KÖPRÅD: Xperia Z1, Galaxy S4 eller HTC ONE?

Permalänk
Testpilot

KÖPRÅD: Xperia Z1, Galaxy S4 eller HTC ONE?

Hejsan!

Från och med imorgon så kommer mitt abonnemang gå ut, och tänkte då passa på att låta min S2.a få vila i skuggorna av ett nytt flaggskepp när jag ändå skaffar nytt abonnemang.
Men jag är väldigt kluven när det kommer till telefonerna.. Alla har bra "high-end" hardware så att säga, rent spec-wise är det inte speciellt stor skillnad mellan dem (Sony's Z1 verkar dock ligga lite bättre till här), men jag känner att jag inte har riktigt med koll vad som skiljer dem åt förutom själva designen. Så jag tänkte lista mina "erfarenheter" av telefonerna och hoppas på lite input från någon som faktiskt äger någon av lurarna.
Är framförallt intresserad av Sony's telefon av någon anledning, den känns liksom premium så att säga. iPhone är 100% uteslutet av olika skäl!

Sony Xperia Z1 :
Pros:
Stor skärm (5" på 1080p)
Snygg design och bra placerade knappar (för kamera osv)
Bra integrerad mjukvara
Vatten/Damm-tät
bra batteritider
Cons:
"Dålig" skärm (kassa betraktningsvinklar och lite svag färgåtergivning)
Glas skärm som verkar kunna springa lätt om man tappar den (då den täcker hela fram och baksidan)
OK kamera (platsar mellan 5-7.e på de flesta tester som jag läst)

Samsung Galaxy S4:
Pros:
Stor skärm (5" på 1080p, super Amoled)
OK batteritider
Bäst kamera "overall" (enligt MKBHD reviews)
Stabil telefon överlag
Cons:
Känns lite plastig i handen, precis som S3.an
Super Amoled skärmen ger dålig bild i dagsljus
KIES

HTC ONE
Pros:
Robust ram, känns väldigt premium.
Snygg design
Bra Kamera
Cons:
Mindre skärm än de andra 2 (4.7" 1080p)
Rätt så tung i handen
Dåligt placerade knappar (lås knappen och "back/home" knapparna)
-----

Detta är mina sammanfattningar som jag har fått efter reviews och efter att ha klämt på dem nere på 'the Phone House'.
nu vill jag höra vad ni tycker om telefonerna! Värt att notera även är att jag med 99.9% säkerhet kommer vilja roota telefonen med (titanium backup osv.).

Värt att notera kanske är att jag kommer ta abonnemang via 3 (trots att jag har dem nu och hatar dem av olika anledningar!) då de har bäst pris på surf abonnemang och helt okej 4g teckning där jag bor (Skutskär/Gävle har ca. 70% 4g och ca. 94% 3g (stark signal)).

Tack på förhand, mvh
André U.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Av dessa så skulle jag gå på Xperia Z1. Vilka reviews har du läst om kameran? Vad jag har läst i olika reviews så är Z1 -kameran bland de bättre som finns i mobiler på både färgkorrekthet och bildkvalité. Tar htc one och s4 i alla fall. Jämför du med en "riktig"-kamera så är det klart det kan bli lite skillnad.

Sitter själv med Xperia Z1 och en Galaxy S3 och tycker båda är välidgt bra telefoner. Min syster har S4an och ser inga konstigheter med den heller. Xperia Z1 vinner väl dock det mesta över S4 och HTC One? Men allt handlar om vad DU tycker är snyggt och vilken storlek du vill ha m.m.

Du kommer nog inte bli besviken på varken S4an eller Z1an. Dock tror jag du kommer ångra ett köp av HTC one...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tickles:

Av dessa så skulle jag gå på Xperia Z1. Vilka reviews har du läst om kameran? Vad jag har läst i olika reviews så är Z1 -kameran bland de bättre som finns i mobiler på både färgkorrekthet och bildkvalité. Tar htc one och s4 i alla fall. Jämför du med en "riktig"-kamera så är det klart det kan bli lite skillnad.

Sitter själv med Xperia Z1 och en Galaxy S3 och tycker båda är välidgt bra telefoner. Min syster har S4an och ser inga konstigheter med den heller. Xperia Z1 vinner väl dock det mesta över S4 och HTC One? Men allt handlar om vad DU tycker är snyggt och vilken storlek du vill ha m.m.

Du kommer nog inte bli besviken på varken S4an eller Z1an. Dock tror jag du kommer ångra ett köp av HTC one...

Jag har läst på lite olika sajter; techspot, techreviews, MKBHD mm. och det kameran faller på är ljuset (dåliga bilder i mörka scenarion i förhållande till bla. Lumia 920 och HTC ONE). Sedan verkas S4.an ta bättre panorama bilder med.
Skärmstorlek är väl rätt så viktigt då jag planerar att använda den istället för surfplatta tills vidare, dock är väl 0.3" inte så mycket sämre för HTC'n heller.

Du som sitter med en Z1.a, om jag bad dig lista de 3 saker du gillar minst med telefonen, vad skulle det vara?

En polare kör HTC ONE, och den verkar najs den med. Tror inte någon telefon kommer göra mig "besviken", men vill ändå försöka hitta telefonen som känns bäst för mig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad dina alternativ är så skulle jag nog vilja tipsa om att titta lite på LGs G2 också.

Större skärm, riktigt bra batteri, ligger rätt bra i handen och kameran funkar helt ok om än kanske lite långsam autofokus. Prestandan är också riktigt bra och känslan är jämförbar med S4, alltså välbyggs, men kanske lite plastig.

Mjukvarumässigt är den enligt mig riktigt bra. Inte så mycket bloat som en del andra och det dem gjort är faktiskt genomtänkt och väl fungerande även om en del saker har lite begränsad nytta beroende på vem som använder den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ingen av dom LG G2 slår alla

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Testpilot
Skrivet av belga:

Med tanke på vad dina alternativ är så skulle jag nog vilja tipsa om att titta lite på LGs G2 också.

Större skärm, riktigt bra batteri, ligger rätt bra i handen och kameran funkar helt ok om än kanske lite långsam autofokus. Prestandan är också riktigt bra och känslan är jämförbar med S4, alltså välbyggs, men kanske lite plastig.

Mjukvarumässigt är den enligt mig riktigt bra. Inte så mycket bloat som en del andra och det dem gjort är faktiskt genomtänkt och väl fungerande även om en del saker har lite begränsad nytta beroende på vem som använder den.

Skrivet av Lexius:

Ingen av dom LG G2 slår alla

Hur är det med root/custom-ROM stöd för den telefonen?
Batteritider osv?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hur är det med root/custom-ROM stöd för den telefonen?
Batteritider osv?

Jag har rootat min, inga större problem alls.
Var bara tvungen att lägga till en rad kod i scriptet för att det skulle fungera med 3. Custom-rom har jag inte kört någon utan jag är faktiskt nöjd över förväntan med orginalet än så länge.

Batteritiden finner jag imponerande, speciellt jämfört med andra smartphones jag haft. Jag har gått från att behöva ladda varje dag till varannan och då mest för att jag vill vara på den säkra sidan. Jag använder den rätt normalt med en del surfande, spelar rätt mycket musik via BT-headset och ringer/messar så mycket jag vill och den brukar dra en 30-40% på en dag (Ladar fullt innan jag går och lägger mig och i när jag lägger mig nästa dag så är det 50-60% kvar). Att ha skärmen igång på stark ljusstyrka drar dock en del, så spelar man mycket på telefonen så bör man dock ha med sig en laddare då det efter en 4-5 timmar börjar bli lite nervöst.

Nu har jag visserligen klockat ner den lite, men har inte märkt av någon prestanda-förlust.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag köpte Z1:an nyligen då jag verkligen behövde en ny telefon. Jag måste bara varna dig att jag inte haft en smartphone sedan HTC desire som dog för 1½ år sedan, kört på en gammal samsung fram tills nu, så jag är inte så insatt i vad som gör telefonen bättre eller sämre än konkurrenten.

Men det jag kan säga om den är att kameran är enligt mig väldigt bra, skarpa och bra bilder, även när det blir mörkare (fast den är ju bäst när det är ljust)
Den känns väldigt premium, jag gillar hur det känns i handen, det är..."riktig kvalite". Angående skärmen så känns den också bra, tror inte att den går sönder direkt om du råkar tappa telefonen någon gång (om det inte är från en högre höjd, typ 2 meter +), men observera, tror! Sen är ju telefonen väldigt responsiv, allt flyter på hur bra som helst.

Detta är min oprofessionella åsikt.

edit: just ja, batteritid, tja, jag har haft den igång utan att ladda den i 3 dagar och då hade jag ändå 20 % kvar. Då lyssnade jag på musik kanske 3-4 timmar av den tiden, flertal samtal, och lite surfning. Ett stort + från min desire som fick lov att laddas var 16 timme...

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Jag har läst på lite olika sajter; techspot, techreviews, MKBHD mm. och det kameran faller på är ljuset (dåliga bilder i mörka scenarion i förhållande till bla. Lumia 920 och HTC ONE). Sedan verkas S4.an ta bättre panorama bilder med.
Skärmstorlek är väl rätt så viktigt då jag planerar att använda den istället för surfplatta tills vidare, dock är väl 0.3" inte så mycket sämre för HTC'n heller.

Du som sitter med en Z1.a, om jag bad dig lista de 3 saker du gillar minst med telefonen, vad skulle det vara?

En polare kör HTC ONE, och den verkar najs den med. Tror inte någon telefon kommer göra mig "besviken", men vill ändå försöka hitta telefonen som känns bäst för mig

Ok, tänkte på prestandan i HTC luren i jämförelse med de andra telefonerna.

Får kolla på panoraman men är ju inget som man brukar använda i det vardagliga om man nu inte sysslar med något sådant som kräver panorama. Skulle vara intressant och be någon ta fram statistik på detta

Gällande bilder i mörkret så läste jag också detta i reviewerna men i overall så vann Z1an.

Tre saker som jag inte giller är:
1. Ingen lucka till hörlursuttaget. Kommer in smuts...
2. Skärmen gör att telefonen drar batteri, Galaxyns skärm är bättre och dessutom på färg men ingen deal breaker.
3. Inga lurar som kommer med vid köpet. Extremt dåligt med tanke på att den tillhör premiumsegmentet.
4. Dåliga högtalare.

Men så är det ju med alla lurar. Man hittar alltid något som man inte tycker om. Det enda som jag riktigt stör mig på är att man inte fick med ett headset. Riktigt j-vla uselt om jag nu får uttrycka mig så.

Jag är dock väldigt nöjd med luren i helhet. Gillar kamerafunktionerna, skärmstorleken, byggkvalitén, Sonys UI och funktionalitet.
Hade jag fått välja på nytt mellan S4an och denna så hade jag gjort samma val igen. Men det är vad jag tyckte när jag vägde för- och nackdelarna mot varandra. Kläm på dem lite mer och se vad du själv kommer fram till. Kanske blir en LG istället vem vet...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ingen av dom LG G2 slår alla

Lite fanboy -varning där

Detta beror ju helt på vad man är ute efter...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Xyze:

Hej.

Jag köpte Z1:an nyligen då jag verkligen behövde en ny telefon. Jag måste bara varna dig att jag inte haft en smartphone sedan HTC desire som dog för 1½ år sedan, kört på en gammal samsung fram tills nu, så jag är inte så insatt i vad som gör telefonen bättre eller sämre än konkurrenten.

Men det jag kan säga om den är att kameran är enligt mig väldigt bra, skarpa och bra bilder, även när det blir mörkare (fast den är ju bäst när det är ljust)
Den känns väldigt premium, jag gillar hur det känns i handen, det är..."riktig kvalite". Angående skärmen så känns den också bra, tror inte att den går sönder direkt om du råkar tappa telefonen någon gång (om det inte är från en högre höjd, typ 2 meter +), men observera, tror! Sen är ju telefonen väldigt responsiv, allt flyter på hur bra som helst.

Detta är min oprofessionella åsikt.

edit: just ja, batteritid, tja, jag har haft den igång utan att ladda den i 3 dagar och då hade jag ändå 20 % kvar. Då lyssnade jag på musik kanske 3-4 timmar av den tiden, flertal samtal, och lite surfning. Ett stort + från min desire som fick lov att laddas var 16 timme...

Dold text

Tackar för feedbacken! ^^

Proffs eller inte så är det ju ändå en telefon, så jag tycker att även den mest omedvetnas åsikter spelar roll då jag är mellan casual och lite mer.
Lyssnar mest på musik, kollat netflix och läser nyheter på telefon i dagsläget, spelar lite spel ibland och fotar med den.

Skrivet av Tickles:

Tre saker som jag inte giller är:
1. Ingen lucka till hörlursuttaget. Kommer in smuts...
2. Skärmen gör att telefonen drar batteri, Galaxyns skärm är bättre och dessutom på färg men ingen deal breaker.
3. Inga lurar som kommer med vid köpet. Extremt dåligt med tanke på att den tillhör premiumsegmentet.
4. Dåliga högtalare.

Men så är det ju med alla lurar. Man hittar alltid något som man inte tycker om. Det enda som jag riktigt stör mig på är att man inte fick med ett headset. Riktigt j-vla uselt om jag nu får uttrycka mig så.

Jag är dock väldigt nöjd med luren i helhet. Gillar kamerafunktionerna, skärmstorleken, byggkvalitén, Sonys UI och funktionalitet.
Hade jag fått välja på nytt mellan S4an och denna så hade jag gjort samma val igen. Men det är vad jag tyckte när jag vägde för- och nackdelarna mot varandra. Kläm på dem lite mer och se vad du själv kommer fram till. Kanske blir en LG istället vem vet...

Dold text

1. Brukar väl inte vara lucka för 3.5 pluggen på de flesta lurar? ^^
2. Det var det jag misstänkte, att trots det stora batteriet att skärmen skulle dra en hel del.
3. Hehe, kommer iaf inte använda nå in-ears, mina öron börjar bokstavligen blöda efter ett tag då de inte passar och börjar skava (varit så med alla plugs jag testat).
4. Är väl ingen telefon som har bra speakers? Vad jag vet är HTC ONE den enda med front-stereo speakers.

Hmm, att du eve. rekommenderar LG's G2.a då helt plötsligt lite sådär?

Skrivet av Lexius:

Ingen av dom LG G2 slår alla

Dold text

Du får gärna utveckla det där lite

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Att Z1s kamera ligger på 5-7 plats stämmer nog inte, här har du en bra jämförelse mellan de olika kamerorna.
http://www.phonearena.com/reviews/Camera-Comparison-Google-Nexus-5-vs-iPhone-5s-Sony-Xperia-Z1-Samsung-Galaxy-Note-3-Galaxy-S4-LG-G2-Nokia-Lumia-1020-HTC-One_id3500

Av alla flagships har HTC one sämsta kameran, annars är den en riktigt skön lur, skulle inte vilja s4n heller då den är laggig och har förra generationens GPU & CPU.

Kan varmt rekommendera Z1 eller LG G2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

htc one eller nexus 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hur är det med root/custom-ROM stöd för den telefonen?
Batteritider osv?

Om du ska leka med custom ROMs så är utbudet störst på nexus-telefoner. De är även lättast att komma igång på (typ två kommandon i fastboot så har du upplåst bootloader och recovery fixat).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DjSweetBazz:

Att Z1s kamera ligger på 5-7 plats stämmer nog inte, här har du en bra jämförelse mellan de olika kamerorna.
http://www.phonearena.com/reviews/Camera-Comparison-Google-Nexus-5-vs-iPhone-5s-Sony-Xperia-Z1-Samsung-Galaxy-Note-3-Galaxy-S4-LG-G2-Nokia-Lumia-1020-HTC-One_id3500

Av alla flagships har HTC one sämsta kameran, annars är den en riktigt skön lur, skulle inte vilja s4n heller då den är laggig och har förra generationens GPU & CPU.

Kan varmt rekommendera Z1 eller LG G2.

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Nu var inte kameran det absolut viktigaste, men tackar iaf för länken!

Skrivet av HENKZ92:

htc one eller nexus 5

Elaborate? ^^

Skrivet av LemonIllusion:

Om du ska leka med custom ROMs så är utbudet störst på nexus-telefoner. De är även lättast att komma igång på (typ två kommandon i fastboot så har du upplåst bootloader och recovery fixat).

Hmm, har aldrig haft en Nexus lur eller känner någon som har/haft en heller.. så ställer mig lite osäker till dem ^^'

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot

Okej!
Har nu varit ned till the Phone House igen och klämt på alla lurar igen.. jag fick till slut fråga båda som jobbade där vilken telefon de skulle ha valt. Båda ansåg att S4.an var det självklara valet. Tänkte skriva deras åsikter om alla telefoner;

Z1: stort NEJ. De hade fått tagit tillbaka (i Gävles butik) ungefär var 5.e lur såld pga. överhettning eller problem med skärmen.
ONE: Ena av de som jobbade hade den och var missnöjd, kameran var mycket sämre än S4.an han bytt den mot och hans allmänna upplevelse var mycket sämre.
G2: Bra telefon på papper, men faktum att knapparna satt på baksidan gjorde en deal-breaker för dem (och även för mig, det kändes skit i butik, har ganska små händer så hade problem att nå knapparna effektivt).
S4: Överlag den mest sålda telefonen, bäst stabilitet och enligt deras tycke bäst skärm/kamera av modellerna jag var intresserad av. Dock väldigt plastig, vilket tog bort premium känslan (samma sak som jag kände med).

-------
Dessa är även dealsen jag fått från dem angående abonnemang (priserna är med abonnemang + respektive telefon);

3 Surf MAX:
10gb Surf
0.49 öre/min
0.49 sms/mms

S4: 319kr/mån
Z1: 379kr/mån
G2: 319kr/mån

--

3 Pott 299 (5gb surf, -149):
150kr att ringa för
5gb Surf
0.49 öre/min
0.49 sms/mms

S4: 448kr/mån
Z1: 398kr/mån (+1000kr på bordet för telefon)
G2: 379kr/mån
--

Kostnaden är en VÄLDIGT stor deal breaker för mig då jag just nu är arbetslös och går på aktivitetsstöd, så hade tänkt mig MAX 400kr vilket utesluter S4.an med 3 pott abonnemang.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hmm, har aldrig haft en Nexus lur eller känner någon som har/haft en heller.. så ställer mig lite osäker till dem ^^'

Ta och känn på en nexus. Fina grejer är vad det är. Nexus 4 och 5 är tillverkade av LG och femman är väääldigt lik LG G2 i hårdvara. Batteriet är dock lite sämre. Fördelen med N5 mot G2 är att N5 inte har knapparna på baksidan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att S4:an visserligen har en bra skärm, fast den lider av ett rätt så påtagligt problem: screen smearing. Googla på det, varje S4:a verkar ha det (min med).

Annars är det en mycket bra telefon. Den laddar extremt fort, tar bra bilder, har bra knapplacering och är ganska smidig för att vara en 5" skärm.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ta och känn på en nexus. Fina grejer är vad det är. Nexus 4 och 5 är tillverkade av LG och femman är väääldigt lik LG G2 i hårdvara. Batteriet är dock lite sämre. Fördelen med N5 mot G2 är att N5 inte har knapparna på baksidan.

Jo, det kan vara ett alternativ för TS. Men han borde då tänkta på att skärmen och kameran i Nexus 5 är ganska dålig (förutom batteritiden som du redan nämt). Swedroids test av Nexus 5: http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-lg-goo...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Du behöver ju knappast använda knapparna där bak på telefonen,den har ju knock on,om du nu inte vill ha en lgg2,så köp en s4+

Permalänk
Medlem

Jag väljer i detta fall att dela upp dina kandidater i tre grupper:
Användarvänligast: Samsung Galaxy S4
Premiumkänsla: HTC One
Styrka & tålighet: Sony Zperia Z1

Sen är det ju en högst preferens att gå efter, jag tycker att HTC känns som det bästa allroundvalet...mest för att jag är van vid HTC och aldrig haft nåt strul med dom. Är man inte van vid HTC's diton dock tror jag att Sonyn är det bättre valet, över både Galaxy S4 och HTC One.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:
Dold text

Tackar för feedbacken! ^^

Proffs eller inte så är det ju ändå en telefon, så jag tycker att även den mest omedvetnas åsikter spelar roll då jag är mellan casual och lite mer.
Lyssnar mest på musik, kollat netflix och läser nyheter på telefon i dagsläget, spelar lite spel ibland och fotar med den.

Dold text

1. Brukar väl inte vara lucka för 3.5 pluggen på de flesta lurar? ^^
2. Det var det jag misstänkte, att trots det stora batteriet att skärmen skulle dra en hel del.
3. Hehe, kommer iaf inte använda nå in-ears, mina öron börjar bokstavligen blöda efter ett tag då de inte passar och börjar skava (varit så med alla plugs jag testat).
4. Är väl ingen telefon som har bra speakers? Vad jag vet är HTC ONE den enda med front-stereo speakers.

Hmm, att du eve. rekommenderar LG's G2.a då helt plötsligt lite sådär?

Dold text

Du får gärna utveckla det där lite

Nja den slukar ju inte batteriet men den drar lite mer än vad S4an tex gör i användning. Att jag rekommenderade eventuellt LG G2 är mer för att du inte bara ska snöa in på tex på Z1 bara för att jag säger att den är bra samt attt den också ligger i toppen med Z1 och resten. Det är ju du som ska ha telefonen och du måste känna dig nöjd

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Har haft HTC One, S4:an och LG G2. Av dom så föredrar jag S4:an i dagsläget när 4.3 har släppts. Hade vi pratat innan 4.3 så hade jag tagit LG:N.

HTC:
+ preniumkänsla
+ bra högtalare
+ snyggt gränssnitt

- dålig batteritid
- dålig kamera

S4:
+ bra batteritid
+ bra kamera
+ rapp lur (i.o.m 4.3)

- skärmen visar onaturliga färger
- gränssnittet ser ut som en 10-åring skapat det

LG:
+ snabb
+ grym batteritid
+ många bra funktioner

- dålig/långsam kamera
- knapparna på baksidan

Z1 har jag inte med för den har jag ingen erfarenhet om.
Idag så finns ju också S4+ med samma processor som i LG:n. Dessa telefoner är alla snabba som du radat upp, gå ner och känn på vilken som känns bäst.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Hedersmedlem

La till lite i ditt inlägg:

Skrivet av Timpppa:

Har haft HTC One, S4:an och LG G2. Av dom så föredrar jag S4:an i dagsläget när 4.3 har släppts. Hade vi pratat innan 4.3 så hade jag tagit LG:N.

HTC:
+ preniumkänsla
+ bra högtalare
+ snyggt gränssnitt
+ Finns Google edition rom (custom)

- dålig batteritid
- dålig kamera

S4:
+ bra batteritid
+ bra kamera
+ rapp lur (i.o.m 4.3)
+ Finns Google edition rom (custom)
+ Minneskortplats
+ Utbytbart batteri
+ Finns flipcover och trådlös laddningsskal som får luren att kännas betydligt mindre plastig. Speciellt det trådlösa skalet höjer kvalitetsintrycket.

+-? Knappar för meny, tillbaka och hem

- Bloat, bloat och återigen bloat.

- skärmen visar onaturliga färger Nja, går faktiskt att ställa in på TW-baserade roms (inkl. stock)
- Skärmen är rätt ljussvag

- gränssnittet ser ut som en 10-åring skapat det
- KNOX-skiten
- Plastig

LG G2:
+ snabb
+ grym batteritid
+ många bra funktioner

- dålig/långsam kamera
- knapparna på baksidan
- LG som sköter uppdateringarna, lite osäkert kort
- Gräsligt gränssnitt

Z1 har jag inte med för den har jag ingen erfarenhet om.
Idag så finns ju också S4+ med samma processor som i LG:n. Dessa telefoner är alla snabba som du radat upp, gå ner och känn på vilken som känns bäst.

Finns även S4+ med snapdragon 800. Fördelen är att den är snabbare, speciellt när det gäller grafikdelen. Nackdelen är att det inte finns Google edition roms till denna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

I min mening är knapparna på baksidan på LG G2 ett stort plus. Det möjliggör nämligen att man enkelt kan ändra volymen när man har telefonen i fickan, speciellt om man har ett skal som gör att det blir en höjdskillnad till knapparna. Bra om man har lurkabeln innanför jackan eller om man har lurar utan volymkontroll.

Sedan möjliggör knapparna på baksidan förtås att den stora skärmytan i förhållande till storlek kan hållas. Enda nackdelen jag ser är när man vill ändra volym med telefonen liggandes på bordet, men det är inte så jobbigt att plocka upp den, alternativt använda knock-on.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Testpilot

Tackar alla för era svar! Har fått en relativt bra uppfattning vad ni tycker här på forumet och så.

Det blir nog en S4.a med 3surf MAX (319kr/mån), verkar vara mest prisvärda då jag inte ringer för mer än vad som skulle bli ca. 30kr med det abonnemanget i månaden iaf. Tror dock jag inte kan få med S4"+" för det priset, men antar att den "gamla" S4.an uppfyller alla mina behov iaf.. vilket är mestadels film, musik och surfa runt/läsa nyheter. Är dock osäker, har alla S4.a modeller stöd för 4G? För den jag skulle få med har iaf 4G stöd.

När det kommer till bloat med Samsung så är det väl bara att roota och ta bort allt skit med titanium backup?
Sedan får jag väl byta baksida mot något med lite mer premium känsla själv, och vad gäller skärmen lär jag väl inte märka mycket (med att den har djupare färger och mörkare bild) då jag har S2.an med sAmoled redan, eller?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tackar alla för era svar! Har fått en relativt bra uppfattning vad ni tycker här på forumet och så.

Det blir nog en S4.a med 3surf MAX (319kr/mån), verkar vara mest prisvärda då jag inte ringer för mer än vad som skulle bli ca. 30kr med det abonnemanget i månaden iaf. Tror dock jag inte kan få med S4"+" för det priset, men antar att den "gamla" S4.an uppfyller alla mina behov iaf.. vilket är mestadels film, musik och surfa runt/läsa nyheter. Är dock osäker, har alla S4.a modeller stöd för 4G? För den jag skulle få med har iaf 4G stöd.

När det kommer till bloat med Samsung så är det väl bara att roota och ta bort allt skit med titanium backup?
Sedan får jag väl byta baksida mot något med lite mer premium känsla själv, och vad gäller skärmen lär jag väl inte märka mycket (med att den har djupare färger och mörkare bild) då jag har S2.an med sAmoled redan, eller?

3Max kostar väl 299:- månad? Du kan få S4+ med 3max för 299:- månad hos Katshing, det gäller även andra mobiler som LG G2: http://www.katshing.se/mobiler/samsung/samsung_galaxy_s4_plus...
Nej inte alla har 4G stöd, finns en variant med Samsungs egen soc men den är väldig svår att få tag på.... Kom ihåg att köpa mobilen hos Phonehouse/Katshing/liknande, då får du en olåst mobil och utan 3s j*vla bloat (fråga efter en olåst/utan bloat). Osäker på om det samma gäller
Det går bra att roota och ta bort bloat, jag skulle dock lägga in en customrom istället. Är oftast snabbare och har fler funktioner.

Du bör vänta ett litet tag innan du rootar eller lägger in en customrom. Om en telefon är defekt upptäcker man det oftast inom kort tid. Du kommer säkert få en mobil med Knox. Det är nåt fanskap som Samsung har lagt in och den känner av ifall du har root eller customrom. Sedan kan Samsung se detta och neka garanti.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kent:

3Max kostar väl 299:- månad? Du kan få S4+ med 3max för 299:- månad hos Katshing, det gäller även andra mobiler som LG G2: http://www.katshing.se/mobiler/samsung/samsung_galaxy_s4_plus...
Nej inte alla har 4G stöd, finns en variant med Samsungs egen soc men den är väldig svår att få tag på.... Kom ihåg att köpa mobilen hos Phonehouse/Katshing/liknande, då får du en olåst mobil och utan 3s j*vla bloat (fråga efter en olåst/utan bloat). Osäker på om det samma gäller
Det går bra att roota och ta bort bloat, jag skulle dock lägga in en customrom istället. Är oftast snabbare och har fler funktioner.

Du bör vänta ett litet tag innan du rootar eller lägger in en customrom. Om en telefon är defekt upptäcker man det oftast inom kort tid. Du kommer säkert få en mobil med Knox. Det är nåt fanskap som Samsung har lagt in och den känner av ifall du har root eller customrom. Sedan kan Samsung se detta och neka garanti.

Ringde till 3 direkt och fick S4.an (med 4G stöd) samt surf Max 10gb för 299;- som du sa, får hem allt nästa vecka
Bloaten kan jag leva med tills jag vet att telefonen fungerar som den ska, gjorde samma sak med S2.an för ca. 2 år sedan innan jag rootade.

Det är lite kul med rootning dock... för första rooten jag gjorde med "SU-Busybox installer/signed" fungerar inte längre på S2.an (fick resetta telefonen med Samsungs stock rom/flash via Odin efter en totalt failade flashning vid ROM byte för ca. 2 månader sedan), så med den nya rootningen så är det någon jäkla varningstriangel varje gång jag startar telefonen innan Samsung loggan kommer upp.. antar att det är Knox eller vad det nu heter, går iaf inte att få bort vare sig jag tar bort root eller ej.
Kommer samma sak ske med min S4.a om jag rootar den? :S

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Ringde till 3 direkt och fick S4.an (med 4G stöd) samt surf Max 10gb för 299;- som du sa, får hem allt nästa vecka
Bloaten kan jag leva med tills jag vet att telefonen fungerar som den ska, gjorde samma sak med S2.an för ca. 2 år sedan innan jag rootade.

Det är lite kul med rootning dock... för första rooten jag gjorde fungerar inte längre på S2.an (fick resetta telefonen med Odin efter en totalt failade flashning vid ROM byte), så med den nya rootningen så är det någon jäkla varningstriangel varje gång jag startar telefonen innan Samsung loggan kommer upp.. antar att det är Knox eller vad det nu heter, går iaf inte att få bort vare sig jag tar bort root eller ej.
Kommer samma sak ske med min S4.a om jag rootar den? :S

Varningstrianglen har inget med Knox att göra, det går dessutom att få bort den varningstriangel (sök på triangle away). Har man utlöst Knox går det inte att nollställa än så länge.

Kom ihåg att deaktivera hemknappens Voice funktion. På det viset slipper man lagget som uppstår när telefonen väntar på tryck nr 2 för att starta S-voice. Inställningen finns i S-voice.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kent:

Varningstrianglen har inget med Knox att göra, det går dessutom att få bort den varningstriangel (sök på triangle away). Har man utlöst Knox går det inte att nollställa än så länge.

Kom ihåg att deaktivera hemknappens Voice funktion. På det viset slipper man lagget som uppstår när telefonen väntar på tryck nr 2 för att starta S-voice. Inställningen finns i S-voice.

Ahh, googlade lite snabbt på knox och lärde mig något nytt ^^

Triangle away tror jag inte jag vågar röra.. Om jag ska vara ärlig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >