Första system - D600 - amatörs första bilder och frågor.

Permalänk
Medlem

Första system - D600 - amatörs första bilder och frågor.

Har inte fotograferat speciellt mycket förut, inte mycket alls faktiskt.
Köpte en "just under toppen" av kompakta digitalkameror för ungefär 8 år sedan. Canon A640 var namnet på den om jag inte kommer ihåg fel. Var väldigt intresserad före köpet, och gjorde köpet just före en resa. Fotade en hel del under resan men dessvärre så blev det inte så mycket mer efter det. Den gången om året som jag dammade fram kameran så blev det bara på "auto mode".
Men vid två tillfällen som jag faktiskt kommer ihåg, så använde jag "night mode" och då gällde det att man minsann höll kameran stilla, annars blev det suddiga bilder.
Efter det så förstog jag grejen med att slutaren ska ta in ljus och sådana ting.

Nu däremot har jag inhandlat en Nikon D600 som första systemkamera och köpte till ett "Nikkor 85mm f/1.8G". Hade hört så mycket bra om 50mm med bra/låg bländare (eller vad det kallas) ska passa så bra till en APS-C kamera, så jag trodde att 85mm skulle bli prima för min fullformatare.
Fast jag måste gå mycket längre ifrån objekten jag vill fotografera än vad jag trodde jag skulle behöva, jag måste ställa mig på andra sidan rummet för att få med en hel person om jag fotograferar inomhus.

Finns någon vänlig själ som kan rekommendera ett annat objektiv? Vore 35mm en dum idé? Och är nästan allt under 35mm nästan fish-eye?
Skulle gärna ha ett litet längre oxå :). Finns något zoom objektiv kring 100-300mm som någon vill rekommendera?
Gärna under 5kkr / objektiv.
Efter dessa inköp, eller före, så intresserar jag mig även av en tripod.
Detta är väl mina prio 3 i kamera världen just nu, senare kanske en ryggsäck som man faktiskt kan ha som både ryggsäck och inte bara kamerasäck, gärna med plats för ex. laptop eller tablet oxå, kanske tillochmed en termos med kaffe. En blixt känns nu som lägsta prioritering för mig...
Eller gör jag detta på helt fel sätt? Enligt er som är mer kunniga?

Skulle vara väldigt tacksam om någon orkade svara på detta :). Om ej på köptips så iaf med kritik eller tips på hur jag kan behandla mina inställningar för att få bättre bilder.
Alla är fotograferade i "M". Just nu kör jag mest runt med ISO, slutartid, bländaröppningen och focus. Är inte så high på white balance och EV+- ändå. Är det grejer som ni andra fotografer använder er väldigt mycket av? Finns det fler saker som jag har missat, eller är det mest efterbehandling utöver det nämnda?

Hade egentligen bara tänkt bifoga några bilder i fototråden för sommaren 2013 men folk skulle säkert bli upprörda ifall jag drog med så här mycket text oxå.
Förlåt, kanske skulle ha startat en helt egen tråd, hade egentligen bara tänkt visa mina första bilder, helt oredigerade. RAW rätt från kameran. Som sagt, tar gärna emot kritik och tips.
Blir nog en del kortare inlägg med bara bilder i fototråden framöver. Hoppas på någon kritik ivf

Tyvärr inte så exotiska bilder, men ska försöka hitta något framöver att fotografera som kan vara mer intressant. Tog bara en sväng i närmsta området idag. Blir en till sväng nu efter jag har lagt upp det här inlägget. Nu har det blivit lite mörkare sen jag tog dessa bilder, så ska ut i mörkret och pröva lite mer :). Kanske ger mig på lite lightroom oxå

Ha en god helg allesammans.
Beklagar massa text....

Åhh.. När jag förhansgranska inlägget och jämför med bilderna i fototråden för sommaren 2013 så får jag fan dåligt själv förtroende. Var inte mycket bilder att hänga i granen det här inte. Och kamera jäveln var dyr oxå.
Men skyller på miljön och att de inte är lightroomade något.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köpa en normalzoom, snarare än att köpa flera fasta objektiv, iaf till en början.

Mitt förstahandsval hade varit detta:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2470vcN

Det kostar ju dock mer än 5000kr.
Åas kan du "spara in" några kronor på telezoomen, för där skulle jag, om du vill komma upp i 300mm, välja denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni

Ett alternativ till nämnda 24-70 är ju Sigmas motsvarighet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2470hsmni

Budgetalternativet är väl dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875NII
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni2485vr

Den första är ett bra objektiv, men med mindre vidvinkel än 24-70:orna och har inte bildstabilisering som Tamron 24-70 har. Den har åxå långsammare och mer högljudd autofokus.
Den senare är inte så ljusstark och presterar inte lika bra optiskt som de andra, men är ett "helt okej" allroundoptik om man inte vill spendera så mycket pengar.

En mer flexibel variant vad gäller telezoom är ju en 70-200/2.8 och en 1.4x teleconverter, men då är det ju frågan om en helt annat pris åxå.
Du har ju även Sigma 100-300/4 som är ett mycket bra objektiv, men åxå har en helt annat prislapp.

Vad gäller stativ så är en vanlig rekommendation, om man inte har obegränsat med pengar, detta:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106pac
Det är en bra kombo som räcker långt.
Cyberphoto har dock en annan kombo som ser mycket intressant ut, som jag dock inte har klämt på och det är denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2

Sen, bara för att hjälpa (eller stjälpa kanske) ditt självförtroende en smula så tänkte jag påtala att det är till 95% fotografen som spelar roll. Ibland handlar det om turen att befinna sig på rätt ställe vid rätt tidpunkt (och ha kameran med och veta hur man ska använda den), men mestadels handlar det om fotografen. Resterande 5% handlar om utrustningen.
Det är ju dock så att alla är barn i början och mina första bilder såg, utan att säga något om bilderna du postade, absolut ut som skräp. Men sedan jag tog dem har det ju skett en viss utveckling och idag så tar jag bilder av betydligt högre kvalitet, även om jag inte på något sätt kan säga att jag skulle vara ens i närheten av fullärd. Du har en bra kamera som du har stor möjlighet att utvecklas med.

Jag har inte tid ork att kommentera dina bilder eller ge några tips just nu, så det får vänta till ett annat tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Nu däremot har jag inhandlat en Nikon D600 som första systemkamera och köpte till ett "Nikkor 85mm f/1.8G". Hade hört så mycket bra om 50mm med bra/låg bländare (eller vad det kallas) ska passa så bra till en APS-C kamera, så jag trodde att 85mm skulle bli prima för min fullformatare.
Fast jag måste gå mycket längre ifrån objekten jag vill fotografera än vad jag trodde jag skulle behöva, jag måste ställa mig på andra sidan rummet för att få med en hel person om jag fotograferar inomhus.

