Datorn startar men skärmen är i Sleep mode

Permalänk

Datorn startar men skärmen är i Sleep mode

Hejsan Sweclockers!
Jag har stött på ett problem och tänkte höra om det är någon som har tips på vad det kan vara.
Jag har nyligen köpt ett nytt grafikkort till min dator som är den HÄR. Jag köpte samtidigt ett nytt chassi av en polare och vi skulle tillsammans flytta över alla komponenter till det nya chassit.
På moderkortet fanns inga tydliga markeringar var front kontakterna från chassit skulle sitta.. tex power on/off, reset och dom där andra.
Vi googlade och lyckades ganska snabbt hitta rätt och kopplade in det enligt manualen.

Nu till problemet, vi skulle starta datorn och allt verkade fungera men skärmen var fortfarande i sleep mode.
Vi har nu testat med att göra följande:
* Testat koppla TVn via HDMI
* Tagit ut grafikkortet och satt i det gamla för att utesluta att det var något fel på det nya
* Testat blåsa ur lite försiktigt för att få bort eventuellt damm o liknande i PCI-express slotten

Inget av ovanstående fungerar.
Värt att tillägga är att alla fläktar snurrar, hårddisken verkar vara igång, fläkten på själva grafikkortet snurrar så ström får det ju.

Har någon av er något förslag på vad det kan vara?
Vi har verkligen ingen aning och det känns bara lite hopplöst just nu eftersom vi inte vet vad vi ska göra.

Hälsningar Tibbe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tibbelito:

Hejsan Sweclockers!
Jag har stött på ett problem och tänkte höra om det är någon som har tips på vad det kan vara.
Jag har nyligen köpt ett nytt grafikkort till min dator som är den HÄR. Jag köpte samtidigt ett nytt chassi av en polare och vi skulle tillsammans flytta över alla komponenter till det nya chassit.
På moderkortet fanns inga tydliga markeringar var front kontakterna från chassit skulle sitta.. tex power on/off, reset och dom där andra.
Vi googlade och lyckades ganska snabbt hitta rätt och kopplade in det enligt manualen.

Nu till problemet, vi skulle starta datorn och allt verkade fungera men skärmen var fortfarande i sleep mode.
Vi har nu testat med att göra följande:
* Testat koppla TVn via HDMI
* Tagit ut grafikkortet och satt i det gamla för att utesluta att det var något fel på det nya
* Testat blåsa ur lite försiktigt för att få bort eventuellt damm o liknande i PCI-express slotten

Inget av ovanstående fungerar.
Värt att tillägga är att alla fläktar snurrar, hårddisken verkar vara igång, fläkten på själva grafikkortet snurrar så ström får det ju.

Har någon av er något förslag på vad det kan vara?
Vi har verkligen ingen aning och det känns bara lite hopplöst just nu eftersom vi inte vet vad vi ska göra.

Hälsningar Tibbe

Kanske nån inställning i bios, den kanske kör vidare på det inbyggda. Vilket grafikkort har du köpt och har du bytt nätagg? Har du kopplat in ström till grafikkortet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Kanske nån inställning i bios, den kanske kör vidare på det inbyggda. Vilket grafikkort har du köpt och har du bytt nätagg? Har du kopplat in ström till grafikkortet?

Okej hur skulle man ändra det i BIOS när man inte får igång skärmen? Finns det något sätt att typ "reseta" utan att skärmen är igång?
Grafikkortet som jag köpt är ett Nvidia Geforce 760 av MSI, och jag har ett sånt här nätaggregat från kjell o co.

Sorry glömde helt bort att skriva dessa två sakerna.

Hälsningar Tibbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbelito:

Hejsan Sweclockers!
Jag har stött på ett problem och tänkte höra om det är någon som har tips på vad det kan vara.
Jag har nyligen köpt ett nytt grafikkort till min dator som är den HÄR. Jag köpte samtidigt ett nytt chassi av en polare och vi skulle tillsammans flytta över alla komponenter till det nya chassit.
På moderkortet fanns inga tydliga markeringar var front kontakterna från chassit skulle sitta.. tex power on/off, reset och dom där andra.
Vi googlade och lyckades ganska snabbt hitta rätt och kopplade in det enligt manualen.

Nu till problemet, vi skulle starta datorn och allt verkade fungera men skärmen var fortfarande i sleep mode.
Vi har nu testat med att göra följande:
* Testat koppla TVn via HDMI
* Tagit ut grafikkortet och satt i det gamla för att utesluta att det var något fel på det nya
* Testat blåsa ur lite försiktigt för att få bort eventuellt damm o liknande i PCI-express slotten

Inget av ovanstående fungerar.
Värt att tillägga är att alla fläktar snurrar, hårddisken verkar vara igång, fläkten på själva grafikkortet snurrar så ström får det ju.

Har någon av er något förslag på vad det kan vara?
Vi har verkligen ingen aning och det känns bara lite hopplöst just nu eftersom vi inte vet vad vi ska göra.

Hälsningar Tibbe

Du kan testa nollställa BIOS:et via CMOS på moderkortet. Hade liknande problem när jag byggde en dator och inte fick bild och det löstes genom att nollställa BIOS:et.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Skrivet av LillOgi:

Du kan testa nollställa BIOS:et via CMOS på moderkortet. Hade liknande problem när jag byggde en dator och inte fick bild och det löstes genom att nollställa BIOS:et.

Okej, hur gör jag detta? Har kopplat ihop 2-3 datorer förut så känner mig hyffsat säker på det eftersom det är ganska simpelt men har aldrig gjort det du pratar om förut. Så förklara gärna hur man gör, tänk på att jag är en lekman så förklara gärna så även en dummis förstår :).

Hälsningar Tibbe

Permalänk
Medlem

Du har ett knappcellsbatteri på moderkortet. Den kan du ta bort (en minut) och se till att du även kopplar ur den från väggen. Då har du nollställt cmos (dvs. bios).

Du kan prova att montera om grafikkort och ram-minne.
Kontrollera så att moderkortsdistanserna matchar med hålen i moderkortet så att du inte har någon på fel plats.

Citat:

Lättast när man felsöker är att plocka bort felkällor. Så följande konfiguration är det som gäller. INGET annat. Finns det grafik integrerad i moderkort/CPU ska grafikkortet bort också.
Moderkort (24-pins ATX strömkontakt)
Processor (Kylare , 4-/8-pins strömkontakt bredvid från nätaggregatet)
Grafikkort (Skärm + Kabel och ev. Strömkontakter i det)
Nätaggregat
Endast ett ram-minne. (prova dem var för sig och enligt moderkortsmanualen)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tibbelito:

Okej hur skulle man ändra det i BIOS när man inte får igång skärmen? Finns det något sätt att typ "reseta" utan att skärmen är igång?
Grafikkortet som jag köpt är ett Nvidia Geforce 760 av MSI, och jag har ett sånt här nätaggregat från kjell o co.

Sorry glömde helt bort att skriva dessa två sakerna.

Hälsningar Tibbe

Koppla in skärmen på moderkortets utgång, in i bios och ändra, spara och koppla skärmen till grafikkortet. Ifall du ska nolla bios kan man evt. behöva flytta en jumper eller dyl.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbelito:

Okej, hur gör jag detta? Har kopplat ihop 2-3 datorer förut så känner mig hyffsat säker på det eftersom det är ganska simpelt men har aldrig gjort det du pratar om förut. Så förklara gärna hur man gör, tänk på att jag är en lekman så förklara gärna så även en dummis förstår :).

Hälsningar Tibbe

Vet inte om mitt förra svar gick fram eller om det föll bort så skriver igen iallfall att.

Det är rätt enkelt, problemet är att hitta kontakten som man nollställer BIOS:et med då den sitter olika beroende på moderkort. Men du hade en manual för moderkortet och det borde stå där. Leta efter CMOS eller CLRTC om det är ett Asus-kort. När du hittat den (är 3 pinnar) så sitter det en växel på pinne 1 och 2. Flytta över den växeln till pinne 2 och 3 och låt den sitta i några sekunder. Därefter så flyttar du tillbaka växeln till pinne 1 och 2 och då ska BIOS:et vara nollställt.

De rekommenderar att man drar ur strömmen från nätaggregatet också innan nollställning, antar att BIOS:et inte nollställs annars. Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk

Kan det vara mitt nätaggrigat som inte klarar trycket?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du har ett knappcellsbatteri på moderkortet. Den kan du ta bort (en minut) och se till att du även kopplar ur den från väggen. Då har du nollställt cmos (dvs. bios).

Du kan prova att montera om grafikkort och ram-minne.
Kontrollera så att moderkortsdistanserna matchar med hålen i moderkortet så att du inte har någon på fel plats.

Vi testade ta bort knappcallsbatteriet från moderkortet och hade det ur ca 1min (någon sekund längre troligtvis) och det var urkopplat från väggen också, det gjorde ingen skillnad tyvärr. Vad menar du med att montera om grafikkort och RAM-minnen?

Skrivet av Kent:

Koppla in skärmen på moderkortets utgång, in i bios och ändra, spara och koppla skärmen till grafikkortet. Ifall du ska nolla bios kan man evt. behöva flytta en jumper eller dyl.

Jag ska testa detta med att koppla skärmen direkt till moderkortet men klockan är lite mycket så det får bli imorgon, återkommer med resultat =).
Vad menas med "behöva flytta en jumper eller dyl."?
Tack för tipset föresten!

Skrivet av LillOgi:

Vet inte om mitt förra svar gick fram eller om det föll bort så skriver igen iallfall att.

Det är rätt enkelt, problemet är att hitta kontakten som man nollställer BIOS:et med då den sitter olika beroende på moderkort. Men du hade en manual för moderkortet och det borde stå där. Leta efter CMOS eller CLRTC om det är ett Asus-kort. När du hittat den (är 3 pinnar) så sitter det en växel på pinne 1 och 2. Flytta över den växeln till pinne 2 och 3 och låt den sitta i några sekunder. Därefter så flyttar du tillbaka växeln till pinne 1 och 2 och då ska BIOS:et vara nollställt.

De rekommenderar att man drar ur strömmen från nätaggregatet också innan nollställning, antar att BIOS:et inte nollställs annars. Hoppas det hjälper!

Japp vi hittade en manual online så jag ska ta och kolla på det imorgon, nu måste jag calla det för idag tyvärr. Vi testade att ta ur knappcellsbatteriet för att nollställa BIOS, tror du fortfarande detta kan hjälpa eller? Testar det gärna såklart men bara tänkte om de två sakerna båda gör samma sak (resetar BIOS) kanske det tråkigt nog inte heller funkar, men som sagt testar mer än gärna!

Jag hoppas också det fungerar! Tack för tipsen hör du, det uppskattas enormt.

Edit: På grafikkortets paket står det att det kräver minst 500W nätaggregat men sen står det också i liten text något att det krävs 30A och vad vi okunniga kunde läsa oss till så har nätaggregatet bara 20A. Kan detta ha något med det hela att göra? Vi har ju testat med det gamla grafikkortet också och fortfarande ingen bild (det gamla kräver ju inte 500W så borde starta?).

Hälsningar Tibbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbelito:

Vad menar du med att montera om grafikkort och RAM-minnen?

Tänker att de kan vara dåligt monterade eller glappa.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tänker att de kan vara dåligt monterade eller glappa.

Okej, jag ska strax sticka iväg till polaren där datorn är just nu så då får vi testa detta.
Fingers crossed!

Edit: Ändrade planer vi får testa det imorgon.

Hälsningar Tibbe

Permalänk

Prövat allt som ni har tipsat om och lite till men inga resultat börjar bli ganska ledsen har ni några andra idèer :)?
Värt att tillägga är att det nu kommer ljud från datorn i form av ett pip, det piper i ca 1sec och har sedan en intervall på ca 2-3 sec mellan pipen, någon som vet vad detta betyder?

Edit: Så här står det när jag har kollat runt på google vad beep codes betyder.
"6 Beeps
Six beeps means that there has been an 8042 Gate A20 test error. This beep code is usually caused by an expansion card that has failed or the motherboard that is no longer working."

Hälsningar Tibbe

Permalänk

God dag gubbar!
Tänkte bara skriva en update, vi har testat alla saker som ni tipsat om tyvärr har ingenting av detta fungerat men är fortfarande tacksam för alla tips!
Vi har precis lämnat in datorn på felsökning och hoppas att det ger resultat, om vi får reda på exakt vad det var som strulade så skriver vi det här så kanske det kan hjälpa någon annan vem vet.

Hälsningar Tibbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbelito:

God dag gubbar!
Tänkte bara skriva en update, vi har testat alla saker som ni tipsat om tyvärr har ingenting av detta fungerat men är fortfarande tacksam för alla tips!
Vi har precis lämnat in datorn på felsökning och hoppas att det ger resultat, om vi får reda på exakt vad det var som strulade så skriver vi det här så kanske det kan hjälpa någon annan vem vet.

Hälsningar Tibbe

Min chansning är att det är något strul med Ram minnerna, vilket du enkelt kan lösa genom att starta med 1 Ram minne, funkar inte det testar du det i en annan port och gör likadant med det andra.
Detta problemet hade jag när jag byggde ihop min första dator hade inte en aning vad jag skulle göra tills jag fick tips om att fippla runt med RAM.

Hoppas dom fixar problemet och din dator rullar på som den skall!