Permalänk
Medlem

Datorns startar, men skärm är svart

Hej.
Jag har nyss flyttat (hemifrån, men det har väl ingen betydelse ) till en lägenhet med ojordade uttag.

jag märkte med en gång att datorn betedde sig annorlunda efter detta.

Fråga 1: för det första så brummar min stereoanläggning som är kopplad till datorn, men endast när datorn är avstängd. förstärkaren måste givetvis vara på för att det ska brumma. jag antar att detta är såkallat "jord-brum", men är det skadligt?

Fråga 2 (huvudfrågan) : för det andra så har min dator börjat bete sig extremt konstigt vid uppstarter. vid vissa tillfällen så startar datorn normalt, men oftast så startar datorn upp, men skärmen (skärmarna) är helt svarta.
Ibland så kan det bli så flera gånger i rad. jag får då helt enkelt sitta och starta om datorn till den fungerar som den ska.
Jag antar att detta beror på jordfel, och jag undrar om det skulle kunna åtgärdas? med jordfelsbrytare kanske?

Datorn är den i sign.

EDIT: datorn fick för sig att hänga sig totalt nu när jag skrev detta inlägg också... något som inte hänt på flera år...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En snabb sak att testa med: Det är alltid jordade uttag i kök, dra en förlängare till datorn från köket och testa igen. då vet du om det beror på jordningen.

Ang brummet så beror det garanterat på jordbrum. Pröva en galvanisk avskiljare på kabeln mellan dator och stereo.

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztereoid:

En snabb sak att testa med: Det är alltid jordade uttag i kök, dra en förlängare till datorn från köket och testa igen. då vet du om det beror på jordningen.

Ang brummet så beror det garanterat på jordbrum. Pröva en galvanisk avskiljare på kabeln mellan dator och stereo.

Att dra en kabel från köket ska jag prova!

ang. galvanisk avskiljare, fungerar det att linda kabeln några varv genom en såndär "metallring", om du förstår vad jag menar?
jag gjorde en bildsökning på galvanisk avskiljare, men det verkade inte vara det som jag hade för mig, därför frågar jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Att dra en kabel från köket ska jag prova!

ang. galvanisk avskiljare, fungerar det att linda kabeln några varv genom en såndär "metallring", om du förstår vad jag menar?
jag gjorde en bildsökning på galvanisk avskiljare, men det verkade inte vara det som jag hade för mig, därför frågar jag.

Nej en galvanisk avskiljare är en liten dosa som separerar den rent elektriska kopplingen men låter signalen passera.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/galvanisk-avskiljare-p39607

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL