Skrivet av Lingen123:
Men här handlar det ju om att när cdon levererade så fungerade appen, sedan uppdaterar Pioneer appen så den inte fungerar.
Det kan ju omöjligt någon tycka cdon ska stå för?
Skrivet av tcntad:
Den fungerade ju från början ellerhur?!
Pioneer uppdaterade appen, efter det fungerade den inte, alltså är det INTE CDON's fel att appen inte fungerar ellerhur?!
Trevligt att ni håller tråden vid liv.
Det var så att appen fungerade i ca 2 veckor sedan sluta den fungera. Sedan efter, låt säga ca 2 veckor igen, så kom uppdateringen. Som det är nu så kommer det och går. Den har varit "trasig" i flera dagar nu men helt plötsligt i morse så fungerade den igen.
Har inte läst några av de senaste inläggen men har i alla fall kontaktat Pioneer utan att få ett enda svar. Tänker avvakta lite till för att sedan gå till ARN och få reda på vad det är som egentligen gäller angående "medföljande" appar. Så kanske vi kan få ett avslut på tråden, och få reda på vad som gäller. Dock så tar ju en sådan utredning ca 5-6 månader så det tar ju ett tag..
Skrivet av Sabelskiöld:
Fast nu är ju inte konsumentvägledare jurister heller och ARN's ord är inte lag, utan rekommendationer.
Har konsumentvägledaren sagt så till TS så har nog inte TS sagt helheten då appen i sig inte ingår i själva köpet av förstärkaren, utan är en sak man väljer själv att installera som ger dig möjlighet att styra förstärkaren, inte ett måste för att den skall fungera, det gör den utan appen
En telefon fungerar även om den inte går att ringa med. Right?
Och du kanske inte läst det men jag köpte produkten endast av anledningen att kunna fjärrstyra.
Min egentliga tanke var att kolla upp om det fanns någon pryl så jag kunde styra vilken enhet som skulle visas på min projektor. Och då fann jag förstärkaren, som skulle bli perfekt då jag kunde uppgradera till 5.1 ljud också.
Och eftersom jag tänker bygga in förstärkaren i "ett skåp" så kommer den inte att fungera utan app. Ingen möjlighet att rikta fjärren då den är instängd och det vore orimligt att jag ska behöva gå till min förstärkare, när jag har betalat för 2 olika lösningar. Och den ena (vanlig fjärr) har jag valt bort själv.
Men andra ord, jag kan inte använda förstärkaren utan app. Efter 3 månader så står den fortfarande provisoriskt installerad då jag inte kan göra klart mitt projekt pga detta.
"Det läckraste tillbehöret till din iPod/iPhone/iPad är en receiver." - Pioneer
Skrivet av Sabelskiöld:
Appen är ett tillval som inte är viktig för att förstärkaren ska fungera som dessutom INTE såldes av CDON...eller hur fungerade förstärkare innan apparnas tid?! CDON har inget som helst ansvar enligt konsumentköplagen så länge de inte har sagt att appen följer med köpet
Det är samma sak med mobiltelefoner, laddkabel till bilen följer inte med när jag köper en mobiltelefon, den får jag snällt köpa efteråt, men det måste ju vara helgalet då funktionen finns från början att man ska kunna ladda mobilen i bilen, bäst jag skriver till ARN och klagar
Var god och läs det jag skrev här ovan.
"CDON har inget som helst ansvar enligt konsumentköplagen så länge de inte har sagt att appen följer med köpet" Det var precis det dom gjorde? Dom annonserade med att appen skulle fungera. Sen hur den kommer till min telefon spelar ingen roll. Då det är omöjligt att den följer med i kartongen.
Appen är ingen form utav tillval utan är en funktion som det annonseras med och som ingick i köpet. Den har alltså sålts av CDON, då jag betalade för den när jag köpte förstärkaren. Även om dom marknadsför den som en "gratis-app" så kan den omöjligt vara gratis då någon måste betalat för att den skulle utvecklas. Och det gör ju antagligen slutkunden. Allt som står i en produktbeskrivning betalar man för.
http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-black-p2... Där är en motsvarande produkt. "Alltid full kontroll, Med Pioneers gratis-app ControlApp kan du styra de viktigaste receiverfunktionerna direkt från din smartphone eller surfplatta (iOS/Android)."
Här är även Pioneers egna produktbeskrivning: http://www.pioneer.eu/se/products/archive/VSX-527-K/page.html
Skrivet av ODDNAME:
Är det pioneers fel om problemet ligger i mjukvaran till hans äpple-telefon då?
Kan de påverka fel uppdateringa för med sig?
Nepp
Och du borde nog ha berättat för konsumentvägledaren att du fått förslaget att skicka in enheten för felsökning först, men det glömde du väl?
Självklart har jag nämnt det, men hon sa att jag absolut inte ska skicka in den dit efter vad CDON har sagt. Då jag redan vet från början att jag kommer få betala undersökningsavgiften. CDON påstod att dom endast hanterar hårdvara och att en reklamation inte gäller för mjukvara. Vilket är fel..
Har själv pratat med verkstaden och dom säger att det inte är något dom kan hjälpa till med. Så både jag och konsumentvägledaren anser att det är högst ORIMLIGT att skicka den dit när jag vet att jag kommer få betala en undersökningsavgift och inte få något resultat.
CDON har själva sagt att dom inte tänker hjälpa mig med detta.
Skrivet av Veni:
Tre frågor:
* Den här applikationen som inte fungerar alltid, vem är den köpt av/såld av?
* Vad är sålt av CDON.com?
* Finns där någon länk till produktbladet/försäljningsinfo på det CDON.com sålt?
Jag har köpt den av Pioneer via CDON. Den är skapad av Pioneer.
CDON sålde en förstärkare som utlovade app-funktionalitet. Se motsvarande produkt här: http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-black-p2... Och Pioneers egna beskrivning av den aktuella förstärkaren: http://www.pioneer.eu/se/products/archive/VSX-527-K/page.html
Som våran kära moderator skrev förut:
Citat:
Appen hör till förstärkaren, är oanvändbar utan förstärkaren och marknadsförs tillsammans med förstärkaren, alltså har CDON ansvar enligt konsumentköplagen.