Första system - D600 - amatörs första bilder och frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

När jag ser på kamerans historgram och även i LR för den delen, så ser jag inte något blinkande.

Detta bör väl nästan ses som en regel som man bör kunna, alltså det du nämnde om att det är lättare att få fram detaljer ur skuggorna än detaljer från högdagrarna, som förövrigt är ett ord som jag aldrig hört talats som förrän igår. Så min åsikt om att (A) nästan alltid underexponerar bilderna kanske inte var helt korrekt då. Utan att det bara såg ut så på kamerans skärm. Känns skönt, kommer nog köra mer på (A) än (M) framöver då

En fråga bara. Vad är de för setupringar du nämner? Dessa är bra för?

Dumbo, aristotele, bjohansson, Marie96, får jag bara fråga vad ni har för fotoutrustning? Har sett en del bilder som ni, vissa av er fler än andra, har lagt upp en del bilder på fototrådarna. Men ni tar ju alla sjukt bra bilder. Och mycket efterbehandlar ni dom vanligtvis?

Tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig med mina nybörjarfoton och objektiv letandet i fotovärlden. Kommer väl försöka posta mina foton i sommartråden eller fotokritiska tråden framöver.

"Högdagerblink" tror jag att man måste slå på i någon meny i kameran, iaf då vet jag att det varit så på flera andra Nikon-kameror jag haft med att göra. I LR finns inte detta. Däremot kan man hålla inte ALT samtidigt som man drar i reglage för svart och vintpunkt osv för att se när man börjar förlora detaljer i högdager eller skugga.

Stepupring är en adapter som gör att man, exempelvis, kan använda ett filter med 77mm gänga på ett objektiv som har 67mm filtergänga. Det finns adaptrar på andra hållet åxå (stepdown), men då rikserar man att få vinjettering, så det är inte att rekommendera.
Använder man stepupringar så räcker det ju att ha filter till den största filtergängan man har och sedan kan man använda detta filter på alla objektiv. Det kan dock bli problematiskt med motljusskydd.

Fotoutrustning... Jag har en Nikon D300, Nikon 17-55/2.8, Tokina 12-24/4, Tamron 90/2.8 makro, Nikon AF 70-210/4-5.6D, Nikon AF-S 35/1.8G, Nikon AF 50/2.8D, Stativ, trådutlösare med timer, polfilter, ND-filter, SB-600. Sen har jag faktiskt en Nikon D70 åxå, som fortfarande används lite då och då.
Personligen efterbehandlar jag oftast ganska sparsamt. Små justeringar av vitbalans, ljushet, kontrast, färgmättnad osv. Oftast globala justeringar, men nån gång ibland selektivt på en del av bilden.

Permalänk

Om du vill ha lite lektyr i sommar får man mycket småtips i fotoböcker också.
Under mitt 1.5 första år jag plöjt igenom följadne böcker

1. En D5100 bok (någon d7000 har jag inte, då det är mest samma)
2. Scott Kelbys alla 4 böcker om digital photography (trevliga)
3. The moment it clicks McNally (gav inspiration!)
4. ljussät plåta retusch, Scott Kelby (gav lite PS tips)
5. better available light digital photoraphy, farace staver (skitbok! ostrukturerad, kanske bra fotografer men kassa författare)
6. On-camera flash, techniques for digital wedding and portrait photography, Neil van Niekerk (trevlig bok med bra tips)

Fototidningar som finns i tidningshyllan tycker jag är rena rama dyngan. Har köpt några nummer med dels är det mycket reklam och redaktionella innehållet tycker jag ofta håller låg nivå. Då är böcker ofta bättre.

Permalänk

Jävligt kul Fränkie att du tycker det är så kul med plåtandet och snappar upp saker som histogram och annat såpass tidigt i lärandet.

Det här du skriver med att du får en spik längst till höger i histogrammet, tänk på att du ibland kanske vill ha det. (Så du inte alltid försöker undvika det )

Exempel, ta den här bilden:

Som du ser i histogrammet så spikar det till höger, men bilden är ju inte felexponerad för det, alla kanaler är där jag vill ha dem. I detta fallet är det ju bara det att solen är med i bild och den är ju såpass ljus att histogrammet spikar längst till höger.

Jag har den utrustning som står i min signatur, och utrustningen har på ett sätt ganska lite att göra med själva slutbilden. Bilden i exemplet ovan här har jag tagit med min iPhone 4s.

