Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem

Patchen hjälpte tyvärr inte mig nämnvärt men det här spelet är så sjukt jävla beroendeframkallande

Permalänk
Medlem

någon som kan förklara vilken man ska uppdatera för att få mur runt städerna???

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 NIVIDIA GeForce GTX470 Cooler Master Real Power M1000 MSI P35 Neo-F SyncMaster T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeXon:

någon som kan förklara vilken man ska uppdatera för att få mur runt städerna???

Orangea uppe till vänster, men alla kan inte få murar vad jag vet. Är väl bara städerna och inte byarna som kan ( Province capital )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boombastic:

hallå uberklass, vart tog du vägen? jag vill höra din åsikt om spelet om du har tid att komma ifrån carthagos förintelse för en liten kommentar

Skickades från m.sweclockers.com

Ave !

Jo så här ligger det till. Har i princip spenderat all ledig tid (och det var rätt mycket eftersom sambon och hundarna i princip har bott hemma hos hennes syster) sedan 09:01 på releasedagen. Jag ÄLSKAR spelet trots de fåtal buggar jag stött på, mer om det senare. Jag älskar att känna historians vingslag omkring mig och jag älskar hur mina legionärer trampar ner sina fiender utan pardon.

Angående Karthagos förstörelse så hann jag aldrig riktigt dit i tid. Karthago föll rätt fort då Libya tydligen fick nog av deras expansionskrav och Libya fick i sin tur evakuera staden när Syracuse fick för sig att expandera. Dock låg Syracuse inom min intressesfär då Magna Graecia rättmätigt skulle enas under Roms varsamma hand och då fick Karthago för tredje eller fjärde gången byta ägare. I princip var det en lågklassad nedbränd fiskestad när jag kom dit och dom har aldrig velat revoltera heller. Antar att dom föredrar Rom som härskare över staden även de konstiga folken från Sahara som tidigare ägde staden.

I min senaste kampanj så ligger jag runt 150 år f.k (har starta om flera ggr) och har i nuläget enat hela dagens Italien inkl Sardinien, hela Illyrien och hela dagens Grekland förutom Kreta som hårdnackat vägrar öppna stadsporten åt mig. Jag har även påbörjat invasionen av Gallien.

Det negativa med spelet är de fåtal buggar jag stött på. Främst är det vid fältslag om jag har strategisk dominans och vill vänta ut vädret och regn bryter ut. Då går spelet helt plötsligt ner i slow-motion och jag får i princip starta om med ALT-F4 för att komma vidare. Detta har även hänt vid ett tillfälle i kampanjkartan. Jag har även stundvis stött på en rätt idiotisk AI, ett exempel är då min redan försvagade och krigstrött IV legion försvarade en nyligen övertagen gallisk provins och fienden återkom med runt 5000 man (blandat spjutkastare, slungkastare, spjutbärare och fotfolk med svärd), 4000 via landsvägen och 1000 man med skepp. Det mest logiska hade ju varit för honom att antingen belägra staden och bygga belägringstorn och liknande, eller att dela upp styrkorna kring de 4 olika portarna i muren.

Men nej, han tyckte att det var värt att satsa allt på ett kort och skickade alla trupper mot en enda port. Det var bara att rada upp alla mina spjutkastare på muren runtomkring, placera ut mina spjutbärare i kvadratformationer strax innanför stadsporten och mina redan decimerade legionärer i beredskap bakom spjutbärarna. Den första som stormade in genom den brända porten var Gallernas hövding. Han fick ett varmt välkomnande och efter några minuters slakt så flydde de barbröstade, fingerfärgsmålade fransktalande pojkarna precis som dom gjort vid varje krig Detta slag sjöngs det många sånger om på Roms gator må jag lova! Liknande scenarion som detta har man ju stött på, men allt som oftast så ger datorn mig en utmaning.

Det jag gillar är att jag i princip inte har någon aning om hur det går borta i öster. Egypten har fallit och återuppstått igen och Seleukiderna försvann nyss, så mycket vet jag men inte mycket mer än så. Helt plötsligt efter 30 år av stillastående krig så stod Dacia och Scythia med två enorma styrkor vid min östra gräns. Styrkor till största del beståendes av beridna bågskyttar. Mina två östra legioner fick med svansen mellan benen och med enorma förluster gömma sig i Illyriens och Greklands städer medans Rom i panik fick ställa ytterligare två legioner av tveksam kvalité till dom östra provinsernas förfogande. Vi får se hur det slutar Kanske kan jag lyckas avsluta kriget i Gallien och låta min IV och II Legion vända österut för att hjälpa dom nyligen skapade legionerna.

Rent speltekniskt så tycker jag att det flyter på riktigt OK med min för tillfället oklockade 2600K och mina GTX580 i SLI. Jag har till och med varit så nöjd att jag inte orkat kolla upp FPS, hur SLI skalar eller något liknande. Varför laga något som fungerar tillfredställande typ.. Något jag varit förundrad över är att spelet visst stöder 3 skärmar trots att Creative Assembly i en Q&A hävdat att multiskärmsstöd inte skulle implementeras.

Nej, nu måste jag återgå till mina arbetsuppgifter (d.v.s sitta och planera mina nästa drag i Rome II) och därmed avsluta denna wall-of-text.

Edit: Skiter i arbetsuppgifterna.. Om det är något jag vill klaga över så är det att jag finner hela grejen med senaten, rösterna och de politiska valen jävligt ointressanta. Det känns lite som att valen jag gör, adoptionerna och giftermålen jag tvingar igen helt enkelt inte spelar någon roll. Hade gärna känt mer intresse kring politiken.. men den finns liksom inte där. Detta är något jag saknar från ex. Shogun II.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nomiton:

Nån som vet hur man kan starta ett civil war när man är rome och sen bli kejsare?

Är också intresserad av detta. Familjen Julii skall ensamt styra Rom!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Är också intresserad av detta. Familjen Julii skall ensamt styra Rom!

Jag fick civil war helt plötsligt även fast de tre stora familjerna hade något över 20% influence och "other houses" hade resten. Då hoppade 6 - 7 fulla arméer ut ur rom som "Senate loyalists" när mina arméer var ute i gallien.. Ingen aning om vad som triggade kriget, och det gavs inga ledtrådar heller.

Nu när jag har spelat spelet ännu mer inser jag hur idiotiskt dåliga vissa aspekter är. AI:n spelar som jag vet inte vad (kör på very hard), har haft några slag där 1600 legionärer mot 3000 - 3500 barbarer har slutat i max 250 förluster för mig och minst 85% av deras armé blev massakrerad. Dessutom gillar AI:n att springa bort med alla sina trupper under belägring så att man enkelt tar över städerna för att sedan köra suicide rush mot dig i några omgångar. Båtar på land, enheter som stormar dig för att sedan göra kovändningar gång på gång när det endast är 5 - 10 meter kvar till soldaterna, soldater som bara försöker pressa sig igenom dina defensiva linjer för att nå flaggan, gärna med generalen också, de egna enheterna som jagar broken/shattered istället för att stanna upp, eller så klumpar de bara0 ihop sig. Mängder annat synd att CA lovade så mycket och att spelindustrin är som den är idag..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Ave !

Jo så här ligger det till. Har i princip spenderat all ledig tid (och det var rätt mycket eftersom sambon och hundarna i princip har bott hemma hos hennes syster) sedan 09:01 på releasedagen. Jag ÄLSKAR spelet trots de fåtal buggar jag stött på, mer om det senare. Jag älskar att känna historians vingslag omkring mig och jag älskar hur mina legionärer trampar ner sina fiender utan pardon.

Angående Karthagos förstörelse så hann jag aldrig riktigt dit i tid. Karthago föll rätt fort då Libya tydligen fick nog av deras expansionskrav och Libya fick i sin tur evakuera staden när Syracuse fick för sig att expandera. Dock låg Syracuse inom min intressesfär då Magna Graecia rättmätigt skulle enas under Roms varsamma hand och då fick Karthago för tredje eller fjärde gången byta ägare. I princip var det en lågklassad nedbränd fiskestad när jag kom dit och dom har aldrig velat revoltera heller. Antar att dom föredrar Rom som härskare över staden även de konstiga folken från Sahara som tidigare ägde staden.

I min senaste kampanj så ligger jag runt 150 år f.k (har starta om flera ggr) och har i nuläget enat hela dagens Italien inkl Sardinien, hela Illyrien och hela dagens Grekland förutom Kreta som hårdnackat vägrar öppna stadsporten åt mig. Jag har även påbörjat invasionen av Gallien.

Det negativa med spelet är de fåtal buggar jag stött på. Främst är det vid fältslag om jag har strategisk dominans och vill vänta ut vädret och regn bryter ut. Då går spelet helt plötsligt ner i slow-motion och jag får i princip starta om med ALT-F4 för att komma vidare. Detta har även hänt vid ett tillfälle i kampanjkartan. Jag har även stundvis stött på en rätt idiotisk AI, ett exempel är då min redan försvagade och krigstrött IV legion försvarade en nyligen övertagen gallisk provins och fienden återkom med runt 5000 man (blandat spjutkastare, slungkastare, spjutbärare och fotfolk med svärd), 4000 via landsvägen och 1000 man med skepp. Det mest logiska hade ju varit för honom att antingen belägra staden och bygga belägringstorn och liknande, eller att dela upp styrkorna kring de 4 olika portarna i muren.

Men nej, han tyckte att det var värt att satsa allt på ett kort och skickade alla trupper mot en enda port. Det var bara att rada upp alla mina spjutkastare på muren runtomkring, placera ut mina spjutbärare i kvadratformationer strax innanför stadsporten och mina redan decimerade legionärer i beredskap bakom spjutbärarna. Den första som stormade in genom den brända porten var Gallernas hövding. Han fick ett varmt välkomnande och efter några minuters slakt så flydde de barbröstade, fingerfärgsmålade fransktalande pojkarna precis som dom gjort vid varje krig Detta slag sjöngs det många sånger om på Roms gator må jag lova! Liknande scenarion som detta har man ju stött på, men allt som oftast så ger datorn mig en utmaning.

Det jag gillar är att jag i princip inte har någon aning om hur det går borta i öster. Egypten har fallit och återuppstått igen och Seleukiderna försvann nyss, så mycket vet jag men inte mycket mer än så. Helt plötsligt efter 30 år av stillastående krig så stod Dacia och Scythia med två enorma styrkor vid min östra gräns. Styrkor till största del beståendes av beridna bågskyttar. Mina två östra legioner fick med svansen mellan benen och med enorma förluster gömma sig i Illyriens och Greklands städer medans Rom i panik fick ställa ytterligare två legioner av tveksam kvalité till dom östra provinsernas förfogande. Vi får se hur det slutar Kanske kan jag lyckas avsluta kriget i Gallien och låta min IV och II Legion vända österut för att hjälpa dom nyligen skapade legionerna.

Rent speltekniskt så tycker jag att det flyter på riktigt OK med min för tillfället oklockade 2600K och mina GTX580 i SLI. Jag har till och med varit så nöjd att jag inte orkat kolla upp FPS, hur SLI skalar eller något liknande. Varför laga något som fungerar tillfredställande typ.. Något jag varit förundrad över är att spelet visst stöder 3 skärmar trots att Creative Assembly i en Q&A hävdat att multiskärmsstöd inte skulle implementeras.

Nej, nu måste jag återgå till mina arbetsuppgifter (d.v.s sitta och planera mina nästa drag i Rome II) och därmed avsluta denna wall-of-text.

Edit: Skiter i arbetsuppgifterna.. Om det är något jag vill klaga över så är det att jag finner hela grejen med senaten, rösterna och de politiska valen jävligt ointressanta. Det känns lite som att valen jag gör, adoptionerna och giftermålen jag tvingar igen helt enkelt inte spelar någon roll. Hade gärna känt mer intresse kring politiken.. men den finns liksom inte där. Detta är något jag saknar från ex. Shogun II.

Det är vi nobla perser som kommer från öst för att lära slavdrivande bastarder/låg kulturella "romer/romare" vad civiliserad/civilisation betyder. Som exempel på det ska vi fängsla dessa patetiska parasiter som livnär sig på slavar och låta slavarna bestämma deras straff. Sedan ska medborgarna följa Kyros den stores cylinder som innehåller mänskliga rättigheter så som frihet, religionsfrihet mm. Efter det bör vi omvandla dessa låg tänkande djur till människor, med att influera dem med persisk kultur och Zoroastrism/parsism. Hoppas detta lösning hjälper dessa stackars vilda bastarder lite vett och etikett.

För Ariana!

http://www.ashkdahlen.com/index.php?id=160

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag fick civil war helt plötsligt även fast de tre stora familjerna hade något över 20% influence och "other houses" hade resten. Då hoppade 6 - 7 fulla arméer ut ur rom som "Senate loyalists" när mina arméer var ute i gallien.. Ingen aning om vad som triggade kriget, och det gavs inga ledtrådar heller.

Nu när jag har spelat spelet ännu mer inser jag hur idiotiskt dåliga vissa aspekter är. AI:n spelar som jag vet inte vad (kör på very hard), har haft några slag där 1600 legionärer mot 3000 - 3500 barbarer har slutat i max 250 förluster för mig och minst 85% av deras armé blev massakrerad. Dessutom gillar AI:n att springa bort med alla sina trupper under belägring så att man enkelt tar över städerna för att sedan köra suicide rush mot dig i några omgångar. Båtar på land, enheter som stormar dig för att sedan göra kovändningar gång på gång när det endast är 5 - 10 meter kvar till soldaterna, soldater som bara försöker pressa sig igenom dina defensiva linjer för att nå flaggan, gärna med generalen också, de egna enheterna som jagar broken/shattered istället för att stanna upp, eller så klumpar de bara0 ihop sig. Mängder annat synd att CA lovade så mycket och att spelindustrin är som den är idag..

