då är det fel på antingen ditt nätverk eller din telefon.

EDIT: har du uppdaterat firmware på din förstärkare?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Är det inte bara att ta förstärkaren till en polare med en iPhone och ett WLAN och testa om det fungerar där? Om ja, då är det fel på antingen ditt nätverk eller din telefon.

EDIT: har du uppdaterat firmware på din förstärkare?

Herre gud.. läs tråden innan du skriver tack.
Ska jag köra runt på en förstärkare till en kompis och sedan testa förstärkaren i 2 veckor där? Låter det rimligt när den bör funka direkt när jag får den?
Både mitt nätverk och telefon uppfyller alla krav som Pioneer ställer.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av Thex:

Nej jag är medveten om varför TS köpte denna modellen, men det gör ju igen skillnad. Visst är det så att folk köper saker pga dess finesser.

Jag förstår mycket väl varför TS är upprörd, men jag försöker bara se på problemet objektivt. Vad folk tycker är helt ointressant i frågan.

CDON är ju knappast kända för deras service, men de har fortfarande inte gjort något fel. För mig är det inte logiskt att appen skulle vara en del av produkten TS köpt och därför inte ett ärende CDON ska ta.

Om CDON skulle acceptera ett återköp, vad skulle de göra med förstärkaren de får tillbaka? Oavsett kommer de förlora pengar på det, och CDON är inte ett företag som vet vad goodwill heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser det i alla fall som en funktion, om det är en bonus eller inte är inte relevant. Jag måste ha app-funktionen annars har jag ingen användning av förstärkaren.
Anser att allt som finns i beskrivningen ska fungera som utlovat. Och alla kan ju faktiskt använda en pryl för olika saker, min huvudfunktion med förstärkaren är egentligen inte att ge ljud till högtalarna. Funktionen är att jag ska kunna välja olika HDMI-enheter via telefonen, som sedan skickas till projektorn, att den även kan skicka ut ljud är en bonus för mig.

Och vill faktiskt fråga dig hur du hade tänkt dig att Pioneer skulle kunna skicka med någon redeem code för att jag ska kunna ladda ner en app till min telefon? Har Pioneer något annat val än att lägga upp appen på appstore?
Om argumentet att appen inte följer med i lådan så kan dom väl inte heller annonsera med att det fungerar?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Falsk marknadsföring verkar vara modeordet för tillfället här på Sweclockers. Hur resonerar ni i följande fall där flera butiker som säljer datorer skickar med spel såsom BF4 och andra spel?

Med ditt och andras synsätt är det ju falsk marknadsföring om programmet inte fungerar fullt ut trots att det bevisligen inte beror på hårdvaran som produkten bundlades med...

Jag skulle vara lite mer försiktig innan jag hojtade om falsk marknadsföring till höger och vänster speciellt på ett publikt forum som detta, kritiken mot CDON i detta fallet är inte på långa vägar så rättfärdig som så många hävdar.

Jag skulle vara mer försiktig att ge råd när man är okunnig om KKL samt aktuella lagar. Falskt marknadsföring är rätt tydligt uttryckt i SFS. Man kan liksom inte lova en massa och sen skita I att leverera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Lånar tråden lite

CDON skickade nyss vårat paket som väger för mycket för dom Villkoren posten.se har Väger 25kg och gränsen är 20

Står på posten såhär "Försändelsen följer inte tjänstevillkoren och kan bli försenad"

Att inte CDON kollar upp vad gränsen är på vikten på paket skickat med mypack

Det är inte CDON´s fel, sluta basha om saker som inte hör hit och i fel tråd dessutom, håll dig till din egen precis skapade tråd ist för att korsposta.
CDON kan inte ändra postens villkor, de är satta av dem, ingen annan.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(