Öppna python program i command prompten

Permalänk

Öppna python program i command prompten

Tjena, nu är det så att jag kände för att lära mig programera i python 2.7.4. När jag sedan öppnade mitt första program stängdes rutan ner omedelbart. Jag läste då att man skulle öppna den i command prompt. Jag följde dessa steg.

Goto the Start Menu

Right Click "Computer"

Select "Properties"

A dialog should pop up with a link on the left called "Advanced system settings". Click it.

In the System Properties dialog, click the button called "Environment Variables".

In the Environment Variables dialog look for "Path" under the System Variables window.

Add ";C:\Python27" to the end of it. The semicolon is the path separator on windows.

Click Ok and close the dialogs.

Now open up a new command prompt and type "python"

Dold text

Detta verkar ha löst det för de flesta, men inte mig. Jag får endast

python not recognized as an internal or external command

Uppskattar alla svar!
//Emil

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

Har du kollat så du angivit helt rätt sökväg?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Skrivet av Skuttokova:

Har du kollat så du angivit helt rätt sökväg?

Ja, jag kopierade sökvägen från explorer.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Inaktiv

Har du provat att starta om datorn? Är du helt säker på att python.exe ligger i mappen du pekat ut? Screenshot?

Permalänk

Har du startat om datorn?
Windows läser in path variabeln vid uppstart, så ändringar träder i kraft efter att datorn startats om.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Har du provat att starta om datorn? Är du helt säker på att python.exe ligger i mappen du pekat ut? Screenshot?

Skrivet av Human_Metal:

Har du startat om datorn?
Windows läser in path variabeln vid uppstart, så ändringar träder i kraft efter att datorn startats om.

Jag provar starta om nu.
EDIT: omstart gjorde ingen skillnad

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Du saknar ett semikolon (";") efter python27\ i path

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hammarlund:

http://i.imgur.com/ykScUIV.png

Jag provar starta om nu.
EDIT: omstart gjorde ingen skillnad

Du saknar semikolon. Det skall vara C:\Python27\;C:\path\till\annat;D:\path\till\tredje etc.

Följ alla steg i guiden nästa gång, särskilt:
Add ";C:\Python27" to the end of it. The semicolon is the path separator on windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Human_Metal:

Har du startat om datorn?
Windows läser in path variabeln vid uppstart, så ändringar träder i kraft efter att datorn startats om.

Ändringar träder i kraft när man startar om det aktuella programmet. Om man ändrar en miljö variabel så måste man starta om cmd.exe för att värdet ska vara uppdaterat. Man behöver inte starta om datorn.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Du saknar ett semikolon (";") efter python27\ i path

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon81912:

Du saknar semikolon. Det skall vara C:\Python27\;C:\path\till\annat;D:\path\till\tredje etc.

Följ alla steg i guiden nästa gång, särskilt:
Add ";C:\Python27" to the end of it. The semicolon is the path separator on windows.

Tack så mycket för hjälpen det löste problemet men självklart har ett annat uppstått. När jag skriver

python firstprogram.py

får jag felkoden

python: can't open file 'firstprogram.py' : [Errno 2] No such file or directory.

Jag har filerna i samma mapp och har även provat att ändra PYTHON PATH till en annan mapp. Någon som har någon aning?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Tack så mycket för hjälpen det löste problemet men självklart har ett annat uppstått. När jag skriver

python firstprogram.py

får jag felkoden

python: can't open file 'firstprogram.py' : [Errno 2] No such file or directory.

Jag har filerna i samma mapp och har även provat att ändra PYTHON PATH till en annan mapp. Någon som har någon aning?

Prova

python .\firstprogram.py

.\ betyder att den ska söka efter filen i nuvarande mapp. Notera att det är ett backslash "\" inte ett vanligt snedstreck "/".

Är du säker på att du är i rätt katalog för att köra och att du stavat rätt i filnamnet?

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Prova

python .\firstprogram.py

.\ betyder att den ska söka efter filen i nuvarande mapp. Notera att det är ett backslash "\" inte ett vanligt snedstreck "/".

Är du säker på att du är i rätt katalog för att köra och att du stavat rätt i filnamnet?

Ja jag har provat flera filer. Vad menar du med katalog?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Skriv

cd \Python27

I kommandoraden innan du kör Pythonkommandot, du är i users/Emil nu och försöker starta filen.

Edit: eller flytta .py-filen till c:\users\emil\ om så önskas istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Skriv

cd \Python27

I kommandoraden innan du kör Pythonkommandot, du är i users/Emil nu och försöker starta filen.

Edit: eller flytta .py-filen till c:\users\emil\ om så önskas istället

Skickades från m.sweclockers.com

STORT tack för hjälpen, då är det bara att börja lära sig alla felkoder

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att det mapp kallades för katalog förr i tiden, sitter i av gammal vana

Lycka till med kodandet!:)

Skickades från m.sweclockers.com