Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är intressant det här otyget med de och dem eftersom kidsen har brutit en trend genom att förlänga ett kort ord istället för att förkorta ett långt, det är nog det om får oss gamlingar att bli så griniga, det bryter helt med att vi under lång tid förenklat språket och det måste bero på att deras stickade mössor är nerdragna över öronen och förvränger ljuden de hör, det vore bättre om de klippte sig kort och bar keps eller basker istället

Det bästa vore om de bar hjälm, så gör det inte så ont när vi slår dem med våra käppar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dels tycker jag att man måste acceptera att språket förändras. Det har det alltid gjort. Men att fortsätta säga fel istället för att ta sig 5 minuter och kolla upp hur det egentligen ska vara, det tycker jag bara handlar om lathet och ovilja att lära sig. Att lära sig kan dessutom leda till ökad respekt på exempelvis anställningsintervjuer. Förövrigt tycker jag att det är dumt att många klagar på bara ungdomen. Visst gör många unga fel, men det är även många vuxna som gör fel.

Ett vanligt exempel är användningen av dig/du:
Jag är snabbare än dig.
Ska istället vara: Jag är snabbare än du.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk

Eftersom detta verkar ha blivit lite av en generell grammatiktråd skulle jag vilja ta tillfället i akt och gnälla lite på norrlänningarna. De verkar ha svårt för att böja ord efter singular och plural.

Exempel:

Jag tycker att pojkarna är snälla.
Nu är vi arga.

Norrländsk version:

Jag tycker att pojkarna är snäll.
Nu är vi arg.

Det har ingenting med utbildning eller ålder att göra, utan är nog bara en dialektal sak. Hur som helst låter det lika dumt varje gång. Jag är dock nyfiken på hur de gör när de skriver meningen. Finns det någon norrlänning som vill dela med sig?

----------------------------------------------------------------------------

Angående det första inlägget så kan jag tänka mig att det ibland beror på en redigerad mening där man har gått från ett "det-ord" till ett "den-ord" (eller vice versa) och helt enkelt glömt att korrigera,

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

De största och vanligaste felen är nog särskrivning och när folk stavar ordet "väl" med två "l".

Permalänk
Medlem

Stör mig inte på om man skriver "jag köpte den", och menar ett grafikkort.
Språk är i konstant förändring, speciellt talat sådant, och en del av dialekter smittar av sig till skriftspråket.

Börja faktiskt grunna lite på just den meningen "jag köpte den" och kan inte komma på att man här säger eller faktiskt skriver på ett annat sätt faktiskt, när man har köpt nått, menar då Stockholmskan och kommer inte ihåg sist jag hörde nån säga "jag har köp det" istället för det här mer vanliga "jag har köp den" samma med "den var ful" istället för "det var fult" osv.
Däremot säger och skriver man "jag har köpt det grafikortet"
Däremot säger man alltid i tal och skrift tex "det kan man" inte "den kan man" osv.

Andra saker mer störande för mig är tex skriva domma eller bytade, som i tex jag bytade grafikkortet.
Den är åtminstone ett ord, domma eller bytade, finns inga ord som heter så, men är säkert dialekter som påverkar mycket.

Skrivet av Thomas Torsson:

De största och vanligaste felen är nog särskrivning och när folk stavar ordet "väl" med två "l".

Den förbistringen kommer sig av att ordet väl som att "mena någon väl" till det vanliga som i fråga, ska vi gå på bio, svar "kan vi väll" väll finns inte men användes i talat språk och uttalas som "väll"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nej, jag hade egentligen inte tänkt ge mig in i den här tråden och peta runt, men det blev för frestande.

Skrivet av Thomas Torsson:

Eftersom detta verkar ha blivit lite av en generell grammatiktråd skulle jag vilja ta tillfället i akt och gnälla lite på norrlänningarna. De verkar ha svårt för att böja ord efter singular och plural.
[...]
Det har ingenting med utbildning eller ålder att göra, utan är nog bara en dialektal sak. Hur som helst låter det lika dumt varje gång. Jag är dock nyfiken på hur de gör när de skriver meningen. Finns det någon norrlänning som vill dela med sig?

----------------------------------------------------------------------------

Angående det första inlägget så kan jag tänka mig att det ibland beror på en redigerad mening där man har gått från ett "det-ord" till ett "den-ord" (eller vice versa) och helt enkelt glömt att korrigera,

Norrländskans avkortningar är i allra högsta grad en dialektal fråga. Vill minnas att Fredrik Lindström tog upp det "ekonomiska" språket och en möjlig orsak till det i Svenska dialektmysterier. Orkar inte kolla igenom hela avsnittet igen och det var ett tag sedan jag såg det, men ja ... Dialektalt som sagt och dialekt är huvudsakligen en del av talspråket, men visst tenderar det att smitta av sig till skriftspråket svenska stundvis, och jag skulle säkerligen tro att det finns åtskilliga norrlänningar som i "vardaglig skrift" (d.v.s. på internet) låter dialekten speglas i skriften.

