Varför köper många ett budgetagg till en i övrigt högpresterande dator?

Permalänk
Medlem

Varför köper många ett budgetagg till en i övrigt högpresterande dator?

Som rubriken lyder, hur tänker dom som gör detta, varför väljer så många att snåla in på den komponenten som är grunden till hur pass stabil datorn kommer att vara nu och ett antal år efter att garantitiden har gått ut?

Är det fler än jag som tycker det är lika märkligt eller?

/Puttefnasket

Permalänk
Medlem

Först så får man nog börja med att definera vad som räknas som budgetagg? är det o-certifierade agg vi pratar om eller att man inte köper ett 800W agg till ett system med single-GPU?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv

Har säkert mycket att göra med okunskap och burkens skrytfaktor.
Jag undrar mer hur folk tänker när dem köper 32GB ram och knappt använder mer än 4.5GB.
Kan ju lika gärna lägga pengarna på snabbare stickor.

Permalänk

Tror inte folk förstår vikten av ett bra nätagg..

Lägg gärna 1500-2000 på ett agg och ha det i 5+ år utan att riskera att komponenter fallerar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Varför köper folk regummerade eller billiga skitdäck till en bra bil ?

Det handlar väl om snålhet i de saker man inte kan skryta om / visa upp, eller att man egentligen inte har råd att ligga på rätt nivå utan måste "fuska lite".

Som så mycket annat..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I många fall så kan det nog handla om att nån har hjälpt dom välja komponenter.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Först så får man nog börja med att definera vad som räknas som budgetagg? är det o-certifierade agg vi pratar om eller att man inte köper ett 800W agg till ett system med single-GPU?

Lågbudget = lågt värde på kr/W , i min värld när man ligger kring 1 kr/W och nedåt

Skulle gissa att många gör som med t.ex. GPU , tar det billigaste med en specifik prestanda.

Själv tycker jag det är lika dumsnålt att köpa ett nätagg för 500kr till en burk för 15k som att köpa en skärm för en tusenlapp och GPU för 10k

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hjälpsam

många börjar nog i fel ända av bygget med så dyra grafikkort mm som möjligt så när dom kommer till chassi o PSU är pengarna slut o man tittar bara på så många Watt som möjligt (ofta onödigt många Watt)

Jag är precis tvärt om..börjar med chassit o köper bästa möjliga PSU som man kan ha många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Först så får man nog börja med att definera vad som räknas som budgetagg? är det o-certifierade agg vi pratar om eller att man inte köper ett 800W agg till ett system med single-GPU?

Här har du några exempel på den definitionen:

http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Permalänk
Medlem

Folk köper budgetagg till sina högprestanda system för dom är korkade och snåla.
Många inser helt enkelt inte att skit agg kan paja hela sitt system och det skulle överbelastas och explodera

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

många börjar nog i fel ända av bygget med så dyra grafikkort mm som möjligt så när dom kommer till chassi o PSU är pengarna slut o man tittar bara på så många Watt som möjligt (ofta onödigt många Watt)

Jag är precis tvärt om..börjar med chassit o köper bästa möjliga PSU som man kan ha många år

Mitt resonemang exakt. Har haft mitt AX750 och 800D sen 2008-2009 (minns inte när jag köpte de exakt) och de har hängt med i tre byggen (955BE, 2600K och 3960X) nu utan problem! Väl investerade pengar.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är många som köper onödigt dyra och kraftfulla nätaggregat.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Antagligen för att majoriteten av alla som bygger själv byter ut hela datorn när de köper nytt. Sen när det ändå ska pratas budget så undrar jag personligen varför alla köper Corsair som bara är skit om man jämför med billigare varianter på samma watt.
Hade ett Corsair TX 750W V2, och det small och tog hela datorn med sig, och då visar det sig att Corsairs 80+ garanti inte gäller i Sverige.
Det är vad folk kallar kvalité eller?
Mitt nuvarande 600kronors agg fungerar fina fisken jämfört med mitt f.d. dyra Corsair skräp.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Det är läropengar och lärotid som dem måste lära sig helt enkelt. Ström som ström som folk brukar säga. Det är samma sak med mycket här i samhället, köpa stereo för 50k och använda biltema sladd är lika vanligt det. och däck som någon nämnde.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Själv tycker jag att det är många som köper onödigt dyra och kraftfulla nätaggregat.

När man varit med om dåliga och exploderande kondingar så vill man inte riskera sånt i en dator med dyr hårdvara. Brukar dessutom räkna med att använda ett riktigt grymt chassi och kvalitets nätaggregat i ett par år och i omgångar uppgradera det övriga innehållet i datorn.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man menar med budget. Är det låg effekt, låg verkningsgrad eller något annat som ostabila spänningar eller låg ström? Dock tror jag som någon annan påpekade att de flesta byter hela datorn när de bygger nytt och gör man detta med 3-5 års intervall så spelar det kanske inte så stor roll att agget håller i 10 år. De flesta har dessutom överdimensionerade agg och kommer aldrig i närheten av deras gräns.

Det här med att det kan paja ett system är ju inte ett argument som håller, det är ju större chans att något pajar för att blixten slår ner eller en tillfällig spänningsspeak i elsystemet av andra orsaker.

I min gamla burk hade jag ett Hiper agg om någon kommer ihåg dem, de var rätt omtyckte, men somliga klassade dem som budgetagg trots att de kostade en tusenlapp för 580 W. Med dagens mått hade detta agg rätt låg verkningsgrad dessutom. Det agget dog efter 3 år, inget annat skadades och jag fick ett nytt agg på posten inom en vecka.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Är själv nyfiken på vad som ses som ett budgetagg? Anyway, finns ett par enkla svar:

1. Du kan slänga in din rätt heta processor-grafik-minne i ett bygge, ta ett "budgetagg" och dina benchmarks kommer se likadana ut som för en med dyrare agg. Fördelarna som kommer med det dyrare agget är inte något man omedelbart märker. (Förrutom sleeving, modularitet och så.).

2. När ett nätagg börjar bete sig lite suspekt så är det ofta inte lätt att diagnostisera att det defacto är agget som jävlas. Så länge problemet inte blir konstant, utan bara orsakar omstarter och sporadiska episoder så åtgärdas inget, och boven, nätagget går fri.

3. E-peen. Bland många gamers och folk som inte är jätteinne i hårdvara så är ett nätagg inget som smäller högt. Höga Mhz tal, (Trots att det varit rätt irrelevant länge), Fet grafikdel, dyr, snabb processor. Här kan E-peen faktorn slå till igen, då man köper ett billigt 1000W istället för ett bra 650-700W som räcker, med viss marginal för ens bygge.

Permalänk
Medlem

Tror att det beror på att folk stirrar sig blinda på watten. "1000w agg måste vara bättre än 700!". Tyvärr är det inte så enkelt. Sedan är det högst subjektivt vad som är 'bra/dåligt/budget/kavlité' när det gäller nätagg. Corsair är avgudat på Swec, men de har allt gjort stora misstag de med...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Varför tror folk att ett 1500kr nätagg skulle hålla längre än ett 800kr? Då är man ganska påverkad utav företagens skit reklamer.

Permalänk
Medlem

Finns billiga agg som håller bra kvalite. Till exempel xfx core edition. Jag tror att du bara lurar dig själv om du tror att ett agg är bra eller dåligt beroende på vad det koistar i kr/w. Läs recensioner på vettiga sajter t.ex jonnyguru, hardwaresecrets och techpowerup så kan man hitta bra billiga agg. Dessutom en hel del dyra som endå är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har man bara ett grafikkort så kommer man rätt så långt med en del av dem, och de flesta har ju bara ett grafikkort i sin dator. Har man flera grafikkort så kan väl jag i alla fall tycka att man är så pass insatt att man vet att det kommer gå åt mer watt, och det finns oftast inte tillräckligt med sladdar.

Har man en budget på 7-8000 så kan jag väl tycka att det är lite onödigt att lägga 2k på ett 1000W 80Platinum-nätagg, som man aldrig kommer använda fullt ut. Men man ska ju givetvis inte köpa vad för kina-skräp heller.

