Tips på bra retro 4:a-manna spel på fyllan

Permalänk
Medlem

Tips på bra retro 4:a-manna spel på fyllan

Jag tänkte dra ihop en killkväll och spela lite gamla tv-spel ifrån ungdomens glada dagar, samt konsumera lite drycker av den alkoholhaltiga varianten. För att detta ska bli så roligt som möjligt så ska det självklart vara multiplayerspel för minst 4 pers. Det ska liksom bli den stämningen så att man sitter och gapar åt varandra titt som tätt i ren extas över vad som händer. Vill ha in tips för spel till följande konsoler.

Nintendo 8-bit
Super Nintendo
Sega Mega Drive (16 bit)
Nintendo 64

Försök att spalta upp era förslag så att man ser vilka spel är till vilka konsoler. Gärna med en liten förklaring till varför spelet är så roligt, dock inget krav

Uppskattar även om folk kommer med tips om vilket tillbehör som behövs för att kunna spela 4 pers på Nintendo 8 & 16 bit samt på Sega, då dessa är för 2 pers som standard. Länkar är ett plus.

Tack på förhand // Aciero

Permalänk

super smash bros?

Permalänk
Medlem

Mario Party eller Mario Kart till nintendo 64 är ett måste

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Håller med föregående med Super Smash, Mario Party och Mario Kart, kan ju inte gå fel!
Goldeneye kan kanske också vara något?

Permalänk
Medlem

Bomberman på 4 pers är grymt!

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

micro machines! :D:D bæsta som finnes på efterfest

Permalänk

Grymt spel!

Annars är achtung die kurve (numera curvefever) grymt alternativ om du har två tangentbord och en dator till TVn.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Grapparna tog fram gamla wii;et och satte i gamecube spel, o handkontroll.
Fan vilket nostalgi att spela Dragon Ball Z, 1080....och alla andra god bitar

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

micro machines! :D:D bæsta som finnes på efterfest

Till vilken konsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Jag tänkte dra ihop en killkväll och spela lite gamla tv-spel ifrån ungdomens glada dagar, samt konsumera lite drycker av den alkoholhaltiga varianten. För att detta ska bli så roligt som möjligt så ska det självklart vara multiplayerspel för minst 4 pers. Det ska liksom bli den stämningen så att man sitter och gapar åt varandra titt som tätt i ren extas över vad som händer. Vill ha in tips för spel till följande konsoler.

Nintendo 8-bit
Super Nintendo
Sega Mega Drive (16 bit)
Nintendo 64

Försök att spalta upp era förslag så att man ser vilka spel är till vilka konsoler. Gärna med en liten förklaring till varför spelet är så roligt, dock inget krav

Uppskattar även om folk kommer med tips om vilket tillbehör som behövs för att kunna spela 4 pers på Nintendo 8 & 16 bit samt på Sega, då dessa är för 2 pers som standard. Länkar är ett plus.

Tack på förhand // Aciero

NES

För Nintendo 8-bit behöver du Four Score för att kunna köra 4 spelare. Det spel jag varmt rekommenderar är Nintendo World Cup, ett spel som än idag är otroligt roligt och med 3 vänner kan man lira hela helgen.

SNES

För Super Nintendo behöver du en Multitap och när det gäller spel så är Bomberman klockrent där 2:an är min favorit. Annars borde NBA Jam (TE) i kombination med bira resultera i en kanonkväll.

Personligen (om jag haft tillgång till en Multitap) så skulle jag dock supit en av polarna snabbt under bordet och sedan lirat Secret of Mana med mina andra två vänner.

Mega Drive

Växte tyvärr upp med enbart Nintendo-konsoler så här har jag ingen större aning.

Nintendo 64

Nu börjar vi snacka! Den här konsolen är gjord för 4 spelare. Absolut roligast har jag haft med Mario Tennis (Waluigi rockar!) och spelläget där man skall samla ringar. Annars är Mario Kart givet och som någon även nämnde så håller Goldeneye länge. Även Starfox 64 i multiplayer är skoj.

Kör hårt!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Skrivet av Aciero:

Till vilken konsol?

Jag spelade det på mega drive eller en eller annan SEGA maskin, då menar jag att vi spela i alla fall 3 personer men om inte minnet sviker så går det att spela 4 stk samtidigt, men man måste ha någon adapter då. Rätta mig gärna om jag har fel.

