CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Trådskaparen har redan konsulterat en konsumentvägledare, och beskedet blev att han kan kräva att appen ska fungera då produkten marknadsförts som fjärrstyrningsbar via en app. Såvida du inte är jurist själv så tror jag att vi kan släppa den frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är ju inte konsumentvägledare jurister heller och ARN's ord är inte lag, utan rekommendationer.
Har konsumentvägledaren sagt så till TS så har nog inte TS sagt helheten då appen i sig inte ingår i själva köpet av förstärkaren, utan är en sak man väljer själv att installera som ger dig möjlighet att styra förstärkaren, inte ett måste för att den skall fungera, det gör den utan appen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast nu är ju inte konsumentvägledare jurister heller och ARN's ord är inte lag, utan rekommendationer.
Har konsumentvägledaren sagt så till TS så har nog inte TS sagt helheten då appen i sig inte ingår i själva köpet av förstärkaren, utan är en sak man väljer själv att installera som ger dig möjlighet att styra förstärkaren, inte ett måste för att den skall fungera, det gör den utan appen

Appen ingår i marknadsföringen från både CDON och Pioneer och man ska alltså anta att den fungerar fungerar på avsett sätt, om inte får de göra om marknadsföringen, tex specificera att den bara fungerar med vissa telefoner med ett specifikt operativsystem eller sluta marknadsföra den.

Det enda som hittills inte framkommit tydligt är om nätverket (även förstärkaren och telefonen ingår i det) är rätt konfigurerat och fungerar, det är nog även den svåraste biten att ta reda på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Appen är ett tillval som inte är viktig för att förstärkaren ska fungera som dessutom INTE såldes av CDON...eller hur fungerade förstärkare innan apparnas tid?! CDON har inget som helst ansvar enligt konsumentköplagen så länge de inte har sagt att appen följer med köpet

Det är samma sak med mobiltelefoner, laddkabel till bilen följer inte med när jag köper en mobiltelefon, den får jag snällt köpa efteråt, men det måste ju vara helgalet då funktionen finns från början att man ska kunna ladda mobilen i bilen, bäst jag skriver till ARN och klagar

du verkar dock ha missat hela poängen med allt.

marknadsför CDON med att appen är kompatibel med varan så kan kunden KRÄVA att antingen få felet löst inom skälig tid eller häva köpet.

Och ja ARN kan ej tvinga ett företag, däremot kan dem svartlista dem vilket gör mycket större skada än totala ärendena som hamnar där.

Och om du själv läser på cdon's hemsida så står det klart oh tydligt att dem följer ARN's rekommendationer.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jovisst kan man det, men det är pioneers app, Pioneer ska se till att appen fungerar som den ska med deras produkter och har en tillverkare av t.ex recievers sagt "denna appa fungerar med våra produkter" så skall det företaget se till att det är så.

Det är inte CDON's fel att appen inte fungerar, dessutom(!) har appen faktiskt fungerat om man läser runt lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Appen ingår i marknadsföringen från både CDON och Pioneer och man ska alltså anta att den fungerar fungerar på avsett sätt, om inte får de göra om marknadsföringen, tex specificera att den bara fungerar med vissa telefoner med ett specifikt operativsystem eller sluta marknadsföra den.

Det enda som hittills inte framkommit tydligt är om nätverket (även förstärkaren och telefonen ingår i det) är rätt konfigurerat och fungerar, det är nog även den svåraste biten att ta reda på.

Skrivet av Tommty:

du verkar dock ha missat hela poängen med allt.

marknadsför CDON med att appen är kompatibel med varan så kan kunden KRÄVA att antingen få felet löst inom skälig tid eller häva köpet.

Och ja ARN kan ej tvinga ett företag, däremot kan dem svartlista dem vilket gör mycket större skada än totala ärendena som hamnar där.

Och om du själv läser på cdon's hemsida så står det klart oh tydligt att dem följer ARN's rekommendationer.

Varken CDON eller Pioneer har marknadsfört den så, de har informerat att det finns en app man KAN använda ifall man vill, vad som är marknadsföring verkar vara väldigt diffust för vissa så istället börjar man missbruka ordet "falsk marknadsföring" så att det tappar sin betydelse helt

Skrivet av tcntad:

Jovisst kan man det, men det är pioneers app, Pioneer ska se till att appen fungerar som den ska med deras produkter och har en tillverkare av t.ex recievers sagt "denna appa fungerar med våra produkter" så skall det företaget se till att det är så.

