Matt på orimliga prutare - Terapitråd

Permalänk

Jag skulle sälja min Subaru Impreza WRX för nått år sen, satte först ut den för 88k, det var en bunt skambud som kom, kommer inte ihåg de flesta men ett var väldigt ..... lockande. Han ville byta mot sin gamla golf som var värd 10k enligt honom, och så skulle han betala mig 7k i månaden i 12 månader...

Sänkte sen priset till 78k, en kille från gbg mailade och erbjöd 65k, men påpekade att det bara var ett första bud, men jag sa att jag inte kunde pruta mer än det jag redan sänkt den till, han accepterade det och hämtade den någon vecka senare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det finns ju även säljare som är grisiga. Själv blev jag mer än lovligt förbannad på en snubbe i jönköping som jag skulle handla fälgar av. Jag hade ringt och pratat med honom om dom och bestämt att jag skulle köpa dom, sms:ar innan jg åker för att höra så han är med och får svar att det bara är att komma. Jag åker iväg, det är 11 mil att åka ungefär. När jag kommer fram och står utanför hans hus får jag ett sms att fälgarna är sålda. Jag blir förbannad och ringer upp men ingen svarar. När jag ska gå upp och knacka på dörren så är porten låst så jag kommer inte in. Bara att åka hemåt.
När jag stannar i eksjö för att tanka så får jag ett sms från killen där han undrar om jag fortfarande är intresserad, för killen som skulle köpt fälgarna för HUNDRA KRONOR MER dök aldrig upp. Jag åkte hem.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det finns ju även säljare som är grisiga. Själv blev jag mer än lovligt förbannad på en snubbe i jönköping som jag skulle handla fälgar av. Jag hade ringt och pratat med honom om dom och bestämt att jag skulle köpa dom, sms:ar innan jg åker för att höra så han är med och får svar att det bara är att komma. Jag åker iväg, det är 11 mil att åka ungefär. När jag kommer fram och står utanför hans hus får jag ett sms att fälgarna är sålda. Jag blir förbannad och ringer upp men ingen svarar. När jag ska gå upp och knacka på dörren så är porten låst så jag kommer inte in. Bara att åka hemåt.
När jag stannar i eksjö för att tanka så får jag ett sms från killen där han undrar om jag fortfarande är intresserad, för killen som skulle köpt fälgarna för HUNDRA KRONOR MER dök aldrig upp. Jag åkte hem.

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det finns ju även säljare som är grisiga. Själv blev jag mer än lovligt förbannad på en snubbe i jönköping som jag skulle handla fälgar av. Jag hade ringt och pratat med honom om dom och bestämt att jag skulle köpa dom, sms:ar innan jg åker för att höra så han är med och får svar att det bara är att komma. Jag åker iväg, det är 11 mil att åka ungefär. När jag kommer fram och står utanför hans hus får jag ett sms att fälgarna är sålda. Jag blir förbannad och ringer upp men ingen svarar. När jag ska gå upp och knacka på dörren så är porten låst så jag kommer inte in. Bara att åka hemåt.
När jag stannar i eksjö för att tanka så får jag ett sms från killen där han undrar om jag fortfarande är intresserad, för killen som skulle köpt fälgarna för HUNDRA KRONOR MER dök aldrig upp. Jag åkte hem.

Åh herregud, vilken jävla stil.. Hoppas han fick behålla skiten eller fick mycket mindre pengar för dem!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det finns ju även säljare som är grisiga. Själv blev jag mer än lovligt förbannad på en snubbe i jönköping som jag skulle handla fälgar av. Jag hade ringt och pratat med honom om dom och bestämt att jag skulle köpa dom, sms:ar innan jg åker för att höra så han är med och får svar att det bara är att komma. Jag åker iväg, det är 11 mil att åka ungefär. När jag kommer fram och står utanför hans hus får jag ett sms att fälgarna är sålda. Jag blir förbannad och ringer upp men ingen svarar. När jag ska gå upp och knacka på dörren så är porten låst så jag kommer inte in. Bara att åka hemåt.
När jag stannar i eksjö för att tanka så får jag ett sms från killen där han undrar om jag fortfarande är intresserad, för killen som skulle köpt fälgarna för HUNDRA KRONOR MER dök aldrig upp. Jag åkte hem.