Det är nog vanligare att man säger att 50mm är bra på FF, på APS-C blir det som du märkt svårt att använda inomhus. 85mm brukar däremot ofta användas på APS-C för porträtt, men är kanske inte lika användbart på FF. Men det beror självklart på vad man fotar, jag använder t.ex. ofta 50mm på APS-C när jag fotar natur i skogen. Jag tror att du skulle ha mer nytta av ett 50mm till din kamera om du ska fota människor. Nikons 50/1.8 är ju väldigt billig men ändå mycket bra. Förmodligen så skulle du ha nytta av en bra normalzoom också, typ 24-70mm. Jag är tyvärr inte så insatt i Nikons objektivutbud, men du kommer säkert få många förslag av andra.

Skrivet av Fränkie:

Skulle vara väldigt tacksam om någon orkade svara på detta :). Om ej på köptips så iaf med kritik eller tips på hur jag kan behandla mina inställningar för att få bättre bilder.
Alla är fotograferade i "M". Just nu kör jag mest runt med ISO, slutartid, bländaröppningen och focus. Är inte så high på white balance och EV+- ändå. Är det grejer som ni andra fotografer använder er väldigt mycket av? Finns det fler saker som jag har missat, eller är det mest efterbehandling utöver det nämnda?

Något som egentligen är mycket viktigare än kameran är kunskap, så skaffa dig en bra fotobok och läs på om hur det fungerar. Om du inte har något emot engelska så kan jag rekommendera Bryan Peterson's Understanding Photography, den går igenom grunderna och innehåller även mycket tips på vad man kan tänka på för bra komposition och sånt. Sen kan Bernie's Better Beginner's Guide for Computer Geeks vara värd att kolla på för en lite mer teknisk genomgång. Någon bra bok om bildredigering kan säkert också komma till hands, men på den punkten kan jag tyvärr inte rekommendera någon särskild bok.

Gör sen inte misstaget att tro att alla proffs bara använder M. Verkligheten är att få proffsfotografer kör helt manuellt, det är bara slöseri med tid. De lägen som bra fotografer oftast använder är bländarautomatik (S) eller slutartidsautomatik (A), där du antingen väljer slutartid eller bländare själv och låter kameran ställa in resten så att exponeringen blir rätt. EV+- används då för att kompensera exponeringen om man inte håller med kameran om vad som är korrekt exponering. M-läget kan däremot vara bra att använda i inlärningssyfte eftersom man då kan experimentera med inställningarna och se hur exponeringen ändras.

Skrivet av Fränkie:

Förlåt, kanske skulle ha startat en helt egen tråd, hade egentligen bara tänkt visa mina första bilder, helt oredigerade. RAW rätt från kameran. Som sagt, tar gärna emot kritik och tips.

Som du säger så är det bilderna kanske inte så intressanta, delvis p.g.a. att ljuset är rätt så tråkigt. De skulle nog må bra av lite redigering också, några av dem är rätt så underexponerade. Sen är de lite oskarpa, vilket förmodligen beror på att du förminskat dem utan att skärpa upp dem. När man förminskar en bild så förlorar man nämligen skärpa, och man behöver skärpa dem i t.ex. LR eller PS för att återfå skärpan. Skärpning av foton är en hel vetenskap i sig, men en bra fotoredigeringsbok borde ta upp det.

Och som Henri Cartier-Bresson en gång ska ha sagt: "Your first 10,000 photographs are your worst."

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren både Dumbo och Perost! Ni verkar båda gilla 24-70mm. Det jag tänkte var att ifall jag skaffar ett fast ex 35mm, skulle jag då inte täcka de flesta "vanliga zoomningarna" man kör på ett 24-70mm? Fast 24mm det låter inte dumt alls det faktiskt. Kanske får bli ett sånt
Wow har verkligen fått en tändning av fotograferandet nu. Har mekat lite med bilderna, eller kört standard "max kontrast, min skugga, alt+vitt och alt+svart" på lightroom och tyckte bilderna vart mycket häftigare

Perost, det du säger att de är underexponerade. Att dem är en aningens mörka, stämmer det? Så jag har fotografi termerna i mig, tänkte jag bara. Bild 3-4 kanske?
Ang. skärpan så var det jag gjorde, att exportera dem till JPG sen så tror jag att imgschak, där jag lägger upp bilderna skalar ner dom åt mig. Så det kanske har försvunnit skärpa där? Jag hoppas det, bättre än att det blir oskarpa bilder direkt från kameran iaf.

Dumbo
Tamron 24-70 och Tamron 70-300 blir väl ~ 12-13kkr så de är ju bara lite över 5kkr / objektiv. Tycker de verkar vettigt. Vill skynda mig lite så man hinner med en del fotograferande i sommar. Tänkte åka upp i norrland, till mor och fars stuga i skogen och försöka mig på något med 300mm om man skulle stöta på en älg eller liknande. Vore ju såå grymt! Och då är väl ett objektiv att rekommendera kan jag tänka mig, om man kör fullzoomat på 300mm.

Ska ut en sväng till statoil nu och kameran blir med.

ja förresten. Apropå att inte köra manuell "M", utan köra på "A". Var med en kompis som körde med det, fast jag var mest vid sidan av. Prövade själv tidigare idag, men jag hängde inte riktigt med på vad som hände. Ska kanske prova köra lite på A nu på väg till macken.

Tack för svaren bägge två! Trevligt att ni tog er tid med objektiv tips och kritik Uppskattas.

Känner mig just nu som ett barn på julafton så beklagar om jag skriver otroligt virrigt och slarvigt

Permalänk
Rekordmedlem

Om en lins är fisheye eller inte beror inte bara på brännvidden utan hur dess distorsion ser ut, men man kan absolut inte säga att alla optiker under 35mm är fisheye, men få optiker under 10mm är raktecknande
Det här är 9mm

Det här är 8mm fisheye

Det är hur en fisheye böjer räta linjer som gör den till fisheye, inte brännvidden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mrqaffe ok tack för svar. Jag vet hur ett fish-eye foto brukar se ut, men de flesta med kort brännvid jag såg verkade vara fish-eye, men nu är de ju uppenbarligen inte så. wow, med ett 9mm måste du verkligen kunna ta kort på "nära håll".
Vad kör du mer för objektiv mrqaffe?

Perost btw. under exponerade behöver inte betyda att de är mörka? eller iofs, om man ser på ett histogram och nästan allt är till vänster, säger man inte att de är underexponerade då? och all färg, eller pixlar som syns som staplar på histogrammet är till vänster, den svarta sidan. Är de till höger så är de till den vita och överexponerade? Är jag hemma nu? En bild att föredra är gärna med ett histogram då man ser en jämn fördelning över hela färgskalan? Kanske är helt ute och cyklar. Men de är ju bara en google sökning bort så kan jag lösa det oxå. Men de kan ibland vara lättare (behagligare och latare) att få det förklarat till sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Perost, det du säger att de är underexponerade. Att dem är en aningens mörka, stämmer det? Så jag har fotografi termerna i mig, tänkte jag bara. Bild 3-4 kanske?

Jo, precis. Exponering = mängden ljus som träffar sensorn. Exponeringen bestäms av slutartid, bländare och ISO. Termen exponering kan även användas för att beskriva själva handlingen att exponera sensorn för ljus.

Skrivet av Fränkie:

Ang. skärpan så var det jag gjorde, att exportera dem till JPG sen så tror jag att imgschak, där jag lägger upp bilderna skalar ner dom åt mig. Så det kanske har försvunnit skärpa där? Jag hoppas det, bättre än att det blir oskarpa bilder direkt från kameran iaf.

Så är det säkert, automatisk nedskalning ger sällan något bra resultat. Vissa tjänster, t.ex. Flickr, skärper automatiskt bilderna när de skalas ned också, vilket ofta resulterar i att bilderna blir överskärpta istället. Olika bilder kräver olika mycket skärpa beroende på storlek men även innehåll. Jag ville mest bara göra dig medveten om att det inte är så enkelt som att gå in i t.ex. PS och bara skala om bilden om man vill ha bästa resultat. Här är en kort artikel om skärpning i PS/LR.

Edit:

Skrivet av Fränkie:

Perost btw. under exponerade behöver inte betyda att de är mörka?

Man brukar använda underexponerad/överexponerad för att beskriva bilder som är mörkare/ljusare än "verkligheten". I detta fall skulle jag kalla t.ex. bild 3-4 för underexponerade, eftersom jag antar att de är mörkare än de borde vara. Det är som du kanske inser ingen exakt definition

Permalänk
Rekordmedlem

Bilderna är inte mina utan jag letade reda på dem bara för att visa skillnaden och att det finns raktecknade optiker även under 10mm Jag har inget extremt vidvinkligt, 17mm är det vidaste för jag har inte känt nått större behov av superkorta optiker, jag brukar ta en bildserie och vrida kameran mellan varje bild och sedan sätter man ihop dem till en mer "vidvinklig" bild, det brukar bli rätt bra, men det beror ju på vad man gillar att fota, men en 8mm fisheye är inte så användbart och jag lägger helre mina pengar på ljusstarka normaler och telen, man kan ju faktiskt fota varvet runt även med en 300mm om man fogar ihop en massa bilder, det beror helt enkelt på vad man gillar att fota och har du inte provat så lek runt lite med serietagningar där du vrider kameran och sedan låter du hugin trockla ihop bilderna och ser om det är blir nått som passar din smak.
http://hugin.sourceforge.net/
Hugin är inte så dumt och det kan bli "vida" bilder via det och en del trollar fram extrem fisheyekänsla:
http://www.flickriver.com/photos/tags/hugin/interesting/
Det löser inte alla problem med att inte ha en kort optik, men det kan definitivt få fram bilder med liknande känsla och helt utflippade saker om man gillar konstfoto.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Perost. Länken du skickade, ligger du på den nivån i efterbehandling? Tar med ett urklipp:

"I detta fall har jag valt en mängd på 45 (vilket är ovanligt högt för denna typ av motiv, brukar snarare vara runt 10 – 20), en radie på 0,7 och en skärpa på 100. Maskningen ligger på 6, eftersom bilden är tagen på lågt ISO och är korrekt exponerad, vilket innebär att bilden har en låg brusnivå."

Känner bara själv att jag inte är där riktigt... än ;). Men det ger en väldigt bra förklaring till varför oskärpan uppstår iaf. Den är jag med på. Men de där ändringar om radie och maskningen, så långt har jag inte hunnit ändå. Fast du kanske är där och ser det där som en barnlek? Är man intresserad så lär man väl sig rätt fort. Och hitills tycker jag då både fotograferandet och efterbehandlingen är rolig, även om jag inte har gjort det särskilt mycket.

Prövade förresten köra lite på slutartidsautomatik (A) istället för Manuell (M) och ja. Det går ju betydligt snabbare att använda den, och sedan plussa på någon EV ifall det behövs, än att ändra massa inställningar när man kör på M. Eller så är det bara att jag har blivit vanare kameran, men de kändes som att det gick mycket snabbare iaf.

Har hängt en hel del här på fotoforumet men känner att sen jag starta den här tråden så har jag fått en hel del mer information i skallen, när man verkligen själv involverar sig i det. Får man fråga vad du har för optik och grejer och även om du har någon sida där man kan få se bilder som du har tagit?

just ja, provade faktiskt EV+- tidigare idag, när det fortfarande var ljust ute. Märkte ingen skillnad då. Nu när jag gick ut i 10min och prövade, ja då syns de att de verkligen ger effekt iaf. Alltså det är sjukt hur bra bilder man kan ta i mörker utan blixt?!?! Trodde inte det var möjligt, behöver inte ens tripod och låta kameran stå på i 25 sek.

Blir nog att lägga en beställning på Bryan Petersons' bok, den var ju inte dyr alls heller. Gott tips.

mrqaffe. Det låter nästan lite svårt det där. Men de funkar säkert fint. Ska dra hem det där programmet imorn och kanske pröva på mig ett fish-eye kort. Men jag är rätt med på ditt spår. Jag kommer inte köpa något rent fish-eye objektiv. Då är de ju suveränt att man kan göra det med ett sånt där program istället. Haha blir en del bilder och en rejäl cirkel med radie på 300mm zoom
Vissa av bilderna på den sista länken du skickade ser helt sick ut! Alltså nog för att dom är photoshoppade ut, men de ser konstgjorda ut på ett sätt som mindfuckar en. Byggnaderna som är på bilderna och allt de där lär ju finnas på riktigt.

Kan inte sitta uppe längre med LR och kameran nu, måste sova. tack för hjälpen och tipsen och lycka till med erat fotande oxå.

Permalänk

Hej och grattis till en riktigt fin systemkamera!
Du kommer garanterat att få mycket kul med din D600.

Jag kör själv en Canon 5DMkIII vilket också är fullformat och tänkte berätta lite om vad jag tycker om mina objektiv.

De roligaste objektiven är de fasta gluggarna! Zoomar är praktiska men mycket tråkigare. Tittar man längre fram i tiden så är det bra att ha en 24-70 i sin arsenal, det är minst sagt väldigt praktiskt. Men objektivet är egentligen ganska så tråkigt. Jag har Canons senaste 24-70, det kostar en slant (ca 20 000) och presterar väldigt bra. Det används flitigt när jag arbetar, men när jag är ute och fotograferar privat är det sällan som 24-70'n sitter på kameran, då är det istället betydligt billigare, enklare gluggar som används, och som ger en helt annan typ av bilder än vad 24-70'n gör.

Om jag hade varit du, som nu har en 85/1.8 (som är ett perfekt porträttobjektiv på din D600) så hade jag sneglat på Sigmas nya 35/1.4. Jag har ett själv och det är helt underbart att använda. Du pratade om ifall 35 var en dum idé eller inte, jag skulle säga att det är en väldigt bra idé

Fördelen med fasta gluggar är att de har större bländare än zoomar, dvs de släpper in mer ljus vilket gör att man får mjukare bakgrund samt klarar av att fotografera i mörkare områden på lägre ISO. Om vi tar Sigma 35/1.4 så börjar jag med lite exempel här:

Som du ser är det hyfsat mycket vidvinkel på bilderna, och i och med att det har bländare 1.4 så får man en väldigt trevlig bokeh när man kör vidöppet. Eftersom objektivet har såpass mycket vidvinkel gör det att du inte behöver så mycket slutartid heller, runt 1/30-1/60 räcker för det mesta alldeles utmärkt och eftersom det har så stor bländare så kan man också hålla ISO relativt lågt även när det är mörkt.

Priset är lite mer än 5000:- men inte jättemycket, 6800:- enligt prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1495274

Detta objektivet håller absolut toppklass och har fått rungande bra betyg i alla recensioner. Du kan inte få tag i ett bättre 35mm-objektiv än det här, helt enkelt

http://www.lensrentals.com/blog/2012/11/sigma-35mm-f1-4-arriv...
http://fstoppers.com/sigma35review
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-35mm-f1-4-dg-hsm

jääklar vad klockan tickar på ser jag. Jag nöjer mig med att rekommendera Sigmas 35:a för inatt, men.. fråga på i tråden!

Permalänk
Medlem

Mornings BJohansson!
Det var ju något sådant jag hade tänkt från början. Då har jag ju 35mm och 85mm, sen om jag köper till ett sådant 70-300mm så täcker det väl det mesta. Till en början iaf.
Det är inspirerande att se bilderna som du har tagit, dom blir så jävla bra bara.
Måste skynda mig på jobb nu zz. Men blir ju svårare att välja nu! Tror inte jag kör både 35mm och ett 24-70mm... f/1.4 lär ju släppa in en del ljus
¨terkommer senare idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Mornings BJohansson!
Det var ju något sådant jag hade tänkt från början. Då har jag ju 35mm och 85mm, sen om jag köper till ett sådant 70-300mm så täcker det väl det mesta. Till en början iaf.
Det är inspirerande att se bilderna som du har tagit, dom blir så jävla bra bara.
Måste skynda mig på jobb nu zz. Men blir ju svårare att välja nu! Tror inte jag kör både 35mm och ett 24-70mm... f/1.4 lär ju släppa in en del ljus
¨terkommer senare idag

Nu beror det på vad du vill fota, men 35mm är verkligen inte mkt vidvinkel, inte ens på FF. Kommer ihåg förra sommaren när jag hade en Nikon J1 + 10mm, viket motsvarar 27mm, med mig på en semesterresa, fy vad jag svor. Det går inte alltid att sätta ihop panoramor...se här vad jag menar..

More wide-angle, please! by attila96, on Flickr

Köp en normalzoom med f/2.8. Jag hade satsat på så mkt vidvinkel som möjligt, alltså Tamronet som Dumbo föreslog. Har till min D7000 ett 16-85, och saknar ofta mm på vidvinkelsidan. Ska du fota landskap bländar du ju oftast ner iaf.

Edit, jag vet att det finns en teoretisk möjlighet att ta två bilder och sätta ihop, men så mkt bättre/lättare att bara ta EN bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Perost. Länken du skickade, ligger du på den nivån i efterbehandling?

Jag använder ett script jag skrivit som kör nedskalning i två steg med GraphicsMagick (jag använder Linux), där jag kan justera mängden skärpning med en parameter. Min metod att skärpa har utvecklats med tiden, mest genom trådar om skärpning som dyker upp då och då på fotoforum. När jag behandlar en hög med bilder så kör jag scriptet på bilderna med en mängd skärpning som jag vet fungerar bra för det mesta, och skärper sedan om vissa bilder individuellt om jag anser att det behövs.

Jag håller inte på med masker och sånt, utan applicerar skärpa jämnt över hela bilden. Det beror egentligen mest på att RAW-programmet jag använder, darktable, inte haft någon funktion för att skärpa selektivt. Nu har de nyligen lagt till det dock, så det kanske blir nästa utveckling av min metod för skärpning.

Men min poäng är att du kan börja med någon enkel metod att skärpa, och låta den utvecklas med tiden som all annan kunskap. Om du t.ex. skaffar LR så har jag hört att det ska finnas någon funktion för att skala ned och skärpa bilden när man exporterar den.

Permalänk

Jag skärper manuellt, och ofta selektivt. Anledningen är att jag ofta finner att varje bild och motiv beroende på ljus och råskärpa kräver resp "tål" olika nivåer av uppskärpning. Jag har inte hittat något universalläge som jag gillar. Jag skärper dessutom alltid i ett lager och sedan blendar, och blending läget är olika beroende på bilden - allt för att undvika halos. Där är det beroende på om det är ljus på mörkt eller mörkt på ljust.

Permalänk

Som Marie96 säger så är det inte jättemycket vidvinkel på 35mm, men det går ju att sätta ihop. Detta tog jag handhållet med Sigma 35:an och körde panoramafunktionen i photoshop

Permalänk
Medlem

Jag som har gått runt hela dagen och känt mig så bestämd på vilka objektiv som ska inhandlas. Men får ge mig, det får nog bli ett 24-70mm då. Som nybörjare kanske de är bäst med ett lite allroundigare. Eller kanske ännu vidare om jag hittar något bra. För om Marie96 tycker att det saknas vidvinkel på ett 16mm, vilket väl ungefär motsvarar 24mm på ett FF så kanske ett ännu vidare vore att föredra.
Jag trodde att 24mm, som låter (jag har aldrig prövat) mycket vidare än ett 85mm skulle vara vidvinkel nog, för det mesta.
Ska en resa till norrland om några veckor och en tur till Italien i höst, så tänkte iaf inskaffa mig några nya objektiv före dess. En väska som rymde lite objektiv och researtiklar vore bra.

Fast ser man på bjohanssons, som verkar vara en seriös fotograf, hans signatur visar ju väldigt många fasta gluggar. Generellt kan man säga att en fast glugg är bättre än en zoom, när de ligger på samma mm? Det låter väl rätt självklart om de är i samma prisklass. Men jag och bjohansson ligger nog ett antal steg ifrån varandra i fotokunskap. Säkert ett antal 1000+ exponeringar ifrån varann oxå. Tror jag hunnit med ca 200st under gårdagen, och kanske 50st dagen.
Blir förhoppningsvis fler ikväll och på något finare än igår. So stay posted! Eller så kör jag in dem i sommartråden.

Kommer nog att börja med att ta ett kort i taget, för att sedan sätta ihop bilder, när jag blivit lite varmare med kameran. Likadant med skärpning, blendning, masker etc. Har just lärt mig det mest grundläggande i LR och bara varit ute med kameran i en dag. Fast jag lyckades ju exportera en bild i LR när jag gjorde om den till JPG, då bör ju "automatisk skärpning" funktionen som perost nämner finnas i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Jag som har gått runt hela dagen och känt mig så bestämd på vilka objektiv som ska inhandlas. Men får ge mig, det får nog bli ett 24-70mm då. Som nybörjare kanske de är bäst med ett lite allroundigare. Eller kanske ännu vidare om jag hittar något bra. För om Marie96 tycker att det saknas vidvinkel på ett 16mm, vilket väl ungefär motsvarar 24mm på ett FF så kanske ett ännu vidare vore att föredra.
Jag trodde att 24mm, som låter (jag har aldrig prövat) mycket vidare än ett 85mm skulle vara vidvinkel nog, för det mesta.
Ska en resa till norrland om några veckor och en tur till Italien i höst, så tänkte iaf inskaffa mig några nya objektiv före dess. En väska som rymde lite objektiv och researtiklar vore bra.

Köp ett vidvinkelobjektiv senare om du skulle sakna mm. Det är ju inte säkert att du tycker 24mm är för lite Prova vilka brännvidder du gillar med en zoom först. Och vad du gillar att fota. Du kanske tokfastnar för att fota bilar, landskap, småkryp, fjärilar, byggnader eller porträtt, vet du vad du behöver, när du saknar något, vad det nu kan vara, närgräns, brännvidd, snabb AF, eller stor bländare...

edit, ett tips är att leta efter objektiv på begagnatmarknaden, tex på fotosidans köp och sälj .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Som Marie96 säger så är det inte jättemycket vidvinkel på 35mm, men det går ju att sätta ihop. Detta tog jag handhållet med Sigma 35:an och körde panoramafunktionen i photoshop

http://i.imgur.com/bOhZqjk.jpg

Vidvinkelbilder blir oftast synnerligen tråkiga om man har närmaste föremålet i bilder flera meter iväg. Denna bild är (dessvärre) ett skolexempel på just det. Inget djup alls i bilden.
Man kan ta panoramor på det sätt du gjort där, med saker närmare åxå, men man får i regel problem med skärpedjupet eller parallaxfel och bör helst använda ett stativ med panoramahuvud så att man kan låta kameran rotera runt det optiska centrat, som man ju åxå behöver ta reda på var i objektivet det faktiskt ligger. Panoramafoto är allt annat än trivialt om det ska bli bra och det passar långt ifrån alla motiv.

Skrivet av Fränkie:

Fast ser man på bjohanssons, som verkar vara en seriös fotograf, hans signatur visar ju väldigt många fasta gluggar. Generellt kan man säga att en fast glugg är bättre än en zoom, när de ligger på samma mm? Det låter väl rätt självklart om de är i samma prisklass. Men jag och bjohansson ligger nog ett antal steg ifrån varandra i fotokunskap. Säkert ett antal 1000+ exponeringar ifrån varann oxå. Tror jag hunnit med ca 200st under gårdagen, och kanske 50st dagen.
Blir förhoppningsvis fler ikväll och på något finare än igår. So stay posted! Eller så kör jag in dem i sommartråden.

Man kan se på detdär med fasta objektiv vs zoomar på flera sätt.
I dagsläget har zoomarna blivit såpass bra att fördelarna med fastaobjektiv, IMO, inte är så många. Skärpan är ofta likvärdig. Ibland är zoomarna bättre. Nikons 14-24/2.8, tex, piskar allt vad fasta vidvinklar heter, typ. (Sen kostar den ju en del iofs, men...)
Nej, den främsta fördelen är ju framför allt den stora bländaren. Man får ett större ljusinsläpp och kan åxå få ett kortare skärpedjup.
Fasta objektiv har i regel färre linser, vilket gör att de har förutsättningar att klara tex motljussituationer.
Vissa anser att vikten är en fördel för fasta objektiv. Det beror lite på hur man ser på saken. Ser man på kamera och objektiv som enhet så blir denna oftast lättare med ett fast objektiv på, jämfört med ett zoomobjektiv. Ser man till hela kameraväskan kanske man, behöver 5, 6, 7 objektiv för att täcka in samma zoomområde som man kan göra med 3 objektiv om man använder zoomar. Där blir slutresultatet sannolikt att kameraväskan blir lättare att bära om man använder zoomar istället.

En del hävdar att man "blir mer kreativ" med fasta objektiv, för att man tvingas "fotzooma" eller hitta andra vinklar osv, för att man inte kan zooma. Det får stå för dem. Själv tycker jag att just detta, som de försöker hävda att det är en fördel med fasta objetkiv är deras största nackdel.
Eftersom att man inte kan zooma (i praktiken beskära bilden) så behöver man, med fasta objektiv, förflytta sig själv för att ändra bildens utsnitt. Det är bara det att om man förflyttar sig själv så kommer samtidigt perspektivet att förändras. Kontentan blir alltså att man hela tiden tvingas kompromissa mellan utsnitt och perspektiv. Fasta objetkiv begränsar en alltså och låter en inte ta den bild man eg tänkt sig eller vill ta, utan man måste ofta flytta sig så att man får ett annat perspektiv, eller så får man vacker acceptera att man får ett vidare eller snävare utsnitt än man tänkt sig.
Hur detta på något sätt skulle kunna göra en mer kreativ övergår mitt förstånd. Men, visst, om det är kreativt att låta yttre faktorer avgöra hur bilden ska bli, istället för att själv ta kontrollen och bestämma hur bilden ska bli, ja då är det väl kreativt...
En annan nackdel med fasta objektiv är att objektivbytena blir ganska täta (eller skulle åtminstone blir det för mig, som inte finns mig i att kompromissa med hur jag tänkt mig bilden eller att bara ta den typ av bilder som går med det objektiv jag just för tillfället har monterat).

Nu har jag åxå några fasta objektiv, men det är av andra anledningar än att de just är fasta. Dels är det ett makroobjektiv. Det finns inga makrozoomar som ger 1:1. Sedan är det en 35/1.8 (mosvarar ca 50/2.5 på din kamera) som jag egentligen bara använder när jag behöver ha mer ljusinsläpp än normalzoomen medger. Sedan har jag en 50/1.8 (motsvarar ca 75/2.5 på din kamera) som jag i stort sett aldrig använder som "vanligt" objektiv. Det händer att jag använder det tillsammans med mellanringar för makro på blommor, där det korta skärpedjupet kan vara effektfullt, annars är det eg bara monterat bakofram på mitt makroobjektiv det används, för att nå ännu större förstoring, som det används.

Ang. hur mycket vidvinkel som är tillräckligt så är det ju individuellt hur mycket man anser sig behöva. Jag har, som vidast, vad som på din kamera motsvarar 18mm. Det räcker, för mig, till det mesta, men ibland händer det att jag skulle vilja ha ännu lite vidare. Min normalzoom har motsv ca 25mm som vidast och med det klarar jag mig tillräckligt bra "till vardags" för att jag inte ska tycka att det är begränsande så jätteofta (det skulle funka bra som enda objektiv på en semesterresa, som inte var tänkt som fotoresa, tex). Jag skulle aldrig i livet vilja ha något som inte kan komma ner till åtminstone 28mm. Med bara 35mm som vidast skulle jag förmodligen bli helt vansinnig. Men det är JAG det.

Hur som helst tycker jag att en normalzoom av något slag borde vara det första man skaffar. Då klarar man sig i vädligt många situationer, utan att behöva köpa (och släpa på) 17 olika fasta objektiv.

Permalänk

Du kan inte gå fel med ett 24-70, det är väldigt praktiskt. I förlängningen kommer du nog trilla in på de fasta gluggarna i vilket fall, everybody does

Till min första systemkamera så hade jag bara två gluggar ganska så länge. Ett kit-objektiv (18-55, motsvarar nästan ett 24-70 men myyyycket sämre prestanda på alla sätt och vis) samt ett 50/1.8 vilket på aps-c motsvarar ditt 85 ganska så bra fast också en del sämre.. Jag lät 50:an sitta på ungefär jämt. Det är mycket lättare att skapa en intressant bild när man kan isolera det intressanta i bilden.

Jag tror du kommer tycka att 24 är ganska så mycket vidvinkel, det är stor skillnad på 24 & 85.

När det kommer till extrem vidvinkel så är det kul en stund i början, man kan ju verkligen få med allt bilden. Men det är svårt att fånga en bra bild. Man får planera betydligt mycket mer, det är inte bara att knäppa en bild och så blir det bra.. Det är lätt att bilden blir rörig eller innehåller för mycket .. Det man vill ha i fokus måste vara väldigt nära för att det ska bli intressant, om det inte är en intressant miljö. extrem vidvinkel (t.ex. ett 16-35mm-objektiv) är svårt som ett walkaround, det blir inte många roliga bilder efteråt, är min uppfattning iaf. Men det stämmer inte alltid såklart

Vad jag också gillar när man kör fasta gluggar är att man lär sig vad de betyder. När du kört en del med din 85:a så kommer du veta vad 85 innebär, du kommer veta hur långt ifrån du behöver vara för att komponera den bild du vill ha. Samma om du utökar med en 35:a så kommer du att lära dig det avståndet osv..

När det kommer till fasta gluggar och om de är bättre än zoomar så är de generellt skarpare ja, men det är inte det som är grejjen i mina ögon, bra zoomar är också riktigt skarpa och kan många gånger vara snabbare att arbeta med. Min 24-70 är ruggigt skarp och den fokuserar på nolltid. Men vad de fasta gluggarna har är att de har en stor bländare vilket ger dig en väldigt trevlig bokeh vilket låter dig isolera dina objekt. Du har säkert redan hunnit märka om du fotograferar ett ansikte på bländare 1.8 med ditt 85-objektiv hur allt bortom ansiktet försvinner bort i härlig oskärpa?

Jag röstar på 35:an fortfarande, men med ett 24-70 kan du inte gå fel å andra sidan!
som jag skrev i första inlägget, zoomar är praktiska, men tråkigare

Permalänk

Ser att du redan fått en massa bra tips. Vill bara tillägga att det är personen bakom kameran som bestämmer hur bra bilden blir. Din D600 har en enorm potential men tänk på att det är till 90% du som sätter nivån ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Vidvinkelbilder blir oftast synnerligen tråkiga om man har närmaste föremålet i bilder flera meter iväg. Denna bild är (dessvärre) ett skolexempel på just det. Inget djup alls i bilden.
Man kan ta panoramor på det sätt du gjort där, med saker närmare åxå, men man får i regel problem med skärpedjupet eller parallaxfel och bör helst använda ett stativ med panoramahuvud så att man kan låta kameran rotera runt det optiska centrat, som man ju åxå behöver ta reda på var i objektivet det faktiskt ligger. Panoramafoto är allt annat än trivialt om det ska bli bra och det passar långt ifrån alla motiv.

Såg att du postat där medan jag höll på att skriva. Ja, vidvinkel blir ganska snabbt tråkigt och är ett svårt walkaround-objektiv.

Bildexemplet jag skickade med var för att visa att om man vill ha vidvinkel så kan man lösa det utan att ha utrustning för det, och få det hyfsat bra handhållet. Själv använder jag såklart riktig utrustning för när jag vill göra panorama i form av stativ och Canons 24mm tilt shift. Man vill ju själv bestämma över sin bild som du säger, och att fotografera ett landskap med skärpa genom hela landskapet är ju ganska så svårt om man inte kan shifta sitt objektiv och inte vill blända ner allt för mycket Samt att man då kan tilta objektivet och få en vidvinkel på motsvarande ca 15mm utan distortion. Omöjligt med andra objektiv. Rent guld helt enkelt, jag tror du håller med

Vill jag ha panorama i form av 360° så använder jag mig av mitt Sigma 8mm fisheye tillsammans med ett nodalninja-huvud som klickar vid varje 90 grader. Praktiskt, och ger mig då som sagt 360° med bara fyra positioner på kameran. Kvalitén är ju inte som med TS:en men duger för vad det är.

Men för vardagligt bruk så kan man köra handhållet och lösa panorama om man måste och motivet är stilla. Man får inga större bekymmer med skärpedjupet som du skriver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Men för vardagligt bruk så kan man köra handhållet och lösa panorama om man måste och motivet är stilla. Man får inga större bekymmer med skärpedjupet som du skriver..

Det beror ju på motivet, som sagt. Har man delar av bilden som ligger relativt nära kameran så kan det bli problematiskt, men visst funkar det rätt bra att ta handhållna panoraman annars. Jag har själv gjort så, men jag får ju komponera bilden så att jag inte har saker för nära. Att komponera och ta ett panorama om 3x3 bilder med en 35mm där jag, med vidvinkel, ofta har kameran mer eller mindre "på marken" med närmsta delen av motivet några cm från frontlinsen är att be om trubbel.
Så visst håller jag väl med, men man måste ju veta att var sak har sin plats och sitt användningsområde och att panorama är inte alltid ett alternativ till vidvinkel

Permalänk

Sitter du med ett 85mm och vill ha ett till fast säger jag också 35mm men mest praktiskt är ett 24-70 utan tvekan. Använd sen ditt 85mm när du vill ha kortare skärpedjup (längre brännvidd och större bländare ger smalare skärpedjup). Tamrons alternativ är bra och mycket billigare än Nikons egen.

Om du vill ha något vidvinkligare har Nikons 16-35 f4 VR fått bra recensioner dock ska 14-24 vara så bra att en del landskapsfotografer som använder canon använder nikons 14-24 med en adapter.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för 24-70:an (vilken jag oxå rekommenderar) så fundera på ett batterigrepp. Det blir en rätt framtung kombo på dryga 1,7 kilo och då kan det vara skönt med ett större/stadigare grepp.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Jag börjar nog med ett 24-70mm för att få större omfång. Som nybörjare tror jag att det passar mig bäst då jag får öva lite mer och se vad jag fastnar mest för att fotografera. Sedan om jag känner att jag behöver mer vidvinkel så skaffar jag det då, likväl om jag tycker att brännvidden är för dålig så får jag väl skaffa mig fasta objektiv :).

Fick ju i början av tråden denna rekommendation
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2470vcN
sedan en budget rekommendation på
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Skulle det vara onödigt med en D600 om jag kör på det billigare objektivet? Låt säga att ett D5200 med dyrare objektivet skulle ta bättre bilder än D600 med det billigare objektivet? Om det var samma person bakom kameran och tog samma bilder. Kanske ganska svart på vitt att säga, men jag hoppas ni förstår hur jag menar
Era svar kommer att påvera mitt köp :). Även om jag kanske måste vänta en månad extra med att köpa det dyrare objektivet. Det går fort pengar när man ska inhandla allt till sin kamera märker jag. Men det tar väl av efter en stund, när man inhandlat det mesta. Eller kanske inte, man vill väl alltid ha mer och nytt?

Makro som nämndes i tråden tror jag kan vara riktigt roligt att fotografera faktiskt. Men jag vet inte hur ett makroobjektiv beter sig när man fotar saker som inte är makro. Så väntar nog med ett sådant köp.

Den här känns given just nu
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni

Fick några bilder från igår. En är redigerade i LR, den andra är bara nedskalad och exporterad i LR till JPG och gör mig ett försök på att skärpa bilderna samtidigt i LR som perost tipsade om. Hittade funktionerna och ställde in pixlar/tum = 1600*1000 och "skärpa för skärm = hög".
Hoppas att ni märker någon skillnad på dessa bilder och de jag laddade upp för någon dag sedan.

En sak som jag undrar över är dock. Varför får jag så dåligt med moln med på bilder? Är det för att jag överexponerar? Jag tycker oxå när jag kör på "A" istället för "M" så underexponerar bilderna ofta. Men de är ju min nybörjar åsikt men någon annan kanske oxå har upplevt det så? Annars verkar ju "A" vara en väldigt bra grej att köra med, synd bara just det här.
Eller nu när jag ser på bilderna så kanske den inte överexponerar så mycket. Utan jag ser det bara mer så när jag ser på D600s skärm, på datorn ser de lite bättre ut och jag kanske missar detaljer i fotot eftersom jag gillar att ha dom ljusare på D600s skärm när jag själv är utomhus och har svårt att se, ifall bilden är för mörk...

Redigerad i LR. Med redigera menar jag ändra; Högdagrar, skuggor, vita, svärta.
Utan att redigera den syns ex. inga moln alls.

Skärpt och nedskalad i LR. Bokeh??? ;D

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med budget varianten eller den dyrare. Även kritik på bilderna.
Tackar ödmjukast för alla tips i tråden och känner mig rätt säker på vilken typ av objektiv jag ska välja nu iaf :).

Edit:
Tog bort bilder på några som inte ville vara på internet

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att, inom rimlig tid, spara ihop så att du kan köpa 24-70:n så skulle jag göra det. Den är bättre optiskt, har mer vidvinkel och den har stabilisering och snabbare och tystare AF.

Ang. D5200 med jättedyrt objektiv eller D600 med ett något billigare så är det svårt att både svara på och jämföra. En D5200 behöver ett skarpare objektiv för att komma till sin rätt än vad D600 behöver, pga högre pixeltäthet, tex. Jag skulle, sett till den optiska prestandan, inte tycka att det är några problem att sätta Tamron 28-75 på en D600. Det är sannolikt att 24-70:n kommer att prestera bättre, men resultatet från 28-75:an kommer ju inte att vara dåligt.

Ang. molnen som inte syns så bra i bilderna så är det, iaf i bilden ovan, för att du överexponerat, ja. Man ska inte försöka bedöma exponeringen genom att titta på bilden på kamerans skärm. Man ska använda histogram och "högdagerblink".
Vill man ha teckning i högdagrarna så bör man se till att bara små områden i högdagrarna blinkar och man ska se till att man inte har nån "spik" i histogrammet till höger.
Det är i regel lättare att gräva fram detaljer i skuggorna än att få tillbaka detaljer i högdagrarna. Man kommer visserligen att få lite brus i skuggorna om man gör så, men brus går ofta reducera så att det inte blir så mycket kvar.

Ang. bilden som fick "mer brus" så framhäver man ju bruset om man skärper upp bilden och inte passar sig. Har man stora ytor utan mycket detaljer bör man använda selektiv uppskärpning och brusreducering i kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Har du möjlighet att, inom rimlig tid, spara ihop så att du kan köpa 24-70:n så skulle jag göra det. Den är bättre optiskt, har mer vidvinkel och den har stabilisering och snabbare och tystare AF.

Jag lånar tråden lite. Hur mkt sämre optiskt är det gamla Tamronet? Har fått nys om ett sånt begagnat för 2000 kr och är lite sugen. Att det inte har VR och segare AF stör mig inte, men hur är skärpa och bokeh? Tanken är att använda det främst på f/2.8 isf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag lånar tråden lite. Hur mkt sämre optiskt är det gamla Tamronet? Har fått nys om ett sånt begagnat för 2000 kr och är lite sugen. Att det inte har VR och segare AF stör mig inte, men hur är skärpa och bokeh? Tanken är att använda det främst på f/2.8 isf.

Jag har, i ärlighetens namn, inte jämfört dem sida vid sida, så jag pratade "ur minnet", så jag kanske skulle ha skrivit detdär med en viss resrvation. Hur som helst så handlar det kanske främst om skärpan i hörnen på f/2.8 som jag skulle säga är lite bättre på 24-70:n. 24-70:n är en aning mjuk där åxå, men jag skulle säga en aning bättre.
Detta på FX, då. På DX skulle jag nog säga att skillnaderna är mindre, då båda två presterar ganska bra över hela bilden på APS-C, redan på f/2.8. Det är iaf mina erfarenheter.

En nackdel med 24-70:n får man väl, i ärlighetens namn, säga är att den använder 82mm filter. 28-75:an använder iofs inte heller "standardstorlek" på filter, utan 67mm, men där kan man ju, i värsta fall använda en stepupring, om man redan har filter i "standard" 77mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Har du möjlighet att, inom rimlig tid, spara ihop så att du kan köpa 24-70:n så skulle jag göra det. Den är bättre optiskt, har mer vidvinkel och den har stabilisering och snabbare och tystare AF.

Ang. D5200 med jättedyrt objektiv eller D600 med ett något billigare så är det svårt att både svara på och jämföra. En D5200 behöver ett skarpare objektiv för att komma till sin rätt än vad D600 behöver, pga högre pixeltäthet, tex. Jag skulle, sett till den optiska prestandan, inte tycka att det är några problem att sätta Tamron 28-75 på en D600. Det är sannolikt att 24-70:n kommer att prestera bättre, men resultatet från 28-75:an kommer ju inte att vara dåligt.

Ang. molnen som inte syns så bra i bilderna så är det, iaf i bilden ovan, för att du överexponerat, ja. Man ska inte försöka bedöma exponeringen genom att titta på bilden på kamerans skärm. Man ska använda histogram och "högdagerblink".
Vill man ha teckning i högdagrarna så bör man se till att bara små områden i högdagrarna blinkar och man ska se till att man inte har nån "spik" i histogrammet till höger.
Det är i regel lättare att gräva fram detaljer i skuggorna än att få tillbaka detaljer i högdagrarna. Man kommer visserligen att få lite brus i skuggorna om man gör så, men brus går ofta reducera så att det inte blir så mycket kvar.

Ang. bilden som fick "mer brus" så framhäver man ju bruset om man skärper upp bilden och inte passar sig. Har man stora ytor utan mycket detaljer bör man använda selektiv uppskärpning och brusreducering i kombination.

Ska ta och lita mindre på kamerans skärm framöver. Visste inte det där om histogrammen. Fast har använt mig av histogrammen när jag har tagit bilderna de senaste dagarna, men hade fått för mig att ett "bra histogram" var när det var jämnt fördelat över hela histogrammet. Men nu när jag går igenom bilderna från igår och läser det du skriver om en spik till höger så börjar jag verkligen le för mig själv. Fan vad du måste kunna fotografi för att kunna se det så lätt på mina bilder. Varenda bild jag har tagit har nästan en tvärspik rakt upp allra längst till höger. När jag väl hittar bilder från igår som inte har den där spiken till höger på histogrammet, så ser jag genast ex mer moln titta fram. Och när jag i LR drar ner högdagrar så ser jag hur spiken förflyttar sig till vänster och att det kommer fram mer detaljer i de ljusaste delarna av bilderna. Intressant! Känns som om något klickat till och gett mig mer insikt i min kunskap om foto. Detta är i LR då.
När jag ser på kamerans historgram och även i LR för den delen, så ser jag inte något blinkande. Men känner igen att det blinkar i histogram, kanske från min Canon A640 som jag tog kanske 200 bilder med under 1 år och aldrig mer användes. Fast på den tiden brydde jag mig inte ens om att lära mig något om histogram.
Ska nog ta och leta upp någon youtube video innehållandes histogram undervisning.

Detta bör väl nästan ses som en regel som man bör kunna, alltså det du nämnde om att det är lättare att få fram detaljer ur skuggorna än detaljer från högdagrarna, som förövrigt är ett ord som jag aldrig hört talats som förrän igår. Så min åsikt om att (A) nästan alltid underexponerar bilderna kanske inte var helt korrekt då. Utan att det bara såg ut så på kamerans skärm. Känns skönt, kommer nog köra mer på (A) än (M) framöver då

Det låter nog vettigt att satsa på ett bättre objektiv, speciellt när jag, för min del, har köpt en väldigt dyr och bra kamera för min kunskap. Istället för att börja snåla in på objektiven. Som jag har förstått det så har ändå objektiven längre hållbarhet och bättre andrahandsvärde. Men lite billigare blir det ju alltid begagnat så kanske börjar leta efter ett använt 24-70mm.

En fråga bara. Vad är de för setupringar du nämner? Dessa är bra för?

Dumbo, aristotele, bjohansson, Marie96, får jag bara fråga vad ni har för fotoutrustning? Har sett en del bilder som ni, vissa av er fler än andra, har lagt upp en del bilder på fototrådarna. Men ni tar ju alla sjukt bra bilder. Och mycket efterbehandlar ni dom vanligtvis?

Tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig med mina nybörjarfoton och objektiv letandet i fotovärlden. Kommer väl försöka posta mina foton i sommartråden eller fotokritiska tråden framöver.

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

Dumbo, aristotele, bjohansson, Marie96, får jag bara fråga vad ni har för fotoutrustning? Har sett en del bilder som ni, vissa av er fler än andra, har lagt upp en del bilder på fototrådarna. Men ni tar ju alla sjukt bra bilder. Och mycket efterbehandlar ni dom vanligtvis?

Jag har en D5100 och en D7000, samt en rad objektiv. Har fotat med systemkamera i bara 1.5 år, mycket av tiden har gått åt dels till att lära sig och dels till att utveckla och bygga upp mitt egen system, med väskor, objektiv, inställningar etc.
De objektiv jag gillar och använder mest
sigma 17-50/2.8 OS
nikon 18-200 vrii
nikon 85/1.8G
sen har jag ett makro, ett vidvinkel och några fler fasta 1.8G, sb700
Den jag saknar idag är ett längre telezoom med f/2.8, 85/1.8G är substituten där så länge

Efterbehandlingen gör ofta mycket för finishen, det är väl en sak jag också lärt mig sedan jag började fota. Det finnas många trick som gör stor skillnad.

D600 är en väldigt avancerad nybörjarkamera, så känn ingen press nu. Blir bilderna dåliga så inte beror det på din kamera iallafall