Win98SE, DOS mode, begränsa tillgängligt minne

Permalänk
Medlem

Win98SE, DOS mode, begränsa tillgängligt minne

Har smackat ihop en retrodator, och vill nu ha igång Ultima 8. I datorn sitter 512 MB ram, men tyvärr kan inte U8 hantera mer än 128 MB, och kraschar om man försöker köra det med mer i datorn.

Givetvis kan jag byta ut ramstickan mot en mindre (vilket jag också testat med och då fått igång spelet utan problem), men det känns ju lite fånigt att byta ramsticka varenda gång man vill lira U8. Det allra bästa vore ju om man på nåt vis kunde begränsa hur mycket minne som finns tillgängligt via mjukvara, att man helt enkelt bara addresserar upp max 128 MB minne eller nåt sånt.

Har försökt på följande vis;

1) Begränsa minnesmängden EMM386 addresserar upp;

EMM386.EXE 32768

32 MB är tydligen taket om man väljer att begränsa det, utan någon specifikation addresseras rubbet upp.

2) Bygga en ramdrive mha Xmsdsk och låta den sluka en massa minne;

XMSDSK.EXE 458752 E: /C1 /T /Y

vilket borde lämna 64 MB minne kvar till annat. Tyckte det var bra med lite marginal, därför 64 istället för 128 MB.

Tyvärr har inget av det hjälpt. Hoppas på att någon här kanske vet hur man ska gå tillväga, eller i alla fall har förslag på andra grejer att testa

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Testa att köra via DOSBox om det funkar på Win98

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Testa att köra via DOSBox om det funkar på Win98

Hela idén är att jag vill köra gamla retrospel på riktig hårdvara, men jo, U8 funkar utmärkt i DOSBox

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ok, funkar det att ändra MaxPhysPage till 128mb i system.ini filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Ok, funkar det att ändra MaxPhysPage till 128mb i system.ini filen?

Tyvärr, det där är specifikt för Windows, vad jag vill göra är att åstadkomma samma sak i DOS-läget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hmm, eoner sedan man höll på med sånt där, glömt det mesta har man.
Kanske nåt på denna sida om EMM386 kan hjälpa, http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc722864.aspx

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Hmm, eoner sedan man höll på med sånt där, glömt det mesta har man.
Kanske nåt på denna sida om EMM386 kan hjälpa, http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc722864.aspx

Haha, jo, det var ju det, och då var ju knappast problemet att man hade för mycket minne, snarare tvärtom

Har redan kollat den där listan, tyvärr finns inget användbart. Tror inte det går att göra det jag vill med parametrar till EMM386 eller himem.sys.

Har gjort lite framsteg nu i alla fall; testade med en tredjeparts memory manager, den gamla klassiska QEMM, men då kommer nästa problem: dator kraschar när den försöker initiera DOS-driversarna för SB Live, och jag får absolut inga felmeddelanden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Haha, jo, det var ju det, och då var ju knappast problemet att man hade för mycket minne, snarare tvärtom

Har redan kollat den där listan, tyvärr finns inget användbart. Tror inte det går att göra det jag vill med parametrar till EMM386 eller himem.sys.

Har gjort lite framsteg nu i alla fall; testade med en tredjeparts memory manager, den gamla klassiska QEMM, men då kommer nästa problem: dator kraschar när den försöker initiera DOS-driversarna för SB Live, och jag får absolut inga felmeddelanden.

Soundblaster Live! är ju helt annan arkitektur än deras tidigare kort och måste köra med DOS-emulator för att fungera. Jag hade nog letat efter ett riktigt Soundblaster 16 eller 32, med garanterat stöd för äldre spel.

Friskade upp minnet med Wiki: "The Live! implemented DOS legacy support via Ensoniq's AudioPCI DOS TSR program. Creative acquired Ensoniq in 1998 and, as part of the deal, made use of this highly-compatible ISA sound card emulator with their newer cards. In fact, the Live! uses ".ecw" (Ensoniq Concert Wavetable) files for the wavetable emulation in DOS. The program enables support for many standards, such as Sound Blaster 16, General MIDI, AdLib (OPL3), among others."

Jag har en massa retroburkar och skulle aldrig få för mig att köra Live! till DOS. Kortet har nog med problem i Windows.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Soundblaster Live! är ju helt annan arkitektur än deras tidigare kort och måste köra med DOS-emulator för att fungera. Jag hade nog letat efter ett riktigt Soundblaster 16 eller 32, med garanterat stöd för äldre spel.

Friskade upp minnet med Wiki: "The Live! implemented DOS legacy support via Ensoniq's AudioPCI DOS TSR program. Creative acquired Ensoniq in 1998 and, as part of the deal, made use of this highly-compatible ISA sound card emulator with their newer cards. In fact, the Live! uses ".ecw" (Ensoniq Concert Wavetable) files for the wavetable emulation in DOS. The program enables support for many standards, such as Sound Blaster 16, General MIDI, AdLib (OPL3), among others."

Jag har en massa retroburkar och skulle aldrig få för mig att köra Live! till DOS. Kortet har nog med problem i Windows.

Jo, min målsättning är att skaffa ett SB 16 eller SB AWE64 (kommer inte få plats med ett fullängdskort i chassit jag tänkte bygga, så AWE32 går tyvärr bort), eller något annat SB-kompatibelt ISA-kort om jag inte lyckas få tag på originalet. SB Live-kortet kör jag bara tills vidare, har tyvärr slängt ut alla mina gamla ISA-kort för en massa år sedan, dum som jag var, och ett SB Live är allt jag har.

Måste dock säga att det utöver att det inte är kompis med QEMM faktiskt har funkat väldigt bra med emulationen. Det är ju inte bara en annan arkitektur som ska emuleras, dessutom måste man ju emulera att det virtuella kortet sitter på en ISA-plats, vilket inte är helt trivialt med tanke på de ganska enorma skillnaderna mellan hur man anropar grejer på PCI- och ISA-bussar. Är om något imponerad av att det alls funkar.

Tips förresten om du har problem med SB Live i Windows; skippa Creatives crapdrivers, kör KX istället

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Yay, löste problemet! Snodde helt enkelt himem.sys från MS-DOS 6.22, det stödjer bara 64 MB minne, och mappar därmed inte upp mer än så. Därifrån är det sedan en smal sak att bygga en bootmeny via config.sys för att välja vilken version av himem.sys man vill köra.

Att använda en XMS-driver som inte stödjer mer minne än jag vill ha är ju en mycket bättre lösning än att försöka göra det med en memory manager, surt bara att man inte tänkte på det från första början.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!