Din kamera är jävligt grym, du kan inte få mycket bättre än så i kameravärlden, visst det finns D800 i Nikonvärlden som har fler megapixel, eller D4 som kanske klarar lite högre ISO men det är inte någon natt/dag skillnad på något sätt..

Lite bra gluggar och många exponeringar så ska du se att du får grepp om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har, i ärlighetens namn, inte jämfört dem sida vid sida, så jag pratade "ur minnet", så jag kanske skulle ha skrivit detdär med en viss resrvation. Hur som helst så handlar det kanske främst om skärpan i hörnen på f/2.8 som jag skulle säga är lite bättre på 24-70:n. 24-70:n är en aning mjuk där åxå, men jag skulle säga en aning bättre.
Detta på FX, då. På DX skulle jag nog säga att skillnaderna är mindre, då båda två presterar ganska bra över hela bilden på APS-C, redan på f/2.8. Det är iaf mina erfarenheter.

Tänkte ha den som en sorts flexibel 50mm på 2.8. Nu fick jag reda på att det är den ännu äldre modellen utan fokusmotor, men de kanske är lika optiskt?

Skrivet av Fränkie:

Dumbo, aristotele, bjohansson, Marie96, får jag bara fråga vad ni har för fotoutrustning? Har sett en del bilder som ni, vissa av er fler än andra, har lagt upp en del bilder på fototrådarna. Men ni tar ju alla sjukt bra bilder. Och mycket efterbehandlar ni dom vanligtvis?

Tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig med mina nybörjarfoton och objektiv letandet i fotovärlden. Kommer väl försöka posta mina foton i sommartråden eller fotokritiska tråden framöver.

Tack!
Jag har en D7000 och använder i proncip 3-4 objektiv: Nikon 50 mm f/1.4, Tamron 70-200 mm f/2.8, Tamron 90mm macro och Nikon 16-85mm.
Sen har jag även ett fisheyeobjektiv som är kul att leka med och ett 85mm F/1.4 som ger våldsamt kort skärpedjup om jag vill ha det nån gång. Jag har också en 70-300-zoom. + blixt och stativ.

Fotar alltid i RAW, använder LR. Just nu är sensorn så skitig att jag lägger mest tid på att jaga dammfläckar.. Annars beror det på hur mkt jag mixtrar med färger, vinjetteringar o dyl. Har precis upptäckt en hel värld av färdiga presets för LR, på gott och ont
Jag drar ner alla bilder som ska visas på webben till ca 1024px. De flesta bilderna skärper jag sen med unsharp mask i PS. Särskilt macrobilderna mår bra av denna behandling.

Ett tips för att utveckla sitt fotande är att titta på mycket bilder andra tagit och ställa sig frågan vad är det som gör att den här bilden intressant, eller inte?
Vi hade en tråd om detta ämne här på Swec för ett tag sen http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1116071-hur-ser-en-... .

Flickr är ju bra att leta bilder på. Många sparar exif, och det finns grupper för allt möjligt. Här en länk till min fotoström, så får du leta dig därifrån http://www.flickr.com/photos/attila96/ .

Tillslut börjar man se hela sin omgivning i bilder! Kom på mig själv häromdan när jag tittade på Sune i Grekland med att tänka på hur varma färger och hur fluffig bokeh det var i filmen.....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Om du vill ha lite lektyr i sommar får man mycket småtips i fotoböcker också.
Under mitt 1.5 första år jag plöjt igenom följadne böcker

1. En D5100 bok (någon d7000 har jag inte, då det är mest samma)
2. Scott Kelbys alla 4 böcker om digital photography (trevliga)
3. The moment it clicks McNally (gav inspiration!)
4. ljussät plåta retusch, Scott Kelby (gav lite PS tips)
5. better available light digital photoraphy, farace staver (skitbok! ostrukturerad, kanske bra fotografer men kassa författare)
6. On-camera flash, techniques for digital wedding and portrait photography, Neil van Niekerk (trevlig bok med bra tips)

Fototidningar som finns i tidningshyllan tycker jag är rena rama dyngan. Har köpt några nummer med dels är det mycket reklam och redaktionella innehållet tycker jag ofta håller låg nivå. Då är böcker ofta bättre.

Av foto tidningar så är det 2 engelska tidningar jag tycker är bra.
Outdoor Photography och Digital Photographer.

