Permalänk
Lego Master

Vad har ni för namntema i nätverket?

Som trådtiteln antyder, så vill jag ha inspiration till ett nördriktigt namntema till mitt hemnätverk. Som det är idag heter alla enheter något med Shud-, alltså baserat på mitt nick. Otroligt tråkigt och inte speciellt smidigt alla gånger (ShudStation3 låter inte riktigt som en spelkonsol..).

Vad har ni? Vad skulle ni vilja ha om ni orkade byta?

Karaktärer ur olika böcker är ju givet, H2G2, LotR, SW osv...men mer udda förslag är väldigt välkomna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag brukar ha namn på kvinliga karaktärer i filmer jag gillar eller skådespelerskor i allmänhet som har lite mer anorlunda namn.

Summer, Electra, Celeste osv tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Som trådtiteln antyder, så vill jag ha inspiration till ett nördriktigt namntema till mitt hemnätverk. Som det är idag heter alla enheter något med Shud-, alltså baserat på mitt nick. Otroligt tråkigt och inte speciellt smidigt alla gånger (ShudStation3 låter inte riktigt som en spelkonsol..).

Vad har ni? Vad skulle ni vilja ha om ni orkade byta?

Karaktärer ur olika böcker är ju givet, H2G2, LotR, SW osv...men mer udda förslag är väldigt välkomna.

Grekisk mytologi.
Stordator: Cronus - Titan och fader till olympierna (Zeus, Posseidon, hera etc.)
Laptop: Rhea - Moder till de olympiska gudarna.
Liten Dator: Fåraheden Endymion

Blir givet vad Nas och Brandvägg kommer heta Mobilen får nog bli akilles.
HTPC måste vara Dionysus då med andra ord. (Dryckesgud och vad spelar man musik på när man festar?).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men enkelt att minnas vad som är vad - jag döper efter chassiet. Typ "Lian-Li Spelburk" "Silverstone Surf" etc. Innan var det karaktärer från Liftarens Guide till Galaxen men jag glömde bort vad som var vad för ofta för att upprätthålla det :). Inte helt självförklarande att "Zaphod Beeblebrox" är primära speldatorn...

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

Alla mina maskiner har hetat någonting med BOX sedan slutet av 90-talet. En polare hade köpt en IBM Pentium Pro 200 och chassit tyckte han såg ut som en kattlåda. Den fick heta CATBOX och sedan dess har det bara rullat på.

Permalänk
Hedersmedlem

Star Wars. Kört samma så länge jag kan minnas. Senaste tillskottet blev ludna Chewbacca.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Lego Master

Gött med lite olika tankar, tackar! Som det ser ut lutar det åt Battlestar Galactica-tema, enligt ABC-modellen; Adama, Battlestar, Caprica, DRADIS osv..

EDIT:
Här finns de delar av BCG-bokstaveringsalfabetet som är canon-bekräftat: http://en.battlestarwiki.org/wiki/Colonial_wireless_alphabet för den som är sugen på nåt liknande. Jag kommer alltså frångå detta, och hitta på eget. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Döper mina med initialer med beskrivning. T.ex MK-01 (Maindatorn) MK-HTPC, MK-FS01,02, MK-LAPTOP, MK-MBA, MK-NAS, MK-GNEX, MK-SGS3. Tror jag fick med alla där.

Permalänk
Medlem

Cyberdyne Systems
Skynet
xxx-HTPC - xxx-PC - xxx-LAPTOP osv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Bamse: Alla enheter anslutna till nätverket heter saker som Brum, Ek-Kurre o.s.v., homegroupen heter "Byn".

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Star Trek tar jag olika namn från. Denna gången blev huvuddatorn Unimatrix0

Permalänk
Medlem

Bluesbrothers: Jake, Elwood, Penguin, Curtis, Bluesmobile etc.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

W. Gibson-relaterat som Neuromancer, Straylight etc. Huvuddatorn har hetat Straylight i 12-13 år tror jag.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Som trådtiteln antyder, så vill jag ha inspiration till ett nördriktigt namntema till mitt hemnätverk. Som det är idag heter alla enheter något med Shud-, alltså baserat på mitt nick. Otroligt tråkigt och inte speciellt smidigt alla gånger (ShudStation3 låter inte riktigt som en spelkonsol..).

Vad har ni? Vad skulle ni vilja ha om ni orkade byta?

Karaktärer ur olika böcker är ju givet, H2G2, LotR, SW osv...men mer udda förslag är väldigt välkomna.

Vi har två olika namnserier här hemma, sambon kör asatron (Tor, Verdandi, Brage, Valhall, Venus) och jag kör Sagan om Belgarion (Belgarath, Garion, Polgara)...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

kör med EVO av nån anledning jag, så alla mina burkar heter EVOnånting, utom ws burken, som heter EVoLUTioN

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Matrix!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Gooby

så varje gång uppkopplingen går segt kan jag titta på routern och säga "Gooby pls"

Permalänk
Avstängd

mitt fick heta fanskapet.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Jag kopierar mitt eget inlägg från en gammal tråd med samma fundering: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/1128293-satt-upp-ett-kickass-hemmanatverk/#post12480973

Citat:

Jag kör på godistema i mitt hemnätverk.

Tjejens stationära heter: Polly (Chassit är ett ACE Polly)
Min stationära: Fudge
HTPC:n heter: Popcorn
Laptop 1: Snickers
Laptop 2: Strong
Liten laptop: Pez
...och sist men inte minst, hemservern (WHS 2011) som tuggar i sig alla filer och tar backup, samt delar ut filmer i nätverket heter: NOMNOM

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Simpsons
Homer - Spelburk
Bart - Seedbox
Marge - Laptop
Lisa - Filserver
Maggie - Ultraportabel
Itchy - HTPC i vardagsrummet
Scratchy - HTPC i sovrummet
Santas-little-helper - labburk för lite olika saker.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Jag har inget tema men jag borde skaffa ett, det är bara så "jobbigt" att döpa om datorerna och vänja sig vid deras nya namn.
För närvarande heter arbetsgruppen ROFLAN, WLANet heter Betongen och sen har vi enheterna:

singularity - Workstation
hellsicle - HTPC
hell - Router (pfSense)
lolocaust - Webserver
filly - Filserver
netgggunit - Accesspunkt
icanhaslazerz - Laserskrivare
lightbox - Scanner
midget - Netbook

Har även en drös datorer som inte har statiska IPn och dem orkar jag inte ens rada upp. Ja, jag behöver struktur -.-

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Gooby

så varje gång uppkopplingen går segt kan jag titta på routern och säga "Gooby pls"

Haha! Bästa på länge! "Gooby pls" Min ska heta Antingen Spoderman eller Dolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Lego Master

Uppdatering på detta.

Nya temat är felstavade metaller... ^^

Stiel
Tytanium
Alunomnom
Qopper
Alloi

...osv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Felstavade metaller, det var något nytt.

Själv kör jag på, jaa, sinnesstämningar kanske?

Agitation (Ubiquiti IP-Camera)
Anger (IPCop Firewall)
Annoyance (iPhone4)
Arrogance (Workstation)
Confidence (iPhone4)
Confusion (iPhone4)
Fear (Win7 Server)
Frantic (Acer Wlan)
Guilt (Dual P3)
Impatience (Debian Server)
Paranoia (iPhone5)
Peace (Squeezebox Radio)
Phobia (Thinclient)
Pity (iPad2)
Pride (MacBookPro)
Rage (Apple TV2)
Remorse (XBMC HTPC)
Shame (Asus EeePC, Picframe)
Sorrow (Raspberry Pi)
Shock (HP)
Suffering (MacMini G4)
Torment (D-Link DIR-825)

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Inaktiv

Just nu kör jag på sidekicks i datorspel.
Laptop - cortana
Telefon - navi
Worksation - HK47
Virtuell Server - Saknar namn
HTPC - Dog

Permalänk
Medlem

Bamsetema här

Permalänk
Medlem

Fick efter detta slut på bra namn...

Skrivaren: dev-null (/dev/null)
Programmeringsburk: dev-random (/dev/random)
Spelburk: dev-zero (/dev/zero)