Komplett.se nekar min retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Håller med faktiskt, då även jag har mycket dålig erfarenhet med komplett.
Mycket otrevligt bemötande, vilket ledde till att dom förlorade ytterligare en kund.

För mig har det varit lite 50/50 när det gäller kundtjänsten hos Komplett. Det går antingen jätte bra eller jätte dåligt, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Därför jag handlar uteslutande på inet över disk i malmö. Trevlig personal o aldrig problem med returer eller hjälp vid problem.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ladda upp bilderna! Tråden är värdelös utan bilder. Är övertygad om att TS skadat datorn klart och tydligt. I 99% av fallen så är det den gnällige kunden som hittar på ursäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ladda upp bilderna! Tråden är värdelös utan bilder. Är övertygad om att TS skadat datorn klart och tydligt. I 99% av fallen så är det den gnällige kunden som hittar på ursäkter.

O den faktan baserar du på?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hmph. Jag förstår mig inte på att skicka grejor på retur. Hur ofta gör man det? 1 på 10000 personer?
Hur som helst. Det är inga fel med Komplett. Alla gör fel, även Inet och alla andra butiker.
Det handlar om den mänskliga faktorn, och människan gör inte rätt hela tiden.

Sen förstår jag verkligen mig verkligen inte på sådana som du som köper saker för skojs skull och packar upp, och ned igen..
Vad är det för mening med att ens köpa något då?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Ångerrätten täcker inte att packa upp datorn, leka runt lite och sedan säga "Nä, dän va inge kul". Hoppas verkligen inte att de accepterar din "retur" och du tvingas betala för datorn fullt ut. Förväntar du dig att de skall slänga datorn sedan eller anser du att de skall sälja den vidare lätt begagnad?

Ångerrätten täcker bara att ångrar ditt köp när du får hem datorn (och 14 dagar framöver). Motsvarar den inte vad som är utlovat kan du lämna tillbaks den med det som grund, men jag misstänker att så inte är fallet här.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Kompletts dåliga service rör mest ärenden kring deras fyndvaror, där de vid ett flertal gånger inte följt KKL.
Jag tror verkligen inte att butiken gör fel medvetet utan att en del av de anställda helt enkelt inte håller måttet. Numera är jag alltid noga med att fota och filma mina försändelser innan de skickas iväg så att jag åtminstone kan styrka min version.

Jag tycker inte att Komplett gör fel som nekar retur pga repor men det beror givetvis på om det krävs förstoringsglas för att hitta dem eller ej.

Skrivet av RaZman:

Ångerrätten täcker inte att packa upp datorn, leka runt lite och sedan säga "Nä, dän va inge kul". Hoppas verkligen inte att de accepterar din "retur" och du tvingas betala för datorn fullt ut. Förväntar du dig att de skall slänga datorn sedan eller anser du att de skall sälja den vidare lätt begagnad?

Ångerrätten täcker bara att ångrar ditt köp när du får hem datorn (och 14 dagar framöver). Motsvarar den inte vad som är utlovat kan du lämna tillbaks den med det som grund, men jag misstänker att så inte är fallet här.

Nej du har rätt att ångra ditt köp utan motivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ångerrätten täcker inte att packa upp datorn, leka runt lite och sedan säga "Nä, dän va inge kul". Hoppas verkligen inte att de accepterar din "retur" och du tvingas betala för datorn fullt ut. Förväntar du dig att de skall slänga datorn sedan eller anser du att de skall sälja den vidare lätt begagnad?

Ångerrätten täcker bara att ångrar ditt köp när du får hem datorn (och 14 dagar framöver). Motsvarar den inte vad som är utlovat kan du lämna tillbaks den med det som grund, men jag misstänker att så inte är fallet här.

Med ångerrätten så får du använda produkten hur mycket du vill i 14 dagar. Datorn ska givetvis skickas tillbaka i samma skick, originallådan och tillbehören.
Vilken anledning man har ska inte spela någon roll. Visst är det väl dock onödigt att utnyttja ångerrätten bara för att prova en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Med ångerrätten så får du använda produkten hur mycket du vill i 14 dagar. Datorn ska givetvis skickas tillbaka i samma skick, originallådan och tillbehören.
Vilken anledning man har ska inte spela någon roll. Visst är det väl dock onödigt att utnyttja ångerrätten bara för att prova en produkt.

Om det ska vara riktigt petigt så får du endast använda den så pass mycket det krävs för att undersöka varan, med andra ord testa den, men inte bruka den.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med trådskaparen, komplett är helt värdelöst gällande retur eller garanti ärenden. Efter mina duster med komplett samt ett fall som är uppe i ARN just nu, lär jag aldrig mer handla av det skit företaget.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ladda upp bilderna! Tråden är värdelös utan bilder. Är övertygad om att TS skadat datorn klart och tydligt. I 99% av fallen så är det den gnällige kunden som hittar på ursäkter.

Jag förstår din ståndpunkt att jag skulle vara den gnällige kunden och desperat försöker hitta på ursäkter, jag har själv jobbat på en returavdelning till ett stort företag i detta landet.
I det här fallet är det inte så.
Tänk dig själv in i min situation där jag är helt säker på att det inte kan vara jag som repat datorn. Hur skulle du känna dig att bli beskylld för det och dessutom ha lagt 3500kr på något du inte vill ha?
Pengar är en sak men för mig gör det mest ont att det här är ett företag som jag läst och hört så mycket bra om beskyller mig för något som inte är sant. Det är inte rätt.

Självklart ska bilder upp, det ska dock sägas att det är mycket svårt att få med de här små reporna på bild.
Jag laddar upp dem så snart jag kommer åt dem.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Jag förstår din ståndpunkt att jag skulle vara den gnällige kunden och desperat försöker hitta på ursäkter, jag har själv jobbat på en returavdelning till ett stort företag i detta landet.
I det här fallet är det inte så.
Tänk dig själv in i min situation där jag är helt säker på att det inte kan vara jag som repat datorn. Hur skulle du känna dig att bli beskylld för det och dessutom ha lagt 3500kr på något du inte vill ha?
Pengar är en sak men för mig gör det mest ont att det här är ett företag som jag läst och hört så mycket bra om beskyller mig för något som inte är sant. Det är inte rätt.

Självklart ska bilder upp, det ska dock sägas att det är mycket svårt att få med de här små reporna på bild.
Jag laddar upp dem så snart jag kommer åt dem.

Skulle vara trevlig att få en kommentar från komplett här på forumet, så de får sin sida in också.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Hmph. Jag förstår mig inte på att skicka grejor på retur. Hur ofta gör man det? 1 på 10000 personer?
Hur som helst. Det är inga fel med Komplett. Alla gör fel, även Inet och alla andra butiker.
Det handlar om den mänskliga faktorn, och människan gör inte rätt hela tiden.

Sen förstår jag verkligen mig verkligen inte på sådana som du som köper saker för skojs skull och packar upp, och ned igen..
Vad är det för mening med att ens köpa något då?

Du har helt rätt i den mänskliga faktorn, alla gör fel ibland. Då gäller det att man rättar till det och gör rätt för sig, eller?

Som jag skrev i en tidigare post så var jag slarvig och otydlig i mitt första inlägg angående mitt inköp.
Jag hade kollat på datorn i butik vid flera tillfällen men kunde inte riktigt bestämma mig. Sen finns ångerrätten där och öppet köp 45 dagar, så jag bestämde mig för att köpa den trots allt. Jag gick väl på det affärs knepet som går ut på att få kunder att köpa saker fast man inte bestämt sig.
Faktum är att jag varit inne på att köpa en surfplatta så såg jag denna och blev mer nyfiken på den då den har pekfunktion.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Jag förstår din ståndpunkt att jag skulle vara den gnällige kunden och desperat försöker hitta på ursäkter, jag har själv jobbat på en returavdelning till ett stort företag i detta landet.
I det här fallet är det inte så.
Tänk dig själv in i min situation där jag är helt säker på att det inte kan vara jag som repat datorn. Hur skulle du känna dig att bli beskylld för det och dessutom ha lagt 3500kr på något du inte vill ha?
Pengar är en sak men för mig gör det mest ont att det här är ett företag som jag läst och hört så mycket bra om beskyller mig för något som inte är sant. Det är inte rätt.

Självklart ska bilder upp, det ska dock sägas att det är mycket svårt att få med de här små reporna på bild.
Jag laddar upp dem så snart jag kommer åt dem.

Det fetstilta säger en hel del. Om du nu har köpt en vara som du inte vill ha, varför köpte du den överhuvudtaget?

Äpplen och päron, men jag har aldrig haft några som helst problem när jag returnerat/kört garantiärende på en vara. Men då har det varit på befogade grunder (de fungerar inte / ni har skickat fel saker). Inte för att jag helt plötsligt bestämt mig för att den dator jag köpte, och sedan använde, inte föll mig i smaken.

