Två datorer på samma nätverk - Internet slutar fungera

Permalänk
Medlem

Två datorer på samma nätverk - Internet slutar fungera

Vi har två olika datorer här hemma. En stationär dator och en bärbar. Tidigare var den bärbara datorn uppkopplad via trådlöst nätverk, men eftersom routern stod på en annan våning var sändningen dålig, så därför kopplade jag nyligen in en nätverkskabel i den bärbara datorn.

Dock har det vid ett flertal kortare tillfällen inträffat att Internet slutar fungera. Det dyker upp en gul varningstriangel vid nätverksikonen, och när man klickar på "Felsök problem" så får man som svar att "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration.". Kopplar man ur strömkabeln från modem och router så fungerar det igen efter ett tag.

Vad kan detta bero på? Skulle vara trevligt att råda bukt på problemet.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kan det tänkas att den bärbara datorns LAN-port är konfigurerad för manuellt inställd IP, och att den därför inte fungerar smärtfritt med resten av nätverket?

Permalänk
Medlem

Det konstiga är dock att Internet slutar fungera på båda datorerna.

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorerna har samma adress slås nätverket ut, kolla att de får adresser via dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunskap, men hur gör man det, mer exakt?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej. Både Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) och Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) var inställda på att erhålla IP- och DNS-adress automatiskt, vilket jag antar innebär att åtminstone denna bärbara dator får adresser via DHCP. Ska jag kolla även på den andra datorn?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja alla datorer måste få unika adresser om det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu orkade jag inte ens klicka på länken eller ens läsa allt, men jag hade loggat in i routern och se om något är fel där. Det gör du genom att skriva routerlogin.net. Fungerar inte det klickar du på start>cmd>skriv ipconfig>titta på standard gateway>skriv av standard gateway i addressfältet>tryck enter. Du borde med stor sannorlikhet se en inloggningsida. Standard-användarnamnet är admin, men lösenordet kan variera, särskillt om du har ändrat lösenordet :P. Prova password eller 1234. Om du inte kommer på någor får du återställa routern (nödlösning). Mer om det står i din användarmanual, men brukar va att du ska ta ett gem och köra in i något litet hål och trycka som fan i typ två timmar/20 sekunder.

Om du är inne varierar ju användargränsnittet enormt mycket. Är det första gången du loggar in kan du komma till en "login-wizard". Den kan du om du vill följa, men om det har fungerat är det nog inte nödvändigt. Nu ska du leta efter något i typ med anslutna enheter eller DHCP list (tror jag). klicka där och se till att båda datorerna är anslutna. Nu ska du se båda datorernas interna ip adresser, alltså något med 192.168. (...). Om dem här är samma är det en röd flagga. Då får du säga till mig för jag orkar inte skriva ut det nu direkt för så är kanske inte fallet och då har jag skrivt det i onödan, särskillt nu när man håller på att gå ner i nattvila. Du kan alltid kontakta din routers support för vidare hjälp, de hjälper nog dig 1000 gg bättre än sweclockers gör. F.ö., vad har du för router? alltså modell samt tillverkare?

Hoppas det här hjälper dig lite, skrev faktiskt allt själv!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja alla datorer måste få unika adresser om det ska fungera.

H*n kan ju alltid ställa in mannuell IP om det nu krånglar. Eller?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Them0nster456:

H*n kan ju alltid ställa in mannuell IP om det nu krånglar. Eller?

Ja bara man gör rätt spelar det ingen roll hur datorerna få sina adresser men gör man fel så att 2 enheter får samma ip eller om man lägger enheter på olika nät så fungerar det inte.
Det är för det mesta dumt att blanda statiska ip med dhcp inom samma adressrymd för nätet kan tex bli känsligt för vilken ordning enheter startas och liknade, man kan få en hel del konstiga fel om man inte har full koll på att adresseringen stämmer och tex om man har satt statiska ip på en enhet som flyttas som en laptop eller telefon så kan det ge problem i andra nät man ansluter till.
Statiska (fasta) ip passar bra till fasta saker, servrar, nas, nätverksutrustning och skrivare, allt som inte flyttas runt, men dhcp är smidigt på alla saker som kan komma att användas i olika nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Båda datorerna verkar ha rätt inställning vad gäller DHCP.

En sak jag märkte var att om jag använder den nätverkskabel som vanligtvis sitter i den bärbara datorn och sätter den i mitt Xbox 360 så försvinner även själva uppkopplingen på den med jämna mellanrum. Kan det vara så att själva routern sjunger på sista versen? Det är en D-Link 802.11g/2.4GHz Wireless Router.

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du att kabeln är ok eller förmodar du att den är ok ?
En usel kabel skulle kanske kunna göra så att allt brakar ihop om den genererar en massa fel och omsändningar, kolla om moderkorten/nätverkskorten har nån funktion för kabeltest/diagnostik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stötte på ett väldigt märkligt problem en gång.
Byggde en ny dator och när den var inkopplad så slutade internet att funka på alla datorer i hushållet (det var den enda datorn som var inkopplad med kabel, resten trådlösa). Så fort jag kopplade ur datorn så fungerade internet på de övriga datorerna. Kopplade jag in den gamla datorn med samma sladd så påverkades inte internetanslutningen.

Efter väldigt mycket felsökning så kom jag fram till att när den nya datorn maxade upload (=körde backup) så slutade internet att fungera. Vet inte om det berodde på router eller modem men det slutade med att jag satte en begränsning på upload på den nya datorn till ca 75% av bandbredden. Har funkat felfritt i 6 månader nu.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomle:

Stötte på ett väldigt märkligt problem en gång.
Byggde en ny dator och när den var inkopplad så slutade internet att funka på alla datorer i hushållet (det var den enda datorn som var inkopplad med kabel, resten trådlösa). Så fort jag kopplade ur datorn så fungerade internet på de övriga datorerna. Kopplade jag in den gamla datorn med sladd så påverkades inte internetanslutningen.

Efter väldigt mycket felsökning så kom jag fram till att när den nya datorn maxade upload (=körde backup) så slutade internet att fungera. Vet inte om det berodde på router eller modem men det slutade med att jag satte en begränsning på upload på den nya datorn till ca 75% av bandbredden. Har funkat felfritt i 6 månader nu.

Det är bättre att styra sånt i routern om det går, men upplänken behövs av alla för att kunna skicka iväg komandon och liknade till servrarna som skickar in innehåll till hushållet så är upplänken full så stoppar/segar trafiken neråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kabeln är ny. Den är dock dragen genom två fönster på utsidan av huset. Detta gjordes dock av min far som jobbar med att dra kablar till vardags så själva uppsättningen bör ha gått rätt till.

Permalänk
Rekordmedlem

Är kabeln klämd i fönsterkarmen eller hur passerar den in o ut genom väggen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.