Permalänk
Medlem

Elementary OS har nu släppts!

För er som gillar Linux så släpptes Elementary OS inatt som stable release. Själv följt och kört sedan Beta.
Enda Linux distro som jag gillar och rekommenderar förutom Arch.

Kan ladda ner vid: http://elementaryos.org/

Otroligt snygg och smidig distro, rekommenderar att folk provar!

Permalänk
Avstängd

Ser jävligt läcker ut!
Synd att den använder gammal mjukvara som kernel 3.5.

Skulle väldigt gärna se Pantheon, Plank, Noise, Switchboard, Wingpanel, Geary, etc paketerade i Debian (så att de i tur finns i Ubuntu repository).

https://launchpad.net/~elementary-os/+archive/stable
https://launchpad.net/egtk

Permalänk
Medlem

Detta blir nog nya disten på min laptop.
Ska bara leka runt lite i VirtualBox först.

EDIT: Jag är inte överdrivet insatt i linuxvärlden, men var skulle ElementaryOS hamna på den här timelinen?
http://futurist.se/gldt/wp-content/uploads/11.10/gldt1110.png
Jag har letat ett tag och kan inte se det någonstans. Är det för nytt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Provade beta 1 och var grymt imponerad.

Blir att ladda ner o köra in på linux burken direkt o testa om det fortfarande hänger sig ibland!

Håller med med TS om att det är det enda förutom arch jag kan tänka mig.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Testkört nu i en halvtimme.
Lite halvknackigt resultat på min gamla X200 för en distribution som marknadsför sig som "Beautiful and Usable."
Men den här disten hittar nog sin lilla skara anhängare även den som alla andra distributioner.

Jag gillar dock fonterna i menyerna, antingen är det placebo eller så är de annorlunda jämfört med hur de är i mitt Debiansystem, men de känns trevligare att titta på i Elementary OS.

Första starten av Midori gav ett litet ljummet intryck, ska de ha sin egen sida med en flashfilm på så bör de se till att det går att titta på den utan att själv behöva krångla med att installera flash.
Min X200 har två separata bakåt och framåttangenter som funkar väldigt smidigt när man ska navigera runt lite här och där, de fungerar ej som standard i Elementary OS.
Midori med stöd för java på "webben" var inte helt rockigt det heller, fick vända mig till Firefox.
Ska provköra lite mer under det närmaste dygnet men som det ser ut nu så är det inget mer speciellt än någon annan Linuxdist idag, enda skillnaden är att de försöker paketera det hela lite snyggare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ser jävligt läcker ut!
Synd att den använder gammal mjukvara som kernel 3.5.

Skulle väldigt gärna se Pantheon, Plank, Noise, Switchboard, Wingpanel, Geary, etc paketerade i Debian (så att de i tur finns i Ubuntu repository).

https://launchpad.net/~elementary-os/+archive/stable
https://launchpad.net/egtk

De kommer uppgradera till nyare kernel men de ville hellre släppa en stable release först ist för att börja om på en ny Beta.¨

Har för mig den kör samma kernel som Ubuntu 12.04 LTS atm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Ska provköra lite mer under det närmaste dygnet men som det ser ut nu så är det inget mer speciellt än någon annan Linuxdist idag, enda skillnaden är att de försöker paketera det hela lite snyggare.

Elementary är verkligen inte som alla andra distributioner.
Elementary har eget artwork, egna teman, egna applikationer, etc.
Mycket är just eget utvecklat.

Pantheon, Plank, Noise, Switchboard, Wingpanel, etc är utveckat specifikt utav elementary teamet.
Tillskillnad från många andra distributioner som bara paketerar det som finns utan att utveckla egna saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Elementary är verkligen inte som alla andra distributioner.
Elementary har eget artwork, egna teman, egna applikationer, etc.
Mycket är just eget utvecklat.

Pantheon, Plank, Noise, Switchboard, Wingpanel, etc är utveckat specifikt utav elementary teamet.
Tillskillnad från många andra distributioner som bara paketerar det som finns utan att utveckla egna saker.

Designen är lite småsöt men det är inget som man inte kan uppnå själv med egna teman och ikoner, det är bara att titta på hur duktiga t.ex Hund och lassekongo83 är att få till saker och ting.

Jag säger inte att jag inte gillar Elementary OS men för tillfället ser jag ingen direkt anledning till att välja just den här distributionen framför någon annan av de stora även om den har egenutvecklade program. Men jag ska fortsätta ratta runt "EOS" (om man får förkorta det så) ett tag för det är ändå något som får mig att inte avinstallera det och det är ju bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ser schysst ut! Någon som provat eller vet ifall det funkar bra på UX32VD?

Permalänk
Medlem

Det finns många saker med Elementary som jag gillar. Själva estetiken är trevlig även om den har sina brister, och jag gillar deras skrivbordsmiljö skarpt. En del av programen känns däremot ganska meh, typ filhanteraren (enkelklick för att öppna, why?), och att allt är baserat på vid det här laget uråldriga ubuntu 12.04 är lite av en dealbreaker för min del.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Är det deras egen filhanterare? Gillar den inte heller, alldeles för avskalad tycker jag. Ok att utveckla eget, men man behöver ju inte uppfinna hjulet igen. Bättre om dom använt thunar istället.

Permalänk
Medlem

Det varade tyvärr inte längre än ca ett dygn.
Upptäckte att "EOS" hade svårigheter med det trådlösa Intel 5300-kortet efter att maskinen varit i viloläge, och med tanke på att det är en bärbar dator så blir det ju några gånger på en dag.
Vem vet, vid version 2 eller 3 kanske det kan vara med och slåss med de stora kombatanterna men inte som det ser ut idag.
Provkör det gärna igen dock.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Testat i ett par dagar nu, fungerar mycket bra tycker jag.
Gillar musikspelaren väldigt mycket, videospelaren var inte mycket att hurra för tycker jag. Vägrade installera ett par codecs som jag behövde så jag installerade VLC istället. Men VLC fungerade inte helt hundra heller, mycket tearing tror jag det kallas så jag kollar film på min andra boot. Kan ha något att göra med nvidia-drivisarna också.

Hur går det för er? Har ni kvar installationen fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Testat i ett par dagar nu, fungerar mycket bra tycker jag.
Gillar musikspelaren väldigt mycket, videospelaren var inte mycket att hurra för tycker jag. Vägrade installera ett par codecs som jag behövde så jag installerade VLC istället. Men VLC fungerade inte helt hundra heller, mycket tearing tror jag det kallas så jag kollar film på min andra boot. Kan ha något att göra med nvidia-drivisarna också.

Hur går det för er? Har ni kvar installationen fortfarande?

Jodå det rullar på mycket stabilt, provade installera VLC för se om det var någon tearing men jag fick inget liknande.
Nästan alla buggar jag märkte i beta1 är borta och allt verkar mycket stabilt. Dock håller jag med om inbyggda filhanteraren är lite för.. minimalistisk.
Känner mig lite begränsad i vad jag kan ändra på utseendet dock, kan vara för jag är van vid arch och openbox.

Påminner rätt mycket om OSX, vilket kan vara både negativt och positivt. Definitivt känns EOS som en grej man kan slänga på mammas och/eller pappas laptop istället för macbook&/windows.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Inaktiv

Hittade denna sida tidigare idag, Top Things To Do After Installing Luna, finns lite olika teman, bakgrunder, program som har liknande design som elementery och det står äver hur man uppdaterar kärnan.

Använde tidigare 2 skärmar, stängde nu av 1 och spelade lite film, ingen mer tearing vad jag kunde se så det verkar vara löst.

Permalänk
Skrivet av anon59807:

Testat i ett par dagar nu, fungerar mycket bra tycker jag.
Gillar musikspelaren väldigt mycket, videospelaren var inte mycket att hurra för tycker jag. Vägrade installera ett par codecs som jag behövde så jag installerade VLC istället. Men VLC fungerade inte helt hundra heller, mycket tearing tror jag det kallas så jag kollar film på min andra boot. Kan ha något att göra med nvidia-drivisarna också.

Hur går det för er? Har ni kvar installationen fortfarande?

Jag hade samma problem med video som du har. Jag har också nvidia och fick gå in i dess inställningar (nvidia-settings) och ändra under "powermizer", tror jag det heter (sitter inte på elementary just nu). Den stod på adaptive någonting. Efter att ha ändrat till maximum performance så försvann tearingen nästan helt. Kan fortfarande märkas av lite lite men bra mycket bättre att se på film nu.

Permalänk

Tycker verkligen om EOS grymt mycket, har kört sedan beta1. Mycket har förändrats och blivit bättre, dom lyssnar verkligen på communityt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaberBlade:

Jag hade samma problem med video som du har. Jag har också nvidia och fick gå in i dess inställningar (nvidia-settings) och ändra under "powermizer", tror jag det heter (sitter inte på elementary just nu). Den stod på adaptive någonting. Efter att ha ändrat till maximum performance så försvann tearingen nästan helt. Kan fortfarande märkas av lite lite men bra mycket bättre att se på film nu.

Så du låter inte kortet klocka ner sig alls?
Känns som en extremt dålig fix.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Så du låter inte kortet klocka ner sig alls?
Känns som en extremt dålig fix.

Sant, men just nu det enda som har fungerat för mig. Behövs endast om man ska se på film eller titta youtube klipp i fullscreen. Största anledningen till att jag inte kan köra Linux som huvudsystem. Har provat 3 olika datorer varav 2 hade ATI kort och alla har dragits med samma problem. Är just drivrutiner till grafikkort som jag tycker är så trist med Linux. Förvisso fixade det sig till sist med det ena ATI kortet förvisso, men det var ju en smått frustrerande tid innan man fick ordning på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaberBlade:

Sant, men just nu det enda som har fungerat för mig. Behövs endast om man ska se på film eller titta youtube klipp i fullscreen. Största anledningen till att jag inte kan köra Linux som huvudsystem. Har provat 3 olika datorer varav 2 hade ATI kort och alla har dragits med samma problem. Är just drivrutiner till grafikkort som jag tycker är så trist med Linux. Förvisso fixade det sig till sist med det ena ATI kortet förvisso, men det var ju en smått frustrerande tid innan man fick ordning på det hela.

nVidia är allmänt kända att ha problem med Tearing på Linux, men det är oftast på grund av att stora DE inte haft något bra stöd för vsync för stängda drivrutiner. KDE håller på att fixa detta vad jag vet.

ATI/AMD kort har något som heter TearFree som tar bort Tearing helt men såklart äter prestanda så man gråter. Men som sagt funkar bra för desktop.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fick tipset att köra en kernel-uppgradering, detta löste mitt problem med att det trådlösa kortet inte fungerade som det borde.
Nu har jag bara lite småstrul med att Midori kraschar eller hänger sig lite då och då. Ett exempel är när man stänger en tabb och hela Midori dyker.
Har även råkat ut för att Midori blir "defunced" när man ibland scrollar runt, händer inte lika ofta som tabb-problemet dock.

Men ja, som jag skrev i tidigare inlägg. Jag gillar UI-delen och det känns för mig småmysigt att sitta med det.
Lite synd bara att "eOS" är en avknoppning av Ubuntu, de hade väl lika gärna gått på en solid Debian-grund från början?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Dum fråga men det är baserat på Debian (kör aptitude?) Såg snajsigt ut och jag har en dator som nog får utstå tester

*EDIT läste raden över, det är alltså ytterligare ett OS som baserar sig på Ubuntu, med skillnaden att de kör lite egenutvecklade appar. Kanske dags att sätta sig in i utveckling på allvar. Behöver produktivitets appar och vissa av dem är svåra att hitta

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte installera detta på min ultrabook, men installationen vägrar starta för mig. Har prövat tre olika metoder för att föra över datan till flashminnet, och jag har prövat med både x64 och x86 versionen. När jag bootar via flashminnet, dyker endast texten

"SYSLINUX 4.06 EDD 2012-10-23 Copyright (C) 1994-2012 H. Peter Anvin et al"

upp i det vänstra hörnet, med en blinkande markör under sig. Sedan händer det ingenting mer.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti