Varför köper många ett budgetagg till en i övrigt högpresterande dator?

Permalänk
Skrivet av KKay:

Själv tycker jag att det är många som köper onödigt dyra och kraftfulla nätaggregat.

This.

För att nätaggregat är inte komplicerade delar så som grafikkort eller cpu. Det är något svårare att få nätaggregat att uppnå hög effektivitet och inte spilla massa energi i form av värme, men det är inte speciellt svårt att göra en välfungerande PSU, det kan man nästan göra hemma i garaget om man vet vad man pysslar med. Det går att få bra PSU:s med tillräckligt många watt för den genomsnittliga gaming-riggen från ett välkänt och erkänt bra märke utan att lägga tusenlappar, och inte ens en tusenlapp.

Och det finns inga garantier för att det nätagget för 2000:- håller längre än det för 700:- (förutsatt att inte tillverkaren lämnar längre garanti, det kan ju förstås vara värt några hundralappar det med!)

Det är klart att det finns skräp-PSUs och skräpmärken, men köper man sådana så får man väl skylla sig själv. Oklart om det är sådana du syftade på dock TS.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Massy:

Nu kanske det bara är jag och alla jag känner som har haft tur men INGEN jag känner har någonsin varit med om att ett nätaggregat smällt överhuvudtaget (förutom då någon råkade tömma en burk cola i datorn). Då snackar vi datorer med allt från Ace of Sweden till påkostade Corsair agg.

Jag tycker då inte att det är särskilt konstigt att folk inte lägger massvis med pengar på aggregat. Själv ser jag bara till att 80+ certifikat finns och att aggregatet inte fått riktigt värdelösa recensioner alt. visat sig vara av dålig kvalité. Det har fungerat bra än så länge.

Att Ace of Sweden aggregatet inte gett upp efter mer än fyra år är jag dock väldigt förvånad över.

Jag hade ett Antec PSU som smällde efter något år eller två för många år sedan (det var på 480W, och det här var på AMD 3000+ enkelkärnig-tiden, så snacka om overkill). Fick ett nytt på garantin dock. Det tog dock med sig moderkortet har jag för mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Antagligen för att majoriteten av alla som bygger själv byter ut hela datorn när de köper nytt. Sen när det ändå ska pratas budget så undrar jag personligen varför alla köper Corsair som bara är skit om man jämför med billigare varianter på samma watt.
Hade ett Corsair TX 750W V2, och det small och tog hela datorn med sig, och då visar det sig att Corsairs 80+ garanti inte gäller i Sverige.
Det är vad folk kallar kvalité eller?
Mitt nuvarande 600kronors agg fungerar fina fisken jämfört med mitt f.d. dyra Corsair skräp.

Bara för att just ditt nätagg pajade så behöver inte hela Corsair produktlinje av nätagg vara skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bara för att just ditt nätagg pajade så behöver inte hela Corsair produktlinje av nätagg vara skit.

Samtidigt har han en poäng med att många höjer Corsair till skyarna, speciellt här på Sweclockers, även fast de gjort flera snedsteg de senaste åren...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Som rubriken lyder, hur tänker dom som gör detta, varför väljer så många att snåla in på den komponenten som är grunden till hur pass stabil datorn kommer att vara nu och ett antal år efter att garantitiden har gått ut?

Är det fler än jag som tycker det är lika märkligt eller?

/Puttefnasket

Jag köpte ett överspeccat Corsair AX agg när det var något av det bästa som gick att få tag i, och nu har datorn stått oanvänd och dammat några år, tror jag använde den i ett o ett halvt år eller så. Hade jag köpt ett budget agg hade jag lätt kunnat spara 500kr.

Dock körde jag Ace of Sweden raw deal innan och fick panik när jag såg sweclockers recension och ville gå upp till Crossfire...

Permalänk

Mitt 800W ligger nog på gränsen vad den ska driva. Den har hängt med i några år nu så det börjar nog bli dags att byta upp sig. Ett Platimax kanske vore nått.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Samtidigt har han en poäng med att många höjer Corsair till skyarna, speciellt här på Sweclockers, även fast de gjort flera snedsteg de senaste åren...