De fälgarna kan han ju stoppa upp där solen inte skiner

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Min första egna dator som jag hade, P4, skulle sälja på blocket. En äldre "mamma" enligt mailen som inte hade så mycket pengar att erbjuda, erbjöd tandborstar, toapapper, kritor mm.

lol hur många år sedan var det ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

lol hur många år sedan var det ?

Kommer inte ihåg, säkert 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Är det något man lärt sig den hårda vägen så är det att handpenning, åt båda hållen, är en riktig livräddare. Spelar ingen roll om du är köpare eller säljare, skickar du eller tar emot handpenning mot skrivna kvitton så slipper man de flesta idioterna.

Permalänk
Medlem

Tycker man kan vända på era argument också med jobbiga säljare som vägrar pruta på grejer som faktiskt inte är värda det som begärs. När man messar, ringer eller mailar som potentiell köpare (jag ställer iaf alltid mina frågor med ett genuint intresse) och sedan blir totalt ignorerad.

Kan hända ibland även när man inte ens prutar. För övrigt tycker jag att TS eget inlägg var lite väl känsligt. Håller med i köparens argument. Men tillgång och efterfrågan sätter priserna och man kan varken som köpare/säljare bli allt för känslosam över affärer som inte blir som man vill. I slutänden handlar det ju även ändå bara om pengar, något man alltid kan få mer av.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Köpare som försöker pruta i sista sekund är nog det mest irriterande. Man säljer något för säg 1000kr (helt påhittad siffra). Snackar med köpare och går ner till 800kr. Snackar detaljer så som kvitto, när saken kan hämtas etc. Sen säger köparen att han vill ha den för 600kr och vägrar 800kr med de vanliga invändningarna om att en ny kostar 1500kr, den är gammal etc etc etc. Vid detta tillfälle har man oftast avvistat flera andra köpare, vissa som till och med kan betala mer, för att sälja enligt överenskommelsen. Visst skulle man ha lagen på sin sida men inte orkar man jaga köpare på det viset.

Jag brukar ge viss prutmån men vissa personer ska verkligen ha ett kap och verkar i princip kräva att du ska sälja saker för underpris. Saker som "du inser att du inte kan få den såld till det priset?" när man redan har fått anbud om 750kr (se ovan) gör mig som säljare extremt irriterad. Säljare som över huvud taget använder argument som klart och tydligt står i annonsen är irriderande. Klart jag är medveten om att saken är 2 år gammal om det står så i annonsen, den säljs redan till 1/3 av nypriset plus att den är nedprutad ännu mer. Hade den varit ny med garanti hade jag knappast haft ett så pass nedsatt pris.

Sen har man hetsiga köpare som tror att man som säljare har full kontroll över både post och bank. Säger man att saken skickas efter betalning så skickas den efter att jag fått betalningen. Att personen satt in pengarna klockan XX:XX dagen innan är irrelevant om jag inte kan se pengarna förens dagen efter. Att det gick direkt när mamma satte in pengar till dig berodde på att ni har samma bank. Att posten normalt tar 2 dagar betyder inte att jag behöver få 5 SMS om att saken inte är framme efter 2 dagar. Jag ger trackingnummer/kolli-ID av en anledning och saken ligger bevisligen fortfarande på terminalen.

Säg att han är bunden till avtalet enligt avtalslagen och hota med stämning.

Haha nej, det kanske man inte gör för 800kr, men väldigt få verkar faktiskt ha koll på att ett slutet avtal, munligt som skriftligt är man bunden till enligt lag, sen är de ju såklart mycket svårare att bevisa ett muntligt avtal.

