Permalänk
Skrivet av Plxxl:

Behöver skaffa ny router nu när man flyttat till lägenhet, funderar på asus N66, men tv samt telefoni kommer även in i samma sladd och routers behöver sortera ut detta, vet någon om Asus routrarna stödjer detta?

Jag har Bahnhof ip-telefoni via min RT-N56U och det fungerar bra. Vad jag fick göra är "port forwarding" på Bahnhofs ip-telefoni portar och inaktiverat "SIP passthrough". Om N56 klarar det borde väl N66 också göra det men man vet aldrig så säkrast är nog om någon med N66 kan verifiera.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Hej! Ska nu få fiber om ca en vecka och har fått en ny router rekommenderad av telia, Zyxel nbg4615 v2 för 899kr. Finns det någon bättre för ett mindre/likvärdigt pris? Kommer ha minst 100mbit/s

Permalänk
Medlem

Vilken router skall jag köpa om jag skall seeda många torrents + kunna spela online utan problem PS3, senare även PS4
just nu har jag 100/10 från BBB men skall uppgradera till 250/100 gjorde en jämförelse på prisjakt men vad menas med
Antal simultana uppkopplingar ? Asus RT-AC56U som är nyast har 253 st & RT-AC66U 30 069 st det är ju rejäl skillnad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1291082,1021218,765738,1...

Permalänk
Medlem

Har kollat runt och läst på om olika routrar och kollat omdömen men har inte blivit mycket klokare för det så jag tänkte att jag kunde kolla med er här innan jag köper något.

Jag har flyttat till ett studentboende där jag har 100/100 lina och jag får ut 95/95 ungefär direkt ut jacket till min stationära enligt speedtest. Men jag har även en laptop och en iphone jag skulle vilja ha på nätverket, så trådlöst måste jag ha.

Jag kommer sitta väldigt nära routern så det är inga väggar mellan men det är många trådlösa nätverk uppe omkring mig, kommer det påverka någonting?

Finns det några routrar för omkring 300-400kr som definitivt klarar 100/100 trådat och iallafall 75/75+ trådlöst?

Visa signatur

a du

Permalänk
Skrivet av exentic:

Har kollat runt och läst på om olika routrar och kollat omdömen men har inte blivit mycket klokare för det så jag tänkte att jag kunde kolla med er här innan jag köper något.

Jag har flyttat till ett studentboende där jag har 100/100 lina och jag får ut 95/95 ungefär direkt ut jacket till min stationära enligt speedtest. Men jag har även en laptop och en iphone jag skulle vilja ha på nätverket, så trådlöst måste jag ha.

Jag kommer sitta väldigt nära routern så det är inga väggar mellan men det är många trådlösa nätverk uppe omkring mig, kommer det påverka någonting?

Finns det några routrar för omkring 300-400kr som definitivt klarar 100/100 trådat och iallafall 75/75+ trådlöst?

Denna. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Hej forumet!

Jag skulle behöva lite hjälp och råd med att välja en ny trådlösrouter, då mina kunskaper är begränsade. Internet får vi från statsnätets fiber, med en hastighet på 100/10 Mbit/s. Bostaden är på 96 m2 och har tjocka betongväggar.

Vi använder internetet till att surfa, streama film och att spela spel.

De enheterna vi använder som kommer att vara uppkopplad mot routern är följande: 1 stationär PC, 1 bärbar PC, 1 macbook pro, 1 iPhone 5, 1 iPhone 4, 1 Samsung Galaxy 2 och ett PS 3.

Ett krav är att routern ska gå att hänga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har Bahnhof ip-telefoni via min RT-N56U och det fungerar bra. Vad jag fick göra är "port forwarding" på Bahnhofs ip-telefoni portar och inaktiverat "SIP passthrough". Om N56 klarar det borde väl N66 också göra det men man vet aldrig så säkrast är nog om någon med N66 kan verifiera.

Köpte du SIP-boxen av Bahnhof eller har du telefonen kopplad direkt till routern? Via Wifi eller tråd? Ska beställa 100/100 av Bahnhof imorgon tillsammans med deras ip-telefoni. Om jag slipper köpa SIP-boxen och bara behöver köpa en router så skulle plånboken må mycket bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Har ett litet bekymmer. I min lägenhet använder jag just nu en router (Netgear WNR3500L) som täcker stora delar av lägenheten. Dessvärre täcker den inte mitt tredje rum. Högst troligen på grund utav betongväggen. Ska jag köpa en AP eller ytterligare en router? Lägenheten är på ca 108 kvm. Just nu är mitt modem kopplat till min Netgear, som sänder ut 2.4 Ghz. Tänkte om man kanske ska införskaffa en AP som klarar 5 Ghz? Eller en router där jag ställer in den på endast 5 Ghz? Alternativt en router som agerar som en AP?

Men då jag endast får en IP-adress från mitt modem till routern (som sedan fördelar fler?) så antar jag att min AP eller router bör kopplas genom min främsta router (Netgear)?

Eller bör jag köpa en helt ny router och skrota Netgearen till förmån för en av ASUS populära routers som kör dubbla band?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasspjut:

Hej forumet!

Jag skulle behöva lite hjälp och råd med att välja en ny trådlösrouter, då mina kunskaper är begränsade. Internet får vi från statsnätets fiber, med en hastighet på 100/10 Mbit/s. Bostaden är på 96 m2 och har tjocka betongväggar.

Vi använder internetet till att surfa, streama film och att spela spel.

De enheterna vi använder som kommer att vara uppkopplad mot routern är följande: 1 stationär PC, 1 bärbar PC, 1 macbook pro, 1 iPhone 5, 1 iPhone 4, 1 Samsung Galaxy 2 och ett PS 3.

Ett krav är att routern ska gå att hänga upp.

2 alternativ som är bra i olika prisspann:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
Eller.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Båda väggmonterbara. (iaf enligt Prisjakt).

Permalänk
Medlem

Tjena! Har kollat lite på routers nu menar har verkligen ingen aning om vad som passar mig. Har nyligen flyttat in till en lägenhet där jag har 100/10 fiber. Behöver alltså en router då vi har en del enheter här, trådlöst är ett måste. Finns även runt 6-7 andra trådlösa nätverk här om det spelar någon roll. Har ni några tips på en bra router? Kan tänka mig att lägga max 1k om det verkligen behövs.

Permalänk
Medlem

Tjenare, vi har VDSL2 eller VDSL eller vad det heter här hemma från Telia. Självklart strular våran Thomson som vi fick med och vill köpa en ny router/modem.
Kan någon vänlig själ här säga hur man ska gå tillväga? Kan vi inhandla vilken router som helst till vårt VDSL eller behöver vi någon speciell? I sådana fall vad gäller då?

Tack på förhand

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Tjaba!

Min gamla router har börjat strula rejält på sistone och det är tid att köpa en ny efter 3+ år .

Priserna skiljer sig enormt och fört har jag alltid gått efter den billigaste. Men vilken ska man egentligen köpa?
Det ska vara en trådlös router som har en hyffsad styrka och ska kunna hantera 50 mbit lina.

Vilket min nuvarande, innan den började strula, nästan kunde. Och den kosta 180 kr.
Så vad är grejen?

Tack som fasen

Budget: Upp till 500:ish

Permalänk
Medlem

Tänkte teckna Tele2 4G inom kort och undrar om det finns andra kompatibla och bra routrar än Tele2s Huawei B593? Inga budget grejer utan minst lika bra, stabila som håller täckning och inte sänker hastigheten, precis som deras (har hört och läst på internet att den är bra). Har ca 1500kr på det.

Permalänk
Medlem

Ingen vet?

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska köpa ny router som ska funka fint till mitt 100/10 fiber.

Den absolut viktigaste funktionen som skall finnas i routern är att jag ska kunna begränsa hastigheten till vissa enheter, utan att behöva installera några program eller dyligt på dessa enheter. Inställningen ska alltså finnas i routern.

På min nuvarande d-link dir 655 eller vad den nu heter som jag kör dd-wrt på så har jag enbart funktionen att ställa in prioritet, vilket inte är tillräckligt, utan av dom där 100/10 vill jag enbart ge 1/0.5 till en av enheterna, och så ska det vara även om de andra enheterna ej används.

Ett plus också om man kan stänga av torrent-trafik helt och hållet.

Kom gärna med förslag på vilken router och firmware som passar mina behov.

Mvh

Permalänk
Medlem

Någon som vet en bra och billig router som klarar throughputs nära 1Gbps? Trådlöst inget krav.

