Uppgradering av grafikkort

Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort

Hej!

Jag är också en sådan här osäker person när det kommer till att uppgradera min dator eller inte. Jag byggde min nuvarande dator för tre år sen. I grund och botten är jag en grafiknörd och gillar att (vem gör inte) spela med maximala inställningar i alla spel så tyckte det var dags att se över om en uppgradering var lönt att införa! Skulle behöva lite råd på vägen och antar att ni som hänger här på Sweclockers har en del erfarenheter och tips på vägen :).

Nuvarande Specs:
CPU: Intel i5 650 3.20GHz (överklockad till 4.2GHz)
CPU-kylare: Artic Freezer 7 Pro Rev.2
Moderkort: Asus P7P55D
Grafikkort: Radeon HD5770
Ram: Kingston HyperX 8GB (4x2GB) DDR3
Hårddiskar: Kingston SSD V300 120GB (systemdisk) och WD10EARS 1TB 5400RPM
PSU: Corsair TX 750W M
Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl
OS: Windows 7 64-bit

Efter en del googlande, recensioner och några youtube klipp har jag kommit fram till (helt själv) att MSI GeForce GTX760 2GB TF OC var ett bra val i den prisklassen jag tittar på. Kan tillägga att jag inte kan tänka mig att gå över 2500kr på ett grafikkort i nuläget.
Det jag är tveksam om (och just därför jag skriver detta inlägg) är hur pass min CPU kommer att klara sig med det nya kortet.

1. Kommer jag kunna köra Battlefield 3, Far Cry 3, Crysis och alla andra krävande spel med maximala inställningar med hög fps (notera: utan märkbart lagg)?
2. Kommer min CPU kommer vara en flaskhals till det nya grafikkortet GTX 760?
3. Är mitt nätaggregat tillräckligt för kommande uppgraderingar såsom SLI för exempelvis ännu ett GTX 760?

Om det är något ni undrar över eller som jag glömt att tillägga så fråga gärna. Alla tips, råd och kommentarer uppskattas!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Fatmajk:

1. Kommer jag kunna köra Battlefield 3, Far Cry 3, Crysis och alla andra krävande spel med maximala inställningar med hög fps (notera: utan märkbart lagg)?
2. Kommer min CPU kommer vara en flaskhals till det nya grafikkortet GTX 760?
3. Är mitt nätaggregat tillräckligt för kommande uppgraderingar såsom SLI för exempelvis ännu ett GTX 760?

Om det är något ni undrar över eller som jag glömt att tillägga så fråga gärna. Alla tips, råd och kommentarer uppskattas!

1. Hyfsat men inte max, eftersom
2. Ja, eftersom din i5:a inte är fyrkärnig utan en tvåkärnig med Hyperthreading (egentligen en trimmad i3).
3. Ja, det är det.

Du bör försöka hitta en fyrkärnig processor att uppgradera till, typ en begagnad i5 750/760, för att verkligen kunna utnyttja ett nytt grafikkort till fullo, men även med din nuvarande CPU kommer förstås ett GTX 760 att göra en enorm skillnad - särskilt från ett HD 5770!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

som ovan skrev, din cpu är inte direkt het, men försök få tag på en i5-750/760 eller en i7-870 begagnat. Det kommer räcka för at 760, inga problem. Du kan klocka den ganska lätt oxå, jag klockade min i5-750 till 3.6ghz väldigt lätt, gav stor skillnad!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Ok, får väl säga att det var det svaret jag inte hoppades på Är det verkligen värt att försöka leta upp en begagnad fyrkärnig processor då? Hållbarhet/skick? Kommer det göra så stor skillnad (om jag dessutom klockar den begagnade i5-750/760) så att jag kan använda GTX 760 fullt ut? Eller borde man på sikt spara ihop till en 4:e generationens Intel CPU istället? Det kräver ju dock ett nytt moderkort också. Allt handlar i slutändan om pengar ju så om en i5-750/760 gör så att BF3 kan spelas i max settings så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden litegrann!

Gjorde en total rebuild av min dator sommaren 2011 men utelämnade uppgradering av grafikkortet då ekonomin inte tillät det och det jag hade dög just då!

Det jag funderar på är vilket kort jag ska välja har just nu specs enligt signatur. Jag sitter på ett 5850 nu och funderar på att införskaffa mig ett 760 eller 770!

Vill kunna lira BF4 maxxat! Just nu känns 760 som det bästa valet för prestanda för pengarna! Men vill även framtidsäkra lite så sitter och velar just nu!

Någon som kan övertyga mig åt ett håll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla marknaden här på swec, en kille som säljer en i7 875k, du kan säkert få ett bra pris av han! (han ville ha 800 för cpu+mobo, alt bud, så enbart cpu får du säkert billigare).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att jag denna gång går ner lite i pris till ett billigare kort. Detta för att på sikt spara ihop till ett nytt moderkkort och en mycket bättre cpu. Jag tror att jag kommer klara mig på nedanstående kort med nuvarande processor ett tag iaf.

Geforce GTX 660 (ej Ti)

Slutsats: En tusing billigare, jag slipper leta upp och spendera pengar på en fyrkärnig cpu till LGA1156 och jag kan spara till bättre saker om ett eller två år.

Vad tror ni om detta?