Permalänk

Jag lade ut ett par högtalare eftersom jag behövde pengar till jaktvapen inför jakten iår. Riktigt fina pjäser. Det mailar en kille som skulle ha dom till sitt band i rep lokal. Ja det gör dom ju mer än väl svarade jag. Förklarade lite snabbt vad högtalarna erbjöd i funktioner. Erbjöd demo spelning om han kunde komma dagtid. Fick frågan sen... Vad vill du ha för dom? jag har lagt ut dom för en slant runt 4500kr och sa till han att 4300kr vill jag ha då det är en dyr modell som normalt kostar mycket mer.

Killen svarar med en fråga som lyder. Hur högt kan man spela? Distar dom något? Jag svarade med inga missljud ingen märkbar dist. Ljudmässigt i ett rum på 10kvadrat så spelar dom snuskigt högt. Inte bara högt utan snuskigt högt. Tillräckligt för att få permanenta hörsel skador.

var på killen svarar: Jaha men ingår förstärkare och sladdar? Nej. Självfallet säljer jag högtalarna om det står högtalare säljes. Var på han säger att han skall komma 18:00. Vi kan väll bara konstatera att 00:33 på natten att han kom inte.

Såna personer är totalt utmattande. jag har ett namn för dom. Det är blocket människor. Och jo man får dra dom över en kam. För det finns inte så många bra där.

Var även en gång för en bra period sen då jag hade en annan telefon med annat nummer jag sålde lite plattskärmar på blocket nu pratar vi fungerande platta skärmar 15 till 19tum. 50kr skärmen för 15tum. och 100kr för 19tum. Det ringer en kille som bor i stockholm som vill ha dom till afrika. Jag säger ja visst bara att komma. Han frågar om dom fungerar när han är här. Jag visar det. Han säger du får halva priset för alla. För dom är vita och silver kant på dom. Jag nekar och säger dom står bra i källaren. Lite kan jag gå ner. Men inte så mycket förklarar jag medans jag packar in dom i källar förrådet igen.

Var på han säger men jag kan ta 19tummarna för 50kr styck istället då? Jaha? var det inte exakt samma pris som du nyss gav fast med ett annat uttryck. Han fick hitta sin väg ut ur källaren själv för när jag hade stoppat in sissta skärmen gick jag upp. Sen hade någon klottrat jävla fitta på mitt källar förråd. Gissa vem Blocket person!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

kan berätta en till DEN ända gången jag fått bra av en blocket annons. Lade ut en dator det var länge sen. Riktigt länge sen. Lade ut en Amd 4400+ som jag hade uppgraderat till 8GB ram samt dubbla 500GB diskar. Samt ett Nvidia 8800GTS. Var en kille runt 24år som ringde och han och farsan skulle komma och titta på den.

När dom kommer så har jag startat upp den och lagt in ett par spel som dom får på köpet. Kommer man så snabbt så bjuder jag ju till lite extra. Priset jag begärde var 5000kr platt för den. Och var beredd på att pruta ner till 4500kr på den.

Dom dyker upp prövar den. Och sen frågar dom vad jag vill ha. Jag svarar 4700kr för att vara lite sjyst... En stunds tystnad...

Sen säger dom "Men inte kan du väll sälja en så här fin dator för så lite? det är ju en ren och skär förlust affär! Du får 7000kr i näven." Jag stog där O_o VAFAN Hände? skrev kvitto fråga om dom var säkra på deras anbud. Dom tar datorn åker hem. Plockar ihop datorn åt dom packar ner den i kartong och allt. När dom åkt ligger det 500kr på bordet lite under tangentbordet som jag vet inte var min. Så jag ringer och frågar. Det ligger 500kr här som ni glömde? Fick då till svar att den fick jag för jag hade hjälpt dom med den ner till bilen och allt utmärkt service.