Det är inte CDON's fel att appen inte fungerar, dessutom(!) har appen faktiskt fungerat om man läser runt lite.

Det jag försökt säga hela tiden med, men det verkar inte vilja förstå det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast nu är ju inte konsumentvägledare jurister heller och ARN's ord är inte lag, utan rekommendationer.
Har konsumentvägledaren sagt så till TS så har nog inte TS sagt helheten då appen i sig inte ingår i själva köpet av förstärkaren, utan är en sak man väljer själv att installera som ger dig möjlighet att styra förstärkaren, inte ett måste för att den skall fungera, det gör den utan appen

Det är mycket möjligt att de inte är jurister. Poängen var att det enligt mig bara är en jurists ord som smäller högre än en konsumentvägledares i detta fall.

Jag tycker att ditt argument är lite besynnerligt. Vem är du eller jag att bestämma vad som är ett "måste" för kunden som köper produkten? Det som enligt mig ingår i köpet är ett löfte från tillverkaren om att man ska kunna fjärrstyra via appen. Vad KKL säger om detta tänker jag inte gräva ner mig i, då jag inte är kompetent att tolka lagar på det sättet, men jag tycker inte att ditt argument håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är mycket möjligt att de inte är jurister. Poängen var att det enligt mig bara är en jurists ord som smäller högre än en konsumentvägledares i detta fall.

Jag tycker att ditt argument är lite besynnerligt. Vem är du eller jag att bestämma vad som är ett "måste" för kunden som köper produkten? Det som enligt mig ingår i köpet är ett löfte från tillverkaren om att man ska kunna fjärrstyra via appen. Vad KKL säger om detta tänker jag inte gräva ner mig i, då jag inte är kompetent att tolka lagar på det sättet, men jag tycker inte att ditt argument håller.

För mig handlar tankefelet om ansvarsfrågan.

Om vi helt bortser från frågan om vad den rimliga "ersättningen" skulle vara och istället funderar på vem man ska vända sig till i det här så kommer jag alltid tillbaka till Pioneer.

CDON kan inte på något sätt påverka appen. De sålde en förstärkare som fungerar som den ska och har tillsammans med appen fungerat efter att de sålt produkten. Sen går appen "sönder" och kunden känner sig inte längre nöjd trots att förstärkarens funktion har inte förändrats, möjligen dess användninsområden. Men det är fortfarande appen som har den felande funktionen.

För att CDON ska kunna handla i det här fallet krävs att Pioneer i sin tur beslutar sig för att godkänna kundens klagomål som rimliga, annars skulle CDON behöva ta en ekonomisk smäll för att Pioneer inte lyckats få ordning på sin mjukvara. Jag hoppas och tror att det inte är rimligt för någon. Man skulle kunna tänka sig att CDON skulle ta den striden i kundens namn, men jag ser faktiskt inte det som en bra lösning för någon. Kunden är mycket bättre på att beskriva problemet, återskapa problemet, testa utrustningen på olika sätt och i övrigt framställa sitt fall på bästa sätt gentemot Pioneer, det kan inte CDON göra lika bra.

Om jag skulle uppdatera Photoshop på min maskin vilket gjorde att det inte längre gick att öppna bilder så skulle det vara Adobe jag vände mig till, inte butiken jag köpte datorn ifrån (även om det är en funktion man rimligen kan anta ska fungera på en dator och programmet följde med i köpet).

Så för all del, driv fallet vidare, men gör det mot Pioneer istället för CDON.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

För mig handlar tankefelet om ansvarsfrågan.

Om vi helt bortser från frågan om vad den rimliga "ersättningen" skulle vara och istället funderar på vem man ska vända sig till i det här så kommer jag alltid tillbaka till Pioneer.

CDON kan inte på något sätt påverka appen. De sålde en förstärkare som fungerar som den ska och har tillsammans med appen fungerat efter att de sålt produkten. Sen går appen "sönder" och kunden känner sig inte längre nöjd trots att förstärkarens funktion har inte förändrats, möjligen dess användninsområden. Men det är fortfarande appen som har den felande funktionen.

För att CDON ska kunna handla i det här fallet krävs att Pioneer i sin tur beslutar sig för att godkänna kundens klagomål som rimliga, annars skulle CDON behöva ta en ekonomisk smäll för att Pioneer inte lyckats få ordning på sin mjukvara. Jag hoppas och tror att det inte är rimligt för någon. Man skulle kunna tänka sig att CDON skulle ta den striden i kundens namn, men jag ser faktiskt inte det som en bra lösning för någon. Kunden är mycket bättre på att beskriva problemet, återskapa problemet, testa utrustningen på olika sätt och i övrigt framställa sitt fall på bästa sätt gentemot Pioneer, det kan inte CDON göra lika bra.

Om jag skulle uppdatera Photoshop på min maskin vilket gjorde att det inte längre gick att öppna bilder så skulle det vara Adobe jag vände mig till, inte butiken jag köpte datorn ifrån (även om det är en funktion man rimligen kan anta ska fungera på en dator och programmet följde med i köpet).

Så för all del, driv fallet vidare, men gör det mot Pioneer istället för CDON.

Fortfarande är det säljaren som har ansvaret. Så är det enligt svensk lsg, oavsett vad du tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Fortfarande är det säljaren som har ansvaret. Så är det enligt svensk lsg, oavsett vad du tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Men här handlar det ju om att när cdon levererade så fungerade appen, sedan uppdaterar Pioneer appen så den inte fungerar.
Det kan ju omöjligt någon tycka cdon ska stå för?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lingen123:

Men här handlar det ju om att när cdon levererade så fungerade appen, sedan uppdaterar Pioneer appen så den inte fungerar.
Det kan ju omöjligt någon tycka cdon ska stå för?

Du har 3 års reklamationsrätt. Vad vi tycker spelar ingen roll. Lagen gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon2110:

Du har 3 års reklamationsrätt. Vad vi tycker spelar ingen roll. Lagen gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Den fungerade ju från början ellerhur?!
Pioneer uppdaterade appen, efter det fungerade den inte, alltså är det INTE CDON's fel att appen inte fungerar ellerhur?!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Den fungerade ju från början ellerhur?!
Pioneer uppdaterade appen, efter det fungerade den inte, alltså är det INTE CDON's fel att appen inte fungerar ellerhur?!

Det är ingen som påstår att det är CDONs fel att appen inte fungerar men det är dom som ska ta den diskussionen med Pioneer och det är där deras ansvar ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den fungerade ju från början ellerhur?!
Pioneer uppdaterade appen, efter det fungerade den inte, alltså är det INTE CDON's fel att appen inte fungerar ellerhur?!

Det må vara Pioneers "fel", men kunden har en deal med CDON, inte Pioneer, så det har absolut ingen betydelse. Att det ska vara så svårt för så många att förstå.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

är väl 6 månader mjukvaru garanti om ja inte missminner mig, men mitt tips som även många andra tipas om, som även jag alltid själv gör är att ta allt support kontakt med märket man köpt, går alltid mycket mer smärtfritt till och så får du precis den hjälpen du vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Det må vara Pioneers "fel", men kunden har en deal med CDON, inte Pioneer, så det har absolut ingen betydelse. Att det ska vara så svårt för så många att förstå.

Jag skulle nog iofs hävda att kunden har en deal med CDON och en deal med varifrån de nu köpt/fått appen.

Dock verkar det väl som att CDON lovat(?) att det ska finnas en app som kan göra det ena och det andra men hur sånt fungerar över tid är ju... intressant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Fortfarande är det säljaren som har ansvaret. Så är det enligt svensk lsg, oavsett vad du tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon2110:

Du har 3 års reklamationsrätt. Vad vi tycker spelar ingen roll. Lagen gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa mig den lagen.

"Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig."
/Källa Konsumentköplagen Konsumentverket

Felet är inte ursprungligt och sitter ej heller i förstärkaren, som är varan CDON sålt till TS, utan i en app som CDON inte har något som helst ansvar i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Visa mig den lagen.

"Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig."
/Källa Konsumentköplagen Konsumentverket

Felet är inte ursprungligt och sitter ej heller i förstärkaren, som är varan CDON sålt till TS, utan i en app som CDON inte har något som helst ansvar i

ja och efter 6 månader måste köparen bevisa att det inte är dens fel. Och det har TS gjort.

