Permalänk
Medlem

Stora problem med 780

Hej! Jag skrev en tråd här för någon månad sen där jag nämnde att jag hade problem med mitt Gainward 780. För att snabbt sammanfatta problemet: När jag startar grafikkrävande spel CoD:BO2 BF3,Bf4 så kraschar spelen efter några minuter av spelande. Jag har testat det mesta men inget verkar lösa min problem, jag har ominstallerat varje drivrutin, jag har ökat voltage i Evga precison och till och med ominstallerat windows. Jag är nu riktigt trött på detta problem och funderar på att möjligtvis skicka tillbaka grafikkortet då det verkligen inte fungerar som det ska. Tror ni att möjligtvis att det skulle kunna vara nätaggregatet som spökar?

Som sagt, skulle verkligen underskatta er feedback!
Trevlig helg/
Johannes!

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Hej! Jag skrev en tråd här för någon månad sen där jag nämnde att jag hade problem med mitt Gainward 780. För att snabbt sammanfatta problemet: När jag startar grafikkrävande spel CoD:BO2 BF3,Bf4 så kraschar spelen efter några minuter av spelande. Jag har testat det mesta men inget verkar lösa min problem, jag har ominstallerat varje drivrutin, jag har ökat voltage i Evga precison och till och med ominstallerat windows. Jag är nu riktigt trött på detta problem och funderar på att möjligtvis skicka tillbaka grafikkortet då det verkligen inte fungerar som det ska. Tror ni att möjligtvis att det skulle kunna vara nätaggregatet som spökar?

Som sagt, skulle verkligen underskatta er feedback!
Trevlig helg/
Johannes!

Har du kollat dina temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Har du kollat dina temps?

Ja, det verkar inte vara något problem med de.

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Hej! Jag skrev en tråd här för någon månad sen där jag nämnde att jag hade problem med mitt Gainward 780. För att snabbt sammanfatta problemet: När jag startar grafikkrävande spel CoD:BO2 BF3,Bf4 så kraschar spelen efter några minuter av spelande. Jag har testat det mesta men inget verkar lösa min problem, jag har ominstallerat varje drivrutin, jag har ökat voltage i Evga precison och till och med ominstallerat windows. Jag är nu riktigt trött på detta problem och funderar på att möjligtvis skicka tillbaka grafikkortet då det verkligen inte fungerar som det ska. Tror ni att möjligtvis att det skulle kunna vara nätaggregatet som spökar?

Som sagt, skulle verkligen underskatta er feedback!
Trevlig helg/
Johannes!

Vad kör du för fanspeed%?
kör igång NvidiaInspector - http://www.guru3d.com/files_get/nvidia_inspector_download,1.h...
kontrollera med inspector medans du kör nåt krävande gpu-bench, maximera ett fönster med OC scanner X sen klicka på ditt inspector fönster så kan du se om allt står rätt till så långt.
verkar allt normalt där så äre kanske PSU eller nån ramsticka som muppar.
En bild säger mer än 1000 ord som sagt:

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Vad kör du för fanspeed%?
kör igång NvidiaInspector - http://www.guru3d.com/files_get/nvidia_inspector_download,1.h...
kontrollera med inspector medans du kör nåt krävande gpu-bench, maximera ett fönster med OC scanner X sen klicka på ditt inspector fönster så kan du se om allt står rätt till så långt.
verkar allt normalt där så äre kanske PSU eller nån ramsticka som muppar.
En bild säger mer än 1000 ord som sagt:
http://i.imgur.com/mpecY5p.jpg

Hmm, gjorde ett test med heaven 4 och märkte att min gpu usage inte gick över 30% något skumt med det?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Hmm, gjorde ett test med heaven 4 och märkte att min gpu usage inte gick över 30% något skumt med det?

ok weird?
men hur ser det ut i din nvidiapanel då?
Manage 3D settings: Global settings
A)Power management mode:?
B)Preferred refresh rate:?
C)Vertical sync:?
Själv har jag A) prefer maximum performance B)Highest available C)Use the 3D app setting/Adaptive

även om den skulle vara på anpassningsbar på A) så borde den ju maxa vid behov tycker man.
en sak till har du testat flasha annan helst nyare BIOS till GPU?
http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=&ma...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

ok weird?
men hur ser det ut i din nvidiapanel då?
Manage 3D settings: Global settings
A)Power management mode:?
B)Preferred refresh rate:?
C)Vertical sync:?
Själv har jag A) prefer maximum performance B)Highest available C)Use the 3D app setting/Adaptive

även om den skulle vara på anpassningsbar på A) så borde den ju maxa vid behov tycker man.
en sak till har du testat flasha annan helst nyare BIOS till GPU?
http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=&ma...

Inget av det fungerade, ska jag skicka tillbaka kortet?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Inget av det fungerade, ska jag skicka tillbaka kortet?

Vilken BIOS kör du då?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Vilken BIOS kör du då?

Vet inte hur ser man det?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt lack på detta problem nu, vad ska jag göra?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbis:

Börjar bli riktigt lack på detta problem nu, vad ska jag göra?

Du körde Heaven 4.0 i max-inställningar va?

Men det verkar helt klart som ett defekt kort om du frågar mig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Du körde Heaven 4.0 i max-inställningar va?

Men det verkar helt klart som ett defekt kort om du frågar mig.

Hmm, ska jag kontakta Komplett?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Vet inte hur ser man det?

Det är bara att ladda ner GPU-Z så ser du det där i.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Det är bara att ladda ner GPU-Z så ser du det där i.

Kan BIOS påverka så mycket så det verkar göra i det här fallet?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Vet inte hur ser man det?

Tja! trist du har såna problem
men iaf. hur man kollar vilken BIOS kortet har gör du ju i t.ex GPU-Z eller NvidiaInspector.
Som du borde ha sett på min screen ja la upp här i tråden så ser du BIOS i NvidiaInspector
så ladda ner inspector+EVGA_OC_Scanner_X kör ett test med så nära fullscreen som möjligt o kolla gpu load i inspector.
Prova annars hitta en nyare BIOS o flasha den som jag oxå skrev i mitt förra inlägg.
http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=&ma...
sista alternativet om du inte vågar flasha är ju be komplett om hjälp med ev. RMA
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Tja! trist du har såna problem
men iaf. hur man kollar vilken BIOS kortet har gör du ju i t.ex GPU-Z eller NvidiaInspector.
Som du borde ha sett på min screen ja la upp här i tråden så ser du BIOS i NvidiaInspector
så ladda ner inspector+EVGA_OC_Scanner_X kör ett test med så nära fullscreen som möjligt o kolla gpu load i inspector.
Prova annars hitta en nyare BIOS o flasha den som jag oxå skrev i mitt förra inlägg.
http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=&ma...
sista alternativet om du inte vågar flasha är ju be komplett om hjälp med ev. RMA
Lycka T

Får någ bli att kontakta komplett. Någon som vet hur det fungerar, ifall det inte är trasigt hur mycket behöver jag då betala?

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbis:

Får någ bli att kontakta komplett. Någon som vet hur det fungerar, ifall det inte är trasigt hur mycket behöver jag då betala?

Ojfan såg att ja länkat dej fel url till bios-download ja valde ju Gigabyte du hade visst Gainward sorry.
Men ingen skada skedd om du endå inte vågat flasha.
här är gainward-biosar: http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=&manufacturer=Gainward&model=GTX+780&interface=&memType=&memSize=

vet inte vad det kostar med sk. onödig felsökning? 250-500 säkert.

Visa signatur

Alienware Aurora