Nytt batteri laddas tusen gånger snabbare än litiumbatterier

Permalänk

Skulle ju va riktigt nice om det kunde bli något kommersiellt av detta. En smartphone med batteritid á la 3310 hade ju varit nice.

Elbilar skulle ju också kunna bli bra mycket mer praktiska.

Permalänk

Om detta kommer ut till kommersiellt bruk så är jag totalt såld!

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Jag tror att anledningen till detta är för att Duracell & co skulle bli ruinerade om ett sånt batteri börjar hota deras marknad. Då är det lättare att muta bort tillverkaren av dom "magiska" batterierna

Det var ett oljeföretag som köpte ett forskningsföretag som gjorde elbilbatterier som hade otroligt hög kapacitet. Dom gillar helt enkelt inte någon form av utveckling som kan konkurrera på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Det var ett oljeföretag som köpte ett forskningsföretag som gjorde elbilbatterier som hade otroligt hög kapacitet. Dom gillar helt enkelt inte någon form av utveckling som kan konkurrera på något sätt

oljebolagen skickar säkerligen torpeder på alla personer/forskare som försöker göra genombrott inom el/batteri "världen" då som du säger, dom gillar inte någon form av utveckling som kan konkurrera ut oljan, dessutom köper dom (som du även skrev) upp många forskare, forskningsföretag osv, för att förhindra en för snabb utveckling.

Sen forskar man hela tiden fram nya typer utav batterier, elmotorer osv. Men det är nog inte bara torpederna som stoppar dessa projekt utan det handlar väl mycket om som andra har skrivit om, priser för att massproducera detta eller kanske säkerheten för oss konsumenter osv.

Kortfattat så handlar det nästan bara om pengar och makt men även lite säkerhet i något hörn.:P

men dom kan ta sig i r*ven, jag vill ha superbatterier nu!

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Det var ett oljeföretag som köpte ett forskningsföretag som gjorde elbilbatterier som hade otroligt hög kapacitet. Dom gillar helt enkelt inte någon form av utveckling som kan konkurrera på något sätt

Källa?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av osca_r_00:

Det var ett oljeföretag som köpte ett forskningsföretag som gjorde elbilbatterier som hade otroligt hög kapacitet. Dom gillar helt enkelt inte någon form av utveckling som kan konkurrera på något sätt

Det var ett bilföretag som köpte ett forskningsföretag och sedan såldes det till ett oljeföretag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_encumbrance_of_large_auto...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Måste vara konstiga telefoner du har som måste laddas varje dag.
Laddar min engång i veckan, ibland två.
Nokia 5800xm.

Samsung Galaxy S3. Kollar på en del videos, chattar via IM program, en del samtal. Helt normal batteritid jag har.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

jag kan inte styrka påståendet om köpet eller vilket oljebolag osv. Men det stämmer säkert till 110% att man köper, mutar eller på något sätt försöker stanna upp utvecklingen på den fronten enbart för att kunna sälja mer olja.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av daggetun:

med det där sista tror jag faktiskt du har fel, jag tänker mig en framtid där man laddar mobilen via induktans och det sitter "laddare" lite här och var. Menar tänka att du är på krogen och batteriet tar slut går fram till laddaren stoppar i en 5a och håller upp mobilen brevid laddaren och vipps är den fulladdad

Jo laddtid är också viktigt. Men Föredrar själv att batteriet håller längre än att det går fort att ladda. I nuläget så är ju inte laddtiden allt för lång ändå och om man planerar lite så klarar man sig oftast alldeles utmärkt. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte(flertalet gånger) stått med urladdad mobil och desperat behov att ringa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Walkman är även en korrekt benämning på deras Freestyle från 1979
Walkman

Jag vet, men nu pratade vi om telefoner.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Jag vet, men nu pratade vi om telefoner.

Jo, fast namnet Walkman i deras mobiler var ju endast pga att de hade med sin Walkman mp3-spelare i telefonen, tog de bort den så hette den ju inte Walkman längre, är bara ett tillägg i namnet, som på t.ex SonyEricsson W902, utan må3-spelaren skulle den bara heta SonyEricsson 902, samma sak med deras CyberShot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jo, fast namnet Walkman i deras mobiler var ju endast pga att de hade med sin Walkman mp3-spelare i telefonen, tog de bort den så hette den ju inte Walkman längre, är bara ett tillägg i namnet, som på t.ex SonyEricsson W902, utan må3-spelaren skulle den bara heta SonyEricsson 902, samma sak med deras CyberShot

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet. Jag sa ju till och med det förut...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Visst är det bra med nya batterier men samtidigt så driver ju lite begränsningar fram tekniken tror jag.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem


Detta kan bli lika stort som HMC/"memory stacking" blir för datorer.

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Visst är det bra med nya batterier men samtidigt så driver ju lite begränsningar fram tekniken tror jag.

Ja, precis som i det här fallet, begränsad lagringskapacitet drev på utvecklingen av batterierna.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det beror väl lite på vad man jämför med.
Själv har jag här en bunt R6 (AA) batterier som tar upp till 12 timmar på sig att ladda.

Om samma batterier skulle ta ungefär 40 sekunder (43,2) på sig att ladda de få milliamperetimmarna de håller, så är det mycket väl mer än 1000 ggr snabbare laddning.

Hmmm... bberor väldigt mkt på laddare....

ex GP Batteriladdare Powerbank V800C har laddtid på 15-35 min beroende på kapacitet

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/5958413/gp-batterilad...

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Ja, precis som i det här fallet, begränsad lagringskapacitet drev på utvecklingen av batterierna.

Haha! touché!

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag tror på det när jag ser det.

Forskare lovar alltid guld och gröna skogar eller glömmer nämna nackdelarna (1000 gånger dyrare tillverkningsprocess, 10 laddcyklers livslängd) osv när de vill ansöka om mer pengar...

Forskarna är väldigt glada i att ange det absolut teoretiska max som "upp till" som att det skulle vara något som faktiskt går att uppnå, vilket det förståss aldrig är.

Permalänk
Medlem

Äh jag tycker vi satsar stort på Plutonium-238 i stället, det har ju lyckats driva några rekorddyra pacemakers i över 25år!

="http://www.orau.org/ptp/collection/miscellaneous/pacemaker....

http://en.wikipedia.org/wiki/Plutonium-238#Applications

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Benny9193:

Hmmm... bberor väldigt mkt på laddare....

ex GP Batteriladdare Powerbank V800C har laddtid på 15-35 min beroende på kapacitet

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/5958413/gp-batterilad...

Visst är det så. Poängen är vad man jämför med. Det känns lite som om dessa "upp till 1000 ggr snabbare" är gripet ur luften, men samtidigt inte helt osant.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Är jag den ända som kollar på den bilden och låtsas förstå innehållet ??><

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag tror på det när jag ser det.

Forskare lovar alltid guld och gröna skogar eller glömmer nämna nackdelarna (1000 gånger dyrare tillverkningsprocess, 10 laddcyklers livslängd) osv när de vill ansöka om mer pengar...

Forskarna är väldigt glada i att ange det absolut teoretiska max som "upp till" som att det skulle vara något som faktiskt går att uppnå, vilket det förståss aldrig är.

Något utanför ämnet men det är väldigt sällan som forskarna själva kommer med sådana påståenden och lovar för mycket. Allt som oftast är det media som kryddar forskningsresultat (men visst finns undantag). Forskare är oftast kritiska av naturen och tror sällan på någon enkel förklaring och drar man någon gång för stora växlar åker man på "stryk" under den process där oberoende bedömare (referee/reviwers) utvärdera den forskning som en forskare/grupp skickar in till en tidskrift i form av ett manuskript. Sedan är det naturligtvis en opportunistisk bransch där mycket av forskningen på ett dynamisk sätt riktar sig mot de områden där pengarna finns för tillfället. Detta är ett stort (och svårlöst) problem - kortsiktighet är sällan lösningen.

///Henrik

Visa signatur

Stationär: iMac 27" | 2.9GHz i5-QC | 16GB | Fusion Drive 1.12TB | Bärbar1: MacBook Air 11.6" | 2.0GHz i7-DC | 8GB | 128GB SSD | Bärbar2: Elitebook 2540p 12,1" | 2,13GHz i7 | 4GB | 160GB | Bärbar3: Latitude E6400 14.1" | 2.4GHz C2D | 4GB | 160GB | Nettop: Asus eeeBoX 1012P | 1.6GHz DC Atom | 2GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

75A in är det vanligaste. 25A per fas.....

Ont......det känns lite som en hybrid mellan kondensator o batteri i slutänden.....kvicksnabb uppladdning (kondensator) men långsam urladdning (batteri) såvida det inte kortsluts då......ops.

Man räknar inte så. Är huvudsäkringarna 25 A så är matningen på 25 A.
Själv tippar jag på att 20 A är det vanligaste. 25 A behöver man i stort sett bara om man bor i en eluppvärmd sjuttiotalskåk. 16 A är inte ovanligt i moderna villor.

Effektformeln för trefas (resistiv last) är:
P=UxIx√3
P=400x20x1,73
P=13840 W

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Jag tror på det när jag ser det.

Forskare lovar alltid guld och gröna skogar eller glömmer nämna nackdelarna (1000 gånger dyrare tillverkningsprocess, 10 laddcyklers livslängd) osv när de vill ansöka om mer pengar...

Forskarna är väldigt glada i att ange det absolut teoretiska max som "upp till" som att det skulle vara något som faktiskt går att uppnå, vilket det förståss aldrig är.

Forskarvärlden brukar vara mycket ärligare än så men den biten brukar alltid försvinna när nya rön rapporteras i media. Det har gått så långt att många forskare faktiskt undviker att få sin forskning rapporterad i media för att journalisterna lyckas missuppfatta och skriver felaktigheter som leder till en massa extrajobb för forskarna som då tvingas rätta andras fel.

Att kommunicera med omvärlden är en stor grej och det pratas väldigt mycket om hur man gör det på ett bra sätt för tillfället. Det är ju inte alltid lätt att förmedla nya rön till allmänheten som inte ens är i närheten av insatta i ämnet.

Jag brukar faktiskt ignorera vetenskapliga nyheter som dyker upp i kanaler som inte är specifikt inriktade på vetenskap för man kan aldrig veta hur mycket journalisterna har hittat på själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Läser man rapporten så kommer några av nackdelarna fram, förutom att det är ett batteri som behöver tillverkas del för del under mikroskop. Det tappar ungefär fem procent kapacitet efter varje laddcykel. Inge vidare, efter 15 laddningar så är det nere på två tredjedels kapacitet. Sen är batteriet de tillverkat inte direkt stort, utan 0,03 kubik-millimeter. Så lite jobb kvar innan vi ens kan ha det i en telefon. BBC-artikeln anstränger sig verkligen att låtsats om att vi kommer leva i en SciFi-värld imorgon.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pholostan:

Läser man rapporten så kommer några av nackdelarna fram, förutom att det är ett batteri som behöver tillverkas del för del under mikroskop. Det tappar ungefär fem procent kapacitet efter varje laddcykel. Inge vidare, efter 15 laddningar så är det nere på två tredjedels kapacitet. Sen är batteriet de tillverkat inte direkt stort, utan 0,03 kubik-millimeter. Så lite jobb kvar innan vi ens kan ha det i en telefon. BBC-artikeln anstränger sig verkligen att låtsats om att vi kommer leva i en SciFi-värld imorgon.

Dett är självfallet sant när det kommer till prototyp-framställning.
Så är det med det mesta i micro-skala. Även processor-prototyper framställs ""del för del" under elektronsvepmikroskop.
När man väl förstått hur framställningen fungerar, och man kan säkert framställa prototyper redo för produktions-stadiet, så kommer nästa steg: Framställningen i större skala, och kort därpå design och protyp av av de maskinverktyg som behövs för automatiserad tillverkning.

Så det är rätt långt kvar (Troligen flera år) innan vi ser av dessa batterier (I hopp om att alla resterande stegen fram till "produkt" går problemfritt)

Själv minns jag när jag läste en liknande artikel om tunnfilmsbatterier av polymer för en herrans massa år sedan. Det skulle vara så extremt revolutionerande enligt artikelförfattarna. Det skulle vända upp och ner på hela välden så som vi känner den.
Idag sitter vi med LiPo-battier (Lithium Polymer). Och så "revolutionerande" var det inte enligt min mening. Lite bättre kapacitet och en aningen mindre storlek samt att man slipper minneseffekten. Det vill säga: Lite bättre egenskaper jämfört med den gamla tekniken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Goda nyheter detta. Kan vara något för smartphones och surfplattor bland annat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Goda nyheter detta. Kan vara något för smartphones och surfplattor bland annat.

Kan nog vara något för det mesta som kräver batteri. För saker som behöver bytas sällan, så som brandvarnare och fjärrkontroller så kommer man slippa bry sig om batteribyte alls, och med saker som laptops, surfplattor och smartphones är det guld värt, då man kommer kunna använda dessa minst en vecka i sträck med WIFI påslaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Vill gärna se detta batteri i bilar. Lär ju ta död på räckvidds ångesten :P.
Räckvidden lär ju då bli 150mil istället för 5mil. Och Laddtid 20 sekunder istället för 6 timmar

Det är helt orimligt.

Förstår verkligen inte folk på swec att vid ökat energiuttag och minskad tid, måste effekten gå upp dramatiskt? Hur ska du ladda en bil på 20 sekunder som kan ta dig 150 mil på en laddning? Jag orkar inte hämta miniräknaren, men det skulle handla om hundratals MW, kanske rentav GW.

Den här tekniken kommer uppenbarligen ha användningsområden där superkondingar idag har en marknad, inte främst ersätta vanliga batterier, speciellt inte för väldigt tunga applikationer. Å andra sidan, om energidensiteten är hög och batteriet kan laddas långsammare kan det givetvis ersätta många typer av batterier, men det kommer fortfarande handlar om laddtider på flera timmar då, även om batteriet skulle klara av att laddas fortare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Blir mycket jobb till oss elektriker som kommer få åka ut till alla som har ett sådant batteri och dra en egen matning för laddning av telefonen! Tex i de flesta sovrum har man 10A både till vägguttag (sänglampa,klocka,laddare till mobil etc många har routern i sovrummet kanske en dator) sen får vi inte glömma belysningen och allt på 3G1,5 kabel/tråd hehe

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11