Permalänk
Avstängd

Komplett är helt sjuka i huvudet.
Tar 300:- för ett outhämtat paket.

Dustinhome tar aldrig betalt för outhämtade paket även om man beställer fast en tv.
Ja, det står i deras villkor men det är ändå ett ockerpris och ett sätt att mjölka folk på pengar.

Jag har slutat handla hos komplett och fördelar mina inköp på netonnet och dustinhome, sveriges två bästa butiker tycker jag.

Netonnet är bra för där är det alltid problem att ta hem produkten, testa i 1 vecka och lämna tillbaka.
Heck, dom öppnade inte ens kartongen för att kolla att allt var ok när jag lämnade tillbaka en projektor utan satte tillbaka pengarna utan frågor. Älskar netonnet. Där slipper man även personal som hela tiden ska vara på en utan kan gå i lugn och ro.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Ångerrätten täcker inte att packa upp datorn, leka runt lite och sedan säga "Nä, dän va inge kul". Hoppas verkligen inte att de accepterar din "retur" och du tvingas betala för datorn fullt ut. Förväntar du dig att de skall slänga datorn sedan eller anser du att de skall sälja den vidare lätt begagnad?

Angående mitt inköp får jag hänvisa till ovanstående inlägg där jag förklarat mitt köp på ett mer korrekt sätt.

Hur de skulle göra med dator? Ja de reporna är faktiskt så svåra att se att jag har mycket svårt att tro att en kund hade klagat på dem. Dock borde företaget ta kontakt med Asus och lösa det med dem. De borde enkelt kunna återställa den och sälja den som ny.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Angående mitt inköp får jag hänvisa till ovanstående inlägg där jag förklarat mitt köp på ett mer korrekt sätt.

Hur de skulle göra med dator? Ja de reporna är faktiskt så svåra att se att jag har mycket svårt att tro att en kund hade klagat på dem. Dock borde företaget ta kontakt med Asus och lösa det med dem. De borde enkelt kunna återställa den och sälja den som ny.

En ny vara är en ny vara. En använd vara får inte säljas som ny. Varför ska komplett ta smällen för att du inte överväger dina inköp?

Permalänk
Skrivet av Bonius:

Det fetstilta säger en hel del. Om du nu har köpt en vara som du inte vill ha, varför köpte du den överhuvudtaget?

Äpplen och päron, men jag har aldrig haft några som helst problem när jag returnerat/kört garantiärende på en vara. Men då har det varit på befogade grunder (de fungerar inte / ni har skickat fel saker). Inte för att jag helt plötsligt bestämt mig för att den dator jag köpte, och sedan använde, inte föll mig i smaken.

Det är märkligt att jag om och om måste motivera mitt inköp på detta forumet då det är helt irrelevant VARFÖR jag köpte den.
Försök tänk lite till.

1. En kund köper en dator
2. En kund vill skicka tillbaka dator
3. Kunden får inte skicka tillbaka den, företaget skyller på kunden
4. Kunden säger att det inte är hans fel
5. Företaget hänvisar till sin policy

Spelar det någon roll varför jag köpte den? Jag gjorde det för att jag ville det. Sen visade det sig att det inte var ett bra köp för mig. Ska jag inte få ångra mig då?
Varför finns ångerrätten? När ska folk ha rätt att använda sig av den enligt dig?
Varför finns öppet köp? När ska folk ha rätt att använda sig av det?

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av Bonius:

En ny vara är en ny vara. En använd vara får inte säljas som ny. Varför ska komplett ta smällen för att du inte överväger dina inköp?

För att det finns en lag som säger att man får ångra sig? Dessutom tar knappast komplett 'smällen' då de borde kunna lösa det enkelt med Asus.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Det är märkligt att jag om och om måste motivera mitt inköp på detta forumet då det är helt irrelevant VARFÖR jag köpte den.
Försök tänk lite till.

1. En kund köper en dator
2. En kund vill skicka tillbaka dator
3. Kunden får inte skicka tillbaka den, företaget skyller på kunden
4. Kunden säger att det inte är hans fel
5. Företaget hänvisar till sin policy

Spelar det någon roll varför jag köpte den? Jag gjorde det för att jag ville det. Sen visade det sig att det inte var ett bra köp för mig. Ska jag inte få ångra mig då?
Varför finns ångerrätten? När ska folk ha rätt att använda sig av den enligt dig?
Varför finns öppet köp? När ska folk ha rätt att använda sig av det?

Precis som det står i deras avtal; "Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong". I det här fallet tycker komplett att varan inte är ett väsentligen oförändrat skick i och med att det är repor på den. Då du inte laddat upp bilderna som komplett skickade så håller jag med dem så länge.

Ångerrätten är för mig en rätt att ångra sitt inköp utan att bruka produkten. Sen att lagen ser lite olika ut för olika produkter får man väl tycka yay och nay om. Komplett råkar ha väldigt strikta öppet-köp rutiner nuförtiden, så med tanke på det så rekommenderar jag dig att helt enkelt söka dig till en annan leverantör nästa gång du vill ta hem något för att provköra.

Skrivet av Soserious:

För att det finns en lag som säger att man får ångra sig?

Företagen får också sätta upp egna policies gällande returärenden. De måste däremot tillhandahålla rätten för retur.

Citat:

Dessutom tar knappast komplett 'smällen' då de borde kunna lösa det enkelt med Asus.

Det är alltid någon som betalar. Det är så världen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

För att det finns en lag som säger att man får ångra sig? Dessutom tar knappast komplett 'smällen' då de borde kunna lösa det enkelt med Asus.

Hur skulle dom kunna lösa det enkelt med Asus enligt dig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonte6950:

Man beställer inte hem en dator och utnyttjar öppet köp för att testa lite bara, det gör man i butik.

Väldigt många svar på ett bara dumt inlägg, håller med ovanstående citat. Punkt!

Permalänk
Medlem

Folk som klagar på att TS vill lämna tillbaka den. Ska också klaga på att företagen gör reklam med öppet köp har själv köpt saker som jag kanske inte skulle ha köpt ifall de inte hade öppet köp. Vissa gånger inte många 1-2 av 20 gånger har jag lämnat tillbaka det eftersom det inte blev som jag har tänkt.

Det låter som svep skäl inget mer ifall man måste leta efter reporna så är det extremt svårt att se de och då måste företaget har en policy med att man granskar allt och försöker neka så mycket som möjligt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Hur skulle dom kunna lösa det enkelt med Asus enligt dig?

Om jag säger så här, de är så små att jag tror jag hade kunnat putsa bort dem själv. Vilket jag givetvist inte vill prova innan ärendet har fått ett slut.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

EDIT: Personligen så tycker jag det är missbruk ifall man använder ångerrätten för att "prova på". Tror inte alls det är grundtanken med ångerrätten?

Fast det är ju precis därför den finns. I affär finns den ej för där kan man känna på den direkt men köper man på internet så ska man få testa/prova på varan i två veckor.

Permalänk
Entusiast

Komplett har godkänt retur av både telefon och grafikkort för min del, utmärkt kundtjänst enligt mina erfarenheter!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Fast det är ju precis därför den finns. I affär finns den ej för där kan man känna på den direkt men köper man på internet så ska man få testa/prova på varan i två veckor.

Det är snarare så att du ska få möjlighet att se att varan fungerar för det ändamål den är tänkt, dvs packa upp en laptop, starta den och se att windows fungerar.

Börjar du sedan installera spel, tanka hem 200 torrents och släpa med den till arbetet/skolan i 13 dagars tid så kan man se ångerrätten som förbrukad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

SÅ klassiskt, skyll allt på kunden. Ja du hade nog mycket väl kunnat jobba på kundtjänst.

ÄR det synd om företaget, det är ju de som erbjuder öppet köp? Det är de som friskt skyltar med det också för att konsumenter SKA handla fast de inte är säkra på att de verkligen behöver något. Det kallas att locka kunden till ett köp och ja, jag tycks ha gått på det.

Jo jag vet, ångerrätten däremot står i lagen. Ändå skyltar de friskt med den skylten också som om de erbjuder det för att vara snälla.

Ja. han har rätt. Köpt inte saker över internet bara för och testa och med målet att skicka tillbaka produkterna. Dom blir begagnade och jag hatar att få in såna saker som folk har repat osv osv.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Ja. han har rätt. Köpt inte saker över internet bara för och testa och med målet att skicka tillbaka produkterna. Dom blir begagnade och jag hatar att få in såna saker som folk har repat osv osv.

Du kan uppenbarligen läsa, så läs alla poster ovan angående mitt köp.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

varför tar bilder sån tid? ladda upp bilderna som komplett skickade till DIG. tar inte mer än 5min att åtgärda.

Du har de fakto skadat datorn (oavsett hur lite du tycker det är, du har dessutom motiv att underskatta skadan då du vill ha tillbaka pengarna).