Permalänk
Skrivet av Lingen123:

Men här handlar det ju om att när cdon levererade så fungerade appen, sedan uppdaterar Pioneer appen så den inte fungerar.
Det kan ju omöjligt någon tycka cdon ska stå för?

Skrivet av tcntad:

Den fungerade ju från början ellerhur?!
Pioneer uppdaterade appen, efter det fungerade den inte, alltså är det INTE CDON's fel att appen inte fungerar ellerhur?!

Trevligt att ni håller tråden vid liv.

Det var så att appen fungerade i ca 2 veckor sedan sluta den fungera. Sedan efter, låt säga ca 2 veckor igen, så kom uppdateringen. Som det är nu så kommer det och går. Den har varit "trasig" i flera dagar nu men helt plötsligt i morse så fungerade den igen.

Har inte läst några av de senaste inläggen men har i alla fall kontaktat Pioneer utan att få ett enda svar. Tänker avvakta lite till för att sedan gå till ARN och få reda på vad det är som egentligen gäller angående "medföljande" appar. Så kanske vi kan få ett avslut på tråden, och få reda på vad som gäller. Dock så tar ju en sådan utredning ca 5-6 månader så det tar ju ett tag..

Skrivet av Sabelskiöld:

Fast nu är ju inte konsumentvägledare jurister heller och ARN's ord är inte lag, utan rekommendationer.
Har konsumentvägledaren sagt så till TS så har nog inte TS sagt helheten då appen i sig inte ingår i själva köpet av förstärkaren, utan är en sak man väljer själv att installera som ger dig möjlighet att styra förstärkaren, inte ett måste för att den skall fungera, det gör den utan appen

En telefon fungerar även om den inte går att ringa med. Right?
Och du kanske inte läst det men jag köpte produkten endast av anledningen att kunna fjärrstyra.

Min egentliga tanke var att kolla upp om det fanns någon pryl så jag kunde styra vilken enhet som skulle visas på min projektor. Och då fann jag förstärkaren, som skulle bli perfekt då jag kunde uppgradera till 5.1 ljud också.

Och eftersom jag tänker bygga in förstärkaren i "ett skåp" så kommer den inte att fungera utan app. Ingen möjlighet att rikta fjärren då den är instängd och det vore orimligt att jag ska behöva gå till min förstärkare, när jag har betalat för 2 olika lösningar. Och den ena (vanlig fjärr) har jag valt bort själv.

Men andra ord, jag kan inte använda förstärkaren utan app. Efter 3 månader så står den fortfarande provisoriskt installerad då jag inte kan göra klart mitt projekt pga detta.

"Det läckraste tillbehöret till din iPod/iPhone/iPad är en receiver." - Pioneer

Skrivet av Sabelskiöld:

Appen är ett tillval som inte är viktig för att förstärkaren ska fungera som dessutom INTE såldes av CDON...eller hur fungerade förstärkare innan apparnas tid?! CDON har inget som helst ansvar enligt konsumentköplagen så länge de inte har sagt att appen följer med köpet

Det är samma sak med mobiltelefoner, laddkabel till bilen följer inte med när jag köper en mobiltelefon, den får jag snällt köpa efteråt, men det måste ju vara helgalet då funktionen finns från början att man ska kunna ladda mobilen i bilen, bäst jag skriver till ARN och klagar

Var god och läs det jag skrev här ovan.
"CDON har inget som helst ansvar enligt konsumentköplagen så länge de inte har sagt att appen följer med köpet" Det var precis det dom gjorde? Dom annonserade med att appen skulle fungera. Sen hur den kommer till min telefon spelar ingen roll. Då det är omöjligt att den följer med i kartongen.
Appen är ingen form utav tillval utan är en funktion som det annonseras med och som ingick i köpet. Den har alltså sålts av CDON, då jag betalade för den när jag köpte förstärkaren. Även om dom marknadsför den som en "gratis-app" så kan den omöjligt vara gratis då någon måste betalat för att den skulle utvecklas. Och det gör ju antagligen slutkunden. Allt som står i en produktbeskrivning betalar man för.

http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-black-p2... Där är en motsvarande produkt. "Alltid full kontroll, Med Pioneers gratis-app ControlApp kan du styra de viktigaste receiverfunktionerna direkt från din smartphone eller surfplatta (iOS/Android)."

Här är även Pioneers egna produktbeskrivning: http://www.pioneer.eu/se/products/archive/VSX-527-K/page.html

Skrivet av ODDNAME:

Är det pioneers fel om problemet ligger i mjukvaran till hans äpple-telefon då?
Kan de påverka fel uppdateringa för med sig?

Nepp

Och du borde nog ha berättat för konsumentvägledaren att du fått förslaget att skicka in enheten för felsökning först, men det glömde du väl?

Självklart har jag nämnt det, men hon sa att jag absolut inte ska skicka in den dit efter vad CDON har sagt. Då jag redan vet från början att jag kommer få betala undersökningsavgiften. CDON påstod att dom endast hanterar hårdvara och att en reklamation inte gäller för mjukvara. Vilket är fel..
Har själv pratat med verkstaden och dom säger att det inte är något dom kan hjälpa till med. Så både jag och konsumentvägledaren anser att det är högst ORIMLIGT att skicka den dit när jag vet att jag kommer få betala en undersökningsavgift och inte få något resultat.
CDON har själva sagt att dom inte tänker hjälpa mig med detta.

Skrivet av Veni:

Tre frågor:

* Den här applikationen som inte fungerar alltid, vem är den köpt av/såld av?
* Vad är sålt av CDON.com?
* Finns där någon länk till produktbladet/försäljningsinfo på det CDON.com sålt?

Jag har köpt den av Pioneer via CDON. Den är skapad av Pioneer.
CDON sålde en förstärkare som utlovade app-funktionalitet. Se motsvarande produkt här: http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-black-p2... Och Pioneers egna beskrivning av den aktuella förstärkaren: http://www.pioneer.eu/se/products/archive/VSX-527-K/page.html

Som våran kära moderator skrev förut:

Citat:

Appen hör till förstärkaren, är oanvändbar utan förstärkaren och marknadsförs tillsammans med förstärkaren, alltså har CDON ansvar enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Var god och läs det jag skrev här ovan.
"CDON har inget som helst ansvar enligt konsumentköplagen så länge de inte har sagt att appen följer med köpet" Det var precis det dom gjorde? Dom annonserade med att appen skulle fungera. Sen hur den kommer till min telefon spelar ingen roll. Då det är omöjligt att den följer med i kartongen.
Appen är ingen form utav tillval utan är en funktion som det annonseras med och som ingick i köpet. Den har alltså sålts av CDON, då jag betalade för den när jag köpte förstärkaren. Även om dom marknadsför den som en "gratis-app" så kan den omöjligt vara gratis då någon måste betalat för att den skulle utvecklas. Och det gör ju antagligen slutkunden. Allt som står i en produktbeskrivning betalar man för.

Läs den meningen jag skrev igen och jämför sedan med vad du svarar. Jag tvivlar starkt på att CDON har sagt att appen följer med på köpet, jag har ingen Pioneer förstärkare, men även jag kan skaffa appen på precis samma ställe som dig och det är inte från CDON

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dencoolasnubben:

ja och efter 6 månader måste köparen bevisa att det inte är dens fel. Och det har TS gjort.

Problemet ligger fortfarande kvar i att det inte är förstärkaren som är felet, utan appen som de inte har varken sålt eller levererat

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

Läs den meningen jag skrev igen och jämför sedan med vad du svarar. Jag tvivlar starkt på att CDON har sagt att appen följer med på köpet, jag har ingen Pioneer förstärkare, men även jag kan skaffa appen på precis samma ställe som dig och det är inte från CDON

Om du kollar på länken jag länkat till så står det att det ska fungera med appen, och eftersom den är gratis så tillhör den ju produkten.
Och vad har du för nytta med appen då? Appen fungerar ju inte utan förstärkare och förstärkaren fungerar inte utan appen.

Har sett en reklamfilm på TV, tror det var DEFA som sålde motorvärmare som man kunde styra med en app. Skulle ni alla säga samma sak om den inte fungerade? "Du kan fortfarande gå ut och starta bilen för att få den varm, eller starta den manuellt".