Vidare är jag högst villig att hålla med om din tes kring redigerade meningar. Även jag, som är nästan löjligt pedantisk i mitt skriftspråk, tenderar att göra just den typen av missar. Man börjar att skriva en sak, men hittar ett alternativt ord i samma stund som man ska skriva det och vips så är det kört.

Skrivet av destoxes:

Dels tycker jag att man måste acceptera att språket förändras. Det har det alltid gjort. Men att fortsätta säga fel istället för att ta sig 5 minuter och kolla upp hur det egentligen ska vara, det tycker jag bara handlar om lathet och ovilja att lära sig. Att lära sig kan dessutom leda till ökad respekt på exempelvis anställningsintervjuer. Förövrigt tycker jag att det är dumt att många klagar på bara ungdomen. Visst gör många unga fel, men det är även många vuxna som gör fel.

Ett vanligt exempel är användningen av dig/du:
Jag är snabbare än dig.
Ska istället vara: Jag är snabbare än du.

Språk förändras alltid, helt rätt, och det måste få förändras i samma takt som vårat samhälle förändras. Ett "problem" är att vi idag ersatt mycket av vår muntliga kommunikation med skriftlig och applicerar den hastiga och obearbetade kommunikationen talet är i skriftspråk. Det är synd, och nästan för lätt, att skylla det på lathet och ovilja (även om detta förekommer, jag vet och stör ihjäl mig på det), när det bara är en del av sanningen för en begränsad grupp individer.

Att klaga på ungdomen hör det vuxna livet till och har alltid gjort, inte minst när det kommer till språk. Kom inte och försök beröva oss den rättigheten nu!

Nej, skämt åsido. Ungdomar gör många språkliga fel (och "fel", men det är en annan historia), vuxna gör något färre men de har sin beskärda del, framför allt när det kommer till att slänga sig med terminologi de inte behärskar. Ungdomar tenderar att göra relativt logiska fel och fel baserade på uttal, vuxna är mer benägna att göra fel relaterade till deras övertro på sin språkliga förmåga (plus den del av fel som hänger kvar sedan deras ungdom förstås). Ett exempel på det är folk som ger exempel utan att veta varför det egentligen ska vara på det sättet, såsom satsavkortade komparativsatser där de bortser ifrån att hela den komparativa delen i högsta grad kan ses som en predikatsfyllnad, varvid subjektsform av avslutande pronomen är inkorrekt trots att den oavkortade satsen har en bisats där pronomenet i fråga är subjekt.

Dessutom, om nu en absolut majoritet använder sig av ett uttryckssätt, hur länge ska det behöva gå innan vi kan komma överens om att det faktiskt är så vårat språk ser ut?

Skrivet av mrqaffe:

Det är intressant det här otyget med de och dem eftersom kidsen har brutit en trend genom att förlänga ett kort ord istället för att förkorta ett långt, det är nog det om får oss gamlingar att bli så griniga, det bryter helt med att vi under lång tid förenklat språket och det måste bero på att deras stickade mössor är nerdragna över öronen och förvränger ljuden de hör, det vore bättre om de klippte sig kort och bar keps eller basker istället

Alla sysslar vi med att hävda vår person genom språket i en eller annan form. Det kan handla om allt från sociolekter till att slänga sig med "stora ord". Ingen vill bli tagen för en illitterat byfåne. Ibland leder det dock till, som jag tidigare nämnde, att man slänger sig med ord man inte behärskar eller att man krånglar till språket mer än nödvändigt, vilket leder till hyperkorrektioner (exempelvis 'dem' i stället för 'de', felaktigt förlängda ord, felaktiga verbformer, och så vidare). Det är en helt normal del av den personliga språkutvecklingen, även om de stickade mössorna med säkerhet har ett finger eller två med i spelet ...

Skrivet av blekfet:

Värst av allt är ju de som uttalar det skriftligt..

Nja, du behöver inte gå mer än enstaka tiotal år för att uttalet [de/dem] blir normen, och dialektalt är det fortfarande vanligt, även om jag tror att [dem] idag har fått ge vika i stor utsträckning för [dom].

Skrivet av Q4Rspwn:

Skillnaden på de och dem är kanske den allra mest vanliga problematiken bland fjortisar. De tror ärligen att "dem" är den nya formen av "dom". "Dem gillade inte filmen, så dem gick hem till de" kan man också se. Jag vet inte hur, när och var jag lärde mig det, men i hela min grundskoleperiod (född 1991, gick ut 2007) har jag aldrig någonsin, under de 8 skolor jag gått i, lagt märke till att någon hanterat termerna fel. På fem år har det blivit precis tvärtom.

Läste svenska A+B i en fordonsklass (tog studenten i somras), och i våras hade vi vår enda övning gällande just "de" och "dem" under dessa två kurser, som varade i tre år. På teknikprogrammet, däremot, var grammatik (subjekt/predikat/ackusativobjekt etc) det allra första vi började med... det borde fler ha haft!

På fem år har det blivit precis tvärtom för att du börjat uppmärksamma fenomenet utanför skolans väggar (eller ja, lite mer än så, men jag skulle tro att om du rannsakar dig själv på hur många förändringar som skett i ditt liv sedan du gick ut grundskolan i form av sysselsättningar så tror jag du förstår vad jag talar om). Fenomenet började tillta långt tidigare, ungefär i samma takt som vi slutade med språkhygien i skolorna och [dom] började glida in alltmer som en accepterad term.

Att du dessutom blivit itutad en term som används för ett idag, i svenskan, dött kasus (ackusativ) visar på vilka problem den svenska grammatiken tampas med: lärare som inte själva behärskar (och än mindre förstår) grammatiken de ska lära ut. Nu baserar jag självklart inte det påståendet enbart på dina "ackusativobjekt", jag har haft på tok för många skrämmande exempel bland kurskamrater som visar på samma problematik. Om inte ens svensklärare kan skilja på de/dem (ja, i vanliga enkla meningar har väl de allra flesta kunnat det, men när man går ifrån skolexemplen - d.v.s. avkortade satser, komplexa satser, satser med omkastad syntax och så vidare - så blir det värre).

Skrivet av REmbe:

Tänkte bara kolla med folk om jag missat något eller hur det ligger till egentligen.
Det är verkligen ofta ofta jag läser här på forumet att folk säger "den" när man pratar om grafikkort.
Den var ful, jag köpte den..., den fungerar inte etc...

DET grafikkortet heter det väl?
Inte DEN grafikkortet?

Jag är själv kass på att stava mm. Jag vet att ungdomar blir sämre och sämre på det men trodde inte att det skulle gå så långt så att man inte kan göra skillnad på DEN och DET. Slutar det man pratar om med ett T som i grafikkortet så är det DET som gäller och slutar det på ett N så skriver man DEN. Kanske är svårt för vissa. Sen till er som skriver de: Säger ni så när ni pratar om grafikkort också? Ååå den grafikkortet vill jag ha! t.ex.

Jag kanske är ute och cyklar å missat något så upplys mig gärna om "den".

Nu gör du lite svepande uttalanden här. Ord som slutar på 'T' kan mycket väl vara "en-ord" (genus: utrum), ta 'tant' exempelvis. Nej, nu ska jag inte vara elak, jag vet vad du menar. Om substantivet i bestämd form singularis tar en ändelse som slutar på 'T', så blir det 'det' och 'ett'. Nåja, det var inte därför jag tog med ditt inlägg i min citatlista.

Vi måste komma ihåg att grammatiskt genus är en lexikal egenskap som vi modersmålstalare omedvetet lär oss när vi lär oss substantiven. Det finns en viss logik bakom, även om den inte är helt vattentät, men det kan man läsa mer om i en gammal tråd i ämnet där jag går genom substantivens deklinationer i längre detalj än jag har lust att skriva på nytt. Poängen är dock att för personer som inte har svenska som modersmål och när det kommer till obekanta ord eller nyord så blir det inte lika lätt alla gånger.

Skrivet av GaMeR2K5:

Är själv väldigt osäker på stavningen på vissa ord ibland... dock bryr jag mig oftast inte speciellt mycket om det inte är någon större risk för missförstånd.

Har också funderat lite på ibland vart tusan logiken finns i språket? Speciellt vissa uttal är ju obegripliga.

Logiken finns nästan alltid där, frågan är bara hur långt tillbaka i tiden man måste gå eller till vilken språkstam man måste vända sig. Det gäller framför allt när det kommer till uttal av inlånade ord. Ju fler referenspunkter i främmande språk man besitter och ju äldre referenspunkter i det egna språket man har, desto mer faller på plats. Men ja, man får vara osäker och man får göra fel om man lär av sina misstag. I värsta fall leder det till en dråplighet vi andra kan skratta gott åt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8