Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Hedersmedlem

#14050239

Om vi bortser från priset, hör detta hemma i fyndtråden?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

#14050239

Om vi bortser från priset, hör detta hemma i fyndtråden?

Det tycker jag helt klart. Hur menar du "om man bortser från priset"?
I min mening är det just priset som är det väsentliga.

Det lär ju vara rätt svårt att hitta någon bra balans där precis ALLA fynd som länkas går att klassa som fynd - för det är alldeles för personligt. Ett fynd kan i min mening lika mycket vara att spara in ett par hundra på ett nätagg, som att köpa en musmatta för 9;- med gratis frakt.

Skillnaden är väl mest att ett nätagg skulle jag behövt vilket som, är därav glad att inbespara ett par slantar - medan en musmatta för 9;- är för billigt för att inte köpa. Fynd båda två, i min bok.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har nämnts att spel önskas i en annan tråd, därav min fråga.

Humble Bundle börjar enligt mig bli ganska uttjatat med sina ständigt nya bundles.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ilstallione:

Det har nämnts att spel önskas i en annan tråd, därav min fråga.

Humble Bundle börjar enligt mig bli ganska uttjatat med sina ständigt nya bundles.

Fast just Humble Bundle är ju för ett gott ändamål, så ju mer exponering desto bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ska det inte klagas och fjantas med detta också? För vem bryr sig om någon behöver en ny vettig tv för en bra prislapp? Vi kan ju plocka bort Proshop från Prisjakt, äsch liksom, de är ju ändå danska, och Electroworld, är inte det samma företag som Elgiganten? Och just det, det är väl ändå bara runt 40% rabatt? Inget under 90% rabatt på reapriset är ju ett fynd.

Och oj, den har visst varit nere på 3000 förut, ska inte det räknas som en helgrea? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1811292

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

#14050239

Om vi bortser från priset, hör detta hemma i fyndtråden?

Den här tråden ligger under "stationära datorer"... Jag tycker det räcker rätt ok med hårdvarurelaterade produkter i första hand här.
Ju bättre fynd, desto mer kan man sträcka på regeln och tänja den till andra teknikprylar och abonnemang osv, men isåfall ska det vara ett riktigt fynd också.

Spel tycker jag primärt hör hemma i den där andra tråden.
Abonnemang osv är jag själv inte intressad av generellt, men är det ett extremt bra fynd kanske man vill veta om det.

Så: halvbra fynd kanske vi kan kategorisera lite hårdare. (och sålla om de är rent dåliga eller dubletter) Superbra fynd i lite mer spridda kategorier kan man väl fortfarande ha nytta av

Skrivet av Ralle_81:

Fast 20% e snarare en bra REA än ett fynd. Runt 30% där anser jag personligen att man kan börja kalla sakerna ett "fynd".

Det där är otroligt svårt att generalisera. Vissa produkter ramlar ner till "halva priset" mest hela tiden och ligger egentligen aldrig på ordinarie pris, medan tex processorer sällan droppar så mycket som 30%... Så en fast procentsats är lönlöst IMHO.
Billigast på prisjakt med en någorlunda meningsfull marginal (som märks i plånboken) från en pålitlig butik tycker jag är helt ok att lägga upp.
(Är det nån osäker skräpbutik kan kravet öka lite)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Den här tråden ligger under "stationära datorer"...

Den ligger även som länk under "Övriga datorspel", "Shooters" och diverse andra forumkategorier.

Därav så kanske någon mod bör ändra formuleringen i OP som lyder:
"När man hittar ett erbjudande som man anser vara billigt och som avser datorkomponenter kan man väl skriva i denna tråd?"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Den ligger även som länk under "Övriga datorspel", "Shooters" och diverse andra forumkategorier.

Det hade jag missat - hoppsan

Skrivet av ilstallione:

Det här är inte ett fynd i min värld, möjligen 780 då det inte finns i lager "lika billigt".

Jag håller inte riktigt med. 3600 kronor för ett 780, när närmsta valfria modell på prisjakt ligger på ca 3900 borde väl rimligen kunna räknas som fynd? Spara 300 spänn är väl inte så dumt? ... och det är ju en vettig kylare på kortet och butiken är pålitlig.
Sånt där kan jag tycka är precis tillräckligt så man kan få för sig att göra dumma impulsiva inköp när man står lite i valet och kvalet - de borde få finnas kvar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Knappast ett fynd med tanke på att Komplett sålde samma tv för 6990 förra helgen (jag köpte en) och Electroworld sänkte den själva till 6990 på måndagen. Är nöjd med teven, men den är inte ett fynd för 7990.

Det kan ju diskuteras:

* Lägsta pris på prisjakt har sedan i augusti varit i snitt 9300 kr.
* 26 butiker säljer den varav flera är mycket kända butiker.
* Den ligger 5:a respektive 243:e i popularitetsrankingen på prisjakt i gällande Plasma-tv respektive totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Utav dina senaste tips på RT-surfplatta och LG 60" plasma var inget av dem ett fynd. Surfplattan säljs för 1990 med jämna mellanrum och teven såldes för 6990 så sent som förra helgen. De stora drakarna (komplett, dustin, elgiganten, electroworld) har nästan alltid helgkampanjer och visst kan det finnas riktiga fynd där, men oftast är det återkommande prissänkningar. Det är ju inte en tävling om vem som tipsar om flest produkter eller oftast utan att riktigt bra fynd lyfts fram.

Återigen, ta en titt på prisjakts historik över lägsta pris för produkten. Sen i somras har produkten som lägst kostat i snitt närmare 3000 kr. 33 % rabatt det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1454515

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Det är väl inte off-topic när folket diskuterar i "Diskussions tråden".

Skrivet av JimmieSan:

Denna tråden är till för prata i ;>
Så inte offtopic.

Men som sagt, gör om tråden till MINST 50% nedsatt då så får vi se hur pass livlig denna tråden är, kommer dö ut rätt fort.

Tänkte mera på att jag bevakar tråden och förväntar mig att hitta fynd när jag ser att tråden vart aktiv, men istället möts jag av diskussioner angående fynd

Edit: missade helt att detta var Dagens fynd-diskussionstråden, jag får be om ursäkt!

Bevakar båda trådarna och blev lite förvirrad..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det har nämnts att spel önskas i en annan tråd, därav min fråga.

Humble Bundle börjar enligt mig bli ganska uttjatat med sina ständigt nya bundles.

Blir bara oöverskådligt och jobbigt om fynden ska delas upp i flera separata trådar. Jag börjar tröttna på alla tips på grafikkort som dyker upp i tråden med jämna mellanrum men det betyder inte att andra inte kan vara intresserade, varför tipsen givetvis ska vara kvar även om de allra flesta faktiskt inte planerar att köpa nya grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebastian383:

Blir bara oöverskådligt och jobbigt om fynden ska delas upp i flera separata trådar. Jag börjar tröttna på alla tips på grafikkort som dyker upp i tråden med jämna mellanrum men det betyder inte att andra inte kan vara intresserade, varför tipsen givetvis ska vara kvar även om de allra flesta faktiskt inte planerar att köpa nya grafikkort.

Nja, spel och liknande finns det redan en tråd för, det verkar vettigt att lyfta över samtliga spel-tips i den.
Din liknelse med grafikkort haltar betänkligt, du får själv söka svaret varför.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Men förlåt. En av tio håller med dig medan resten anser tvärtom? Kan du inte då starta en ren fyndtråd och införa dina regler där?

Och för att tillägga så köpte jag forza tack vare denna tråd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niklasloow:

Men förlåt.

Vad är det du ber om ursäkt för?

Citat:

En av tio håller med dig medan resten anser tvärtom?

Nja, det där stämmer inte.

Citat:

Kan du inte då starta en ren fyndtråd och införa dina regler där?

Det finns redan en, jag har modererat den sedan dag ett. Det var även jag som drog upp reglerna till den och lade en absurd massa tid på att den inte skulle spåra ur direkt.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

#10939949

Citat:

Och för att tillägga så köpte jag forza tack vare denna tråd

Och med det tillägget vill du säga..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Håller med. Skapa en till tråd som är klistrad där det måste vara låt säga 50%+ mot billigaste i lager vettiga på prisjakt.
Döp om denna till Tips på nedsatt vara eller liknande om folk blir arga för ordet "fynd" används på produkter som inte är 50++++ % nedsatta.
Eller samma sak, skapa en ny Tips på nedsatta produkter tråd som klistras. Och gör denna till det du vill istallone.
Samma sak, men om det nu är konflikter så är 2 trådar bästa utvägen.

Så länge denna tråden är kvar så bryr jag mig personligen inte ett dugg om fler skapas
Men om denna bara skulle tas bort hade det varit väldigt idiotiskt i min mening.
Denna tråden är det bästa med sweclockers forum personligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JimmieSan:

Håller med. Skapa en till tråd som är klistrad där det måste vara låt säga 50%+ mot billigaste i lager vettiga på prisjakt.
Döp om denna till Tips på nedsatt vara eller liknande om folk blir arga för ordet "fynd" används under 50++++ %.

Enda skillnaden mot tidigare är att saker som uppenbart bara är precis billigast på prisjakt kommer att tas bort. Det har även gjorts tidigare, nu understryks det.

Citat:

Så länge denna tråden är kvar så bryr jag mig personligen inte ett dugg om fler skapas
Men om denna bara skulle tas bort hade det varit väldigt idiotiskt i min mening.

Spekulation undanbedes. Läs den information som postas och utgå från den. Ingen har ens antytt att någon tråd ska tas bort.

#14047555

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Tycker också att fyndtråden är det bästa med forumet, tack alla ni som postat! Tack också till personen som postade tipset om hårddisken på electroworld. Keep up the good job!

Permalänk
Medlem

En enskild Kampanj / Rea / utförsäljnings tråd vore kanske något att slänga upp och låta "enskilda" fyndvaror finnas i Dagens Fynd tråd ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frull3:

En enskild Kampanj / Rea / utförsäljnings tråd vore kanske något att slänga upp och låta "enskilda" fyndvaror finnas i Dagens Fynd tråd ?

Nackdelen är som många påpekar att då ska man följa en massa trådar och problemet med gränsdragning kommer också att vara kvar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tycker att Herr ilstallione borde göra en omröstning där man kan välja mellan att ha det som det varit nu ett tag eller hans regler för fyndtråden. På det sättet får vi veta hur medlemmarna vill ha det istället för en enda moderators åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns två trådar. Det är absolut inte komplicerat och kommer inte att bli så heller.

Fyndtråden. Posta med fördel fynd här. Om de ej skulle klassas som fynd tas de bort alternativt kan de om så önskas här flyttas till diskussionstråden.
E-post kommer att gå ut till trådens prenumeranter även om inlägget tas bort, ingen missar således något som verkar vara ett upplevt problem här just nu.

Diskussionstråden tillhörande fyndtråden. Posta med fördel här om du är tveksam eller om det du tänker posta uppenbart inte är ett fynd utan endast prissänkt eller liknande. Då denna tråd ej heter fyndtråd passar således det som ej passar i fyndtråden alldeles utmärkt här.

De som då endast vill ha notifiering vid lite mer "kraftiga" fynd följer då enbart fyndtråden. De som vill ha hela spannet, från endast billigast på prisjakt till det som faktiskt är fynd i gemene mans ögon följer båda trådarna.

Känns det rörigt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast just Humble Bundle är ju för ett gott ändamål, så ju mer exponering desto bättre.

Tycker inte man behöver lägga upp humble bundle länk i fyndtråden, alla på SweC vet om att den finns och det är nya spel efter 7 dagar... ser ingen mening med ett sådant inlägg.

Detta tycker jag är ett fynd. Om man är på g att köpa två nya lagringsdiskar så får man ju en nas på köpet. Bra pris för 2 x 2Tb diskar + Buffalo Drivestation.

Skrivet av Frull3:

En enskild Kampanj / Rea / utförsäljnings tråd vore kanske något att slänga upp och låta "enskilda" fyndvaror finnas i Dagens Fynd tråd ?

Tycker att Kompletts Superweekend rea kan EN person länka till, men att sedan flera länkar till produkter i samma rea är bara onödigt, om den som först länkade till rean skriver till "Den här produkten tyckte jag var extra intressant" och länkar till en musmatta nedsatt 75% så är det super. Men om den första som länkar till rean inte har det med utan bara själva rean och det kommer ett till inlägg om musmattan så tycker jag det ska tas bort då det redan är med i den första länken till hela rean.

Håller med ilstallione att dem fynden som är en 100:- billigare på prisjakt är inte fynd, om man är på g att köpa ngt sådant så kollar man prisjakt själv och väljer vartifrån man ska köpa.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Prodigys:

Tycker att Herr ilstallione borde göra en omröstning där man kan välja mellan att ha det som det varit nu ett tag eller hans regler för fyndtråden. På det sättet får vi veta hur medlemmarna vill ha det istället för en enda moderators åsikt.

Jag har svårt att tro att en ensam moderator har hand om den "problemtråden".

Skrivet av Extremaz:

alla på SweC vet om att den finns och det är nya spel efter 7 dagar...

Nej, det har jag faktiskt väldigt svårt att tro att tillräckligt många har koll på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Men om den första som länkar till rean inte har det med utan bara själva rean och det kommer ett till inlägg om musmattan så tycker jag det ska tas bort då det redan är med i den första länken till hela rean.

Jag kan tycka det är OK om det förekommer undantag till din regel: om någon länkar till en generell återkommande (ofta halvkass) större rea men inte pekar ut ett tydligt fynd i rean, så tycker jag det kan vara OK om någon annan går in och flaggar för den specifika godbiten i ett senare inlägg. (så länge denne är tydlig med att hänvisa till ursprungsrean och motivation till varför detta fynd förtjänar att nämnas separat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Jag kan tycka det är OK om det förekommer undantag till din regel: om någon länkar till en generell återkommande (ofta halvkass) större rea men inte pekar ut ett tydligt fynd i rean, så tycker jag det kan vara OK om någon annan går in och flaggar för den specifika godbiten i ett senare inlägg. (så länge denne är tydlig med att hänvisa till ursprungsrean och motivation till varför detta fynd förtjänar att nämnas separat)

Det där ser inte heller jag som ett problem, vi ska ju inte glömma att reorna uppdateras löpande och fynd kan tillkomma under tiden själva rean pågår.
Vad jag däremot tycker är viktigt är att det postas en länk till minst en produkt som faktiskt är ett fynd i samband med att inlägg om någon rea skrivs.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vad jag däremot tycker är viktigt är att det postas en länk till minst en produkt som faktiskt är ett fynd i samband med att inlägg om någon rea skrivs.

På sätt och vis håller jag med dig: kan man inte visa upp en produkt som faktiskt är ett fynd i rean kan man väl lika gärna skippa att visa den. (jag antar du resonerar så)
Men samtidigt tycker jag det kan vara småaktigt att i ALLA lägen kräva det. Ta tex om det skulle vara generell 50% rea på alla SSD:er på Inet eller nått sånt, så är det ju meningslöst att behöva gå in och ge specifika exempel: i princip alla diskar är ju då per definition fynd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

På sätt och vis håller jag med dig: kan man inte visa upp en produkt som faktiskt är ett fynd i rean kan man väl lika gärna skippa att visa den. (jag antar du resonerar så)
Men samtidigt tycker jag det kan vara småaktigt att i ALLA lägen kräva det. Ta tex om det skulle vara generell 50% rea på alla SSD:er på Inet eller nått sånt, så är det ju meningslöst att behöva gå in och ge specifika exempel: i princip alla diskar är ju då per definition fynd

Ja, det är ju självklart men redan namnet på rean antyder ju då vad som är fynd så det ser jag heller inga problem med.
Det jag anser vara lite trist är de generella ständigt återkommande weekend-reorna och liknande som alla med ett uns av intresse för IT ändå direkt får e-post från respektive butik när de planeras, lanseras och pågår. Ibland brukar det även dimpa ner en extra notifiering för säkerhets skull samt att det flashar förbi på FB också.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra jobbat

Postad 17:14

Skrivet av Wille1504:

http://www.dustinhome.se/product/5010658220/dustin-pc-ultimat...

Gäller endast idag riktig värsting
Dustin PC Ultimate XI100 är en dator utrustad med den senaste och absolut bästa tekniken, allt för att ge dig maximal prestanda i dem absolut senaste spelen och i de mest krävande programen. Datorn är bland annat utrustad med en Intel Core i7 3970X, 3st Nvidia GTX TITAN i SLI, 32GB DDR3 RAM, SSD disk, slutet vattenkylningspaket m.m. All denna kraft finns inuti det snygga chassit Cosmos II

Processorn är en Intel Core i7 3970X baserad på Intels nya 2011 plattform för entusiaster. Med en klockfrekvens på 3,50 GHz och hela 6st processorkärnor är du redo för det mesta. Core i7 3960X kan även enkelt överklockas för dig som vill få ut ytterligare prestanda. Corsairs H100 vätskekylningssytem kyler processorn effektivt och klarar alla utmaningar.

För att minimera laddnings- och boottider är datorn utrustad med en blixtsnabb SSD-disk på 500GB. Som lagringsdisk kommer datorn med en hårddisk på 4TB.

Postad 15:27

Skrivet av Nagel:

http://www.dustinhome.se/product/5010658220/dustin-pc-ultimat...

för den med 30k över och behöver en ny dator. riktigt bra pris faktiskt!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...