Så jag tänkte dra lite nätverkskabel och har lite frågor.

Permalänk
Medlem

Så jag tänkte dra lite nätverkskabel och har lite frågor.

Planen är att dra lite nätverkskabel genom existerande gamla intercom rör jag har i huset och iom att det går genom väggar och ganska långa sträckor ibland samt att jag inte vet vilka ledningar som ev går i rör bredvid etc så tänkte jag köra med FTP Cat5e men tänkte dubbelkolla och fråga lite.

Skärmningen ska bara vara inkopplad på ena sida för att undvika jordfel?

Pga rör-dimensionerna blir det tight med mer än 1 kanske 2 Cat5e och intercomen var seriekopplad och på vissa ställen vill jag mest bara föra vidare signalen men ha alternativet med uttag så finns det något smidigare sätt än att göra två uttag sedan sätta en kort kabel mellan dem? Bästa vore ju något typ av mini switch i varje uttag men lär bli dyrt om det ens finns?

EDIT:
Eller vet någon vart jag kan få tag på billiga fiber -> Ethernet
typ http://www.diamond-fo.com/en/products_catalogue_details.asp?s...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha FTP kabel. Kör vanlig UTP. Finns det sådanna störningar att Ehternet inte klarar dem så vill du absolut inte bo kvar i den bostaden.

Bor du i ett pappersbruk eller ett ställverk så kan man behöva ftp men då rekommenderar jag fiber ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Du ska inte ha FTP kabel. Kör vanlig UTP. Finns det sådanna störningar att Ehternet inte klarar dem så vill du absolut inte bo kvar i den bostaden.

Bor du i ett pappersbruk eller ett ställverk så kan man behöva ftp men då rekommenderar jag fiber ....

Haha ja när utp kabeln lä lägger av så ring strålskyddsmyndigheten direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Planen är att dra lite nätverkskabel genom existerande gamla intercom rör jag har i huset och iom att det går genom väggar och ganska långa sträckor ibland samt att jag inte vet vilka ledningar som ev går i rör bredvid etc så tänkte jag köra med FTP Cat5e men tänkte dubbelkolla och fråga lite.

Skärmningen ska bara vara inkopplad på ena sida för att undvika jordfel?

Pga rör-dimensionerna blir det tight med mer än 1 kanske 2 Cat5e och intercomen var seriekopplad och på vissa ställen vill jag mest bara föra vidare signalen men ha alternativet med uttag så finns det något smidigare sätt än att göra två uttag sedan sätta en kort kabel mellan dem? Bästa vore ju något typ av mini switch i varje uttag men lär bli dyrt om det ens finns?

EDIT:
Eller vet någon vart jag kan få tag på billiga fiber -> Ethernet
typ http://www.diamond-fo.com/en/products_catalogue_details.asp?s...

Kör Cat6 och en slimline kabel! fin och tunn! varför vill du ha skärmat?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Du ska inte ha FTP kabel. Kör vanlig UTP. Finns det sådanna störningar att Ehternet inte klarar dem så vill du absolut inte bo kvar i den bostaden.

Bor du i ett pappersbruk eller ett ställverk så kan man behöva ftp men då rekommenderar jag fiber ....

Okej så att kablarna går förbi huvudledningen och ev. andra elledningar m.m. gör ingen skillnad? Eller att det är 50-100 meters kabellängder?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

grundregeln är att du ska hålla dig borta från skärmad kabel så mycket det går, den ställer till mer problem än nytta i många av fallen om man inte gör det by-the-book

fiberkonverter/media converters kostar runt 500-1000spänn, det dyra är ju fibern och kontaktering av denna, kika på dustin, deras prylar brukar va rätt bra

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

grundregeln är att du ska hålla dig borta från skärmad kabel så mycket det går, den ställer till mer problem än nytta i många av fallen om man inte gör det by-the-book

fiberkonverter/media converters kostar runt 500-1000spänn, det dyra är ju fibern och kontaktering av denna, kika på dustin, deras prylar brukar va rätt bra

Mjo kolla runt lite, det som verkligen kostar är utrustningen för att sätta in skiten a.k.a. fibersvets resten var överkomligt men inte direkt värt kostnaden för ett hemnät
Edit: Ja eller om man köper färdiga kablar men de är som du säger väldigt dyra

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood