Komplett.se nekar min retur

Permalänk
Medlem

Många som skriver att deras ångrade köp inte blev godkända. Ska själv skickade tillbaka en dator nu och rädd att den inte kommer att bli godkänd :/ Datorn är en så kallad demovara och ramen runt skärmen var repig när jag fick den plus att kartongen var sliten. Någon som har erfarenhet av att ångra köp på demovaror? Känns som att det är lättare än att ångra köp på en ny vara då dom vet att det förekommer slitage på demovaror redan.

EDIT: kanske ska nämna för dom att jag kommer att beställa en dator som är 4k dyrare ifrån dom^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vact:

Låter suveränt! Då slipper man riskera att få begagnade produkter för att folk velar eller inte orkar spendera ett par minuter på research innan köp, för att inte tala om alla som missbrukar systemet.

Antingen är du affärsidkare eller menar du allvar att du vill ha sämre villkor som konsument? Får du en vara som är fel från fabrik. Hur ska du kunna bevisa att den var DOA eller skadad. Måste säga att ditt inlägg inte är helt genomtänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Idag vill kunder ha 100% rätt, samt betala helst ingenting, och byta saker för att det råkar vara fel färg, det går väl på garantin?

Bäst är folk som tar faktura på sitt företag och sedan vill nyttja just garantin..

Så sjukt skönt att kommit ifrån butiksvärlden, insåg när jag var bitter på alla gnällspikar att det var dags att byta bana.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon173292:

Idag vill kunder ha 100% rätt, samt betala helst ingenting, och byta saker för att det råkar vara fel färg, det går väl på garantin?

Bäst är folk som tar faktura på sitt företag och sedan vill nyttja just garantin..

Så sjukt skönt att kommit ifrån butiksvärlden, insåg när jag var bitter på alla gnällspikar att det var dags att byta bana.

Vad menar du med detta? Företag kan utnyttja garanti precis som privatpersoner, dock är det köplagen och inte konsumentköplagen som gäller. Alltså ingen ångerrätt bl a. Jag har dock kunnat ångra köp ändå om man bara har bra kontakt med säljaren och inte öppnar förpackningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Valiumballong skriver exakt vad det handlar om, ändå vrider du det till något helt annat. Det går bra att returnera vad som helst, i väsentligen oförändrat skick. Dvs produkten ska vara oskadad, något många andra konsumenter klarar av utan problem.

ARN har fattat ett väntat och i mina ögon riktigt beslut. Majoriteten av konsumenterna har också vinning av det eftersom missbruk av ångerrätten skulle i förlängningen kunna innebära att den försvinner helt. Företagen måste också kunna arbeta under rimliga villkor, något lagstiftarna är väl medvetna om.

Du tar upp en viktigt punkt där "missbruk av ångerrätten". Det är ju precis det som hela tiden händer. Går det att missbruka en lag så gör tyvärr många det. Nu menar jag inte att det är så i TS fall, eftersom det kanske rör sig om en produkt som någon annan redan haft hemma och packat upp, och som butiken senare fått sälja som fyndvara (nu var det så längesen jag läste i tråden så jag har inte koll på om det är så i detta fallet). Hur som helst så är lagen om ångerrätt för dåligt utformad, när man som kund kan packa upp en ny vara och sedan skicka tillbaka den, utan att det är något egentligt fel på den (speciellt när det gäller elektronik). Med obruten förpackning är det naturligtvis inget snack om saken. Som ångerrätten är utformad idag, fungerar den bara i en perfekt värld eller möjligtvis i ett land som Japan där folk i största allmänhet verkar väldigt ärliga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Ångerrätten kommer ifrån tiden då dammsugarförsäljare knacka de dörr och krängde sådan ocg eftersom de var skickliga och många ångrade sig så behövdes det en lag. Ångerrätten är till för att säljaren inte ska kunna lova guld och gröna skogar och sen när man öppnar förpackningen så är innehållet skit. Detta måste ha hänt tidigare eftersom lagen är konstruerad just för att skydda den svaga parten, nämligen konsumenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Packat och skickat min datorn på ångerrätt till komplett nu, hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

precis läst igenom historian och det onekligen inte bra ut från din sida.

tycker själv komplett har all rätt och lägga bevisbördan på dig eftersom du oansvardfullt valt att häva ditt köp genom fel metoder.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Detta har diskuterats ganska mycket i tråden men jag håller dock med dig om en sak, köp inget om du inte är helt säker på att du vill ha det.

Och till dem som trots allt handlar saker de inte vill ha kan jag upplysa om sidor som blocket.se, tradera.se, icke att förglömma Marknaden här på forumet. Där köps och säljs det varor i mängder. Både nytt och begagnat. Ingen vara är för ny för att säljas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara