Permalänk
Medlem

Den och det

Tänkte bara kolla med folk om jag missat något eller hur det ligger till egentligen.
Det är verkligen ofta ofta jag läser här på forumet att folk säger "den" när man pratar om grafikkort.
Den var ful, jag köpte den..., den fungerar inte etc...

DET grafikkortet heter det väl?
Inte DEN grafikkortet?

Jag är själv kass på att stava mm. Jag vet att ungdomar blir sämre och sämre på det men trodde inte att det skulle gå så långt så att man inte kan göra skillnad på DEN och DET. Slutar det man pratar om med ett T som i grafikkortet så är det DET som gäller och slutar det på ett N så skriver man DEN. Kanske är svårt för vissa. Sen till er som skriver de: Säger ni så när ni pratar om grafikkort också? Ååå den grafikkortet vill jag ha! t.ex.

Jag kanske är ute och cyklar å missat något så upplys mig gärna om "den".

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Entusiast

Jag ser ingen anledning till att man skulle få för sig att säga "Den" om ett grafikkort.
Däremot så är ju "Den GPU'n/grafikprocessorn" korrekt men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av REmbe:

Tänkte bara kolla med folk om jag missat något eller hur det ligger till egentligen.
Det är verkligen ofta ofta jag läser här på forumet att folk säger "den" när man pratar om grafikkort.
Den var ful, jag köpte den..., den fungerar inte etc...

DET grafikkortet heter det väl?
Inte DEN grafikkortet?

Jag är själv kass på att stava mm. Jag vet att ungdomar blir sämre och sämre på det men trodde inte att det skulle gå så långt så att man inte kan göra skillnad på DEN och DET. Slutar det man pratar om med ett T som i grafikkortet så är det DET som gäller och slutar det på ett N så skriver man DEN. Kanske är svårt för vissa. Sen till er som skriver de: Säger ni så när ni pratar om grafikkort också? Ååå den grafikkortet vill jag ha! t.ex.

Jag kanske är ute och cyklar å missat något så upplys mig gärna om "den".

Du har rätt, är väl folk som är kassa på att stava, alternativt har läs och skrivsvårigheter.
Ser dock mycket oftare folk som tar fel på de och dem men det (eller den, höhö ) är en annan femma...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag ser ingen anledning till att man skulle få för sig att säga "Den" om ett grafikkort.
Däremot så är ju "Den GPU'n/grafikprocessorn" korrekt men det är ju en annan sak.

Precis, dock är det ju sällan man menar just specifikt själva "gpu'n" i ett grafikkort i sammanhangen jag beskrev. Det är ju trots allt fler faktorer som avgör om ett kort är bra/dåligt. Och att påstå att gpu'n är ful är is.f helt befängt

Men du har väl själv sett det titt som tätt på forumet?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Du har rätt, är väl folk som är kassa på att stava, alternativt har läs och skrivsvårigheter.
Ser dock mycket oftare folk som tar fel på de och dem men det (eller den, höhö ) är en annan femma...

Sant

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem

Självklart säger man det grafikkortet, precis som man säger den osten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Eller de eller dem, minst lika irriterande när folk inte förstår skillnaden..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Eller de eller dem, minst lika irriterande när folk inte förstår skillnaden..

Detta. Har till och med satt det i min sign... Stör mig något så djävulskt på det!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Eller de eller dem, minst lika irriterande när folk inte förstår skillnaden..

Och de som inte förstår skillnaden har inte ens vett nog att använda "dom" istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ett apelsin.

edit: Förstår jag vad du menar så är allt lugnt. Problem uppstår när det blir för mycket språkförbistringar. Sedan just den/det är väldigt svårt för sådana som inte har svenska som modersmål. Då logik ibland saknas och det generellt finns många undantag.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

d va d om det

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av REmbe:

Tänkte bara kolla med folk om jag missat något eller hur det ligger till egentligen.
Det är verkligen ofta ofta jag läser här på forumet att folk säger "den" när man pratar om grafikkort.
Den var ful, jag köpte den..., den fungerar inte etc...

DET grafikkortet heter det väl?
Inte DEN grafikkortet?

Jag är själv kass på att stava mm. Jag vet att ungdomar blir sämre och sämre på det men trodde inte att det skulle gå så långt så att man inte kan göra skillnad på DEN och DET. Slutar det man pratar om med ett T som i grafikkortet så är det DET som gäller och slutar det på ett N så skriver man DEN. Kanske är svårt för vissa. Sen till er som skriver de: Säger ni så när ni pratar om grafikkort också? Ååå den grafikkortet vill jag ha! t.ex.

Jag kanske är ute och cyklar å missat något så upplys mig gärna om "den".

Skillnaden på de och dem är kanske den allra mest vanliga problematiken bland fjortisar. De tror ärligen att "dem" är den nya formen av "dom". "Dem gillade inte filmen, så dem gick hem till de" kan man också se. Jag vet inte hur, när och var jag lärde mig det, men i hela min grundskoleperiod (född 1991, gick ut 2007) har jag aldrig någonsin, under de 8 skolor jag gått i, lagt märke till att någon hanterat termerna fel. På fem år har det blivit precis tvärtom.

Läste svenska A+B i en fordonsklass (tog studenten i somras), och i våras hade vi vår enda övning gällande just "de" och "dem" under dessa två kurser, som varade i tre år. På teknikprogrammet, däremot, var grammatik (subjekt/predikat/ackusativobjekt etc) det allra första vi började med... det borde fler ha haft!

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoeBlack:

Du har rätt, är väl folk som är kassa på att stava, alternativt har läs och skrivsvårigheter.
Ser dock mycket oftare folk som tar fel på de och dem men det (eller den, höhö ) är en annan femma...

Läs- och skrivsvårigheter används väldigt ofta som en ursäkt att man inte tagit sig till kunskapen i grundskolan.

Jag tvivlar starkt på att det har blivit en epedemi av just detta problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Dem grafikkortet ! Vet hen inte vad dem ska skriva så kör hen med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Eller de eller dem, minst lika irriterande när folk inte förstår skillnaden..

Värst av allt är ju de som uttalar det skriftligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Sedan just den/det är väldigt svårt för sådana som inte har svenska som modersmål. Då logik ibland saknas och det generellt finns många undantag.

Ironiskt nog har landets alldeles för stora fjortisklunga inte bättre fantasi än att de tar efter allt som är mainstream. Om man sedan råkar påpeka att de har fel säger de omedelbart upp vänskapen. Inte konstigt att de avskyr skolan och aldrig lär sig något.

Ett annat irriterande exempel är att de ofta inleder en mening med ett tildetecken, alltså symbolen för växelström, ersätter interpunktioner med irrelevanta talstreck, och avslutar meningar med ett mellanslag, minst fem utropstecken, ett till mellanslag och ytterligare ett tildetecken.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag tvivlar starkt på att det har blivit en epedemi av just detta problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte jag.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem

Alltså, jag skulle säkert kunna skriva, "Jag gillar grafikkortet, den jobbar mycket snabbt"
Dock kommer väl detta av att grafikprocessorn, "den grafikprocessorn" jobbar snabbt

Permalänk
Hedersmedlem

Asså ja fatta int problemet liksåm? Domma får väl skriva som domma vill?

Hur i h*lvete har man kommit fram till att "de och "dem" ska uttalas på samma sätt? Har aldrig förstått detta... (är ju danskjävul)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Ironiskt nog har landets alldeles för stora fjortisklunga inte bättre fantasi än att de tar efter allt som är mainstream. Om man sedan råkar påpeka att de har fel säger de omedelbart upp vänskapen. Inte konstigt att de avskyr skolan och aldrig lär sig något.

Ett annat irriterande exempel är att de ofta inleder en mening med ett tildetecken, alltså symbolen för växelström, ersätter interpunktioner med irrelevanta talstreck, och avslutar meningar med ett mellanslag, minst fem utropstecken, ett till mellanslag och ytterligare ett tildetecken.

~ vaddådå - alla gör velle sånt ??!! ~

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Självklart säger man det grafikkortet, precis som man säger den osten.

Är du knäpp? Klart man säger DET osten!

Skrivet av iSw3de:

Alltså, jag skulle säkert kunna skriva, "Jag gillar grafikkortet, den jobbar mycket snabbt"
Dock kommer väl detta av att grafikprocessorn, "den grafikprocessorn" jobbar snabbt

Skulle du säga likadant?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Läs- och skrivsvårigheter används väldigt ofta som en ursäkt att man inte tagit sig till kunskapen i grundskolan.

Jag tvivlar starkt på att det har blivit en epedemi av just detta problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller helt med dig att det verkar som att väldigt många säger sig ha det och egentligen bara är lata/slarviga, men det finns dock de som har det. Känner ett par stycken som är hur trevliga som helst och väldigt bra på sina områden, men har svårt att läsa och i vissa fall stava p.g.a. dyslexi.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Hen kan du vara själv gubbkärring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av REmbe:

Tänkte bara kolla med folk om jag missat något eller hur det ligger till egentligen.
Det är verkligen ofta ofta jag läser här på forumet att folk säger "den" när man pratar om grafikkort.
Den var ful, jag köpte den..., den fungerar inte etc...

DET grafikkortet heter det väl?
Inte DEN grafikkortet?

Jag är själv kass på att stava mm. Jag vet att ungdomar blir sämre och sämre på det men trodde inte att det skulle gå så långt så att man inte kan göra skillnad på DEN och DET. Slutar det man pratar om med ett T som i grafikkortet så är det DET som gäller och slutar det på ett N så skriver man DEN. Kanske är svårt för vissa. Sen till er som skriver de: Säger ni så när ni pratar om grafikkort också? Ååå den grafikkortet vill jag ha! t.ex.

Jag kanske är ute och cyklar å missat något så upplys mig gärna om "den".

Jag har också märkt det, och det stör mig.

Dock inte lika mycket som Svengelskan som finns bland ungdomar idag. "Det mejker ingen sense alls!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Eller det här då, som jag tror att jag har gubbgnällt om vid tidigare tillfälle. Typisk trådtitel på Sweclockers år 2013:

Ingen bild på TV:n, "Samsung"

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Jag har också märkt det, och det stör mig.

Dock inte lika mycket som Svengelskan som finns bland ungdomar idag. "Det mejker ingen sense alls!"

Är väl bara en automatisk effekt av globaliseringen, kommer bli "värre" med tiden.
Tror knappast att det talas mycket svenska i Sverige om 100 år.

Själv så brukar jag inte prata Svengelska vad jag vet fast att säga "Assault, sniper" och så vidare i spel är väl dock något man gör.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Är väl bara en automatisk effekt av globaliseringen, kommer bli "värre" med tiden.
Tror knappast att det talas mycket svenska i Sverige om 100 år.

Själv så brukar jag inte prata Svengelska vad jag vet fast att säga "Assault, sniper" och så vidare i spel är väl dock något man gör.

Backar du några hundra år så hade du inte klarat dig med det du kallar Svenska idag heller, troligen hade Tyska varit mer gångbart, och backar du drygt 1000 år så hade vi ganska lika språk i norden som på engelska öarna, så det är inget nytt att vi har likartat språk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fornnordiska

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Backar du några hundra år så hade du inte klarat dig med det du kallar Svenska idag heller, troligen hade Tyska varit mer gångbart, och backar du drygt 1000 år så hade vi ganska lika språk i norden som på engelska öarna, så det är inget nytt att vi har likartat språk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fornnordiska

Precis, om nu inte världen kraschar ihop av ett tredje världskrig och vi blir mer isolerade så blir väl engelska eller någon form av svengelska det nya språket inom kort.

Det är ju bara naturligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är väl bara en automatisk effekt av globaliseringen, kommer bli "värre" med tiden.
Tror knappast att det talas mycket svenska i Sverige om 100 år.

Själv så brukar jag inte prata Svengelska vad jag vet fast att säga "Assault, sniper" och så vidare i spel är väl dock något man gör.

Ja, sådan användning är OK tycker jag, då är det ju namn på specifika saker och inte en blandning av språken mitt i en mening.

Men å andra sidan säger de att varenda gubbjävel stör sig på språket, och jag är snart 30 så jag hänger väl inte med längre helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, sådan användning är OK tycker jag, då är det ju namn på specifika saker och inte en blandning av språken mitt i en mening.

Men å andra sidan säger de att varenda gubbjävel stör sig på språket, och jag är snart 30 så jag hänger väl inte med längre helt enkelt.

Det är intressant det här otyget med de och dem eftersom kidsen har brutit en trend genom att förlänga ett kort ord istället för att förkorta ett långt, det är nog det om får oss gamlingar att bli så griniga, det bryter helt med att vi under lång tid förenklat språket och det måste bero på att deras stickade mössor är nerdragna över öronen och förvränger ljuden de hör, det vore bättre om de klippte sig kort och bar keps eller basker istället

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.