Jag kan hålla med om att det är lite hype kring märket. Tycker ändå att det är fel att skriva att allt dom gör är skräp. Undrar nyfiket vad det är för snedsteg du syftar på?

Permalänk
Medlem

Beror nog på flera anledningar. För det första kan man inte skryta med det, vem frågar egentligen "Vilket nätagg har du?"?. Dessutom så kanske många har en budget på X kronor och då slukar GPU och CPU det mesta. Då tar man det billigaste nätagget som finns med tillräckligt antal watt. Som vissa som köper CPU, de tar den med högst GHz som egentligen är högst medioker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Tror inte folk förstår vikten av ett bra nätagg..

Lägg gärna 1500-2000 på ett agg och ha det i 5+ år utan att riskera att komponenter fallerar.

Det ar skillnad pa att lagga pengar pa ett bra 550 - 650W nat agg och lagga pengarna pa ett 1000W nat agg. Om du inte kor mer an tva valdigt kraftiga graffkkort ar det valdigt tvivelaktigt att du kommer behova mer an 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Det är väl helt ok men har också tawian-kondensatorer? Har för mig jag läst någon review där Scythes nyare nätagg inte fått klockrena omdömen.

Japp taiwanesiska kondingar dock s.k. 105°C men det kändes inte så viktigt att det var taiwanesiska eftersom jag inte tänkt prata med dom, men det som var intressant var att detta 550w agg utan att blinka tryckte ur sig 730w.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag kan hålla med om att det är lite hype kring märket. Tycker ändå att det är fel att skriva att allt dom gör är skräp. Undrar nyfiket vad det är för snedsteg du syftar på?

det han menar med snedsteg är när dom började tillverka budget-agg så som CX serien istället för att bara ha top of the line grejer som innan när HX och TX serierna fanns.
Men förstår varför dom började med budget-agg då det är där det säljs mest produkter och då kan det inte hålla samma kvalité om det ska ha ett lågt pris.

Förövrigt tycker jag man kan köpa alla nätagg som är märkta med 80+ då det tyder på bra kvalité och håller förmodligen såpass länge som du har datorn.

enda gångerna jag haft trasiga agg så hare vart riktiga no-namers så som Colors-it och Office agg som vart speccade till 500-550w ena exploderade så säkringarna gick.

Hade dock en polare med ett svindyrt 620w Bequiet agg som han köpte för några år sedan som exploderade och tog med sig moderkortet efter han uppgraderat datorn, dock var agget ca 4-5år så även fast agget är dyrt och av kvalité så kan det explodera.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Antagligen för att majoriteten av alla som bygger själv byter ut hela datorn när de köper nytt. Sen när det ändå ska pratas budget så undrar jag personligen varför alla köper Corsair som bara är skit om man jämför med billigare varianter på samma watt.
Hade ett Corsair TX 750W V2, och det small och tog hela datorn med sig, och då visar det sig att Corsairs 80+ garanti inte gäller i Sverige.
Det är vad folk kallar kvalité eller?
Mitt nuvarande 600kronors agg fungerar fina fisken jämfört med mitt f.d. dyra Corsair skräp.

Usch de låter inte alls kul! Själv hade jag ett Corsair TX 750W.. Blixten slog ner och efter de att jag försökte starta datorn stod den bara och blinkade med alla LED fläktar jag hade, som en Loop mellan on/off hela datorn..
Jag plockade ur nätagget och de rann batteri vätska ur den, en stor kondensator som smällt/exploderat..

Jag beställde ett Corsair HX750W ihopp om att inget annat tagit skada, och allt annat hade klarat sig.. De mesta är utbytt ny, men moderkortet lever ännu sen den smällen.. Och jag är väldigt glad att de bara va agget som gick och inget annat.. Därför köper jag Corsair!

Sen att Corsais 80+ garanti inte skulle gälla här låter lite oroväckande..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Japp taiwanesiska kondingar dock s.k. 105°C men det kändes inte så viktigt att det var taiwanesiska eftersom jag inte tänkt prata med dom, men det som var intressant var att detta 550w agg utan att blinka tryckte ur sig 730w.

...precis samma anledning som gjorde att mitt val föll på HX520r1, http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-HX620W-Power-S...
(520 och 620 är baserade på samma plattform)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Beror väll på vad man menar med budgetagg.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Folk köper budgetagg till sina högprestanda system för dom är korkade och snåla.
Många inser helt enkelt inte att skit agg kan paja hela sitt system och det skulle överbelastas och explodera

Ne, jag har heller aldrig fattat varför de envisas med att trycka in ett par dynamitgubbar i bugdet-aggen :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

jag kör med sockeln 775,4870,quad 2.67 och ett 1050watt agg så du ska inte dra alla över en gräns:)

Permalänk
Medlem

För att många inte verkar vilja lägga pengar på saker som inte synns på fpsmätaren. Samma anledning till att folk kör billiga, fula chassin och andra billiga och dåliga saker.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Om "Johan" har en dator som drar 600watt. Då behöver han ju ett på 700-800w.
Man ska alltid räkna lite högt för eventuell överklockning altenativt fler komponenter ökar på strömförbrukningen.

Och så har han 2 nätagg att välja bland. Båda på 800w.

Nätagg nummer (1) är ett 80+ PLATINUM Kostar 1793kr
Nätagg nummer (2) är ett 80+ BRONZE Kostar 696kr

*1
Inget nät aggregat kan leverera 100% av dess effekt hela tiden.
Under tungbelastning går mycket av energin förlorad i form av värme bla.

2*
Ju bättre cerifiering ju mer av nätaggets effekt kan du utnyttja.
Desto mindre effekt som går förlorad så blir också nätagget kallare.
Vilket i sin tur drar ner ljudnivån då fläkten inte behöver arbeta lika mycket.

3*
I dyra nätaggregat används det bättre komponenter för att nå bättre verkningsgrad det har jag berättat om.
När man gör det får man samtidigt ett mer driftsäkert nätaggregat.

Då nätaggets jobb är att leverera ström till CPU,GPU osv är det viktigt med en stabil strömförsörjning då en dipp kan göra systemet instabilt.
Det är extra viktigt när man överklockar tex då datorns strömförsörjning är högre och mer känslig för strömfall osv.
När det passerar ström genom el komponenter tex en kondensator uppstår det ibland ett missljud som kallas coilwhine.
Det slipper man i många dyrare nätaggregat.

Vill jag överklocka?
Hur tyst ska nätaggregatet vara?
Hur många år garanti vill jag ha?
Vill jag ha ett modulärt nätagg? "Löstagbara kablar"

Frågan folk ställer sig när man köper ett nätaggregat är vad är viktigt för just mig.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

: )

Själv har jag mitt OCZ ModXStream 500W som jag köpte 2012-07-11. Det sitter japanska kondensatorer i han som tål 105c! Nätagget kostade 529kr på inet. Kör med en GTX670 och en intel 2500k på 4.5ghz. Har inte upplevt några problem än.

Visst, de sleevade kablarna är väll inte de snyggaste, och kontaktstyckena är hårda och det är svårt att böja in dom snyggt. Men den gör sitt jobb och gör det tyst. Finns kräm så det räcker och blir över!

Anser själv att ett dyrare aggregat inte är värt pengarna, så vidare man inte ska köra ett "värsting" system. Då syftar jag på att man verkligen behöver ampen i 12v linan för att man har ett flertal GPUr som behöver ström. Det är dumt att köpa en dyr PSU när man inte använder hela krämen. Efter nått år är ju ens komponenter utdaterade ändå.

Skrivet av Tobbbe__:

Om "Johan" har en dator som drar 600watt. Då behöver han ju ett på 700-800w.
Man ska alltid räkna lite högt för eventuell överklockning altenativt fler komponenter ökar på strömförbrukningen.

Och så har han 2 nätagg att välja bland. Båda på 800w.

Nätagg nummer (1) är ett 80+ PLATINUM Kostar 1793kr
Nätagg nummer (2) är ett 80+ BRONZE Kostar 696kr

*1
Inget nät aggregat kan leverera 100% av dess effekt hela tiden.
Under tungbelastning går mycket av energin förlorad i form av värme bla.

2*
Ju bättre cerifiering ju mer av nätaggets effekt kan du utnyttja.
Desto mindre effekt som går förlorad så blir också nätagget kallare.
Vilket i sin tur drar ner ljudnivån då fläkten inte behöver arbeta lika mycket.

3*
I dyra nätaggregat används det bättre komponenter för att nå bättre verkningsgrad det har jag berättat om.
När man gör det får man samtidigt ett mer driftsäkert nätaggregat.

Då nätaggets jobb är att leverera ström till CPU,GPU osv är det viktigt med en stabil strömförsörjning då en dipp kan göra systemet instabilt.
Det är extra viktigt när man överklockar tex då datorns strömförsörjning är högre och mer känslig för strömfall osv.
När det passerar ström genom el komponenter tex en kondensator uppstår det ibland ett missljud som kallas coilwhine.
Det slipper man i många dyrare nätaggregat.

Vill jag överklocka?
Hur tyst ska nätaggregatet vara?
Hur många år garanti vill jag ha?
Vill jag ha ett modulärt nätagg? "Löstagbara kablar"

Dold text

Frågan folk ställer sig när man köper ett nätaggregat är vad är viktigt för just mig.

Det är dock inte "Watt" som avgör om nätagget kan klara av att driva datorn eller inte. För att verkligen kunna räkna ut vad en dator drar så får man gå in och läsa om de olika komponenterna och konvertera "watten" till amper. För att sedan få fram amp kraven på 3.3V, 5v och 12v linan / linorna. Sen visst ska man inte köra ett nätagg på 100%, marginal är ett måste.

Skrivet av Bad Habit:

Tror inte folk förstår vikten av ett bra nätagg..

Lägg gärna 1500-2000 på ett agg och ha det i 5+ år utan att riskera att komponenter fallerar.

Tycker det är lite överdrivet och rent ut av dumt att lägga ut så mycket, och att sikta på att ha samma nätgagg i 5år. Om man kollar på vad som har hänt under 5 år så är det nästan skrämmande. Från Intel Core 2 duo -> intel I7 på 5 år. Vem vet vad som händer om 5 år från nu? ATX standraden ändrar sig, komponenter blir bättre (och billigare). Kanske är standard att ha 90%+ PSU effektivitet om något år. Då är ens gyllene nätaggregat skrot i jämförelse.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Såg någon artikel om att Australien ska förbjuda försäljning av 80 Plus Bronze eller sämre nätagg.
Då ökar ju standarden och 80 Plus Silver blir det sämsta

Har själv haft PC Power & Cooling 3st och ett Zalman som dom senaste aggen.
Innan dess var ju väldigt länge sedan.. tror var något Chieftec som följde med en datorlåda.

Men hellre kvalitets agg än att snåla på något så viktigt som nätagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

*1
Inget nät aggregat kan leverera 100% av dess effekt hela tiden.
Under tungbelastning går mycket av energin förlorad i form av värme bla.

2*
Ju bättre cerifiering ju mer av nätaggets effekt kan du utnyttja.
Desto mindre effekt som går förlorad så blir också nätagget kallare.
Vilket i sin tur drar ner ljudnivån då fläkten inte behöver arbeta lika mycket.

3*
I dyra nätaggregat används det bättre komponenter för att nå bättre verkningsgrad det har jag berättat om.
När man gör det får man samtidigt ett mer driftsäkert nätaggregat.

Då nätaggets jobb är att leverera ström till CPU,GPU osv är det viktigt med en stabil strömförsörjning då en dipp kan göra systemet instabilt.
Det är extra viktigt när man överklockar tex då datorns strömförsörjning är högre och mer känslig för strömfall osv.
När det passerar ström genom el komponenter tex en kondensator uppstår det ibland ett missljud som kallas coilwhine.
Det slipper man i många dyrare nätaggregat.

Specifieringen görs ju för hur mycket effekt du ska få ut ur agget så oavsett om det är bronze eller platinum ska du få ut 800w. Driftsäkerheten behöver inte heller var bättre på ett platinum. Och det finns dyra effektiva nätdelar med coilwhine precis som det finns billiga inneffektiva som inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

: )
Tycker det är lite överdrivet och rent ut av dumt att lägga ut så mycket, och att sikta på att ha samma nätgagg i 5år. Om man kollar på vad som har hänt under 5 år så är det nästan skrämmande. Från Intel Core 2 duo -> intel I7 på 5 år. Vem vet vad som händer om 5 år från nu? ATX standraden ändrar sig, komponenter blir bättre (och billigare). Kanske är standard att ha 90%+ PSU effektivitet om något år. Då är ens gyllene nätaggregat skrot i jämförelse.

Meh dagens kvalitets agg är långt ifrån skrot dom håller säkert 10 år till.. om dom inte byter ut alla kontakter till annat.
90%+ effektivitet finns ju redan.

80 PLUS Platinum [94% efficient @ 50% load] 91% @ 100% load
80 PLUS Titanium [96% efficient @ 50% load] 91% @ 100% load

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Varför köper folk regummerade eller billiga skitdäck till en bra bil ?

Det handlar väl om snålhet i de saker man inte kan skryta om / visa upp, eller att man egentligen inte har råd att ligga på rätt nivå utan måste "fuska lite".

Som så mycket annat..

jag köper vad bilen behöver och den behöver inte nån skrytmodell och köpte bland dom billigaste på däckonline för några år sedan och deras spec var max 240kmh och min bil orkar inte mer än ca 230kmh så kändes inte nödvändigt med dyrare och dom funkar hur bra som helst än

Jag tycker det går till överdrift med dyra agg som många gånger är att kasta pengarna i sjön allrahelst på medel till snabbare burkar med singel gpu och kör man på en budget så kan man utan problem spara hyfsat med pengar på ett medium agg och få en fin oc och även med 2x gpu om dom inte är värsta strömslukarna

samma med chassie med för den delen där kan man få en dator som funkar lika bra i ett 400kr chassie som ett 1500kr vist man kanske får lite extra saker med 1500kr chassie och kan dra kablar snyggare men det gör inte nån större skillnad egentligen utan är oftast mer en fråga om e-penis

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt nätagg för 669:-
MEN...

Det är ett erkänt bra märke, det är dessutom 80+ Gold så jag personligen såg inte någon anledning till att lägga mer pengar om jag inte behöver.
Sen visst det är korta oslevade kablar men det sitter i en mATX låda utan fönster så jag bryr mej inte speciellt.
Sen om det är låter lite mycket pga att det är en fläkt med kullager är ingenting jag märker av när det är en ljudisolerad låda.

Så visst se till att köpa ett bra nätagg men man behöver inte stirra sej blind på vad det kostar, ibland räcker det med ett billigare agg.

Edit/ Det är ett FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk jag har./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Nätagg är som allt annat elektriskt, det finns bra och dåliga...Det finns "dåliga" märken med bra exemplar, och det finns "bra" märken med dåliga exemplar...

Har haft 2st ACE, dock inte Raw Deal, utan en sort som följde med deras chassier (Som inte är så dåliga), har kört dom i lågwatts setupper med inbyggd, grafik, som typ surfdatorer, fungerade helbra, rätt tysta och svala...Slaktade dom häromdagen, och de hade båda säkringar på kretskortet Raw deal hade bara en lödning som säkring har jag för mig...

Min Corsair HX650W pajjade med en blixt, men den var riktad utåt så moderkortet klarade sig...proppen gick dock, även när jag testade den utanför lådan...så där har jag då erfarenheten att allt skit är inte skit & bra skit kan vara skit också...

Däremot så har jag flera (3st) TX650W som jag köpte på kompletts fyndhörna för 555:- st, bra pris på bra agg.
Har ett par Silver Power (Seasonic) också som komplett sålde med 50% rabatt en SP650M och en SP850, Om man passar på att köpa när det är någon kampanj, så kan man göra fynd på ett annars dyrare nätagg,

Mitt AX1200W kör jag i min Obsidian 800D med AMD F2 med inbyggd grafik...lite överkurs men en sådan låda kräver ett bra nätagg, Jag försöker nu att para ihop mina olika lådor med mina nätagg, så det ska bli så optimalt som möjligt.

Det är ju alltid dumsnålt att köpa ett för billigt nätagg, men att köpa ett bra nätagg från början, är nog ganska klokt i längden.
Om man lägger en 7-800 upp till tusen kronor på ett bra 650-750w, så är det helt rätt, det är ju bara att kolla i olika trådar, så kommer man snart på vilket agg man ska köpa...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Nu är det kanske inte antal watt som är så intressant utan typ rippelvärden och liknande.. Hur jämn ström agget levererar till komponenterna säger väl sig själv att det är det som avgör hur stabil klocken kan bli?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag köper vad bilen behöver och den behöver inte nån skrytmodell och köpte bland dom billigaste på däckonline för några år sedan och deras spec var max 240kmh och min bil orkar inte mer än ca 230kmh så kändes inte nödvändigt med dyrare och dom funkar hur bra som helst än

Jag tycker det går till överdrift med dyra agg som många gånger är att kasta pengarna i sjön allrahelst på medel till snabbare burkar med singel gpu och kör man på en budget så kan man utan problem spara hyfsat med pengar på ett medium agg och få en fin oc och även med 2x gpu om dom inte är värsta strömslukarna

samma med chassie med för den delen där kan man få en dator som funkar lika bra i ett 400kr chassie som ett 1500kr vist man kanske får lite extra saker med 1500kr chassie och kan dra kablar snyggare men det gör inte nån större skillnad egentligen utan är oftast mer en fråga om e-penis

Suck, det handlar oftast inte om att skryta eller e-penis.

Med de billigaste däcken får du längre bromssträcka, sämre väghållning, de låter högre när de rullar på vägen och de går antagligen sönder fortare.

Nu kanske man inte behöver ett par "formel1 däck" till en gammal volvo 240, men att få ett par däck som inte vattenplanar redan vid 50 kan ju vara värt att lägga några extra hundringar på.
Vissa kanske även tycker att det är värt med någon hundring till för att få ett par däck som låter mindre, eller har bättre vägegenskaper.
Allt handlar väl om vad man tycker att man har för behov.

Det är dumt att köpa det dyraste bara för att, men att vara dumsnål och bara köpa det absolut billigaste är inget genidrag heller.

Permalänk
Medlem

Budget agg är inget man vill köpa, kommer ihåg mitt första budget agg "ace of sweden" 520w för 349kr med 80+ Var ju för bra pris. för 80+ och Watt antal. Men ack så fel, efter 2 st döda hdd och ett moderkort som gav upp. Så fick man börja ta reda på varför allting gick sönder, och köpte ett FSP 600w agg istället, problem solved.

Doc många här som köper agg efter vad swec testriggen drar. Utan att räkna några som helst andra faktorer, Öppen testbänk, inga chassifläktar, inte flera hårddiskar för lagring, inte flera usb tillbehör, och inga led/neon ljus.
Samt att agget ger bäst prestanda vid 50% last. Många verkar rekommendera agg nära 75-100% last här "det räcker ju"
Men högre last ger högre "Rippel" och lägre "Verkningsgrad" finns mer saker att tänka på helt enkelt.

http://www.sweclockers.com/recension/16554-fem-nataggregat-me...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Mitt AX1200W kör jag i min Obsidian 800D med AMD F2 med inbyggd grafik...lite överkurs men en sådan låda kräver ett bra nätagg,

Snälla, kan du utveckla det där?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W