Och som andra säger Bomberman är hysteriskt kul också

Permalänk
Medlem

Pro am till nes är otroligt roligt

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Pro am till nes är otroligt roligt

En spelar och tre tittar på?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

En spelar och tre tittar på?

Han kanske menade R.C. Pro-Am II.

Permalänk
Medlem

Donkey kong 64

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ser ut som om det kommer att bli N64, där har flera av oss spel så det blir lättare att hitta nåt att spela. Än så länge verkar det bli Super Smash Bros, Goldeneye, Mario Party-spelen samt Mario Kart.

Men fortsätt kom med förslag till fler N64 spel Det ska vara minst 4 pers multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Ser ut som om det kommer att bli N64, där har flera av oss spel så det blir lättare att hitta nåt att spela. Än så länge verkar det bli Super Smash Bros, Goldeneye, Mario Party-spelen samt Mario Kart.

Men fortsätt kom med förslag till fler N64 spel Det ska vara minst 4 pers multiplayer.

Donkey kong 64.... Battle arena.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Donkey kong 64.... Battle arena.

Ska kolla upp detta spel på youtube när jag kommer hem från jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Ska kolla upp detta spel på youtube när jag kommer hem från jobbet

Det är äckligt roligt!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Han kanske menade R.C. Pro-Am II.

Justfan 1an är med alla pokaler som man samlar

Blandade ihop spelen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

ice hockey är en höjdare till nes

Permalänk
Medlem

Kör Super Smash Bros på n64 och gör följande:

Först väljer ni ett antal items ni kan få:

  • Invincibility Star

  • Home Run Bat

  • Pokeball

  • Bumpers

  • Bomb-Ombs

Sen kommer vi till reglerna:

  • När du dör - ta en klunk

  • Om du får en stjärna - lägg ner kontrollen och drick under hela tiden som du är odödlig

  • Blir du träffad av en Bomb-Omb - ta en klunk

  • Blir du träffad av en bumper - ta en klunk för var gång du blir träffad

  • Om du kastar en poke-boll och får Goldeen - drick tills den försvinner

  • Om någon får in en KO på dig med ett home-run bat - Töm ditt glas/din öl

  • Om du råkar ta självmord - ta två klunkar för det är värre än att bli dödad

Den som vinner med mest antal kills får dela ut det antalet i klunkar hur han/hon vill till hela gänget. Så om du har fått 6 kills så kan du antingen ge hela summan till någon eller dela upp det.

(Källa: http://fairman2014.hubpages.com/hub/The-Super-Smash-Brothers-...)

Permalänk
Medlem

Nu är spelkvällen genomförd och tänkte återkoppla lite med info om vilka spel som spelades samt hur de upplevdes.

Spelade alla dessa spel på en 37" LCD-TV med ett avstånd på ca 3m

Diddy Kong Racing
Vi satt 4 pers på detta, så att varje spelare fick varsin liten ruta, vilket gjorde att det blev väldigt svårt att se vart man skulle köra. Väldigt dålig upplösning på detta spel. Vet inte om det ser bättre ut på en gammal tjock tv. Men rekommenderar inte detta för 4 pers.

Super Smash Brothers
Roligaste spelet på hela kvällen. I och med att alla sitter och spelar i samma bildruta så blir det ingen taskig bild. Speler håller väldigt väl efter så många år. Rekommenderas, och kommer lätt att spelas på nästa spelkväll.

Mario Tennis
Även detta kan jag rekommendera. Fortfarande ett kul spel med samma motiveringar som på Super Smash Brothers.

Mario Party 1 & 3
Vi började med att spela Mario Part 1, men spelade frös efter en stund, så hann inte med så väldigt mycket där. Drog istället igång Mario Party 3, vilket är i princip samma spel, fast med andra mini-spel. I min åsikt så var detta helt okej. Dock hade jag fått en roligare bild utav spelet. Det blev lite smådrygt under själva brädspelet då man egentligen bara väntade på att få spela Mini-spelen, som ibland var svåra att förstå vad man skulle göra.
Men överlag skulle jag nog endå ge detta en chans.

GoldenEye
Detta var ett spel som var sjukt roligt i Multiplayer-läge när man var mindre. Dock håller det inte alls idag. Dålig grafik samt sjukt svårt att sikta. Vi satt mest och höll in skjutaknappen och försökt sikta bäst vi kunde. Rekommenderas inte.

Vi fick varken tag i varken Mario Kart 64 eller Donkey Kong 64.