Hela Sverige kan ansluta till min server UTOM mina lägenhetskompisar

Permalänk

Hela Sverige kan ansluta till min server UTOM mina lägenhetskompisar

Jag bor i en studentlägenhet i Lund och har Bredband2 som (obligatorisk) internetleverantör. När min lägenhetskompis och jag försöker spela något spel mot varandra, dvs att en skapar en server och den andre "joinar", så fungerar det aldrig. Däremot är det inget problem för ryssar, ungrare, italienare och amerikaner att ansluta sig till våra servrar. Det är heller inget problem för oss att ansluta oss till deras servrar, så om vi vill spela mot varandra måste vi alltså göra det på någon annans server tillsammans med andra spelare. Detta interna anslutningsproblem gäller även andra nätverkstjänster, som t.ex. FTP. När jag kickar igång en FTP-server så kan min kompis i rummet intill inte ansluta till den, MEN min mamma i Linköping och min kompis i Jönköping och till och med supportteknikerna på Bredband2:s kundtjänst kan ansluta till den utan problem. Hur sjutton är detta möjligt? Och nä, Bredband2 kunde tyvärr inte hjälpa mig i nuläget (de har lagt ett ärende på saken så länge).

Några klargöranden:
1. Vi har egna, unika IP-adresser.
2. Våra datorer är kopplade med sladd till var sitt uttag i respektive rum (i dessa lägenheter funkar det så att man har ett abonnemang per uttag).
3. Ingen router och ingen brandvägg är inblandad, sladden går direkt från datorn in i väggen.
4. Än en gång: Alla kan ansluta till min FTP-server UTOM min kompis i rummet intill.
5. Vi har testat tvärtom, dvs köra server på hans dator. Jag kan inte ansluta, men det kan folk i resten av landet. Stängda portar torde alltså inte vara problemet, som ju annars är väldigt vanligt.

Jag håller på att bli tokig på det här, inte för att vi vill använda FTP mellan rummen utan för att vi vill kunna spela, men det går inte.

Vad ska vi göra? Finns det ens något vi kan göra, eller är det Bredband2 som har någon fånig spärr som omöjliggör kommunikation mellan datorerna i lägenheten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Tror tyvärr att du är inne på rätt spår med ditt sista stycke. Kan ni ansluta via någon proxy kanske för att lösa problemet? Lär ju lägga på lite latency, men kanske är tillräckligt bra ändå om ni hittar en bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som ni inte har nån egen router eller switch utan kopplar via ispn som isolerar datorerna i lanet och bara ger internetaccess.
Har ni publika eller privata ipnummer på maskinerna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att Bredband2 kör någon lösning med PVlan (http://tools.ietf.org/html/rfc5517 cisco) eller motsättande teknik för andra företag.
Vilket gör att ni sitter i samma subnät (ex 85.13.37.0 /24) men kan inte kommunicera med varandra eftersom de inte har gjort någon mer konfiguration som skulle ha skickat ut trafiken till deras "main gateway" och tebax till din granne etc.

Kan dock vara någonting helt annat, känner bara igen symptomen men det är nog antagligen fler saker som kan åstadkomma det problemet, speciellt när deras egna support inte verkar ha någon koll på det.

Permalänk
Medlem

Testat att använda er av Hamachi t.ex?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Är det inte allt för bökigt så kan ni prova köra bägge datorerna via ett uttag och med router. Ingen lösning precis men bör göra det möjligt att kringgå ev trams hos operatören.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att B2 har lagt på säkerhet som förhindrar datorer att kommunicera på L2.

Sitter ni på samma ip-nät (har samma standard gateway)?
Kan ni pinga varandra?
Syns din kompis ip-adress i arp-tabellen? Kolla med "arp -a" i ett cmd-fönster.

Permalänk
Expertgissare

Hej alla, jag lånar denna tråden lite då jag har ett liknande problem, hoppas det är ok.

Jag och en kompis bor i samma lägenhetshus (bostadsrätt om det spelar någon roll) och är båda kopplade till samma stadsnät med samma operatör som är just bredband2. Han har en teamspeak server som vi har problem med, men tar det från början.
När han först flyttade in så delade vi på samma internetuppkoppling via kabel från fönster till fönster då hans lägenhet inte var kopplat till stadsnätet och det var inga problem att ansluta till hans server allt frid och fröjd, men när han sedan fick sin egna anslutning så kunde jag helt plötsligt inte komma in längre på servern, alla andra som varit på servern innan kan ansluta som vanligt samt han själv men inte jag. Vi har provat båda två att öppna portar mixtrat i inställningar men inget hjälper och vi kan inte förstå varför.
Försöker jag sedan pinga hans ip så fungerar inte det, får bara att begäran gjorde timeout och lika om han försöker pinga min ip.

När jag efter mycket frustrerat letande i veckor hittade jag denna tråden och såg en liten chans till att kunna få hjälp att få det att fungera eller få hjälp att lokalisera problemet, kan det var så att det är bredband2 som är felet? tror ni det skulle fungera om någon av oss byter operatör eller kan det vara för att vi sitter i samma stadsnät?

Mvh
Edvin

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej alla, jag lånar denna tråden lite då jag har ett liknande problem, hoppas det är ok.

Jag och en kompis bor i samma lägenhetshus (bostadsrätt om det spelar någon roll) och är båda kopplade till samma stadsnät med samma operatör som är just bredband2. Han har en teamspeak server som vi har problem med, men tar det från början.
När han först flyttade in så delade vi på samma internetuppkoppling via kabel från fönster till fönster då hans lägenhet inte var kopplat till stadsnätet och det var inga problem att ansluta till hans server allt frid och fröjd, men när han sedan fick sin egna anslutning så kunde jag helt plötsligt inte komma in längre på servern, alla andra som varit på servern innan kan ansluta som vanligt samt han själv men inte jag. Vi har provat båda två att öppna portar mixtrat i inställningar men inget hjälper och vi kan inte förstå varför.
Försöker jag sedan pinga hans ip så fungerar inte det, får bara att begäran gjorde timeout och lika om han försöker pinga min ip.

När jag efter mycket frustrerat letande i veckor hittade jag denna tråden och såg en liten chans till att kunna få hjälp att få det att fungera eller få hjälp att lokalisera problemet, kan det var så att det är bredband2 som är felet? tror ni det skulle fungera om någon av oss byter operatör eller kan det vara för att vi sitter i samma stadsnät?

Mvh
Edvin

Vet du om er isp har konfat så att de svarar på externa ping ? Kan någon med annan isp pinga dig ?
Har ni olika externa ip nummer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Vet du om er isp har konfat så att de svarar på externa ping ? Kan någon med annan isp pinga dig ?
Har ni olika externa ip nummer ?

Vi har olika externa ip nummer som jag förstår det som, går vi in på whatsmyip så får jag 89.xxx.xx.xx och han får 89.xxx.xx.xx, har inte provat om någon annan pingat mig.
Om vår isp konfat så att de svarar på externa ping vet jag inte.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Wall of text

Tycker det låter som om ni skulle sitta på samma Lan. be honom köra ipconfig i cmd och prova att connecta mot den ip-adressen istället.

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Vi har olika externa ip nummer som jag förstår det som, går vi in på whatsmyip så får jag *IP-censur* och han får *IP-censur*, har inte provat om någon annan pingat mig.
Om vår isp konfat så att de svarar på externa ping vet jag inte.

Sitter du vid din egen dator nu? Jag försökte nämligen pinga ditt IP nyss, men det blir bara time-out. Tråkigt att du och din polare tycks ha drabbats av samma sak, här borta gav vi upp till slut. Supporten var då inte mycket till hjälp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan inte pinga nån av er och du ska kanske redigera bort ipnummren i forumposten för säkerhets skull.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vi har olika externa ip nummer som jag förstår det som, går vi in på whatsmyip så får jag 89.xxx.xx.xx och han får 89.xxx.xx.xx, har inte provat om någon annan pingat mig.
Om vår isp konfat så att de svarar på externa ping vet jag inte.

Fungerar inte här heller.

EDIT: Censurerade bort IP-nummer.
Traceroute tar mig till vad som troligen är din ISPs Gateway, därefter tar det stopp.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av pSYKED:

Tycker det låter som om ni skulle sitta på samma Lan. be honom köra ipconfig i cmd och prova att connecta mot den ip-adressen istället.

Ska be han göra det, någon mer utförlig guide på hur man gör?

Skrivet av Hybinette:

Sitter du vid din egen dator nu? Jag försökte nämligen pinga ditt IP nyss, men det blir bara time-out. Tråkigt att du och din polare tycks ha drabbats av samma sak, här borta gav vi upp till slut. Supporten var då inte mycket till hjälp.

Japp sitter vid min dator nu, konstigt att du inte kan pinga, har webbkameror i mitt nätverk som jag kommer åt utanför nätverket via min ip sedan port, om det är till någon hjälp.
Och kan helt hålla med dig om att supporten från ts suger

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ska be han göra det, någon mer utförlig guide på hur man gör?

Klicka på startmenyn
I kör/Sökrutan Skriv "CMD" och tryck enter
I cmd fönstret skriver du ipconfig och trycker enter

Det är raden IPv4-adress som är av intresse, be din kompis connecta med den ipn du får där istället om du hostar en server

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att ispn isolerar sina kunder sinsemellan för att de inte ska kunna "upprätta lan" och inte svarar på ping, då kommer du åt kamerorna från utsidan men ping och direkttrafik mellan de som sitter på samma nät hos ispn fungerar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Dracc:

Fungerar inte här heller.

EDIT: Censurerade bort IP-nummer.
Traceroute tar mig till vad som troligen är din ISPs Gateway, därefter tar det stopp.

Ok så då kan problemet ligga hos bredband2 då kanske?

Skrivet av pSYKED:

Klicka på startmenyn
I kör/Sökrutan Skriv "CMD" och tryck enter
I cmd fönstret skriver du ipconfig och trycker enter

Det är raden IPv4-adress som är av intresse, be din kompis connecta med den ipn du får där istället om du hostar en server

Jaha, nu hänger jag med. Men det är väl den lokala ip´n som min/hans router ger ut, det fungerar väl inte? Kanske skulle nämnt att vi satt bakom egna routrar kanske, sorry för det i så fall

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara så att ispn isolerar sina kunder sinsemellan för att de inte ska kunna "upprätta lan" och inte svarar på ping, då kommer du åt kamerorna från utsidan men ping och direkttrafik mellan de som sitter på samma nät hos ispn fungerar inte.

Låter som något dom inte skulle ändra på för enbart vårt problem

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Jag bor i en studentlägenhet i Lund och har Bredband2...

Skrivet av Edvin-89:

Hej alla, jag lånar denna tråden lite då jag har ett liknande problem, hoppas det är ok.

Jag och en kompis bor i samma lägenhetshus ...

Era datorer vill kommunicera med era respektive kompisars datorer som sitter på samma VLAN (tänk det som om båda datorerna sitter bakom en och samma router). Era datorer vet vart era respektive kompisars datorer finns eftersom den finns på samma VLAN och de skickar inte trafiken till default gatewayn (routern), utan använder ARP-tabellen som datorerna skaffat sig för att hitta kompisens dator. Problemet är att Bredband2, tillsammans med alla (?) andra ISPer spärrar så switcharna i näten inte ska släppa igenom trafik mellan slutkunder direkt (en säkerhetsgrej helt enkelt).

Vad jag tror är en lösning är att man kan sätta en parameter någonstans i nätet (i Bredband2s nät) som skickar all trafik till default gatewayn, även om det är internt på samma VLAN. Detta kommer göra så paketet går från era datorer till Bredband2s "router" och sen routar den paketet som vanligt in i nätet igen och fram till era respektive kompisars datorer. Man kan säga att paketet går ut och vänder och sen in igen. Man kommer på så viss runt att switchen i nätet inte tillåter trafik direkt mellan slutkunder.

Ring Bredband2 och säg att deras L2-switchar inte tillåter trafik mellan hostar i samma subnät och fråga om de kan ställa om så den trafiken går via gatewayn. Vet de inte vad ni snackar om så be att få prata med en riktigt tekniker

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Låter som något dom inte skulle ändra på för enbart vårt problem

Det beror ju på om det är avsiktligt eller inte, det finns för o nackdelar med allt och hur en specifik isp konfar kan de bara själva svara på, men det är ju för att gå runt liknande problem många program använder en extern server som kopplar ihop klienterna.
Det kan ju även vara så att vissa portar är spärrade osv, men det är sånt du får fråga operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Zakire:

Era datorer vill kommunicera med era respektive kompisars datorer som sitter på samma VLAN (tänk det som om båda datorerna sitter bakom en och samma router). Era datorer vet vart era respektive kompisars datorer finns eftersom den finns på samma VLAN och de skickar inte trafiken till default gatewayn (routern), utan använder ARP-tabellen som datorerna skaffat sig för att hitta kompisens dator. Problemet är att Bredband2, tillsammans med alla (?) andra ISPer spärrar så switcharna i näten inte ska släppa igenom trafik mellan slutkunder direkt (en säkerhetsgrej helt enkelt).

Vad jag tror är en lösning är att man kan sätta en parameter någonstans i nätet (i Bredband2s nät) som skickar all trafik till default gatewayn, även om det är internt på samma VLAN. Detta kommer göra så paketet går från era datorer till Bredband2s "router" och sen routar den paketet som vanligt in i nätet igen och fram till era respektive kompisars datorer. Man kan säga att paketet går ut och vänder och sen in igen. Man kommer på så viss runt att switchen i nätet inte tillåter trafik direkt mellan slutkunder.

Ring Bredband2 och säg att deras L2-switchar inte tillåter trafik mellan hostar i samma subnät och fråga om de kan ställa om så den trafiken går via gatewayn. Vet de inte vad ni snackar om så be att få prata med en riktigt tekniker

Lycka till!

Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju på om det är avsiktligt eller inte, det finns för o nackdelar med allt och hur en specifik isp konfar kan de bara själva svara på, men det är ju för att gå runt liknande problem många program använder en extern server som kopplar ihop klienterna.
Det kan ju även vara så att vissa portar är spärrade osv, men det är sånt du får fråga operatören.

Tack för alla svar, ska ringa till bredband2 imorgon och höra med dom om det är något som kan fixas

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Så efter att ha spenderat hela min lunch igår på att sitta i kö så kom jag fram lagom tills det var dags att jobba igen och det var bara att lägga på, gjorde ett nytt försök idag och kom fram med lagom tid att kunna prata med dom, började med att säga att jag ville prata med någon tekniskt kunnande och att det var om nätverk, hon jag pratade med sa bara aaa... och inget mer, så tänkte ja då vill väl hon höra då så började förklara problemet och hon var med och aaa´ade och mmm´ade för att sedan lägga på luren i örat när jag höll på att prata. Förstörde min dag kan jag ju säga, fick knappt någon lunch den dagen heller.

Så nu tänker jag skicka ett mejl och se om jag kan få tag i någon som vill svara mig och försöka lösa problemet. Annars är alternativet att byta operatör, vad tror ni om det, blir det lika eftersom jag fortfarande sitter på samma fiberlina eller kan det hjälpa?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Så efter att ha spenderat hela min lunch igår på att sitta i kö så kom jag fram lagom tills det var dags att jobba igen och det var bara att lägga på, gjorde ett nytt försök idag och kom fram med lagom tid att kunna prata med dom, började med att säga att jag ville prata med någon tekniskt kunnande och att det var om nätverk, hon jag pratade med sa bara aaa... och inget mer, så tänkte ja då vill väl hon höra då så började förklara problemet och hon var med och aaa´ade och mmm´ade för att sedan lägga på luren i örat när jag höll på att prata. Förstörde min dag kan jag ju säga, fick knappt någon lunch den dagen heller.

Så nu tänker jag skicka ett mejl och se om jag kan få tag i någon som vill svara mig och försöka lösa problemet. Annars är alternativet att byta operatör, vad tror ni om det, blir det lika eftersom jag fortfarande sitter på samma fiberlina eller kan det hjälpa?

Det där har både min lägenhetskompis och jag var med om. Ibland slänger de bara på luren när man minst anar det. Det är bara att ringa upp igen och hoppas på att få prata med någon som är mer engagerad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Så efter att ha spenderat hela min lunch igår på att sitta i kö så kom jag fram lagom tills det var dags att jobba igen och det var bara att lägga på, gjorde ett nytt försök idag och kom fram med lagom tid att kunna prata med dom, började med att säga att jag ville prata med någon tekniskt kunnande och att det var om nätverk, hon jag pratade med sa bara aaa... och inget mer, så tänkte ja då vill väl hon höra då så började förklara problemet och hon var med och aaa´ade och mmm´ade för att sedan lägga på luren i örat när jag höll på att prata. Förstörde min dag kan jag ju säga, fick knappt någon lunch den dagen heller.

Så nu tänker jag skicka ett mejl och se om jag kan få tag i någon som vill svara mig och försöka lösa problemet. Annars är alternativet att byta operatör, vad tror ni om det, blir det lika eftersom jag fortfarande sitter på samma fiberlina eller kan det hjälpa?

Byter du ISP kommer problemet definitivt hjälpa eftersom du då kommer sitta i ett helt annat nät jämfört med din kompis.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Hybinette:

Det där har både min lägenhetskompis och jag var med om. Ibland slänger de bara på luren när man minst anar det. Det är bara att ringa upp igen och hoppas på att få prata med någon som är mer engagerad.

Hur fixade ni ert problem, eller det kanske ni inte gjorde?

Skrivet av Zakire:

Byter du ISP kommer problemet definitivt hjälpa eftersom du då kommer sitta i ett helt annat nät jämfört med din kompis.

Jo har god lust att byta, men vill då vara 100 på att det blir bättre, är lite nojig att det inte skulle fungera

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jo har god lust att byta, men vill då vara 100 på att det blir bättre, är lite nojig att det inte skulle fungera

Det kommer fungera. Mellan ISPer är det fritt blås.

Du ska dock veta att det mest troligt kommer vara samma problem inom samma VLAN hos den nya ISPn också, så om du har någon annan kompis som har din nya ISP och sitter i samma VLAN så blir det samma problem mot den kompisen.

Permalänk
Medlem

Tror att det kommer bli grymt svårt att byta ISP om du läser afbs info (jag bor också i lund), i alla fall om du vill göra det via fiber. Nu vet jag inte vilket område du bor i, men jag kan tex inte heller skaffa adsl eftersom jag inte har ett riktigt telefonjack. Nu är jag ingen nätverksexpert, men för att hjälpa andra som kan mer så kan jag säga att jag kan se ca 100 datorer om jag bara söker efter enheter i mitt lokala nätverk. Jag kan inte komma åt dem, men dem finns där. Du får höra med afb om det ens går att byta ISP, men jag tvivlar på det. Antar dem fått en jävligt schysst deal i utbyte mot monopol i studentnätet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av cheben:

Tror att det kommer bli grymt svårt att byta ISP om du läser afbs info (jag bor också i lund), i alla fall om du vill göra det via fiber. Nu vet jag inte vilket område du bor i, men jag kan tex inte heller skaffa adsl eftersom jag inte har ett riktigt telefonjack. Nu är jag ingen nätverksexpert, men för att hjälpa andra som kan mer så kan jag säga att jag kan se ca 100 datorer om jag bara söker efter enheter i mitt lokala nätverk. Jag kan inte komma åt dem, men dem finns där. Du får höra med afb om det ens går att byta ISP, men jag tvivlar på det. Antar dem fått en jävligt schysst deal i utbyte mot monopol i studentnätet

Skickades från m.sweclockers.com

Bor i bostadsrätt med öppet stadsnät så att byta är inga problem
Får se hur lång tid dom tar på sig att svara och vad deras svar blir innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Hur fixade ni ert problem, eller det kanske ni inte gjorde?

Fick till slut snacka med en tekniker som verkade kunnig. Han sa att han skulle kolla lite grejer och sedan återkomma, vilket han aldrig gjorde. Slutade med att vi gav upp och spelade över Hamachi. Även om Hamachi fungerar fint så stör det mig dock fortfarande på ett principiellt plan eftersom jag inte vill vara tvungen att använda mig av nåt ryssprogram för att få vanliga saker att fungera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit