Vad är "framtidssäkert" idag?

Permalänk
Medlem

Vad är "framtidssäkert" idag?

Läste just om HDMI 2.0 och insåg att ytterligare lite av framtiden är här.
Eftersom jag står i startgropen att köpa en HTPC tänkte jag lite på framtiden för tv och dess följeslagare.
Jag är ingen tv lr ljudnörd men vill ju kunna ta med min HTPC till nästa tv-köp (3-5 år ca).

Redan idag är det enkelt att se några saker som krävs för att framtidssäkra sin HTPC:
Lätta
4K - är i stortsett redan här och snart lär väl tom lågprisTV ha det.
HDMI 2.0 - första prylarna släpps till hösten och om man nu ska se på 4k så behövs sladdarna.
Ljud - ITX moderkorten fick ett antal fina ljudupptaderingar med Haswell och flera av dem klarar nu enkelt höga krav på ljud. (kanske inte högsta kraven dock)

Svårare

3D - var ska det ta vägen. Min gissning är bort, men att köpa en HTPC som klarar det är ju väldigt enkelt.
Internet - Kommer tv apparaterna bli så bra att de sköter detta själva? (vilket jag inte anser att de gör idag)

Svårast
Strömning - 4k strömning från nätet om 5 år?
Inmatning - ska den 40 åriga fjärrkontrollen få stryka på foten?

Nästa steg? Vad får man när man köper en mellanklass tv om 3-5 år? Kanske ingår HTPC i TVn vid det laget?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

För HDMI 2.0 kanske det behövs ett grafikkort som har den standarden? Lär väl inte finnas ännu om standarden precis presenterades. Men grafikkort kan man ju lätt uppgradera i framtiden antar jag. Eller kommer det adaptrar som fixar problemet?

Strömning sker via nätverket och gigabitnätverk lär ju räcka långt. Antagligen kommer hårdvaruacceleration av uppspelning av dessa format i grafikkorten snart om det inte redan finns. Annars får man ta till mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Läste just om HDMI 2.0 och insåg att ytterligare lite av framtiden är här.
Eftersom jag står i startgropen att köpa en HTPC tänkte jag lite på framtiden för tv och dess följeslagare.
Jag är ingen tv lr ljudnörd men vill ju kunna ta med min HTPC till nästa tv-köp (3-5 år ca).

Redan idag är det enkelt att se några saker som krävs för att framtidssäkra sin HTPC:
Lätta
4K - är i stortsett redan här och snart lär väl tom lågprisTV ha det.
HDMI 2.0 - första prylarna släpps till hösten och om man nu ska se på 4k så behövs sladdarna.
Ljud - ITX moderkorten fick ett antal fina ljudupptaderingar med Haswell och flera av dem klarar nu enkelt höga krav på ljud. (kanske inte högsta kraven dock)

Svårare

3D - var ska det ta vägen. Min gissning är bort, men att köpa en HTPC som klarar det är ju väldigt enkelt.
Internet - Kommer tv apparaterna bli så bra att de sköter detta själva? (vilket jag inte anser att de gör idag)

Svårast
Strömning - 4k strömning från nätet om 5 år?
Inmatning - ska den 40 åriga fjärrkontrollen få stryka på foten?

Nästa steg? Vad får man när man köper en mellanklass tv om 3-5 år? Kanske ingår HTPC i TVn vid det laget?

Fast vad är det du ska se i 4K ? Jag menar visst TV apparater med 4K finns ute men materialet är ganska skrallt fast jag antar att det samma sas om 3D och där finns det ju mer material nu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffa en mediaspelare som klarar av det du vill göra i dagsläget. I dessa situationer är det väldigt svårt att vara framtidssäker, och det kostar avsevärt mycket mer än att bara vänta på att tekniken blir "mainstream" och går ner i pris.
Du kommer ändå inte kunna använda 4k på flera år så det är onödigt att investera feta pengar i det nu.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Bygg vad som funkar idag, när 4K blir mer vanligt kommer du hur du än gör få uppgradera burken med minst nytt grafikkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det enda som är framtidssäkert när det gäller elektronik är att vänta...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Håller med, det är bara dumt att betala dubbelt så dyrt för en HTPC idag som kanske fortfarande är up-to-date om 3-5 år. Då är det är bättre att spara dom pengarna och köpa något nytt när den tiden är inne, och då det garanterat kommer funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Säger som de flesta andra köp det som du är i behov av idag,och uppgradera när det är dax.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

HDMI 2.0 kommer inte vara relevant eller ett krav inom de närmsta fem åren om man inte vill lägga ut mer än 100 000 på sina mediaenheter

Permalänk
Medlem

Det finns inget som är framtidssäkert - Det är ett urdåligt uttryck inom elektronik. Köp för att täcka ditt behov idag som det ser ut just nu och köp inte för dyrt. Det är alltid bäst för en vanlig konsument.

Permalänk
Medlem

Tanken var att ungefärligt klura ut vad som kommer finnas på plats inom ca 3 år.
Går ju inte att sia helt o hållet men ibland dyker det ju upp saker som helt klart är här för att stanna (som 4k). Då blir det ju en tidig investering att klara 4k.

Är ju oftast så att man kan få fram "framtiden" om man gräver djupt nog. Intel har utan tvekan tex processorplaner för 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Tanken var att ungefärligt klura ut vad som kommer finnas på plats inom ca 3 år.
Går ju inte att sia helt o hållet men ibland dyker det ju upp saker som helt klart är här för att stanna (som 4k). Då blir det ju en tidig investering att klara 4k.

Är ju oftast så att man kan få fram "framtiden" om man gräver djupt nog. Intel har utan tvekan tex processorplaner för 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst kan man på ett ungefär veta vad som kommer inom 1-3 år, men du vill väl inte vänta med att bygga din HTPC så länge, du kan ju inte idag bygga en sådan idag som också kommer funka med tex 4K när det blir mer vanligt.

Om du bygger för vad som funkar idag, och inte snålar allt för mycket tex i form av CPU och RAM, så kommer den burken säkert funka med 4K och kanske andra nya påfund med troligen ganska billiga delar när du behöver, nya delar blir då antagligen nytt grafikkort åtminstone, då med HDMI 2.0 och som klarar att avkoda och skicka ut 4K upplösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det finns ju teknik för att klara mycket, men inte material. Känns som att DVD fortfarande dominerar över Blu-ray, SD-TV över HD-TV, o.s.v. Jag har inte provat alla streamingtjänster, utan bara Viaplay, och där är kvaliteten skräp rent ut sagt. Varför sitta med dyra, fina prylar när man matar dem med skit?

Som svar på din fråga - om du köper det som duger bra nu så kommer det antagligen att duga bra i fem år till.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Läste just om HDMI 2.0 och insåg att ytterligare lite av framtiden är här.
Eftersom jag står i startgropen att köpa en HTPC tänkte jag lite på framtiden för tv och dess följeslagare.
Jag är ingen tv lr ljudnörd men vill ju kunna ta med min HTPC till nästa tv-köp (3-5 år ca).

Redan idag är det enkelt att se några saker som krävs för att framtidssäkra sin HTPC:
Lätta
4K - är i stortsett redan här och snart lär väl tom lågprisTV ha det.
HDMI 2.0 - första prylarna släpps till hösten och om man nu ska se på 4k så behövs sladdarna.
Ljud - ITX moderkorten fick ett antal fina ljudupptaderingar med Haswell och flera av dem klarar nu enkelt höga krav på ljud. (kanske inte högsta kraven dock)

Svårare

3D - var ska det ta vägen. Min gissning är bort, men att köpa en HTPC som klarar det är ju väldigt enkelt.
Internet - Kommer tv apparaterna bli så bra att de sköter detta själva? (vilket jag inte anser att de gör idag)

Svårast
Strömning - 4k strömning från nätet om 5 år?
Inmatning - ska den 40 åriga fjärrkontrollen få stryka på foten?

Nästa steg? Vad får man när man köper en mellanklass tv om 3-5 år? Kanske ingår HTPC i TVn vid det laget?

Nej du behöver inte HDMI 2.0 för 4K. HDMI 1.4 klarar av 4K men bara i upp till 30Hz.
Kablarna är samma också så allt vi har idag räcker för att se film i 4K. TV i 4K lär dröja vansinnigt mycket längre så du hinner lätt byta ut dina grejjer ett par gånger innan dess.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Nej du behöver inte HDMI 2.0 för 4K. HDMI 1.4 klarar av 4K men bara i upp till 30Hz.
Kablarna är samma också så allt vi har idag räcker för att se film i 4K. TV i 4K lär dröja vansinnigt mycket längre så du hinner lätt byta ut dina grejjer ett par gånger innan dess.

De flesta intressanta PC idag har displayport som lätt klarar 4K.. Bildskärmar eller TV som har displayport poppar upp hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

De flesta intressanta PC idag har displayport som lätt klarar 4K.. Bildskärmar eller TV som har displayport poppar upp hela tiden...

Ja och dem har också HDMI 1.4 som också klarar av 4K vilket han säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Det finns ju teknik för att klara mycket, men inte material. Känns som att DVD fortfarande dominerar över Blu-ray, SD-TV över HD-TV, o.s.v. Jag har inte provat alla streamingtjänster, utan bara Viaplay, och där är kvaliteten skräp rent ut sagt. Varför sitta med dyra, fina prylar när man matar dem med skit?

Som svar på din fråga - om du köper det som duger bra nu så kommer det antagligen att duga bra i fem år till.

Viaplay är skit. Men Netflix t ex kör i princip allt i HD. Kör bara Netflix/Viaplay men kan tänka mig att de flesta andra streaming-tjänster såsom HBO osv kör HD nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Det som är mest framtidssäkert är att vänta tills en ny standard har kommit ut på marknaden. Sen får man ju bestämma sig för hur mycket man vill betala för det. Man kan ju köpa 4k skärmar men det kostar ju en del. HDMI 2.0 finns väl inte än? Men ja, det är nog väldigt framtidssäkert med 4k och hdmi 2.0 till en htpc. Fast det kommer nog inte kunna användas fullt ut på några år. Det finns ju knappt fullhd på streamsidor eller hd-kanaler.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Framtidssäkert borde ju vara att ha grejer som kan spela upp 4k-videos och den komprimeringen som kommer bli.

Det borde väl bli H265 eller? Så kan en Haswell spela upp 4k med H265? Om inte vilken processor kan tänkas bli den första.

När det gäller skärmar och TV så är det nog bara att vänta, om man inte sitter på mycket deg till övers

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Om 5 år så kanske UHD (jag vägrar kalla det för 4K för det är inte 4K!) är nere i vettiga priser. En projektor kostar 100 tusen. Lite väl svettigt. UHD på en TV ser jag som löjligt onödigt. Det är för liten bild på TV. Visst man kan förvisso sitta 1m från sin tv och titta också iofs.

Permalänk
Avstängd

Känns nästan som just en HTPC i TV-bänken kan bli onödig till och med.
1. trådlös sändning av bild och ljud gör att en dator i ett annat rum kan lösa uppspelningen av video, på samma sätt som en NAS:ar skickar filer/strömmar film till en dator från ett annat rum.
Planerar själv att ta bort vardagsrums HTPCn och ersätta den med skrivbordsdatorn i sovrummet som matas av en NAS i köket.

2. Surfplattor och mobiler blir bara mer avancerade redan idag är de utmärkta för att spela upp HDfilm (1920x1080).
Vad som behövs är ett snyggt och smidigt sätt att koppla upp dem med TVn och Stereon. Med HML-adapter och 3,5 mm kontakt är en omständlig och osnygg lösning.

Däremot känns det som Avancerade TV-apparater och Mediaspelare aldrig kommer att kunna klara av alla filmformat. Inte ens alla Mediaprogram eller (Hård/mjukvaru) dekodrar idag klarar alla möjliga sorters variationer av ett format eller (filmformats) behållare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Viaplay är skit. Men Netflix t ex kör i princip allt i HD. Kör bara Netflix/Viaplay men kan tänka mig att de flesta andra streaming-tjänster såsom HBO osv kör HD nuförtiden.

Kanske får testa Netflix då. Sen handlar det ju inte bara om upplösning utan om färger också. Hos Viaplay är det ljusaste ljusgrått och det mörkaste mörkgrått - vitt och svart existerar inte.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Känns nästan som just en HTPC i TV-bänken kan bli onödig till och med.
1. trådlös sändning av bild och ljud gör att en dator i ett annat rum kan lösa uppspelningen av video, på samma sätt som en NAS:ar skickar filer/strömmar film till en dator från ett annat rum.
Planerar själv att ta bort vardagsrums HTPCn och ersätta den med skrivbordsdatorn i sovrummet som matas av en NAS i köket.

2. Surfplattor och mobiler blir bara mer avancerade redan idag är de utmärkta för att spela upp HDfilm (1920x1080).
Vad som behövs är ett snyggt och smidigt sätt att koppla upp dem med TVn och Stereon. Med HML-adapter och 3,5 mm kontakt är en omständlig och osnygg lösning.

Däremot känns det som Avancerade TV-apparater och Mediaspelare aldrig kommer att kunna klara av alla filmformat. Inte ens alla Mediaprogram eller (Hård/mjukvaru) dekodrar idag klarar alla möjliga sorters variationer av ett format eller (filmformats) behållare.

Min mediaspelare klarar av alla de format som jag behöver de närmaste 5 åren iaf. Har inte stött på en enda fil som inte gått att spela upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Min mediaspelare klarar av alla de format som jag behöver de närmaste 5 åren iaf. Har inte stött på en enda fil som inte gått att spela upp.

Testat killa.sampla.x264.mkv från piratebay?? Klarar din maskin den så är du hyfsat framme idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Testat killa.sampla.x264.mkv från piratebay?? Klarar din maskin den så är du hyfsat framme idag.

Nej. Men den klarar alla bluray isos jag provat på hittills. Den där samplen är extrem. Ingen film har så hög bitrate.