Fick sen ett SMS i veckan efter att dom var supernöjda med sitt köp. Sånt är trevligt och se

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

kan berätta en till DEN ända gången jag fått bra av en blocket annons. Lade ut en dator det var länge sen. Riktigt länge sen. Lade ut en Amd 4400+ som jag hade uppgraderat till 8GB ram samt dubbla 500GB diskar. Samt ett Nvidia 8800GTS. Var en kille runt 24år som ringde och han och farsan skulle komma och titta på den.

När dom kommer så har jag startat upp den och lagt in ett par spel som dom får på köpet. Kommer man så snabbt så bjuder jag ju till lite extra. Priset jag begärde var 5000kr platt för den. Och var beredd på att pruta ner till 4500kr på den.

Dom dyker upp prövar den. Och sen frågar dom vad jag vill ha. Jag svarar 4700kr för att vara lite sjyst... En stunds tystnad...

Sen säger dom "Men inte kan du väll sälja en så här fin dator för så lite? det är ju en ren och skär förlust affär! Du får 7000kr i näven." Jag stog där O_o VAFAN Hände? skrev kvitto fråga om dom var säkra på deras anbud. Dom tar datorn åker hem. Plockar ihop datorn åt dom packar ner den i kartong och allt. När dom åkt ligger det 500kr på bordet lite under tangentbordet som jag vet inte var min. Så jag ringer och frågar. Det ligger 500kr här som ni glömde? Fick då till svar att den fick jag för jag hade hjälpt dom med den ner till bilen och allt utmärkt service.

Fick sen ett SMS i veckan efter att dom var supernöjda med sitt köp. Sånt är trevligt och se

Underbar historia! Misstänker att din känsla atm var nåt i stil med "Mission accomplished", en blandning av GGG och Success Kid?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ot: Va skönt de va att läsa alla dessa inlägg där dom som skrivit faktiskt känns äldre än 13år. De kan man inte säga om övriga trådar här på sweclockers, handlar de om datorer eller mobiler så går kvalitén på inläggen snabbt ner, oftast! Men barnen har väl inte hunnit erfara hur köp och säljmarknaden är ännu så de är väl därför dom håller sig undan denna tråd;)

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är konstigast är hur den generelle prutaren ställer sig till %-satsen som prutas.
Ex. Sälj en vara för 50 000kr, prutsnittet blir ca 45´kr? = 10% (endast personlig erfarenhet)
Sälj en annan vara för 300kr, prutaren säger garanterat 200kr = 33%

Detta är något som jag blir något trött på, som så många andra nämnt. Dock är väl det där med att pruta en färdighet som vilken som helst, bara mera störande

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag hade en iPad 2 3g 32gb ute på blocket längre tillbaka. Satte priset till 2500:- vilket var billigast på blocket + ett fodral värt 500:-.

En kille ringer och vill köpa, jag är väldigt tydlig med att jag inte accepterar lägre bud. Killen svarar att det är förstått osv.

När han dyker upp så säger stjärnan 1500:- .. Jag säger tvärt nej och tar upp det jag sa i mailet.. Då säger karln "Jo men den är ju använd" ( Kan tillägga att den var i nyskick ).. Jag frågar honom om det var oklart när jag skrivit att jag haft den i 3 månader? Jag förklarar att det är 2500:- som gäller och duger inte det så kan han lämna min lägenhet.

Han står och funderar i några minuter och säger 1700:- för den är ju använd.. Här börjar jag tröttna och säger samma sak som ovan.. Då säger karln 1900:-..

Det slutade med att jag fick 2500:- men det tog 45min. Jag höll mig lugn men min sambo som har lite temperament tröttnade efter ett tag och blev förbannad och inledde en hetsig diskussion med köparen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det finns ju även säljare som är grisiga. Själv blev jag mer än lovligt förbannad på en snubbe i jönköping som jag skulle handla fälgar av. Jag hade ringt och pratat med honom om dom och bestämt att jag skulle köpa dom, sms:ar innan jg åker för att höra så han är med och får svar att det bara är att komma. Jag åker iväg, det är 11 mil att åka ungefär. När jag kommer fram och står utanför hans hus får jag ett sms att fälgarna är sålda. Jag blir förbannad och ringer upp men ingen svarar. När jag ska gå upp och knacka på dörren så är porten låst så jag kommer inte in. Bara att åka hemåt.
När jag stannar i eksjö för att tanka så får jag ett sms från killen där han undrar om jag fortfarande är intresserad, för killen som skulle köpt fälgarna för HUNDRA KRONOR MER dök aldrig upp. Jag åkte hem.

Var med om en liknande händelse i våras när jag var på jakt efter en ny bil.
Fanns en Passat 1.8t -02/03 ute på blocket i Luleå, ca 14 mil från Skellefteå (var jag bor), för 33-36.000kr (kommer inte riktigt ihåg priset) pratade med killen genom telefon och allt lät bra. Bestämde då att jag far upp en viss dag och samma dag ringde jag kring 10-tiden och sa att jag börjar röra mig mot luleå nu (for i god tid, skulle träffa han efter 16), det var okej och han skulle höra av sig efter han slutat jobba.
Så klockan blev 16:30, inget samtal från ägaren, ringer men får inget svar. Skickar ett SMS, väntar en stund, inget svar. Testar igen ringa efter ca en halvtimme och då är det upptaget, ringer igen ca 1-2 minuter efteråt, inget svar. Skickar ett till SMS, inget svar. Skickar ett tredje SMS och tackar för att jag rest 28 ml i onödan (tur och retur) och att han slösat bort min tid.

Trevlig kille, bästa var att denne person har eget företag, hoppas han sköter dessa affärer bättre...

Men för att tala lite mer topic, så kör jag just på den stilen om folk prutar före de ens sett varan och annonsen är ny (brukar ge med mig med prut om annonsen varit ute ca 1 månad), att de får helt enkelt ett dyrare pris.

t.ex. har ute en annons för 1000kr:

"Tja! vad är ditt sista pris?!"

Svar: "Halloj! Bara för dig är mitt sista pris 1500kr."

Brukar bli en del arga svar tillbaka, konstigt nog.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Fick sen ett SMS i veckan efter att dom var supernöjda med sitt köp. Sånt är trevligt och se

Vilken historia! Tack

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Säljer sällan på blocket mer men kan bli så förbannad när man köpt och hämtat en sak; de har kvar ens kontaktuppgifter och tid som tätt så får man SMS och mail om annat man kanske är intresserad av.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

Hade nästan samma problem. Satte ut en annons här på Swec och på blocket om lite datordelar. Skrev att SKICKAS INTE, hämtas.
9 av 10 skriver och säger att de betalar frakt. Jag är mitt uppe i en flytt och orkar inte krångla med paketering, ESD och posten. Riktigt irriterande!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Blocket...
Min första egna annons var på en dator med en Intel P4, helt ok för sin tid. Någon mamma till en son köpte den, dom kom och hämta den utan att prova (den fungerade dock felfritt). En vecka senare ringer hon och gnäller på att datorn inte funkar och att moderkortet var "dåligt". Jag föreslog att de lämnade in datorn till en lokal butik för att kika på felet, och om det var fel när jag sålde erbjöd jag att betala halva kostnaden..
Hursomhelst kom de fram till att hon själv hade stoppat i mera RAM minne i datorn utan esd skydd och pajjat moderkortet. Men hon vägrade godta det och det spårade ut så långt att hennes pappa ringde och hotade mig, jag sa då att han bör tänka på vad han säger så det inte går ännu längre... efteråt hörde jag inget mer från dom.

En annan gång sålde jag en Windows Mobile 6.5 telefon till en person, hon förstod knappt svenska och kunde inte ens ladda telefon... hon smsade flertalet gånger om att telefon inte fungerade och att hon hade gått till polisen om det (lol)
Någon vecka senare fick jag ett sms "förlåt telefon funkar" ...