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Om du kollar på länken jag länkat till så står det att det ska fungera med appen, och eftersom den är gratis så tillhör den ju produkten.

Och vad har du för nytta med appen då? Appen fungerar ju inte utan förstärkare och vice versa.

Den som inte förstår detta är bara ute efter att trolla. Ingen idé att försöka övertala honom
Står ju klart och tydligt på ren svenska vad som gäller. Är väldigt nyfiken på att se vad som händer, jag hoppas du får rätt i alla fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Den som inte förstår detta är bara ute efter att trolla. Ingen idé att försöka övertala honom
Står ju klart och tydligt på ren svenska vad som gäller. Är väldigt nyfiken på att se vad som händer, jag hoppas du får rätt i alla fall.

Har så svårt att släppa när folk inte tänker.. Det är en så enkel mening som dom inte förstår. "Fungerar inte produkten så har du rätt att få hjälp".

Hur som helst så är jag sjukt nyfiken på att få reda på vems ansvar det egentligen är. Som jag skrev i inlägget ovanför, om man marknadsför en motorvärmare som styrs via en app, och appen inte fungerar. Vem har ansvaret? Det är ju precis som i min situation. Så denna fråga borde vara väldigt aktuell.
I mina ögon är det självklart att det är tillverkarens ansvar att se till att det fungerar men det är försäljaren som ska hjälpa till om det inte fungerar, reklamation, ersättning osv.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Har så svårt att släppa när folk inte tänker.. Det är en så enkel mening som dom inte förstår. "Fungerar inte produkten så har du rätt att få hjälp".

Hur som helst så är jag sjukt nyfiken på att få reda på vems ansvar det egentligen är. Som jag skrev i inlägget ovanför, om man marknadsför en motorvärmare som styrs via en app, och appen inte fungerar. Vem har ansvaret? Det är ju precis som i min situation. Så denna fråga borde vara väldigt aktuell.
I mina ögon är det självklart att det är tillverkarens ansvar att se till att det fungerar men det är försäljaren som ska hjälpa till om det inte fungerar, reklamation, ersättning osv.

Jag vet hur det känns. Alla som gör dessa overkligt korkade jämförelser, jag vill bara åka dit och dra ut internetsladden tills de lär sig tänka och läsa som vuxna människor.

Jag håller helt med, marknadsför du en produkt med en viss funktion så ska denna fungera. Ska i detta fall gälla motorvärmaren också känns det som. Det är ju inte CDON's "fel", men det är deras ansvar. Keep us posted

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Enligt distansavtalslagen hade han rätt att häva köpet inom två veckor utan att ange någon som helst orsak, om dom nekade honom att göra det så gjorde dom fel.

Folk verkar glömma att han är kund till CDON inte Pioneer. Det är egentligen CDON som ska kontakta Pioneer. DilluTioN har ingått ett avtal med CDON inte Pioneer. Sen att det går att kontakta Pioneer är en annan sak. Hade jag varit CDON skulle jag tagit tillbaka produkten och sen i min tur reklamerat den till Pioneer samt tagit bort produkten för försäljning om problemet kan lösas inom en snar tid, annars reklamera hela leveransen.

Permalänk
Skrivet av Mnemozyne13:

Enligt distansavtalslagen hade han rätt att häva köpet inom två veckor utan att ange någon som helst orsak, om dom nekade honom att göra det så gjorde dom fel.

Folk verkar glömma att han är kund till CDON inte Pioneer. Det är egentligen CDON som ska kontakta Pioneer. DilluTioN har ingått ett avtal med CDON inte Pioneer. Sen att det går att kontakta Pioneer är en annan sak. Hade jag varit CDON skulle jag tagit tillbaka produkten och sen i min tur reklamerat den till Pioneer samt tagit bort produkten för försäljning om problemet kan lösas inom en snar tid, annars reklamera hela leveransen.

Tyvärr fungerade ju min produkt felfritt första veckorna.. Så hade ingen anledning att skicka tillbaka den då.

Bra skrivet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Jag har köpt den av Pioneer via CDON. Den är skapad av Pioneer.
CDON sålde en förstärkare som utlovade app-funktionalitet. Se motsvarande produkt här: http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-black-p2... Och Pioneers egna beskrivning av den aktuella förstärkaren: http://www.pioneer.eu/se/products/archive/VSX-527-K/page.html

Tack för länkarna. Trist läge som Du sitter i.

Stämmer följande om jag förstått hela situationen korrekt:

* Programvaran tillhandahålles av 3:e part.
* Programvaran varken tillhandahålls eller säljs av CDON.com.
* Funktionaliteten stämmer uppenbarligen överens med produktbeskrivningen eftersom Du fått den att fungera(men ej konstant).
* Du har fått förslag från din motpart angående serviceverkstad för att göra en felsökning som Du valt att avböja.

Avviker ovanstående fyra punkter från verkligheten eller kan Vi betrakta dom som fakta?
Jag finner [b]Jag har köpt den av Pioneer via CDON[/b] som avvikande då jag inte kan finna någon sådan information på nätet(kan vara jag som är kass på att söka och/eller förstå). Jag finner att den säljs inte alls utav någon utan tillhandahålles utav 3:e part där enbart kostnader för uppkoppling samt hårdvara(telefon/platta) tillkommer.

Överensstämmer förresten din telefon/platta med hårdvarukraven som är bekräftade att fungera på https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.pioneer.avso... alternativt motsvarande krav på Apple's sida?

Den här applikationen, ansluter den direkt till förstärkaren eller måste den först gå via Internet? Och då likaså förstärkaren?
Detta för att utesluta yttre faktorer som potentiella felkällor. Kör programvaran med vanlig broadcast eller kör den med multicast? Flertal konstruktörer utav sådana här programvaror riktade åt folk i hela världen bygger dom så att icke nätverksinsatta personer enkelt kan använda deras lösningar men det skapar ibland mer problem för vissa. Eller kan man ange direkt adress till förstärkaren(t.ex en IP-adress)? Har Du provat programvaran på en annan enhet som överensstämmer med kraven och som aldrig haft denna programvara installerad?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Tack för länkarna. Trist läge som Du sitter i.

Stämmer följande om jag förstått hela situationen korrekt:

* Programvaran tillhandahålles av 3:e part.
* Programvaran varken tillhandahålls eller säljs av CDON.com.
* Funktionaliteten stämmer uppenbarligen överens med produktbeskrivningen eftersom Du fått den att fungera(men ej konstant).
* Du har fått förslag från din motpart angående serviceverkstad för att göra en felsökning som Du valt att avböja.

Avviker ovanstående fyra punkter från verkligheten eller kan Vi betrakta dom som fakta?
Jag finner [b]Jag har köpt den av Pioneer via CDON[/b] som avvikande då jag inte kan finna någon sådan information på nätet(kan vara jag som är kass på att söka och/eller förstå). Jag finner att den säljs inte alls utav någon utan tillhandahålles utav 3:e part där enbart kostnader för uppkoppling samt hårdvara(telefon/platta) tillkommer.

Överensstämmer förresten din telefon/platta med hårdvarukraven som är bekräftade att fungera på https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.pioneer.avso... alternativt motsvarande krav på Apple's sida?

Den här applikationen, ansluter den direkt till förstärkaren eller måste den först gå via Internet? Och då likaså förstärkaren?
Detta för att utesluta yttre faktorer som potentiella felkällor. Kör programvaran med vanlig broadcast eller kör den med multicast? Flertal konstruktörer utav sådana här programvaror riktade åt folk i hela världen bygger dom så att icke nätverksinsatta personer enkelt kan använda deras lösningar men det skapar ibland mer problem för vissa. Eller kan man ange direkt adress till förstärkaren(t.ex en IP-adress)? Har Du provat programvaran på en annan enhet som överensstämmer med kraven och som aldrig haft denna programvara installerad?

Faktan stämmer, jag valde att avböja då CDON själva sa att verkstaden endast hanterade hårdvara, och om dom inte hittade något hårdvarufel så skulle jag få betala 300kr. Det vore högst orimligt att skicka den dit. CDON sa att dom inte kunde hjälpa till om jag hade problem med appen. Så dom har själva sagt att, skickar jag in förstärkaren så måste jag betala 300kr.
(Det jag vill få fram är att jag inte har avböjt felsökningen utan anledning.)

Min telefon uppfyller kraven enligt Pioneer, om det finns någon motsvarande från apples sida visste jag inte ens om.
Appen ansluter direkt till förstärkaren via det lokala nätverket. Angående broadcast eller multicast kan jag inte svara på då jag inte är kunnig om det. Enligt manualen ska inte någon konfigurering av nätverk vara nödvändig.
Jag har prövat att ansluta genom att skriva in IP-adressen, och appen hittar produkten men får fram meddelandet "Network error, please check your product".
Jag har prövat appen på en Ipad, och då löste sig problemet. Appen fungerade på båda enheterna i ca 4 dagar.

Och sedan efter dom 4 dagarna så tog det ca 7 dagar och sedan fungerade appen igen. Utan att jag hade gjort någonting. Så i skrivande stund fungerar appen.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Faktan stämmer, jag valde att avböja då CDON själva sa att verkstaden endast hanterade hårdvara, och om dom inte hittade något hårdvarufel så skulle jag få betala 300kr. Det vore högst orimligt att skicka den dit. CDON sa att dom inte kunde hjälpa till om jag hade problem med appen. Så dom har själva sagt att, skickar jag in förstärkaren så måste jag betala 300kr.
(Det jag vill få fram är att jag inte har avböjt felsökningen utan anledning.)

Min telefon uppfyller kraven enligt Pioneer, om det finns någon motsvarande från apples sida visste jag inte ens om.
Appen ansluter direkt till förstärkaren via det lokala nätverket. Angående broadcast eller multicast kan jag inte svara på då jag inte är kunnig om det. Enligt manualen ska inte någon konfigurering av nätverk vara nödvändig.
Jag har prövat att ansluta genom att skriva in IP-adressen, och appen hittar produkten men får fram meddelandet "Network error, please check your product".
Jag har prövat appen på en Ipad, och då löste sig problemet. Appen fungerade på båda enheterna i ca 4 dagar.

Och sedan efter dom 4 dagarna så tog det ca 7 dagar och sedan fungerade appen igen. Utan att jag hade gjort någonting. Så i skrivande stund fungerar appen.

Förstår dig helt och hållet att Du har en anledning till att avböja CDON.com's förslag, men samtidigt så måste man förstå att vill man komma någonstans så kan det krävas en kompromiss, och anger man tydligt att det är programvaran man har problem med så får ju verkstaden även ta och testa samma sak med just sin utrustning för att utesluta hårdvaran och på köpet även programvaran till telefoner/plattor. Och deras anledning att ta en betalt för en undersökning förstår jag också om det visar sig att det inte är något fel vid test, eftersom jag kan tänka mig att en del ärenden handlar om att det egentligen är fel i kundens miljö(dvs ett kombinationsfel) och således inget fel på någon produkt och inget som kanske de kan påverka i skrivande stund. Och således måste de också informera först om eventuella kostnader även om det inte skulle bli någon kostnad för kunden.

För att testa en sak:
När programvaran fungerar, koppla ur Internet till ditt näverk och stäng ner programvaran sedan i telefonen och starta upp den på nytt. Det borde inte påverka baserat på hur den ser ut att fungera, men sedan allt detta trams med "Appar" till kameror, larm, bostadslås, kylskåp och fan hans moster så har tillverkarna tillämpat en metod som bygger på att både hårdvaran och mjukvaran ansluter till en central server någonstans i världen och med hjälp av den centrala servern så kopplas enheterna ihop och på detta sätt slipper folk som inte är tekniskt lagda att öppna portar, mappa dynamiska IP-adresser mot namn, beställa fasta IP-adress, strula med leverantörer som enbart erbjuder NAT-lösningar(t.ex en hel del GPRS, Edge, 3G, 4G lösningar) och då man själv inte alls kan öppna några portar för inkommande trafik m.m.

Förresten, går det att ansluta med telefonen till nätverk via något annat sätt än WiFi? Via någon kabel samt mjukvara på en dator? Just för att utesluta WiFi även om den inte bör vara något problem om det är grejer som Du hanterar själv.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Det var så att appen fungerade i ca 2 veckor sedan sluta den fungera. Sedan efter, låt säga ca 2 veckor igen, så kom uppdateringen. Som det är nu så kommer det och går. Den har varit "trasig" i flera dagar nu men helt plötsligt i morse så fungerade den igen.

Är du säker på att det inte är nåt vajsing med ditt nätverk?