Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

ilstallione försöker driva tråden mot mer extrema fynd, jag å andra sidan som uppdaterar Dagens Fynd typ 15 gånger per dag vill se fler poster, skiter fullständigt i om det är "billigast på prisjakt" - fortsätt leverera!

Känner samma som dig. Skadar ingen utan kan bara unna. Dessutom har detta diskuterats för. Och då framkom att vi är nöjda med hur det funkar. Så tycker att ilstallione kan förhöra sig innan han utför några regeländringar i tråden efter eget behag.

Permalänk
Medlem

Jag vill oxå ha kvar tråden som den är... Eller var kanske e rätta ordet.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk

Jag har heller inget emot hur det är nu. De riktigt stora fynden är inte många, så om man bara har de blir tråden väldigt tråkig.

Permalänk
Medlem

Jag håller också med föregående talare. Hårddisken som någon tipsade om är ett bra exempel. Visst, det är inte en jättestor procentuell prissänkning men sett till att hårddiskar sällan kommer med särskilt stora rabatter så är tipset mycket välkommet.

Permalänk

Fynd o fynd men bra köp.. webhallen powercolor 7990 samt 7970 för 3995 SEK resp 1999 SEK

Permalänk

Ha kvar tråden som den är. Spel som är prissänkta kan vi dock skippa!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Känner samma som dig. Skadar ingen utan kan bara unna. Dessutom har detta diskuterats för. Och då framkom att vi är nöjda med hur det funkar. Så tycker att ilstallione kan förhöra sig innan han utför några regeländringar i tråden efter eget behag.

Håller med, tycker absolut att den bör fungera som den har gjort. Sitter och F5:ar tråden många gånger per dag och även "mindre reor" är uppskattade!

Permalänk
Medlem

Det behövs bättre regler eller riktlinjer för vad som är ett fynd - den saken är klar Jag föredrar även jag att behålla tråden som den är.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem

Fyndtråden är en tråd för fynd, namnet ger en hint om inte annat.

Det är inga stora förändringar som nämns, bara att tråden ska innehålla det den faktiskt är tänkt för.
De exempel jag ger i mina sista inlägg i tråden är inga fynd, det är prissänkta produkter som precis sladdar in på förstaplats på prisjakt. Självklart är detta subjektivt, det är ingen lätt eller för den delen alltid tacksam uppgift att försöka få tråden intressant för allt och alla.
Dock är det så att billigast på prisjakt inte alltid innebär fynd, precis som att reor inte heller alltid innehåller fynd. Att då posta länkar till sådana kan innebära att inlägget raderas utan notis.
Nu spelar det inte så stor roll, har man intresse i precis allt som postas är det bara att prenumerera på tråden så får ni e-post om alla inlägg, även om de senare kan komma att raderas.

Ett tips är att lägga bevakningar på prisjakt, det är inga konstigheter och fyller exakt samma funktion.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat exempel:

"4k LCD tv för 10 papp på Netonnet, 3 års 100% pixelgaranti också.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...r/191442.3115/"

Det är billigt för en 4K-upplöst TV, under halva priset mot näst billigaste. Dock är det ordinarie pris och varit så i snart två veckor, se på prisjakt statistik:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2268642

Jag anser inte detta vara ett fynd, är det någon som gör det får ni gärna motivera.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Fyndtråden är en tråd för fynd, namnet ger en hint om inte annat.

Det är inga stora förändringar som nämns, bara att tråden ska innehålla det den faktiskt är tänkt för.
De exempel jag ger i mina sista inlägg i tråden är inga fynd, det är prissänkta produkter som precis sladdar in på förstaplats på prisjakt. Självklart är detta subjektivt, det är ingen lätt eller för den delen alltid tacksam uppgift att försöka få tråden intressant för allt och alla.
Dock är det så att billigast på prisjakt inte alltid innebär fynd, precis som att reor inte heller alltid innehåller fynd. Att då posta länkar till sådana kan innebära att inlägget raderas utan notis.
Nu spelar det inte så stor roll, har man intresse i precis allt som postas är det bara att prenumerera på tråden så får ni e-post om alla inlägg, även om de senare kan komma raderas.

Ett annat tips är att lägga bevakningar på prisjakt, det är inga konstigheter och fyller exakt samma funktion.

Du hänvisar till att fynd är något självklart som alla vet precis vad det är.

Var god definera och utveckla

Tänk på att man även måste vara realistisk i den produktkategori tipset berör, halva priset på nya elektroniska komponenter är i princip en omöjlighet - och är det gränsen för vad som är ett fynd är det kanske bättre att helt utesluta den typen av produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KniFF:

Du hänvisar till att fynd är något självklart som alla vet precis vad det är.

Var god definera och utveckla

Tänk på att man även måste vara realistisk i den produktkategori tipset berör, halva priset på nya elektroniska komponenter är i princip en omöjlighet - och är det gränsen för vad som är ett fynd är det kanske bättre att helt utesluta den typen av produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du önskar exempel på fynd löser vi såklart det, du hittar flertalet här: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Vi ska nog lösa det så att tråden fortsätter vara intressant för den breda massan, jag har tydligt förklarat varför.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag nog mer går på ilstallione linje, vid det här laget så lär väl alla veta om att Dustin, Komplett, CDON, Inet och company kör återkommande kampanjer med namn som super duper rea, mega sale osv som ytterst sällan faktiskt innehåller produkter som är riktiga fynd. Om inte annat så upplyses vi om detta genom reklamen på sweclockers hemsida.

Skulle det dock vara så att det i kampanjen ingår enskilda fynd så är det givetvis okey att länka till dessa.

Kan dock förstå att en del gärna ser en tråd som uppdateras ofta då det då blir mer liv i tråden men samtidigt riskerar man då att förminska värdet av ordet fynd.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det här är inte ett fynd i min värld, möjligen 780 då det inte finns i lager "lika billigt".

770 pris: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2137&o=produkt_pris_in...

780 pris: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2138&o=produkt_pris_in...

Hade korten varit 400-600 kr billigare än något annat GTX 770/780 och inte bara så mycket billigare än något annat Gigabyte GTX 770/780 hade det möjligen varit fynd.

Kollar du dom stora så är närmaste priset på ett 780 4495:- enligt prisjakt länken.
Många inkl jag själv handlar bara ifrån företag jag vet är vettiga.

Och då blir det 4500kr närmaste vettiga kort = fynd i datorvärlden imo.
Spara 800 spänn per gtx 780 är en bra deal.

Om tråden ENBART skulle gå i riktlinjerna med låt säga minst 50% av billigaste på prisjakt så hade denna tråden varit stendöd.
Jag föredrar den som den är, att spara på 4-6 hundralappar på en komponent man kanske hade ögonen på är inget fel med.

Detta är såklart min åsikt, alla har sin.
Men tycker det är bra som det är då tråden hade försvunnit om man skulle gått på extrema fynd aka 50%+

Permalänk

Är det bara jag som stör mig på folk som helt enkelt länkar felaktiga saker?
#14047374
770:t kostade ju 2990:- när jag kollade alldeles nyss..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Är det bara jag som stör mig på folk som helt enkelt länkar felaktiga saker?
#14047374
770:t kostade ju 2990:- när jag kollade alldeles nyss..

Jag stör mig på folk som klagar på andra som har gjort helt korrekt.
Priset VAR det han skrev, på både 770 och gtx 780.
Nu är priset ändrat på 770 och 780 har utgått.

Kanske inte ska klaga på folk innan du vet

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Jag stör mig på folk som klagar på andra som har gjort helt korrekt.
Priset VAR det han skrev, på både 770 och gtx 780.
Nu är priset ändrat på 770 och 780 har utgått.

Kanske inte ska klaga på folk innan du vet

Antar att det var ett erbjudande som gick ut söndag natt då,, Misstänkte att han hade varit inne under "företag" och kikat.

My bad, kändes dock inte som att priset skulle ändras från kl 0300 till 1200, men tji fick jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Antar att det var ett erbjudande som gick ut söndag natt då,, Misstänkte att han hade varit inne under "företag" och kikat.

My bad, kändes dock inte som att priset skulle ändras från kl 0300 till 1200, men tji fick jag!

Och det här är hela poängen med varför jag fortsätter diskussionen, jag själv såg det här innan jag skulle gå och lägga mig vilket var ganska sent - skitenkelt att missa då det blivit ändrat precis nyss. Jag misstänkte skarpt att det var nån snabb prisjustering eller att DustinHome rensar inför nya kort (vilket var fallet, Rev.2 med annan strömförsörjning är vad som ersatt korten för en tusenlapp dyrare)

Är inte tråden egentligen till för att folk ska spara lite pengar på planerade eller spontaninköp? Är inte 15-20% rabatt nog? :/

Jag tycker bara det är synd att det handlar om vad som är ett fynd eller inte istället för att folk öser in tips och låta läsaren avgöra vad som är ett fynd eller inte.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Och det här är hela poängen med varför jag fortsätter diskussionen, jag själv såg det här innan jag skulle gå och lägga mig vilket var ganska sent - skitenkelt att missa då det blivit ändrat precis nyss. Jag misstänkte skarpt att det var nån snabb prisjustering eller att DustinHome rensar inför nya kort (vilket var fallet, Rev.2 med annan strömförsörjning är vad som ersatt korten för en tusenlapp dyrare)

Är inte tråden egentligen till för att folk ska spara lite pengar på planerade eller spontaninköp? Är inte 15-20% rabatt nog? :/

Jag tycker bara det är synd att det handlar om vad som är ett fynd eller inte istället för att folk öser in tips och låta läsaren avgöra vad som är ett fynd eller inte.

Risken bara är att tråden i slutändan kommer bli en spegling av prisjakt fast på ett mycket sämre och mer oöverskådligt sätt, som jag ser det startades tråden för att vaska fram guldklimparna inte för att generera en massa poster som gör att risken är stor att de riktiga fynden försvinner i mängden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Håller helt med ilstallione då det är lite frustrerande att
många gånger då man får mail om att det kommit nytt inlägg i fyndtråden, man går in och kikar så
är det väldigt ofta en vara som är nedsatt, och precis under alla andra varor på prisjakt.

Sedan är det väldigt frustrerande med folk som inte kan öppna ögonen, och bara råkar posta
samma erbjudande om, och om igen.
Men, det kanske är lite svårare att avstyra..

Ett tag så rapporterade jag varenda inlägg som jag tyckte ej tillförde fyndtråden något, och ej borde vara där,
men tyvärr blir man less efter 100 gånger, så jag kan nästan förstå hur moderatorerna känner.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara?
Starta en "officiell REA-m.m.-tråd" där alla får spamma allt möjligt
och så har vi kvar denna till det den var ämnad för, just FYND??

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Medlem

ilstallione, hårddisktipset du klagade på tycker jag faktiskt inte var ett dåligt fynd direkt. Lägstapriset på prisjakt är nu 185kr högre och på dustin är priset nu 304 kronor högre. Inte bästa fyndet men 20% rabatt är inte jättedåligt.

Permalänk
Medlem

kan inte alla sluta spamma massa off-topic och slänga upp fynd istället...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

kan inte alla sluta spamma massa off-topic och slänga upp fynd istället...!

Det är väl inte off-topic när folket diskuterar i "Diskussions tråden".

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

kan inte alla sluta spamma massa off-topic och slänga upp fynd istället...!

Denna tråden är till för prata i ;>
Så inte offtopic.

Men som sagt, gör om tråden till MINST 50% nedsatt då så får vi se hur pass livlig denna tråden är, kommer dö ut rätt fort.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Denna tråden är till för prata i ;>
Så inte offtopic.

Men som sagt, gör om tråden till MINST 50% nedsatt då så får vi se hur pass livlig denna tråden är, kommer dö ut rätt fort.

Håller helt med. Ser inte problemet med att man skulle tipsa om en vara som är billigast på prisjakt eller dyl. Ett lågt pris är ett lågt pris, oavsett om det är en tidsbegränsad rea eller vanlig sänkning. Tycker folk klagar alldeles för mycket(ångrar mitt tidigare inlägg om pris som jag trodde var fel).

Jag är oavsett glad för att folk orkar tipsa om varor de hittar billigare(spel/program/hårdvara). Jag har i alla fall inte ögonen på alla affärer 24/7....

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

ilstallione, hårddisktipset du klagade på tycker jag faktiskt inte var ett dåligt fynd direkt. Lägstapriset på prisjakt är nu 185kr högre och på dustin är priset nu 304 kronor högre. Inte bästa fyndet men 20% rabatt är inte jättedåligt.

Fast 20% e snarare en bra REA än ett fynd. Runt 30% där anser jag personligen att man kan börja kalla sakerna ett "fynd".

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Fast 20% e snarare en bra REA än ett fynd. Runt 30% där anser jag personligen att man kan börja kalla sakerna ett "fynd".

Åter igen, det är din personliga åsikt var gränsen går mellan rea och fynd.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag höll med Moderator från början, men tycker att det inte ska bli för hårt. Jag följer denna tråd varje dag, och tycker att de flesta är bra erbjudande som kommer upp.
Vad som är Fynd, REA är ju inte spikat. 10%, 20%, m.m. Det är olika vad folk tycker. Går inte sätta gräns där.

Jag tror att om man försökte att styra Onlinespel-erbjudande till det andra stället i forumet så skulle nog jag vara nöjd som det är sedan. Att posta helg-reorna är helt okej, fast de oftast inte är så bra. Upp till personen som läser.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Nätt och jämnt billigast på Prisjakt räcker knappast för att vara ett fynd. Billigast på Prisjakt hittar man ändå när man tänkt köpa något. Fynd ställer jag högre krav på än så, även om gränsen kan bli svår att specificera hårt.

Skrivet av Cutters:

Att posta helg-reorna är helt okej, fast de oftast inte är så bra. Upp till personen som läser.

En vettig kompromiss där är ju att kräva konkret exempel på fynd i rean (se regel 1). Om man inte kan ge ett enda förslag på något i rean som verkligen är ett fynd kan man gott strunta i att rapportera denna så kallade rea i fynd-tråden...