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny router vilken är det som gäller? Trådlös prestanda är egentligen ovesäntlig för mig, har haft en router innan med endast "g" fart vilket har funkat mer än bra. Det viktigaste är prestandan trådat på insidan, samt ut på WAN och att den ska vara stabil.
Gärna att den håller för en framtida gigabit uppgradering också Har tittat på Asus N66U men tycker den verkar ha så jäkla mycke mumbojumbo grejer som jag inte har någon nytta av. Visst finns printserver via WIFI så är det schysst men inte mycke mer än så.
Ska klara mycket trafik och högbelastning under LÅNGA perioder på det trådade, sedan är det ju standard grejer streama full HD till flera ställen på lokal sidan, spel, osv.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Någon som vet en bra och billig router som klarar throughputs nära 1Gbps? Trådlöst inget krav.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351683 denna klarar nånstans kring 800-900Mbit och får ses billig då den går att få tag på under 500:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351683 denna klarar nånstans kring 800-900Mbit och får ses billig då den går att få tag på under 500:-

Tack för tipset hittade på modellen över (4300) den verkar riktigt schysst så ska hämta hem en imorgon

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Själv kör man pfsense, smidigt, lätt och stabilt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Tänkte teckna Tele2 4G inom kort och undrar om det finns andra kompatibla och bra routrar än Tele2s Huawei B593? Inga budget grejer utan minst lika bra, stabila som håller täckning och inte sänker hastigheten, precis som deras (har hört och läst på internet att den är bra). Har ca 1500kr på det.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en router till företaget.
Det absolut viktigaste är möjlighet till VPN.
Måste kunna komma åt jobb-nätverket hemifrån.

Har funderat på en server med pfsense, men vill nog ha en lättservad grej!
Några tips?

Permalänk

Huawei E5776 verkar ok. Varning för kombinationen Dovado4GR + HuaweiE392

Jag bytte igår från Router och modem Dovado4GR + HuaweiE392 till Huawei E5776 med inbyggt modem och den fungerar bra hittills. Ligger för det mesta på runt 5 Mbit, varierar mellan 4-7Mbit för det mesta oavsett vart jag placerar den i huset och utomhus.

Med 4GR+E392 var det nedkopplingningar och hängningar och 0,01 Mbit etc mest hela tiden eller efter mellan 30-60 min surf. Nu har det hängt sig 4 ggr på 2 dagar vilket är en klar förbättring. Jag har Telenors nät 42 Mbit/s surf och ska testa med Comviq och Telia också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Är på jakt efter en router till företaget.
Det absolut viktigaste är möjlighet till VPN.
Måste kunna komma åt jobb-nätverket hemifrån.

Har funderat på en server med pfsense, men vill nog ha en lättservad grej!
Några tips?

Klarar allt du behöver och mer! Enjoy

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1311500

Är ni 10+ på företaget, alternativt vill ha trådlöst genom elakare väggar,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, Insight!
Köpte RT-N65U. La in Padavan custom firmware och nu rullar det på som en dröm!

Permalänk
Medlem

Söker en router för hemmabruk. kanske 2 datorer och 2-3 telefoner minst.

En övervägande detalj dock är om det går att koppla in en extern hårddisk och komma åt den trådlöst? Vet inte hur bra det funkar om man kan spela film o.s.v via den.

Har 100/10 uppkoppling.

Har för mig min dator har 802.11b/g/n Wireless

Pris? Ja så billigt som möjligt, dock är jag redo att spendera pengar för kvalitet och mindre krångel.

Funderat på en Netgear WNR2000/WN2000 Vet inte riktigt skillnaden.
Eller en Belkin: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-dual...

Permalänk
Medlem

Har Ownit 100 via fiber hemma. En gammal DIR-635 hanterar trafiken just nu och det är ganska tragiska hastigheter, typ 10-20mbit enligt bredbandskollen. Har nu beställt en Asus RT-AC56U och förväntar mig avsevärd förbättring. Är jag ute och cyklar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942755

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har Ownit 100 via fiber hemma. En gammal DIR-635 hanterar trafiken just nu och det är ganska tragiska hastigheter, typ 10-20mbit enligt bredbandskollen. Har nu beställt en Asus RT-AC56U och förväntar mig avsevärd förbättring. Är jag ute och cyklar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942755

RT-56U spöar en DIR-635 med hästlängder
Har sen tidigare DIR-655 och DIR-855 hemma, de har inte i närheten av samma throughput som de nyare asus routrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

En övervägande detalj dock är om det går att koppla in en extern hårddisk och komma åt den trådlöst? Vet inte hur bra det funkar om man kan spela film o.s.v via den.

Köp en router med USB3 för de externa hårddiskarna, kör 5Ghz trådlöst så borde det flyta på fint.

Permalänk
Medlem

Vilken router rekommenderar ni om jag vill lagga in tex openwrt, tomato eller liknande?

Ska helst ha simultaneously dual band och 1 USB 3.0 port for filserver.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3