Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nej det har du inte men du har heller inte svarat på min fråga.

Som sagt jag har inte sagt att två likadana fenomen ska behandlas olika.
Men det är inte samma fenomen eller hur.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Ingen:

Vad menar du med medicisk omskärelse? Alltså bara omskärelse som rättfärdigas med trams som att det skulle vara lägre HIV-risk eller något om hygien? För det är ju bara samma sak i ett annat paket om det är något som föräldrarna tvingar på barnet.

Det finns ju de pojkar som lider av t.ex. förhudsförträngning. Då kan omskärelse vara väldigt nödvändigt och inte något "som föräldrarna tvingar på barnet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Det finns ju de pojkar som lider av t.ex. förhudsförträngning. Då kan omskärelse vara väldigt nödvändigt och inte något "som föräldrarna tvingar på barnet".

Ja, då är det ju en helt annan grej. Det är ju inte själva omskärelsen kanske som man motsätter sig mot utan snarare det faktum att föräldrarna gör ett permanent beslut för barnet baserat bara på någon personlig tro som barnet inte nödvändigtvis kommer dela vid vuxen ålder när det fått tänka själv. I fallet du nämner finns det ju faktiskt ett legitimt skäl.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt jag har inte sagt att två likadana fenomen ska behandlas olika.
Men det är inte samma fenomen eller hur.

Vad är skillnaden menar du?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad är skillnaden menar du?

Det har redan tagits upp i tråden, de första inläggen på sida 2.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Det har redan tagits upp i tråden, de första inläggen på sida 2.

Så du ignorerar det phz tog upp om att manlig omskärelse kan mycket väl vara värre än kvinnlig men ändå är det olagligt och blir således fall för polisen?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Så du ignorerar det phz tog upp om att manlig omskärelse kan mycket väl vara värre än kvinnlig men ändå är det olagligt och blir således fall för polisen?

Vilken del har du uppfattat som värre?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Vilken del har du uppfattat som värre?

Själva ingreppet. Moraliskt är det lika förkastligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Själva ingreppet. Moraliskt är det lika förkastligt.

Avlägsnandet av hud?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Avlägsnandet av hud?

Okej, 10 snabba frågor är över. Utveckla vart du vill komma istället.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Okej, 10 snabba frågor är över. Utveckla vart du vill komma istället.

Hrhr, har du redan glömt bort att du inledde det här?
Så vad är det som gör vissa ingrepp på pojkar värre än vissa ingrepp på flickor?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr, har du redan glömt bort att du inledde det här?
Så vad är det som gör vissa ingrepp på pojkar värre än vissa ingrepp på flickor?

#13763699

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hrhr, det blir roligare för var dag. Ett mindre omfattande ingrepp är mindre omfattande men i förhållande till detövergripande begreppet är det naturligt att jämföra extremerna snarare än de mindre.

Eller om vi ska vara helt genomtänkta och dräggelfria så jämför vi tingen i deras kontext.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Manlig omskärelse = könsstympning. Att stödja skiten med religion som täckmantel är bakåtsträvande och förkastligt. I de fallen det är medicinskt nödvändigt så ska det vara tillåtet, i den omfattningen att det löser problemet, en komplett omskärelse ska inte ske om det inte är absolut nödvändigt.

Hur fan kan människor sitta och försvara könsstympelse då den utförs utan giltig anledning?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad är felet med omskärelse? Det sker och har sket i åratal i många olika länder. Jag tycker man borde införa det obligatoriskt i sverige faktiskt eftersom kvinnorna gillar det, om du fattar vad jag menar ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Vad är felet med omskärelse? Det sker och har sket i åratal i många olika länder. Jag tycker man borde införa det obligatoriskt i sverige faktiskt eftersom kvinnorna gillar det, om du fattar vad jag menar ;).

Lysande argument, kapa bort en bit av könet för att kvinnorna uppskattar det. Och nånting som praktiserats i flera år i andra länder måste ju vara rätt. Som att stena folk till döds eller kapa händerna på tjuvar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av brorsan:

Lysande argument, kapa bort en bit av könet för att kvinnorna uppskattar det. Och nånting som praktiserats i flera år i andra länder måste ju vara rätt. Som att stena folk till döds eller kapa händerna på tjuvar.

Nej inte riktigt, manlig och kvinnlig omskärelse kan inte jämföras, och påverkar inte personen på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Nej inte riktigt, manlig och kvinnlig omskärelse kan inte jämföras, och påverkar inte personen på samma sätt.

Var har jag pratat om kvinnlig könsstympning?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av brorsan:

Var har jag pratat om kvinnlig könsstympning?

Jag antar att du eller ni syftar på det. På vilket sätt lider barnet av omskärelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Jag antar att du eller ni syftar på det. På vilket sätt lider barnet av omskärelse?

Vad yrar du om? Den här tråden handlar om manlig könsstympning (omskärelse) och inget annat.

Personer som genomgått omskärelse får sämre känslighet. Men jag antar du ser det som nåt positivt "Höhö kan man ju köra längre". Och barnet kan mycket väl vara för litet för att minnas själv ingreppet, men konsekvensen är livslång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

kvinnorna gillar det, om du fattar vad jag menar ;).

Nej, fattar öht inte alls var du menar.
Kan du förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brorsan:

Vad yrar du om? Den här tråden handlar om manlig könsstympning (omskärelse) och inget annat.

Personer som genomgått omskärelse får sämre känslighet. Men jag antar du ser det som nåt positivt "Höhö kan man ju köra längre". Och barnet kan mycket väl vara för litet för att minnas själv ingreppet, men konsekvensen är livslång.

Exakt, finns ju en anledning till att många skådisar är omskurna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Exakt, finns ju en anledning till att många skådisar är omskurna.

Ja, deras föräldrar är nötter...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Exakt, finns ju en anledning till att många skådisar är omskurna.

Ja.
I USA så är det typ standard med omskärelse i den större delen av landet.
Anledningen till detta är för att den kristna kyrkan började införa det för att hämma onani.
Sedan dess har det blivit norm och många väljer att omskära sina barn eftersom dom inte vill att deras barn ska vara annorlunda och bli retade i skolan.
Det är anledningen till att så många skådisar är omskurna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Az1337:

Vad är felet med omskärelse? Det sker och har sket i åratal i många olika länder. Jag tycker man borde införa det obligatoriskt i sverige faktiskt eftersom kvinnorna gillar det, om du fattar vad jag menar ;).

Samma sak med att USA bombar skiten ur de som har olja, sker och har skett i åratal i många olika länder.
Själv tycker jag det är fel när någon annan gör det aktiva valet åt någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Exakt, finns ju en anledning till att många skådisar är omskurna.

Ok, inser att du trollar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, fattar öht inte alls var du menar.
Kan du förklara?

less is more >.<

Permalänk
Avstängd

Vad stör det er om folk är omskurna eller låter sina barn bli det? Det finns inga medicinska bevis för att det skulle vara farligt. Inte farligare än att leva ett onsunt liv med sprit, cigg och fläskkött, dvs. något som är vardag i det svenska samhället.

Fatta var pluralism är, sköt er själva och skit i andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Vad stör det er om folk är omskurna eller låter sina barn bli det? Det finns inga medicinska bevis för att det skulle vara farligt. Inte farligare än att leva ett onsunt liv med sprit, cigg och fläskkött, dvs. något som är vardag i det svenska samhället.

Fatta var pluralism är, sköt er själva och skit i andra.

Eftersom det är barnmisshandel det handlar om så stör det mig en hel del. Att leva ett osunt liv är ett personligt val, att få sin penis stympad som spädbarn är det inte.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Åsikter finns det ju uppenbarligen gott om, men det skulle vara intressant att se hur många av medlemmarna här i tråden som faktiskt är omskurna och på så sätt har egen erfarenhet av det. Det går inte att lägga till en omröstning i början? Då kan man ju svara anonymt. Sen får man utgå från att folk är ärliga när de svarar.