Masterclass in Photography by Michael & Julien Buselle - bra nybörjar bok, men inte så tekniskt.
tror det är far och son som visar varandras bilder och kommenterar..

Working the Light: A Photography Masterclass (Light & Land series) är också intressant.

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

Har inte fotograferat speciellt mycket förut, inte mycket alls faktiskt.
Köpte en "just under toppen" av kompakta digitalkameror för ungefär 8 år sedan. Canon A640 var namnet på den om jag inte kommer ihåg fel. Var väldigt intresserad före köpet, och gjorde köpet just före en resa. Fotade en hel del under resan men dessvärre så blev det inte så mycket mer efter det. Den gången om året som jag dammade fram kameran så blev det bara på "auto mode".
Men vid två tillfällen som jag faktiskt kommer ihåg, så använde jag "night mode" och då gällde det att man minsann höll kameran stilla, annars blev det suddiga bilder.
Efter det så förstog jag grejen med att slutaren ska ta in ljus och sådana ting.

Nu däremot har jag inhandlat en Nikon D600 som första systemkamera och köpte till ett "Nikkor 85mm f/1.8G". Hade hört så mycket bra om 50mm med bra/låg bländare (eller vad det kallas) ska passa så bra till en APS-C kamera, så jag trodde att 85mm skulle bli prima för min fullformatare.
Fast jag måste gå mycket längre ifrån objekten jag vill fotografera än vad jag trodde jag skulle behöva, jag måste ställa mig på andra sidan rummet för att få med en hel person om jag fotograferar inomhus.

Finns någon vänlig själ som kan rekommendera ett annat objektiv? Vore 35mm en dum idé? Och är nästan allt under 35mm nästan fish-eye?
Skulle gärna ha ett litet längre oxå :). Finns något zoom objektiv kring 100-300mm som någon vill rekommendera?
Gärna under 5kkr / objektiv.
Efter dessa inköp, eller före, så intresserar jag mig även av en tripod.
Detta är väl mina prio 3 i kamera världen just nu, senare kanske en ryggsäck som man faktiskt kan ha som både ryggsäck och inte bara kamerasäck, gärna med plats för ex. laptop eller tablet oxå, kanske tillochmed en termos med kaffe. En blixt känns nu som lägsta prioritering för mig...
Eller gör jag detta på helt fel sätt? Enligt er som är mer kunniga?

Skulle vara väldigt tacksam om någon orkade svara på detta :). Om ej på köptips så iaf med kritik eller tips på hur jag kan behandla mina inställningar för att få bättre bilder.
Alla är fotograferade i "M". Just nu kör jag mest runt med ISO, slutartid, bländaröppningen och focus. Är inte så high på white balance och EV+- ändå. Är det grejer som ni andra fotografer använder er väldigt mycket av? Finns det fler saker som jag har missat, eller är det mest efterbehandling utöver det nämnda?

Hade egentligen bara tänkt bifoga några bilder i fototråden för sommaren 2013 men folk skulle säkert bli upprörda ifall jag drog med så här mycket text oxå.
Förlåt, kanske skulle ha startat en helt egen tråd, hade egentligen bara tänkt visa mina första bilder, helt oredigerade. RAW rätt från kameran. Som sagt, tar gärna emot kritik och tips.
Blir nog en del kortare inlägg med bara bilder i fototråden framöver. Hoppas på någon kritik ivf

Tyvärr inte så exotiska bilder, men ska försöka hitta något framöver att fotografera som kan vara mer intressant. Tog bara en sväng i närmsta området idag. Blir en till sväng nu efter jag har lagt upp det här inlägget. Nu har det blivit lite mörkare sen jag tog dessa bilder, så ska ut i mörkret och pröva lite mer :). Kanske ger mig på lite lightroom oxå

Ha en god helg allesammans.
Beklagar massa text....

http://imageshack.us/scaled/large/818/w9og.jpg

http://imageshack.us/scaled/large/835/ybzg.jpg

http://imageshack.us/scaled/large/541/k097.jpg

http://imageshack.us/scaled/large/818/7jg2.jpg

http://imageshack.us/scaled/large/94/exol.jpg

Åhh.. När jag förhansgranska inlägget och jämför med bilderna i fototråden för sommaren 2013 så får jag fan dåligt själv förtroende. Var inte mycket bilder att hänga i granen det här inte. Och kamera jäveln var dyr oxå.
Men skyller på miljön och att de inte är lightroomade något.

Dold text

Tjena!

Jag har fotat fullformat några år nu, men med en Nikon F3, funkar väl inte riktigt likadant men jag tänkte jag kunde kommentera lite om dina frågor om brännvidder:

1. Om du tänkte att 85 mm skulle vara bra för att fota helkroppsporträtt inomhus så får du tänka om. Däremot så blir perspektiven på porträtt behagliga, om man fotar ett sådant utsnitt, med tanke på hur långt ifrån du står. Tänker du att du vill få med hela personen och väljer 24mm på zoomen istället för att backa bakåt så blir perspektivet inte lika naturligt. Därav att 85mm brukar kallas porträttobjektiv.

2. Allt under 35 mm är inte fisheye. De objektiv under 35 mm kategoriseras under raktecknande eller fisheye. Med ett fisheye blir raka linjer böjda, men med ett raktecknande blir ansikten i hörnet på bilden skeva/distorderade. 24 mm (raktecknande) brukar ge bilder med hanterbar distorsion, 20 mm eller lägre kräver speciella motiv för att bli bra (tycker jag).

3. Jag tycker att 85mm och 35mm är en bra kombination av objektiv där 85:an får fina perspektiv, och 35:an får med det mesta utan att distordera motiven. Det är dessa två jag oftast har med mig. Det är bättre att gå bakåt i rummet och använda ett skarpare och ljusstarkare fast objektiv än att köpa en halvtaskig zoom.

4. Om jag kan rekommendera något objektiv så är det först och främst ett objektiv med stor bländare för att du ska kunna få den kreativa friheten att fota med kort skärpedjup. Antagligen ingen annan som kommer rekommendera just det här objektivet men Nikkor 180mm/f2.8 är ett sjukt bra objektiv, manuellt fokuserade versionen går att hitta begagnat från runt 1500:- och uppåt.

5. Sista tipset är att fota mer och sluta bry dig om vad folk säger åt dig att du måste ha för att det ska bli bra.

/T

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

"Nikkor 180mm/f2.8 är ett sjukt bra objektiv, manuellt fokuserade versionen går att hitta begagnat från runt 1500:- och uppåt."

´Hade det vart ett Macro skulle jag blivit sugen på att köpa en Nikon kamera
Finns 200mm f4 Minolta macro till sony.. men dom går för 12-15K begagnat :/
antagligen för det inte finns någon ny ersättare.

meh nog dags att gå ut och fota istället

Permalänk
Medlem

Åh, skrev ett långt inlägg, sen råkade jag trycka bakåt på musen och allt försvann.

Hursom helst, bjohansson. Börjar förstå mej mer och mer på hur histogrammet fungerar med färgerna över bilden och att det ibland kan vara fint med en hög stapel till höger på histogrammet :). Verkar dock som du får jävligt bra bilder från din Iphone 4s :).

Köpen som blev för mig följer; Det rekommenderade Tamron 30-700mm och ett Sigma 20mm f/1.8. Eftersom jag varit tvär stressad så hann jag inte ta med mig kameran till Japan foto för att prova objektiven och till min förvåning så var 20mm otroligt vidvinkligt. Får se om jag behåller det, men trivs väl rätt bra med det just nu. Så ligger på ett 20mm, 85mm och ett 70-300mm just nu. Kanske får bli objektiv till nästa inköp.
Sigman 20mm kanske räknas som ett riktigt budget objektiv eller? Får uppdatera objektiven framöver

Köpte även en väska, case logic nånting, kan ta reda på exakt vilket om någon skulle vara intresserad. Det som kändes bra med den var att det gick ner en del böcker och laptop oxå. Sen har jag även plats över till ett objektiv/blixt. Ett 24-70mm känns som nästa naturliga steg

Vad sägs som blixt vs objektiv då?

Permalänk
Rekordmedlem

Blixt och objektiv brukar vara en bra kombination.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har då lagt dig på en väldigt hög nivå vad gäller utrustning kontra ditt kunnande!
Fotografi är som många andra intressen en "materialsport" där all utrustning kan bli ett intresse i sig.
Jag skulle dock börja i andra ändan och lära mig hur en kamera fungerar (bländare/slutartid/iso osv.) innan jag gick lös med bankkortet.

Visa signatur

Corsair 700D | i5 2500K | EK-KIT H3O Supreme HF 360 | Asus Maximus IV Extreme | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gainward GTX 570 Phantom | Corsair AX 850W | Corsair Force F120 |

Permalänk
Medlem

Bara att tuta och köra härifrån då

För att citera mitt första inlägg:
"Just nu kör jag mest runt med ISO, slutartid, bländaröppningen och focus. Är inte så high på white balance och EV+- ändå"

Det är väl ungefär det som du kallar för "bländare/slutartid/iso osv"?

EV+- känner jag mig rätt hemma på just nu, men måste erkänna att White balance kör jag rätt mycket på auto på fortfarande

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

EV+- känner jag mig rätt hemma på just nu, men måste erkänna att White balance kör jag rätt mycket på auto på fortfarande

Vitbalansen ställer jag ytterst sällan själv och då har jag ändå haft en dslr av en eller annan sort i nästan åtta år. Fota i raw så har det ingen betydelse förutom att det blir lite mer pill efteråt om man glömmer ändra. Om du vill göra det ordentligt skaffa dig ett gråkort och ställ vitbalansen mha det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Då jag inte vet ifall jag tramsar på för mycket i inläggen jag skriver, så väljer jag att posta här istället.
Skrev först allt detta i Fototråden för sommaren 2013:

Fotat i ungefär en vecka nu.
Kanske inte de mest exklusiva motiven då jag mest fotat från balkongen, känner att jag måste ut och röra mig mer med kamera. Så därför inhandlades en ryggsäck i lördags :).

Tagna mitt i natten med ett 20mm och ett 70-300mm.

Denna togs vid närmsta baren på fredag kväll, med ett 50mm som returnerades på lördagen. Beskärde tillochmed den här bilden, getting some LR skillz! Tycker färgen vart bra men skärpan ser ju helt otroligt hemsk ut. Vet inte ens varför jag bjuder på den. Någonting med den gör iaf att den ser förjävlig ut.

Får jag ledigt från jobbet om två veckor och hinner nöta lite LR redigering fram tills dess, då ska ni få se på bilder som får er.. Ja, iaf att tycka att dom platsar i den här tråden. (Detta var medans jag fortfarande var inställd på lägga upp den i fototråden 2013).

Känns som att jag tappar mycket när jag redigerar dem i LR, brusar upp dom och dödar skärpan väldigt mycket.
Känns nästan som att de är mer i LR och photoshop att lära sig än inställningar i kameran, sen gäller det väl att ha ett bra motiv på rätt tidspunkt oxå. Iofs så kör jag inte på något alls med White balance i kameran, finns kanske mycket att hämta där.

Så, du har säkert rätt pellefan, skulle ha fortsatt fota automode med min A640 och lärt mig LR först. Du kan gärna komma med kritik pelle oxå, istället för att hacka ner på mina köp bara. Hur dumt det än är så övningskör jag hellre med en ferrari än en 740. Fast nu har jag ju körkort så behöver väl förhoppningsvis inte ta lappen den igen.

Gott fotandes folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Vitbalansen ställer jag ytterst sällan själv och då har jag ändå haft en dslr av en eller annan sort i nästan åtta år. Fota i raw så har det ingen betydelse förutom att det blir lite mer pill efteråt om man glömmer ändra. Om du vill göra det ordentligt skaffa dig ett gråkort och ställ vitbalansen mha det.

Okay tack :). Det känns skönt att inte vara ensam med att pilla runt med vitbalansen.

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

Känns som att jag tappar mycket när jag redigerar dem i LR, brusar upp dom och dödar skärpan väldigt mycket.
Känns nästan som att de är mer i LR och photoshop att lära sig än inställningar i kameran, sen gäller det väl att ha ett bra motiv på rätt tidspunkt oxå. Iofs så kör jag inte på något alls med White balance i kameran, finns kanske mycket att hämta där.

Fotar du i raw eller jpg? Om du inte fotar raw borde du gora det. Att pilla med jpgs i LR brukar gora att som faller sonder ganska fort

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Fotar du i raw eller jpg? Om du inte fotar raw borde du gora det. Att pilla med jpgs i LR brukar gora att som faller sonder ganska fort

Fotar i Raw.
Blir "dscxxx.NEF" i windows

Permalänk
Medlem

Varför föll valet på en D600 när du skulle köpa kamera?

Visa signatur