Annars är det många som vill byta mot helt otrolig grejer... Te.x så sålde min far sin Yamaha skoter, folk ville byta mot byggställningar.. !?
Själv får jag nu massa mail och sms från folk i London som vill att jag ska skicka grejerna dit...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Sålde 2gb minne på blocket som jag privat köpt av jobbet 20st.
Fick dom till ett riktigt bra pris 300:- /st Sålde dom för 50% av värdet på blocket. vilket vid tillfället va över 1600:-
Det va Sony original minnen, Med kvitto från jobbet med garanti från jobbet.

Fick jätte många svar på annonsen och många som ville köpa.

Använde mig av blocketgirot eller vad det nu hete. Dom betalar till blocket jag skickar sen får jag betalt av blocket när dom inspekterat kortet.

Slutar i alla fall med att en snubbe får tag på kortet inspekterar men har lite frågetecken. Angående om det va original eller inte, Vilket jag upplyser honom om att det är köpt via jobbet. Det ingår garanti i ett år på att dom fungerar. Vad mer önskar du dig?.
Han ringer till och med till jobbet och hör så allt stämmer.. (Det roliga är att jag tar det samtalet)
Han vägrar att släppa betalningen. Då menar jag på att du får du skicka tillbaka kortet. Vilket han inte gör.
Utan han kontaktar Sony i Sverige för en bekräftelse på att det verkligen är original.. Vilket han får svaret JA DOM är original.
Han ringer mig.. Och menar att priset jag satt är för högt du har ju köpt dom för 300:-st Jag vill bara ge dig 350:- (Skulle ha 850:-)
Nu ber jag honom snällt att skicka tillbaka kortet annars åker jag upp till Stockholm och helt enkelt tar tillbaka kortet.
Han slutar kontakta mig eller svara på mail vid detta tillfället.

Vid detta fallet ger blocketgirot mig pengarna för kortet. (Tack blocket)

Ibland undrar man fan hur folk tänker..

Permalänk
Medlem

Håller på och försöker sälja ett 2st av mina radiostyrda bilar. Försöker även hitta en specifik modell att köpa så har lite i luften så att säga. Fick SMS från ett riktigt stjärnskott igår. Först får jag ett SMS där killen säger att om jag kan slumpa bort den för ett billigare pris så skall jag SMSa honom på ett annat nummer. Han säger inget om vad det är han vill att jag skall slumpa bort, och då bilarna kan säljas i olika konfigurationer så är det ju inte omöjligt att jag kan sänka mig dit som lägstanivå. Konversationen gick såhär:

- Hej !om du kan slumpas den för billigare pris , runt 1500-1700så smsa mig på nummer *** , Ej detta nummer obs !
- Slumpas vad?
- Alltså mitt sista pris att betala 1500
- Okej, vem pratar jag med och vad pratar vi om?
- Bil Adam
- Du får gärna förklara dig lite. Än så länge har jag fått att om jag kan slumpa "den" för 1500-1700 så ska jag smsa dig. Jag har flera bilar till salu och är även på jakt efter en så utveckla gärna vad det gäller.
- Namn på bilarna
- Va? Alltså vad är det du vill? Vill du sälja nått eller köpa nått? Och om du vill köpa nått, vad är det du vill köpa?
- Köpa
- Okej. Vilken bil är det du vill köpa?
- Vad heter dina
- Jag har en Associated SC8.2e och en Serpent Cobra GTe till salu
- Serpent 1500
- Komplett eller chassi?
- Komplett vettefan Hehe
- Vadå vettefan? Allt utom radio och mottagare är en komplett bil.
- Allt som gör bilen att funka , och gå rätt
- Så, ett nästan oanvänt kit, nypris 4200. Options och tillbehör för över 3000. Fartreglage, motor och servo för ytterligare 1700. Vill du ha allt för att kunna köra den direkt vill du säkert ha med mottagare, radio, batteri och laddare med, det är 3500 till. Det är strax över 12000kr. Skulle du själv sälja det för 1500?
- Med 2000

Visst, ska jag vara helt ärlig så hade jag lagom när han själv inte ens visste vad han ville köpa bestämt mig för att inte sälja nått till honom men ändå, någon koll får man väl se till att ha. Så efter det så förklarade jag för honom att det finns inte en chans att jag säljer någonting till honom.

