Permalänk

Ska införskaffa ny dator, ~5-20k

Hej! Går nu i tankarna att köpa mig en ny dator. Det jag egentligen söker efter är en snabb dator utan några delays. Kommer mer eller mindre användas som arbetsdator, men även något spel då och då. Handlar med värdepapper, cert och mycket annat. Vill ha div live-streamade fönster uppe samtidigt, även ett par program fördelat på 3 skärmar. Även att datorn skall vara tyst! Gärna mindre än vanliga atx, egentligen helst mITX, men inget krav.

Är lite osäker hur det funkar när jag ska koppla ihop 3 skärmar, går det med vilka som helst. Behövs DVI etc? Eller kan man köra adaptrar på rubbet?
Även Intels motsvarighet till eyefinity, "3d surround" eller vad det heter, hur står det sig i jämförelse med AMD, någon betydlig skillnad som kan påverka mig?

Har plockat ihop en egen dator, vad tror ni?

3x Datorskärm http://www.komplett.se/samsung-24-led-s24c750p/782799
Dator http://www.inet.se/kundvagn/visa/4216324/2013-12-03
moderkort http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...
Har sedan tidigare:
Corsair 550w PSU
4x2gb 1600mhz RAM
Vanlig CD/rw drive, duger antar jag. Inte slim
HDD 750gb 6gb s/7200rpm, men kommer antaligen inte använda den, brukar inte spara så mycket.

Övriga frågor:
- Är det ingen fläkt till chassit, ser inte vad det ska vara för mått osv? Kan stoppa i en ändå kanske?
- Klara grafikkortet 3 skärmar, hur ser jag det?
- Vilka tillbehör behöver jag för att driva skärmarna?
- Duger grafikkortet i övrigt för mina ändamål? Vill kunna spela battlefield4 eventuellt.
- Är det värt att uppgradera mitt OS win 7 home premium? till Win8?

Kom ihåg att man inte är en hardcore gamer längre, så 60hz går alldeles utmärkt

Stort tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Intel i7 4770k 4,6Ghz ¤ Gigabyte GTX770 ¤ Corsair VX550 ¤ Gigabyte GA-Z87X ¤ Corsair 4x4gb 1600hz RAM ¤ Noctua NH-D14 ¤ SSD 530s Intel 180gb ¤ 5x Noctua NF-A14 ¤ Fractal Design Define R4 ¤ 3x Dell UltraSharp U2414H ¤ SMS Multi Control Triple Clamp ¤ Raptor K50 ¤ Logitech G602 ¤ Windows OS 8.1

Permalänk
Medlem

Ingen idé att använda ett 4GB och ett 2GB grafikkort, då 4GB kommer att strypas till två vid SLI.
Dessutom kommer du inte kunna spela på alla tre skärmar med grafikkort i den prisklassen, inte på högre inställningar iallafall.

Jag hade gått med ett r9 290 (med eftermarknadskylare) eller ett 780 istället. Tar mindre plats, mindre ljud och bättre uppgraderingsalternativ då man kan köpa ett till senare för kraftfullare SLI än två gtx 760.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av siggen:

Ingen idé att använda ett 4GB och ett 2GB grafikkort, då 4GB kommer att strypas till två vid SLI.
Dessutom kommer du inte kunna spela på alla tre skärmar med grafikkort i den prisklassen, inte på högre inställningar iallafall.

Jag hade gått med ett r9 290 (med eftermarknadskylare) eller ett 780 istället. Tar mindre plats, mindre ljud och bättre uppgraderingsalternativ då man kan köpa ett till senare för kraftfullare SLI än två gtx 760.

Tack för svar! Menade att jag tänkte köpa 1 av dom, glömde skriva det, dumma mig ! Ska kika på dessa du nämnt. Tänkte mig ett pris upp till 3k cirkus

ÉDIT: Helt förvirrad av vilket grafikkort jag ska ta, kollade på r9 290 men hittar ingen annan fläkt till denna? Vill helst bara ha ett bra prisvärt TYST kort

Visa signatur

Intel i7 4770k 4,6Ghz ¤ Gigabyte GTX770 ¤ Corsair VX550 ¤ Gigabyte GA-Z87X ¤ Corsair 4x4gb 1600hz RAM ¤ Noctua NH-D14 ¤ SSD 530s Intel 180gb ¤ 5x Noctua NF-A14 ¤ Fractal Design Define R4 ¤ 3x Dell UltraSharp U2414H ¤ SMS Multi Control Triple Clamp ¤ Raptor K50 ¤ Logitech G602 ¤ Windows OS 8.1