Hela Sverige kan ansluta till min server UTOM mina lägenhetskompisar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Fick till slut snacka med en tekniker som verkade kunnig. Han sa att han skulle kolla lite grejer och sedan återkomma, vilket han aldrig gjorde. Slutade med att vi gav upp och spelade över Hamachi. Även om Hamachi fungerar fint så stör det mig dock fortfarande på ett principiellt plan eftersom jag inte vill vara tvungen att använda mig av nåt ryssprogram för att få vanliga saker att fungera.

riktigt dåligt av ISP'n... :/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

riktigt dåligt av ISP'n... :/

Alltså, jag känner så här: OM det nu ligger till så som några i tråden har antytt, dvs att lägenhetens alla uttag har en delad gateway/subnet/nånsåndärgrej vilket gör att lägenhetens datorer inte kan kommunicera med varandra, så skulle jag vara beredd att acceptera det om jag åtminstone fick det bekräftat och dessutom anledningen förklarad för mig. Så är det emellertid inte, utan istället möts jag av förvåning och okunskap så fort jag ringer och frågar. De måste ju för sjutton veta hur deras egen utrustning är uppbyggd. Jag vet att vi är uppkopplade mot Lunds stadsnät, men det här problemet ligger ju garanterat inom Bredband2:s ansvarsområde och därför borde de rimligen veta vad det handlar om.

Nåja, jag kan iaf som sagt spela online med andra, och egentligen även mot min lägenhetskompis så länge vi spelar på en dedikerad server. Det enda som inte funkar är ju att hosta själv, men det gör man ju i princip aldrig numera (vi upptäckte problemet när vi skulle möta varandra i Worms Armageddon ).

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Bor i bostadsrätt med öppet stadsnät så att byta är inga problem
Får se hur lång tid dom tar på sig att svara och vad deras svar blir innan jag bestämmer mig.

Aha, förväxlade dig med TS, nevermind then.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Alltså, jag känner så här: OM det nu ligger till så som några i tråden har antytt, dvs att lägenhetens alla uttag har en delad gateway/subnet/nånsåndärgrej vilket gör att lägenhetens datorer inte kan kommunicera med varandra, så skulle jag vara beredd att acceptera det om jag åtminstone fick det bekräftat och dessutom anledningen förklarad för mig. Så är det emellertid inte, utan istället möts jag av förvåning och okunskap så fort jag ringer och frågar. De måste ju för sjutton veta hur deras egen utrustning är uppbyggd. Jag vet att vi är uppkopplade mot Lunds stadsnät, men det här problemet ligger ju garanterat inom Bredband2:s ansvarsområde och därför borde de rimligen veta vad det handlar om.

Nåja, jag kan iaf som sagt spela online med andra, och egentligen även mot min lägenhetskompis så länge vi spelar på en dedikerad server. Det enda som inte funkar är ju att hosta själv, men det gör man ju i princip aldrig numera (vi upptäckte problemet när vi skulle möta varandra i Worms Armageddon ).

Ring de igen och kräv att få prata med NOCen eftersom vanliga 1st Line/Kundtjänst uppenbarligen inte kan något.
Låter de dig inte prata med NOCen så är det bara att stå på sig. Ringer du en gång i timmen och tjatar så kommer du nog få prata med de så småningom

Permalänk
Expertgissare

Uppdatering!

En liten uppdatering...
Det går helt plötsligt mycket bättre med att försöka reda ut det här med supporten, jag har som sagt skickat ett mejl till dom och idag fått svar, sedan har vi (jag+tekniker) under dagen haft en liten mejlkonversation, vi har kommit fram till att dom kör med L2-switchar som har skydd för ARP Spoofing mm som gör att det inte fungerar. Skrev då till dom och frågade om dom kunde ställa om trafiken så att den går via gatewayn eller om det kunde lösas på annat vis, har dock inte fått något svar på det än då jag skickade iväg det mejlet kvart i 4.
Sedan har min kompis lyckats få tag på en tekniker via telefon som var villig/trevlig nog att lyssna och försöka hjälpa oss, (tog bara 3 samtal med folk som bara la på/bröt samtalet) han sa att han skulle tala med dom som har hand om stadsnätet och se om dom kunde lösa det men att han behövde våra ip adresser samt mac adresser, lite lulligt (för oss iaf) vad han menade med det, men min kompis ska höra mer exakt vad han menar imorgon på mejladressen vi fick till honom.

Så nu hoppas vi att det är på väg att fixas det här

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Macadressen är den adress som alla nätverksportar har, den används för all adressering på lager 2 i OSI modellen, dvs alla switchar använder den för de hanterar inte ipnummer som är en lager 3 funktion som används i routrar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Media_Access_Control
http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Macadressen är den adress som alla nätverksportar har, den används för all adressering på lager 2 i OSI modellen, dvs alla switchar använder den för de hanterar inte ipnummer som är en lager 3 funktion som används i routrar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Media_Access_Control
http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

Ok tror jag har lite bättre koll nu

Kan säga att bredband2 supporten är tillbaka på ruta -1 efter svaret på min sista fråga jag ställde igår där han kort och gått svarade att det finns en lösning, men att det får vi själva lista ut på egen hand och att dom (han) inte kommer att hjälpa oss.

Så nu hoppas jag på den personen som min kompis fick kontakt med kan få mitt förtroende tillbaka för bredband2.

Kul slogan dom har förresten! "Många snackar, vi lyssnar". Det är inte den erfarenheten jag fått av dom, och verkar inte som om jag är ensam om det

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Kul slogan dom har förresten! "Många snackar, vi lyssnar". Det är inte den erfarenheten jag fått av dom, och verkar inte som om jag är ensam om det

Vi hör vad du säger, men vi kunde inte bry oss mindre ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Vi hör vad du säger, men vi kunde inte bry oss mindre ?

Låter som en mer passande slogan

Återkommer om vi löser problemet med deras hjälp eller tar i tur med det själva på något vis, tack för alla svar och all hjälp alla, trevlig helg på er

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

istället för att ödsla tid på att felsöka, dunka upp en vpn imellan er så är saken biff=)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Alltså , det finns en anledning tilll varför de har separerat alla portar på switchen. Lite tokigt om alla hushåll i samma fastighet skulle sitta på samma VLAN då skulle det hänga mkt roliga saker . Tror inte de kommer att göra något åt erat problem tyvär. Ni får sätta upp en egen switch =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneone:

Alltså , det finns en anledning tilll varför de har separerat alla portar på switchen. Lite tokigt om alla hushåll i samma fastighet skulle sitta på samma VLAN då skulle det hänga mkt roliga saker . Tror inte de kommer att göra något åt erat problem tyvär. Ni får sätta upp en egen switch =P

Men det är allt lite synd att man inte kan routas i cablespeed i sitt egna nät och att bandbredden man betalar för bara är för trafiken mot externa nät på internet.
Den ISP som ger den funktionen får nog upp intresset hos många och det borde bara vara en fördel eftersom de redan har utrustningen på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Saken är den, att om stadsnätet kör L2 och att ISPen routar till stadnätet. Då är det helt onödigt att byta ISP, det kommer inte att hjälpa.
Gällande Lund biten så är det Bredband2s eget nät, och där finns dennas L2 skydd mot arp spoof och broadcast storms etc, men de policeys kommer inte att ändras.

Permalänk
Medlem

Pratade med min ISP precis som har åtgärdat just detta problemet i nätet åt mig för något år sedan.
Split Horizion heter det man ska aktivera i nätet för att all trafik ska vänta i default gateway, även om det är trafik internt på samma subnät.