Tips/råd, helt ny dator! Videoredigering, 3D, rendering. ≈17k

Permalänk
Medlem

Tips/råd, helt ny dator! Videoredigering, 3D, rendering. ≈17k

Hallå på er, gott folk!

Det har blivit hög tid för mig att köpa en helt ny stationär dator och jag skulle vilja ha lite tips och råd!

Datorn kommer mest användas till videoredigering och 3D-modellering och animering (främst i Maya antar jag). Har ingen ”render-farm” så jag måste även rendera på datorn!

Spel har i princip uteblivit helt de senaste åren, och om jag spelar blir det oftast en nostalgitripp tillbaka till millenieskiftet alltså inget krävande!

Jag har ingen budget huggen i sten, utan vill bara ha någonting som fungerar riktigt bra nu och ett par år framöver. Jag är dock student och vill inte lägga ner alltför mycket pengar, men för sakens skull sätter vi en gräns kring 16k. Kan jag få en mycket bättre dator för några 1000-lappar till kommer jag självklart överväga det! Men kommer jag undan på typ 12k är ju det självklart också bra!

Är väldigt sugen på att göra en Hackintosh, men det verkar vara för krångligt, men kan ni ngt om det får ni gärna tipsa om sådana komponenter!

Har iaf kikat runt lite och funderar just nu på att sätta ihop någonting med detta:

Chassi: FractalDesign Define R2, (förmodligen XL-modellen)
Processor: Intel Core i7-4930k
Systemdisk: SSD-disk, minst 256GB
Lagringsdisk/ar: 2TB (till att börja med iaf)
RAM-minne: Minst 16GB, kommer förmodligen öka på så småningom

Moderkort, grafikkort, nätagg och kylning har jag ingen som helst aning om vad jag bör ha för en dator av denna typ.

Moderkort & grafikkort - vad ska man tänka på?
Nätagg - modulärt eller inte, hur många W?
Vattenkylning eller inte?

Satte ihop denna lista bara för att få en känsla av hur det kan se ut: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2323041&view=m
Antar att jag gått lite overkill på grafikkortet!

För övrigt kommer jag sova i samma rum som datorn, och renderingen kommer säkerligen göras på natten, så den bör vara tyst!
OS tror jag jag får via skolan och skärm behövs inte!

Alla tips/råd/kommentarer är välkomna, Tack!

Permalänk
Medlem

Ingen som har några tips?

Permalänk
Medlem

Datorer för nyttobruk bör uppmuntras, så jag delar med mig av min erfarenhet.
Jag köpte själv en liknande burk under september och här är en länk till min tråd som kanske ger svar på någon fråga. Jag tycker att du lyckats plocka ihop en ganska rejäl burk där, men jag tror att du kan komma undan lite billigare.

Processorn är självklar i alla fall och det är en trevlig syn att öppna aktivitetshanteraren och se 12 tillgängliga kärnor/trådar.

Moderkortet finns det billigare alternativ till. Jag valde Asus P9X70PRO som man får för 500:- mindre. Om det inte är någon speciell egenskap i Deluxe-modellen som du vill ha så duger PRO-kortet. Deluxe är visserligen helt nytt och PRO släppt 2011, men det är ju ändå samma styrkrets i grunden. PRO kan dock behöva en BIOS-uppdatering, men det går att göra smidigt utan att ens sätta i processorn.

Du klarar dig nog bra på en 256 GB SSD och kan eventuellt gå upp till en 3 TB lagringsdisk istället, om tror dig behöva det lagringsutrymmet. Men det är om du vill spara några kronor till. Så länge man får in OS och alla program på SSDn så är det lugnt. Förmodligen ändå ingen märkbar prestandavinst att använda SSDn som lagring och arbetsdisk vid videoredigering och rendering. Jag använder i nuläget ca 100 GB av min SSD för Win7, Adobe Production Premium CS6, Autodesk entertainment creation suite, samt övriga program och lite sparade filer. Kör man en lagringsdisk också så är det lugnt.

Socket 2011 har en fördel av att kunna köra RAM i quad channel, så fyra stickor är att föredra. Men sen om det egentligen är någon större skillnad vet jag inte. Så du kan nog köra två 8 GB stickor nu och eventuellt trycka dit till två senare. Att gå över 1600 MHz ger knappt någon prestandavinst. Jag valde istället att lägga någon krona extra på CL8-minne för lägre timings. Tror att det var ett bättre val, men jag är inte expert på den biten.

Grafikkortet är det du kan spara mycket pengar på, i alla fall som du verkligen ska ha denna som arbetsdator. Visserligen kan en del grafikprogram nyttja GPUn för vissa beräkningar, men det kan ju vara bra om du har koll på om du verkligen behöver detta innan du lägger ut en massa pengar. Processorn kommer ändå tugga på rätt bra, vad du än utsätter den för. Jag valde att fortsätta ett tag till med mitt gamla grafikkort ett tag till i alla fall. AMD och Nvidia är ganska aktiva just nu, så man kan ju låta dem priskriga ett litet tag till... Nöjer man sig med ett grafikkort i lägre klassen så borde man också kunna komma undan med en mycket tystare kylning.

Ett modulärt nätagg är att föredra och om du inte planerar att köra dubbla prestanda-gfx-kort så kan du gå ner rejält här i watt. Mitt system drar nu i skrivande stund 93 W och den högsta effekten jag sett den vara uppe i (vid användning av alla 12 kärnor/trådar vid rendering) är 227 W. Jag skulle utan problem kunna slänga in ett rejält gfx-kort och spela med det, men dubbla prestandakort blir kanske lite för svettigt för mitt 530 W-nätagg. Så har du planer på att köra SLI/Crossfire så klarar du dig nog med ett nätagg runt 650 W annars kan du utan problem gå ner till 500 W-klassen. Roar man sig med att överklocka så får man däremot gå lite högre.

Jag funderade först på vattenkylning, men valde en traditionell kylning ändå. Kändes som att det blir mer som kan strula och vattenkylning behöver ju inte betyda tystare kylning då man har en vattenpump också som ska flytta runt vattnet. Så stora fläktar till cpu-kylare och chassi är det som ger tystast dator. En liten varning om du intresserar dig för den cpu-kylaren som jag skrev att jag valde i min tråd. Den är kompatibel med Socket 2011, men först efter att man införskaffat en monteringssats för detta, fick jag erfara... Men annars är jag nöjd med kylaren. Processorn ligger på 35-40 grader just nu med denna och den verkar vara rätt tyst. Tror att det är mina två 90 mm chassifläktar samt grafikkortets fläkt, som är det som hörs mest från min burk.

Det var ett par, förhoppningsvis kloka ord från mig...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Hjälpsam

Helst bör du ha 4st minnesstickor på 2011 plattformen så du kan utnyttja Quad Chanel

Har du planer på ett GTX780 till kan 800W va bra..om inte ta runt 600W

Behöver du inte WiFi med ac standarden finns billigare moderkort

Jag är inte helt förtjust i vattenkylning men här kommer väl CPUn jobba hårt under långa stunder o då kan det va ok

Permalänk

Tycker dina val ser mycket vettiga ut. Jag kör en 3930k i en Define R3, fast jag skippade vattenkylningen och tog en Noctua nh-d14
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1187788

Tänkte först köra vattenkylning, men kom fram till att noctuan var lika bra och tystare. De gjorde ett bra test på toms hardware där de jämförde den mot vattenkylning:
http://www.tomshardware.com/reviews/nepton-280l-tundra-td02-w...
Kör min cpu i 4,4 ghz och tempen går inte över 70 grader.

Jag har datorn i samma rum som jag sover och kan ha igång renderingar över natten utan att det stör.

Minne är ju rätt dyrt nu, så jag skulle nog börja med 2x8 och sen köpa till om du känner att det behövs. 3ds max flyter på rätt bra på mitt gtx 660, men jag överväger att köpa ett 780 nu när priset är vettigt.

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar! Blivit mycket klokare och trycker nog på köpknappen om en vecka, först stundas lite välbehövlig semester efter tentorna

Tror jag går ner på 256GB SSD och ändrar RAM, sen ska jag titta nogare på kylning, moder- och grafikkort!
Vet ni något billigare grafikkort som bör räcka, och som förmodligen håller ett par år till?

Tack igen!

Permalänk

Om du håller på med grafik så är ju Nvidia att föredra. Ett gtx 770 går att få för 2500. Gtx 760 kostar ju 2000 så då känns det mer värt att lägga 500 extra.