Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Sådär ja, nu är jag uppe i 4,3 ghz med en volt på 1,296 . (auto)

Efter 5 min stresstest så har temperaturen stagnerat på 63grader. Är detta bra siffror?

Alldeles utmärkt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Sådär ja, nu är jag uppe i 4,3 ghz med en volt på 1,296 . (auto)

Efter 5 min stresstest så har temperaturen stagnerat på 63grader. Är detta bra siffror?

Vill du ha kvar den där ska du stresstesta några timmar för att hitta ev problem!

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Låter bra

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket!

Höjde till 4,5 men den frös sig och blev rädd, drog tillbaka till 4,3 och är nu skit nöjd! Ska nog köra på dette!

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Vill du ha kvar den där ska du stresstesta några timmar för att hitta ev problem!

Yes, ska köra det under hela natten!

Jag kännr mig som en helt ny människa nu när jag äntligen lyckats klocka Men vart kommer jag egentligen att känna skillnad? Spelar inte så jätte mycket för tillfället. Snabbare uppstarter och sånt? Kom ju in på spåret tack vare folding, så jag hopppas folda lite snabbare nu iaf.

Är ram minnet något man klockar i dagsläget? Hur set det ut med gtx 660?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

De siffrorna han gav såg ut att vara en bra processor, räkna inte med att det går på din.

Tempen är bra, spänningen är ju på gränsen. Intel specificerar ju 1,38 som max, vet inte om jag hade velat ligga exakt där men visst. 4,4 GHz på 1,38V känns dock väldigt lite.

På gränsen?! Jag ligger i 4.7GHz på 1.296v som är hur stabil som helst, kommer inte över 71 grader i Prime efter 14 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Yes, ska köra det under hela natten!

Jag kännr mig som en helt ny människa nu när jag äntligen lyckats klocka Men vart kommer jag egentligen att känna skillnad? Spelar inte så jätte mycket för tillfället. Snabbare uppstarter och sånt? Kom ju in på spåret tack vare folding, så jag hopppas folda lite snabbare nu iaf.

Är ram minnet något man klockar i dagsläget? Hur set det ut med gtx 660?

RAM-minne är inget att klocka direkt om man inte är klocknings-entusiast eller kör grafiken på cpu.

Du kommer märka skillnad i allting där processorn belastas, dvs i renderingar, folding och liknande. Laddningstiderna hålls tillbaka av hårddisken, inte processorn.

Permalänk
Medlem

Folda gör man väl med grafikkorten? inte cpu? Eller använder det båda?

ts vet du att det kostar en del i ström att folda?

Skrivet av BaZZe:

Svaret är du kan inte klocka den för det är ingen K modell så den har inte upplåst multipel.
Visst kan du gå in aktivera turbo boost så den hoppar upp i 3.7ghz mer än de kan man inte direkt göra.

Man kan överklocka ändå. men det känns jävligt onödigt för ts.

Skrivet av steelrich:

Hm någon som vet vad det skulle krävas att få upp den till 4ghz? Läst guiden men lite för komplicerat för mig för tillfället, eller ska jag bara sätta volten på auto och klocka uppåt och övervakta tempen?

Alla cpu's är unika. Ingen kan vet hur högt du kan klocka din cpu eller hur hög spänning som behövs.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av mndsgn:

På gränsen?! Jag ligger i 4.7GHz på 1.296v som är hur stabil som helst, kommer inte över 71 grader i Prime efter 14 timmar.

1,296 vs 1,38. Det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Yes, ska köra det under hela natten!

Jag kännr mig som en helt ny människa nu när jag äntligen lyckats klocka Men vart kommer jag egentligen att känna skillnad? Spelar inte så jätte mycket för tillfället. Snabbare uppstarter och sånt? Kom ju in på spåret tack vare folding, så jag hopppas folda lite snabbare nu iaf.

Är ram minnet något man klockar i dagsläget? Hur set det ut med gtx 660?

RAM och grafikkort brukar inte vara lika vanliga att överklocka som CPU. RAM ger nästan inget prestandalyft och grafikkort kan ge några fler FPS men jag skulle inte göra det själv.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mndsgn:

På gränsen?! Jag ligger i 4.7GHz på 1.296v som är hur stabil som helst, kommer inte över 71 grader i Prime efter 14 timmar.

jojo men har hans cpu 0,1 högre VID än vad din har så är det inte konstigt att hans behöver mycket högre spänning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

okok förstår.

Ja , är med på att det kostar, men när dagan är igång kan man lika gärna ha programmet igång enligt mig, och att det bidrar till cancer forskning är jävligt bra enligt mig!

Permalänk
Medlem

Har någon nämnt LLC? Finns dt på sandy bridge?

Skrivet av WDac:

till trådskaparen, jag har klockat min i5-2500K från 3.3 till 4.3, där ligger den stabilt, jag kan köra 4.5 men då är den ungefär 90% stabil så jag sänkte till 4.3 å täntke jaja, jag har iaf klockat upp den med 1.0Ghz å det är gott nog

nu får gärna folk rätta mig, men jag vill minnas att jag läst att det varierar väldigt mycket på om man får en bra eller en dålig i5:a å att dem dåliga inte klarar så mycket mer än 4.3 å att de bättre klara upp åt 4.8 till 5.0GHz så jag har då fått en "mindre bra CPU för klockning) så bli inte besviken om du inte får upp den mer än 4.3GHz stabilt.

Det finns massa olika i5'or. Du får specificera. Och om den inte är stabil på 4,5 så kan du höja spänningen och dra på max på LLC.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

okok förstår.

Ja , är med på att det kostar, men när dagan är igång kan man lika gärna ha programmet igång enligt mig, och att det bidrar till cancer forskning är jävligt bra enligt mig!

Folding används till mycket mer än cancerforskning ska du veta. Alla sjukdomar som har något att göra med felbildade proteiner hjälper det till med.

Permalänk
Skrivet av rarifag:

Folding används till mycket mer än cancerforskning ska du veta. Alla sjukdomar som har något att göra med felbildade proteiner hjälper det till med.

Ännu bättre! Är det något som ger resultat tro, eller bara BS? Jag såg någon som sa att om man skänker 100kr till forskning har man gjort mer nytta än att folda livet ut med en kraftfull dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Ännu bättre! Är det något som ger resultat tro, eller bara BS? Jag såg någon som sa att om man skänker 100kr till forskning har man gjort mer nytta än att folda livet ut med en kraftfull dator?

Kanske i dagsläget, men det man får reda utav genom folding kommer kunna ha stor nytta för medicinen senare då resultaten kommer kunna användas ordentligt. Då den där hundringen inte längre behövs då de har gjort sitt. Varför inte göra både och? Skänk en hundring samt folda hela livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

RAM-minne är inget att klocka direkt om man inte är klocknings-entusiast eller kör grafiken på cpu.

Du kommer märka skillnad i allting där processorn belastas, dvs i renderingar, folding och liknande. Laddningstiderna hålls tillbaka av hårddisken, inte processorn.

Märker man skillnad i spel?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Märker man skillnad i spel?

Om processorn är det som flaskhalsar, alltså går på fullt drag under spelandet. Annars märks det bara om man överklockar grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av rarifag:

1,296 vs 1,38. Det är stor skillnad.

Det är onormalt stor skillnad, sandy cpu's är jäkligt jämna i kvalitén jämfört med ivy där det kan skilja massor. 4,7Ghz på 1,296V, primestabilt på sandy? Det låter ju mer än optimistiskt måste jag säga, och 71 grader låter mycket på så låg spänning(om inte kylaren är kass)

1,38 är ju raka motsatsen, världens sämsta ex, vilket jag inte tror. Det är för mkt eller avläsningsfel nån stanns i ledet. Det är dock ingen fara med värme, det är sandy. En Ivy hade slagit i 90 grader direkt lol

Skrivet av deadich:

Har någon nämnt LLC? Finns dt på sandy bridge?

Det finns massa olika i5'or. Du får specificera. Och om den inte är stabil på 4,5 så kan du höja spänningen och dra på max på LLC.

SJälvklart finns LLC på sandy,

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Sådär ja, nu är jag uppe i 4,3 ghz med en volt på 1,296 . (auto)

Efter 5 min stresstest så har temperaturen stagnerat på 63grader. Är detta bra siffror?

Ser fint ut och du ser, så lätt får man ut 1Ghz till av sin processor. Tänk vad du skulle få betala för den där prestandan om du skulle ha köpt dig till den.
Nu har du så pass hög klock att du kan vara nöjd, MEN det finns med säkerhet ännu mer prestanda att jaga om du skulle vilja.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Har någon nämnt LLC? Finns dt på sandy bridge?

Det finns massa olika i5'or. Du får specificera. Och om den inte är stabil på 4,5 så kan du höja spänningen och dra på max på LLC.

har en SB i5-2500K Socket-1155, har pysslat med spänningen en del, nu minns jag inte så noga för jag köpte min i5:a hösten 2010 inför BF3 Releasen och även då klockade den så mitt minne är inte purfärsk men skall hem efter jobbet å fnula lite

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Ännu bättre! Är det något som ger resultat tro, eller bara BS? Jag såg någon som sa att om man skänker 100kr till forskning har man gjort mer nytta än att folda livet ut med en kraftfull dator?

vet inte ja, att 100:- till forskning skulle vara mer värdefullt än datakraft har jag svårt å tro, de där 100:- går till så många olika delar som behövs inom forskningen så ja kanske just för att 100:- kanske hjälpter till med 10 olika saker som är viktigt för forskarna å där med ingår server kraft i 100:-

men jag tycker nog att alla som hjälper forskningen och lånar ut sina maskiner för forskningen är mer värt än 100:- per skalle som just lånar ut sina maskiner

å inte bara i forsknings synpunkt, det visar att folk är villiga att hjälpa till, något som man ser mindre å mindre av idagens ego-samhälle.
sen om man lånar ut sina maskiner för forskning och bidrar med 100:- till forskning då är det ju ännu bättre

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av steelrich:

Ännu bättre! Är det något som ger resultat tro, eller bara BS? Jag såg någon som sa att om man skänker 100kr till forskning har man gjort mer nytta än att folda livet ut med en kraftfull dator?

Det ger resultat, det finns flera artiklar i på f@h hemsidan. Dom har redan fått fram praktiskt användbara saker.

Sen är det ju stanford university som hållrt i detta så det är inget BS

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

jojo men har hans cpu 0,1 högre VID än vad din har så är det inte konstigt att hans behöver mycket högre spänning.

Permalänk
Medlem

Va? Så om en cpu behöver 1.2 volt för att ligga på 3.4 ghz och en behöver 1.1 volt för samma frekvens, då är det fan inte konstigt att den som behöver 1.2 volt också behöver högre spänning för att ligga på exempelvis 4.2ghz. Vet du inte vad du pratar om eller?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Va? Så om en cpu behöver 1.2 volt för att ligga på 3.4 ghz och en behöver 1.1 volt för samma frekvens, då är det fan inte konstigt att den som behöver 1.2 volt också behöver högre spänning för att ligga på exempelvis 4.2ghz. Vet du inte vad du pratar om eller?

Jag var lite trött i ögat, läste halvt.