Håller med dig, jag kunde vänta 1 år till om de hade fixade hela spelet ordentligt och satsat mycket mer på Germaner, Parthia, Persis mfl. Skulle också varit bra om de inkluderad större delen av Indien, då på den tiden var perserna försvagade och Indien attackerade vår östra front. Nu så kört jag med Parthia och inte mött några idiotiska AI trick. Men spelet är helt klart inte färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Håller med dig, jag kunde vänta 1 år till om de hade fixade hela spelet ordentligt och satsat mycket mer på Germaner, Parthia, Persis mfl. Skulle också varit bra om de inkluderad större delen av Indien, då på den tiden var perserna försvagade och Indien attackerade vår östra front. Nu så kört jag med Parthia och inte mött några idiotiska AI trick. Men spelet är helt klart inte färdigt.

Ja, jag hade gärna väntat längre så att spelet faktiskt hade genomgått någon form av testning, förstår verkligen inte hur vissa buggar inte blev uppmärksammade innan release. Jag tycker däremot att provins/byggnadssystemet är hyfsat, en klar utmaning att veta vad man ska bygga var för att det ska bli effektivt samt att det tog bort mycket av hoppa runt mellan provinser hela tiden (positivt!), men det känns ändå som att det saknas något..
Spelet hade gärna fått vara ännu lite större, men när man kommer upp i 60+ turns så börjar AI:n ta en hel del tid på sig enda sättet att skära ned på tiden är väl att accelerera krigsmaskinen hoppas att du slipper de flesta uppenbara felen med AI:n ett tag till!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag fick civil war helt plötsligt även fast de tre stora familjerna hade något över 20% influence och "other houses" hade resten. Då hoppade 6 - 7 fulla arméer ut ur rom som "Senate loyalists" när mina arméer var ute i gallien.. Ingen aning om vad som triggade kriget, och det gavs inga ledtrådar heller.

Nu när jag har spelat spelet ännu mer inser jag hur idiotiskt dåliga vissa aspekter är. AI:n spelar som jag vet inte vad (kör på very hard), har haft några slag där 1600 legionärer mot 3000 - 3500 barbarer har slutat i max 250 förluster för mig och minst 85% av deras armé blev massakrerad. Dessutom gillar AI:n att springa bort med alla sina trupper under belägring så att man enkelt tar över städerna för att sedan köra suicide rush mot dig i några omgångar. Båtar på land, enheter som stormar dig för att sedan göra kovändningar gång på gång när det endast är 5 - 10 meter kvar till soldaterna, soldater som bara försöker pressa sig igenom dina defensiva linjer för att nå flaggan, gärna med generalen också, de egna enheterna som jagar broken/shattered istället för att stanna upp, eller så klumpar de bara0 ihop sig. Mängder annat synd att CA lovade så mycket och att spelindustrin är som den är idag..

Har haft nästa 47% av senatet men endå så har inget hänt :/.

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomiton:

Har haft nästa 47% av senatet men endå så har inget hänt :/.

uj, låter som om du (i mina ögon) borde vara nära ett inbördeskrig. du bör nog förbereda dig väl, senatens trupper är inte att leka med var tvungen att börja om kampanjen då de erövrade hela italien på 2 turns, kan säga att mina trupper inte gillade att de inte fick betalt eller någon mat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Orangea uppe till vänster, men alla kan inte få murar vad jag vet. Är väl bara städerna och inte byarna som kan ( Province capital )

du menar den gula knappen som man uppdatera staden så får man mur? varför kan man inte ha mur i varje stad???

någon som vet hur man får bättre soldater inne i staden som skydd har alltid cp dåliga enheter...

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 NIVIDIA GeForce GTX470 Cooler Master Real Power M1000 MSI P35 Neo-F SyncMaster T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeXon:

du menar den gula knappen som man uppdatera staden så får man mur? varför kan man inte ha mur i varje stad???

någon som vet hur man får bättre soldater inne i staden som skydd har alltid cp dåliga enheter...

Uppgradera staden, det ger fler/bättre soldater i garrisonen, vissa byggnader ger även fler soldater. Endast huvudstaden i en provins kan ha mur eftersom CA har designat spelet så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja, jag hade gärna väntat längre så att spelet faktiskt hade genomgått någon form av testning, förstår verkligen inte hur vissa buggar inte blev uppmärksammade innan release. Jag tycker däremot att provins/byggnadssystemet är hyfsat, en klar utmaning att veta vad man ska bygga var för att det ska bli effektivt samt att det tog bort mycket av hoppa runt mellan provinser hela tiden (positivt!), men det känns ändå som att det saknas något..
Spelet hade gärna fått vara ännu lite större, men när man kommer upp i 60+ turns så börjar AI:n ta en hel del tid på sig enda sättet att skära ned på tiden är väl att accelerera krigsmaskinen hoppas att du slipper de flesta uppenbara felen med AI:n ett tag till!!

Jag vet, fått starta om 4-5 gånger, pga dåliga drag, fick 12 fraktioner emot mig -.- och att efter typ 40-50 rundor, buggar spelet fast sig. Hoppades nu att det fixat med senaste "patch". Men jag kan lova dig, kör CO-OP med likasinnad vän, OJ OJ OJ vad roligt du kommer ha det. Jag känner mig som 13-15 igen, när jag spelar med min barndomsvän, mycket bra känsla. Tror inte jag haft så roligt på så länge!!

Jag kör nu enbart campaign för att lära mig fullt ut om byggnaderna osv.

En fråga, vilka utnyttjar resurserna som guld osv i olika stadsdelar? Bygger ni typ någon "fabrik" eller vad det hette på spelet nu igen. Glömde bort, typ som guldgruva mm, det är väl de "grå" byggnaderna eller? Har inte hunnit så långt ditt. Men någon som testat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Ave !

Jo så här ligger det till. Har i princip spenderat all ledig tid (och det var rätt mycket eftersom sambon och hundarna i princip har bott hemma hos hennes syster) sedan 09:01 på releasedagen. Jag ÄLSKAR spelet trots de fåtal buggar jag stött på, mer om det senare. Jag älskar att känna historians vingslag omkring mig och jag älskar hur mina legionärer trampar ner sina fiender utan pardon.

Angående Karthagos förstörelse så hann jag aldrig riktigt dit i tid. Karthago föll rätt fort då Libya tydligen fick nog av deras expansionskrav och Libya fick i sin tur evakuera staden när Syracuse fick för sig att expandera. Dock låg Syracuse inom min intressesfär då Magna Graecia rättmätigt skulle enas under Roms varsamma hand och då fick Karthago för tredje eller fjärde gången byta ägare. I princip var det en lågklassad nedbränd fiskestad när jag kom dit och dom har aldrig velat revoltera heller. Antar att dom föredrar Rom som härskare över staden även de konstiga folken från Sahara som tidigare ägde staden.

I min senaste kampanj så ligger jag runt 150 år f.k (har starta om flera ggr) och har i nuläget enat hela dagens Italien inkl Sardinien, hela Illyrien och hela dagens Grekland förutom Kreta som hårdnackat vägrar öppna stadsporten åt mig. Jag har även påbörjat invasionen av Gallien.

Det negativa med spelet är de fåtal buggar jag stött på. Främst är det vid fältslag om jag har strategisk dominans och vill vänta ut vädret och regn bryter ut. Då går spelet helt plötsligt ner i slow-motion och jag får i princip starta om med ALT-F4 för att komma vidare. Detta har även hänt vid ett tillfälle i kampanjkartan. Jag har även stundvis stött på en rätt idiotisk AI, ett exempel är då min redan försvagade och krigstrött IV legion försvarade en nyligen övertagen gallisk provins och fienden återkom med runt 5000 man (blandat spjutkastare, slungkastare, spjutbärare och fotfolk med svärd), 4000 via landsvägen och 1000 man med skepp. Det mest logiska hade ju varit för honom att antingen belägra staden och bygga belägringstorn och liknande, eller att dela upp styrkorna kring de 4 olika portarna i muren.

Men nej, han tyckte att det var värt att satsa allt på ett kort och skickade alla trupper mot en enda port. Det var bara att rada upp alla mina spjutkastare på muren runtomkring, placera ut mina spjutbärare i kvadratformationer strax innanför stadsporten och mina redan decimerade legionärer i beredskap bakom spjutbärarna. Den första som stormade in genom den brända porten var Gallernas hövding. Han fick ett varmt välkomnande och efter några minuters slakt så flydde de barbröstade, fingerfärgsmålade fransktalande pojkarna precis som dom gjort vid varje krig Detta slag sjöngs det många sånger om på Roms gator må jag lova! Liknande scenarion som detta har man ju stött på, men allt som oftast så ger datorn mig en utmaning.

Det jag gillar är att jag i princip inte har någon aning om hur det går borta i öster. Egypten har fallit och återuppstått igen och Seleukiderna försvann nyss, så mycket vet jag men inte mycket mer än så. Helt plötsligt efter 30 år av stillastående krig så stod Dacia och Scythia med två enorma styrkor vid min östra gräns. Styrkor till största del beståendes av beridna bågskyttar. Mina två östra legioner fick med svansen mellan benen och med enorma förluster gömma sig i Illyriens och Greklands städer medans Rom i panik fick ställa ytterligare två legioner av tveksam kvalité till dom östra provinsernas förfogande. Vi får se hur det slutar Kanske kan jag lyckas avsluta kriget i Gallien och låta min IV och II Legion vända österut för att hjälpa dom nyligen skapade legionerna.

Rent speltekniskt så tycker jag att det flyter på riktigt OK med min för tillfället oklockade 2600K och mina GTX580 i SLI. Jag har till och med varit så nöjd att jag inte orkat kolla upp FPS, hur SLI skalar eller något liknande. Varför laga något som fungerar tillfredställande typ.. Något jag varit förundrad över är att spelet visst stöder 3 skärmar trots att Creative Assembly i en Q&A hävdat att multiskärmsstöd inte skulle implementeras.

Nej, nu måste jag återgå till mina arbetsuppgifter (d.v.s sitta och planera mina nästa drag i Rome II) och därmed avsluta denna wall-of-text.

Edit: Skiter i arbetsuppgifterna.. Om det är något jag vill klaga över så är det att jag finner hela grejen med senaten, rösterna och de politiska valen jävligt ointressanta. Det känns lite som att valen jag gör, adoptionerna och giftermålen jag tvingar igen helt enkelt inte spelar någon roll. Hade gärna känt mer intresse kring politiken.. men den finns liksom inte där. Detta är något jag saknar från ex. Shogun II.

Att det inte officiellt stödjer något betyder bara att det inte kan garanteras att det fungerar felfritt. Intog just Lillybaeum efter att halva världen blockerat dess hamn i över 15 år (Rebeller hade tagit över staden). Var så less att se Karthago, Syracusa, Etruscan League och andra skepp stå utanför hamnen så jag landsatte min Legio II Italica och krossade rebellerna på ett par minuter. Spelet är hur kul som helst.. Önskar bara att laddningstiderna i kampanjkartan kunde bli bättre och hur jag än ställer in så verkar mina truppers "Lorica Hamata" se ut som läder mer än ringbrynjor men annars ett riktigt bra spel.

Skrivet av Darre08:

Jag vet, fått starta om 4-5 gånger, pga dåliga drag, fick 12 fraktioner emot mig -.- och att efter typ 40-50 rundor, buggar spelet fast sig. Hoppades nu att det fixat med senaste "patch". Men jag kan lova dig, kör CO-OP med likasinnad vän, OJ OJ OJ vad roligt du kommer ha det. Jag känner mig som 13-15 igen, när jag spelar med min barndomsvän, mycket bra känsla. Tror inte jag haft så roligt på så länge!!

Jag kör nu enbart campaign för att lära mig fullt ut om byggnaderna osv.

En fråga, vilka utnyttjar resurserna som guld osv i olika stadsdelar? Bygger ni typ någon "fabrik" eller vad det hette på spelet nu igen. Glömde bort, typ som guldgruva mm, det är väl de "grå" byggnaderna eller? Har inte hunnit så långt ditt. Men någon som testat?

De grå byggnaderna är smeder och tillverkare, De gröna är mat och matproduktion, de blå är hamnar och de röda är för armen (tex. Field of Mars). Anledningen varför man krossar sina motståndare är för att legionerna är hyfsat OP. Provat att köra rakt på och de krossar allt i sin väg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Att det inte officiellt stödjer något betyder bara att det inte kan garanteras att det fungerar felfritt. Intog just Lillybaeum efter att halva världen blockerat dess hamn i över 15 år (Rebeller hade tagit över staden). Var så less att se Karthago, Syracusa, Etruscan League och andra skepp stå utanför hamnen så jag landsatte min Legio II Italica och krossade rebellerna på ett par minuter. Spelet är hur kul som helst.. Önskar bara att laddningstiderna i kampanjkartan kunde bli bättre och hur jag än ställer in så verkar mina truppers "Lorica Hamata" se ut som läder mer än ringbrynjor men annars ett riktigt bra spel.

De grå byggnaderna är smeder och tillverkare, De gröna är mat och matproduktion, de blå är hamnar och de röda är för armen (tex. Field of Mars). Anledningen varför man krossar sina motståndare är för att legionerna är hyfsat OP. Provat att köra rakt på och de krossar allt i sin väg.

Tack, , känner till dem. Men undrar om sspeciella råvaror tex vin, olivolja, siden, osv. Har de sina egna speciella byggnader som man kan uppgradera eller är det genom grå byggnader man förbättrar/ökar produktionen av dessa varor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon152135:

Tack, , känner till dem. Men undrar om sspeciella råvaror tex vin, olivolja, siden, osv. Har de sina egna speciella byggnader som man kan uppgradera eller är det genom grå byggnader man förbättrar/ökar produktionen av dessa varor?

Skickades från m.sweclockers.com

De har sina speciella byggnader. När du uppgraderat nog (kan inte minnas exakt hur mycket) så kommer du att få upp en ruta som innehåller sex till åtta rutor som tillåter dig att bygga byggnader som specialiserar sig på vissa områden.. Tex. smide.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Patchen hjälpte tyvärr inte mig nämnvärt men det här spelet är så sjukt jävla beroendeframkallande

Precis som alla andra total war-spel. Och många andra liknande turn based-spel för den delen. Synd bara att de inte gjort windowed mode bättre, en borderless i rätt upplösning skulle vara guld värd.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Ave !

Jo så här ligger det till. Har i princip spenderat all ledig tid (och det var rätt mycket eftersom sambon och hundarna i princip har bott hemma hos hennes syster) sedan 09:01 på releasedagen. Jag ÄLSKAR spelet trots de fåtal buggar jag stött på, mer om det senare. Jag älskar att känna historians vingslag omkring mig och jag älskar hur mina legionärer trampar ner sina fiender utan pardon.

Välskrivet!

Jag tycker också spelet är riktigt bra. Synd bara att problemen finns och att de för många är stora (grafik/framerate/coop). AI-buggar kan man väl leva med även om de är väldigt irriterande. Spelet har i alla fall varit stabilt för min del. Det var inte Empire när det släpptes.

Det känns som de återigen släppt ett spel för tidigt. Shogun 2, Fall of the Samurai och Napoleon hade en del mindre buggar men var bra vid release, inget större att klaga på vad jag minns. Det lustiga med Empire är att det spelet faktiskt var försenat, medans de andra har släppts på planerad releasedag. I det här fallet så är resten av hösten och vintern packad med tanke på spel som GTA V, och de nya konsolerna och alla spel till dem. Det innebär att en försening antingen hamnat mitt i smeten eller skjutits fram till 2014. Så kanske Sega lite lätt tvingade dem hålla releasedatum. Känns som att deras QA inte kan ha missat problemen som fanns. Den snabba patchen med många fixar tror jag redan var i bearbetning innan spelet släpptes eftersom den kom så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Så följdfråga, hur hanterar jag då squalorn på effektivt sätt, för det kommer följa av stora städer och mycket mat :/.

Mycket trevlig film att titta på, hoppas det blir fler likt detta

Någon skrev att man inte ska uppgradera sina städer till över nivå 3, dvs det verkar som om alla byggnader från lvl3 och uppåt verkar påverka din squalor, oavsett att de ger bra bonusar så verkar folket allmänt bli skitsura över att dina byggnader har för hög nivå, kanske finns någon resarch att göra i den blåa sektionen som gör att man slipper squalor, eller att man har bra byggnader som motverkar befolkningens missnöje.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Någon mer än jag som tycker lutningen på kameran är få låg? Jag vill ha ett mer fågelperspektiv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zeuxlarsson:

Någon mer än jag som tycker lutningen på kameran är få låg? Jag vill ha ett mer fågelperspektiv.

Ställ in "classic camera" i settings så blir det bättre!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Omöjligt att ladda ner patch 1 via steam, har varit på 31% i flera timmar. Har startat om steam ett flertal gånger...

Kan man ladda ner patchen någon annanstans?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Ställ in "classic camera" i settings så blir det bättre!

Problemet är att jag ogillar hur kameran beter sig i 'classic-läge'. Jag föredrar den tiltade svepande kameran, bara att dom gjort lutningen för låg i Rome 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Precis som alla andra total war-spel. Och många andra liknande turn based-spel för den delen. Synd bara att de inte gjort windowed mode bättre, en borderless i rätt upplösning skulle vara guld värd.

Yepp, spelat sedan Rome I

Och ända sedan dess har Total war alltid varit lika värdelösa vid release.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stn1337:

Yepp, spelat sedan Rome I

Och ända sedan dess har Total war alltid varit lika värdelösa vid release.

Förhoppningsvis sålde Rome II väldigt väl och CA planerar stora expansioner i framtiden, då kan vi räkna med rejäla patcher och förbättringar! Dock så tycker jag att spel ska fungera så pass väl vid release att man inte hoppas redan då på förbättringar och patcher det första man gör.

Vissa klagomål är ju bara larviga iofs, typ som att unit cardsen är dåliga, det var precis samma tjat vid releasen av Shogun 2, och när folk sedan vant sig var de nya cardsen "perfektion". Lär bli exakt likadant denna gång.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Rome II +/- efter en dags spelande.

+ För mig flyter spelet bra även i Extreme grafik. Med 2AA då.

- Träffar knappt på några fientliga arméer, förutom vid deras städer som jag beslutar mig för att anfalla. Jag spelar på Very Hard.

- Slagen. CA verkar ha förväxlat inställningarna i tidshastigheten. Om man ställer in hastigheten på snabbspolning, går gubbarna lika snabbt som i normal hastighet. I normal hastighet hinner man knappt zooma in på sina fina gubbar innan själva slaget är över. Nu verkar själva kronan på verket i TW-serien, själva slagen, vara gjorda för spelare med extrem kort attention span. Typ inte mer än 30 sekunder.

- AI:n är buggig. Fiendegubbarna springer fram och tillbaka framför mina mannar som en vilsen svensk landslagsback. Anfaller, vänder om, anfaller, vänder om.

- Dessa j-vla AI skepp. Finns inga fientliga arméer på kartan (knappt iaf), men däremot ser jag tjugotal skepp zick-zacka runt, i ständig cirkulation. Att de sedan försöker attackera mina romerska städer genom vattenvägen, med ett par jäkla patetiska gubbar, för att sedan givetvis totalt misslyckas, på Very Hard svårighetsgrad, ja, återigen, vad ska man säga...?

- Familjeträdet? Senatsträdet? Jag förstår inte ens om jag tillhör någon familj. Är jag Julius, Junius, Pubius... ? Fruktansvärt dåligt genomförd spelmekanik vad gäller denna aspekt. Vad som alltid har någorlunda fungerat tidigare i serien, är nu helt fubar.

- Menyerna. Anser att menyerna är sämre på campaign mode än vad tidigare varit fallit. Jämför då med Rome I, Medieval II, Shogun II. Tråkig grafik bl a.

- EVIG SOMMAR!!! Varje turn är 1 år. D v s dina generaler dör inom en halvtimme (real time). Tydligen är det snöigare i norr, men vart försvann väderleken? Känskan av att åren går, får man ju GENOM att det blir vår, sommar, höst och vinter. Iaf två av dem, snälla... När det är samma säsong hela tiden, vad blir skillnaden?

- Skill trees. Generalernas skill increase är faktiskt ett fruktansvärt skämt. De ökar i skills snabbare nu känns det som, för att balansera att då de dör så snabbt av hög ålder. CA (spelstudion) har även gett spelarna vad det känns som 50 olika alternativ att välja mellan när man ska uppgradera sin generals skills. Men ofta är det bara SAMMA EFFEKT FAST MED OLIKA NAMN!!! Typ du kan ha tre olika hushållerskor (eller what ever), men alla ger samma effekt.

- Menyerna här åter igen. Istället för att skapa genuina valmöjligheter, har vi fått en rörig meny där vi ska klicka oss fram mellan tre olika huvudmenyer, men undermenyer med generalens hushåll, öhhh... ja o sen nånting annat o nånting annat. Vad hände med den relativa enkelheten och tydligheten med Shogun II:s menyer för ens generaler? Ville CA skapa motsvarigheten till Windows 8 modern UI?

Slutsats efter dagens rage.

Kanske jag inte har insett Rome II förträfflighet ännu, men just nu känns det som att man leker själv i sin sandlåda. Rome II är inget spel längre. Det är en tomhylsa. Har spelat Rom på Very Hard. Fruktansvärt enkel inställning i dagens läge. Men så verkar ju spelet riktad för COD-publiken.

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Skrivet av zelxi:

Testade nyss, det är kvar, den sönderfaller från botten. Ja, tyckte den var mycket tydligare i Shogun 2.

Ja det var betydligt mer tydligt i Shogun 2.

Skrivet av Rasmus117:

Jag aktiverade min kod från webhallen för DLCt klickade på Slutför, är det allt jag behöver göra? inget att ladda ner eller så? :S

Har du lagt in koden i steam? Gå in på ditt bibliotek och tryck på lägg till spel nere till vänster och välj att du ska installera i steam och skriv in koden där.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

En sak jag inte fattar är. När man klickar på knappen som visar alla generaler med mera så syns där kanske 6 ansikten. Men jag har bara ca 4 st generaler och då undrar jag vart och var är de andra för några ? Kan inte hitta dom någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Omöjligt att ladda ner patch 1 via steam, har varit på 31% i flera timmar. Har startat om steam ett flertal gånger...

Kan man ladda ner patchen någon annanstans?

Kan någon hjälpa mig, fungerar fortfarande inte

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3