Jag vill påstå att det inte är så många som köper 3/4-way SLI/crossfire. Och de som gör det kan rimligen inte köpa budgetagg. I övrigt är inte behovet på mycket watt så högt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Hur många fall finns det egentligen när budgetagg har "exploderat" och tagit med sig ytterliga komponenter. Har då aldrig sett någon tråd om det här. Tror det är en överdriven rädsla för billiga nätdelar. Dina japanska kondensatorer som hjälper din nätdel att komma upp i 90% effektivitet hjälper inte mot åsknedslag värst mycket.

Självklart är det toppen att folk köper nätdelar med hjärta och själ, de är mycket energieffektivare. Många håller säkert på nätdelen i flera år extra.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

1600kr för ett nätaggregat till en kraftfull dator med ett grafikkort (oftast räcker dom till dom datorerna med 2st grafikkort nuförtiden med.) brukar alltid duga.

Bäst nätaggregatet jag någonsin ägt var ett BeQuiet.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på ett plexgear xD

Låter dock ingenting så jag klagar inte

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Som rubriken lyder, hur tänker dom som gör detta, varför väljer så många att snåla in på den komponenten som är grunden till hur pass stabil datorn kommer att vara nu och ett antal år efter att garantitiden har gått ut?

Är det fler än jag som tycker det är lika märkligt eller?

/Puttefnasket

Det är väl lätt att vara dumsnål då man hellre lägger cash på grafikkort/processor/kylning/ssd.
Nyss bytt till ett bronzeagg (igen) och jävlar vad mkt tystare det är än omärkt!
Borde köpt ett gold men nästa gång blir det ett platinum 4 sure pewpew

Visa signatur

4960K@4.6Ghz Evo 212ooo ASUS GTX 750 OC ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER Kingston 120GB SSD Corsair XMS3 8GB HIPER TypeM 530W Bitfenix Outlaw Beta Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det är svårt att veta hur bra nätagg håller eftersom att man inte kan benchmarka det. Att det kostar dubbelt så mycket betyder inte att det nödvändigtvis håller mycket bättre.

Skrivet av anon185723:

Har säkert mycket att göra med okunskap och burkens skrytfaktor.
Jag undrar mer hur folk tänker när dem köper 32GB ram och knappt använder mer än 4.5GB.
Kan ju lika gärna lägga pengarna på snabbare stickor.

Hur vet du att de inte använder mer än 4.5gb?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför köper folk regummerade eller billiga skitdäck till en bra bil ?

Det handlar väl om snålhet i de saker man inte kan skryta om / visa upp, eller att man egentligen inte har råd att ligga på rätt nivå utan måste "fuska lite".

Som så mycket annat..

Skillnaden här ligger ju i den faktorn att valet av däck kan vara direkt livsavgörande när du kör, att båda kan kosta pengar om dom fallerar är en sak. En kan dock fallera med dödlig utgång om det vill sig riktigt illa.
Annars håller jag helt och hållet med i det du skriver, det snålas tyvärr för mycket hos en del på de komponenterna man kan tycka är dom viktigaste för just det ändamålet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair TX 650W agg nu som hängt med sedan 2008, funkar prima än. Sen hur mycket längre det håller har jag ingen aning om

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Antec 500 watt eller om det 550 watt kostade 1600 kr och var väldigt bra. När jag sedan köpte ny dator hade det kommit massa nya kontakter och dylikt så då funkade det tyvärr inte att använda det längre. Efter det är jag lite tveksam att köpa svindyra nätagg igen. Mitt 500 kr agg har funkat i ett par år nu utan problem.
Så länge som man inte överklockar (för körde jag extrem mha VapoChill) eller kör tunga SLI eller CF lösningar så behöver man sällan extremt dyra aggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Mitt gamla Antec 500 watt eller om det 550 watt kostade 1600 kr och var väldigt bra. När jag sedan köpte ny dator hade det kommit massa nya kontakter och dylikt så då funkade det tyvärr inte att använda det längre. Efter det är jag lite tveksam att köpa svindyra nätagg igen. Mitt 500 kr agg har funkat i ett par år nu utan problem.
Så länge som man inte överklockar (för körde jag extrem mha VapoChill) eller kör tunga SLI eller CF lösningar så behöver man sällan extremt dyra aggregat.

1600 kr för ett 500-550 wattsagg känns sjukt dyrt oavsett kvalitet, var nätaggen dyrare förr?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595