Först så skulle jag behöva vara en komplett idiot för att sälja till det priset. Då behåller jag hellre prylarna. Och med den nivån han verkar hålla sig på så skulle det säkert bara sluta med månader av "service" och gnäll i efterhand om ditt och datt. Jag menar hur tänker folk. Först har han ingen aning om vad det är han vill köpa, sen är det uppenbart att han inte har någon aning om vad prylarna är värda eller över huvud taget vad det handlar om så varför i hela friden bjuder man på prylarna?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

kan berätta en till DEN ända gången jag fått bra av en blocket annons. Lade ut en dator det var länge sen. Riktigt länge sen. Lade ut en Amd 4400+ som jag hade uppgraderat till 8GB ram samt dubbla 500GB diskar. Samt ett Nvidia 8800GTS. Var en kille runt 24år som ringde och han och farsan skulle komma och titta på den.

När dom kommer så har jag startat upp den och lagt in ett par spel som dom får på köpet. Kommer man så snabbt så bjuder jag ju till lite extra. Priset jag begärde var 5000kr platt för den. Och var beredd på att pruta ner till 4500kr på den.

Dom dyker upp prövar den. Och sen frågar dom vad jag vill ha. Jag svarar 4700kr för att vara lite sjyst... En stunds tystnad...

Sen säger dom "Men inte kan du väll sälja en så här fin dator för så lite? det är ju en ren och skär förlust affär! Du får 7000kr i näven." Jag stog där O_o VAFAN Hände? skrev kvitto fråga om dom var säkra på deras anbud. Dom tar datorn åker hem. Plockar ihop datorn åt dom packar ner den i kartong och allt. När dom åkt ligger det 500kr på bordet lite under tangentbordet som jag vet inte var min. Så jag ringer och frågar. Det ligger 500kr här som ni glömde? Fick då till svar att den fick jag för jag hade hjälpt dom med den ner till bilen och allt utmärkt service.

Fick sen ett SMS i veckan efter att dom var supernöjda med sitt köp. Sånt är trevligt och se

Haha, ofta någon prutar upp priset:P

Själv har jag inte sålt så mycket men jag hade en bra affär med en kille här på SweC. Skulle sälja en SSD, han försökte inte pruta, betalade frakten och betalade i förskott via Swisch ca 53 sekunder efter jag frågat om han visste vad Swisch var. Var bara springa till posten och slänga iväg den:)

Annars är min svärfar en hejjare på att pruta, troligtvis riktigt jobbig att sälja till, skönt att jag slipper det...

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT...

Själv har jag fått säljförbud på Blocket av frugan då mina affärer oftast kostar oss pengar istället för att ge en inkomst.

Droppen kom när jag sålde våra två sängbord (hennes iof...) och köparen bad om måtten. Jag mätte, meddelade och hon (köparen) hälsade att hennes kille skulle komma förbi och hämta upp dem vilket han gjorde. Senare samma dag får jag ett arg mail att måtten inte alls stämde vilket de inte gjorde för jag hade mätt dem fel. Bad om hennes (köparens) kontonummer och förde tillbaka pengarna samt lät henne behålla sängborden.

Jag tyckte jag var snäll jag men ja ja....

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Master of Overkill

Till mig går det aldrig att pruta någonsin ever.

Sålde diskar till en person, sa 2k han sa 1900 jag sa 2k annars får du inget.

Han köpte dom inte, sålde dom nästa dag 2k.

Jag skiter om det är jobbigt att släpa dom 2 gånger till jobbet och hem för sätter jag ett pris så är det priset.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Aldrig sått datorgrejer på blocket men då jag är uppfödd på en liten gård så sålde vi en del kött och människor ringde verkligen med de mest konstiga prisidéer! Vi sålde i princip för +-0 resultat för 60kr/kg och under säsongerna hände det minst några gånger i veckan att människor ringde och erbjöd ända neremot 25kr/kg eftersom de hade de minsann sett kött för i utgångetdisken på ICA/Konsum/Vivo/etc så sent som för en månad sen. Även personer som ville byta mot allt mellan himmel och jord eller förde fram argument om att köpa svartslaktat och obesiktigat kött var ju billigt så varför kunde inte vårt vara lika billigt fastän det var bättre?

Läskigast var dock dock människor som tvunget ville köpa levande djur för att de ville slakta själva i hemmet istället för att köpa vårt som var gjort på slakteri och veterinärsbedömt. Självklart skulle det även ha det billigare isåfall eftersom de tog hela jobbet...

Har även haft "turen" att för ett tag sedan ha en lägenhet för mycket medan jag flyttade ihop med tjejen och hyrde därmed ut den till en kompis för exakt samma hyra som jag hade. Tacken för det var att denne bodde kvar 2 månader längre än vad som var avtalat samt lämnade en otrolig röra efter sig som tog sisådär ett dygn att rensa upp och flyttstäda mitt i semestern.

Lärdomen är att sälja privat är nog inget för mig alltså...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Skulle sälja en moppe engång. Jag ville ha 8.000 för den. Han ville ge 4000kr och så skulle han hämta den direkt. Jag vägrade och sa hejdå. Då skulle han ge 5000kr om han kunde komma direkt. Sa då att jag vill ha 8000kr. Fast han gav sig inte. Då sa han 7500kr. Han kom och tittade på moppen. Då klagade han på allt han såg. Kåporna va slitna mm (Trots att dom var nylackade och inte ens använda)r Och så ville han ge 4500kr. Slutade ungefär med att jag fick hota med att ringa polisen för att få han att gå därifrån.... Värsta prutaren jag varit med om.
Fick även sålt moppen för 8000kr några dagar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Säg att han är bunden till avtalet enligt avtalslagen och hota med stämning.

Haha nej, det kanske man inte gör för 800kr, men väldigt få verkar faktiskt ha koll på att ett slutet avtal, munligt som skriftligt är man bunden till enligt lag, sen är de ju såklart mycket svårare att bevisa ett muntligt avtal.

Visst är det så, men man går knappast till domstol för 800kr för något man kanske inte ens kan bevisa tillräckligt.

Lägger hellre min tid på att faktiskt få sakerna sålda

Permalänk
Entusiast

Jag håller mig borta från begagnatmarknaden för att slippa allt sånt här. Jag har köpt ett par kameraobjektiv begangat men det har varit från bekanta. Sen köpte jag ett par blixtar via fotosidans annonssida vilket fungerande väldigt bra. La upp en annons om att jag ville köpa ett par olika modeller av blixtar och en prislista som var rådande marknadspris. Fick ett svar efter en dag och vi träffades på plats, prylarna såg bra ut och bytte pengar mot blixtar, skakade hand och sen var det bra. Säljaren hade till och med sig ett par batterier så jag skulle kunna testa blixtarna på plats. Så det finns ju bra affärer men tror jag ska hålla mig till små specialiserade sidor. Lite tråkigt att höra att forumet här börjar gå utför när det gäller köp och sälj. Det händer att jag tittar på annonserna.

Förstår för övrigt inte riktigt det där med att folk gnäller på annonsörernas prissättning. Speciellt de som inte ens är intresserade av varan utan bara gnäller. Det är väl upp till köparen och säljaren att göra upp om ett pris. Det är ju en sak om det är ett uppenbart försök till bedrägeri men annars kan man ju tycka att folk får tänka lite själva. Om någon lägger upp en vara till ett pris och ingen svara på annonsen så borde ju varje normalt funtad person kunna lista ut att priset var för högt satt. Då får man antingen sänka priset eller om man inte kan tänka sig att sänka mer, behålla sin pryl.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24