Nytt batteri laddas tusen gånger snabbare än litiumbatterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag hörde att man forskade på att använda ihopskrynklat grafen för att lagra laddingar. Det här låter inte som att det är superkondensatorer det är tal om, men det kanske är det ändå bara att man inte kallar det för det i sammanhanget.

http://io9.com/5987086/meet-the-scientific-accident-that-coul...

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en mobiltelefon eller en laptop som varar flera år på en "laddning" är det bara att knöka in ett beta-batteri i den... men du lär inte komma genom flygplatskontrollen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Betavoltaics

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeafBox:

ÄNTLIGEN.

Allting som går på batterier just nu är ju helt värdelöst.

Varför använder det det då? Är mycket som går på batterier som inte är ett livsbehov

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Kanske betyder att man kommer kunna ha en elbil i framtiden då Jäkla skillnad på att ladda bilen i 13 timmar mot en minut. För mobilindustrin känns det däremot som att 30% mer "laddning" per volym har större effekt. Spelar ju inte så stor roll om hur lång tid det tar att ladda mobilen om man ändå inte har tillgång till el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Varför använder det det då? Är mycket som går på batterier som inte är ett livsbehov

Skickades från m.sweclockers.com

Sa jag att jag använda ngt speciellt? Telefon såklart, men det är lite orealistiskt att inte ha en sån.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Det står inget om 30 ggr bättre energidensitet i BBC artikeln ni refererar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Tycker jag har läst ofta om "magiska" batterier de senaste 5-10 åren, men inget av dem tycks komma till marknaden.

Jo, håller med.
Det vore trevligt om de någon gång kunde fixa riktigt bra batterier till elbilar också så att de blir ett mer vettigt alternativ till dagens bilar.

Samma sak tycker jag gäller allt prat man hör om nya tekniker för datorer som ska ersätta de nuvarande kiselbaserade kretsarna.
Det tycker jag man hört i flera decennier utan att något alls har hänt. Alltid låter det likadant : "Det här är fantastiskt, det drar en hundradel så mycket el och är tusentals gånger snabbare än dagens datorer och det lär komma ut på marknaden om några år."
Sedan går några år, några år till och inget händer. Sedan kommer nästa "revolutionerande" upptäckt som ska frälsa världen "om några år".

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Längtar tills det lanseras en smartphone med batteri som räcker iaf en vecka med normal användning. Sen kanske elbilar kan bli ett realistisk alternativ snart också.

Elbilar: Ja
Smartphones med en batteritid på en vecka realistiskt: Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Vad är det för material som används? Ett av de största hindren med litiumbatterier är ju just att det är en rätt begränsad utvinning, har för mig att Kina står för typ 95% av allt producerat litium. Kan det här göras med något billigare och vanligare material så vore det ju bra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeafBox:

Sa jag att jag använda ngt speciellt? Telefon såklart, men det är lite orealistiskt att inte ha en sån.

Den är ingen livsnödvänighet heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Så med denna tekniken så skulle det alltså ta ungefär 7.2 sekunder att ladda min mobil till max. Det skulle ta 216 sekunder att ladda batteriet om det höll 30 gånger så mycket.

Kan ett vanligt vägguttag leverera så mycket elektricitet på så kort tid? (kan inget om sådant här)

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och här har vi en väldigt viktig poäng som många missar. Det är inte batterierna som sätter stopp för snabbladdning av elbilar hemma idag. Det är att vi har en väldigt begränsad effekt till våra hus. Om jag inte minns helt fel brukar väl huvudsäkrningarna ligga på runt 20 A vilket borde motsvara någonstans runt 15-20 kW. Mer än så går alltså inte att ladda med utan att blåsa säkringarna och släcka hela huset. Har man dessutom lite andra apparater igång, typ värmepannan, belysning och så vidare så tar det ju från den maximala effekten. Det krävs inte bara nya bilar och nya batterier utan ett nytt elnät också.

Den enklast lösningen är väl att låta snabbladda vid speciella stationer, ungefär som bensinstationer. Då behöver man bara dra grova kablar till några få ställen vilket underlättar enormt.

Jo fast ägarna till såna stationer lär väl också försöka kräma ur så mycket pengar ur folk som möjligt, blir inte förvånad om kW priser lär ligga runt en 3-5 kr.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ta av dig foliehatten.

Det är en sak att hitta en ny teknik som fungerar i ett laboratorium och något helt annat att tillverka den i stor skala till ett konkurrenskraftigt pris. Små strukturer som den här är svåra och dyra att tillverka vilket inte bådar gott för kommersialisering. Det betyder dock inte att forskningen är meningslös. Det är mycket möjligt att vissa upptäckter som rör det här batteriet kan appliceras på andra batterier som är lättare att tillverka. Det är så forskning fungerar. Långt ifrån allt är direkt tillämpbart men mycket är användbart för det.

Vad hade hans inlägg med foliehatt att göra?! Det var ett fullt realistiskt inlägg på hur det har sett ut tidigare, vet du över huvud taget varför man använder uttrycket "foliehatt"?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, håller med.
Det vore trevligt om de någon gång kunde fixa riktigt bra batterier till elbilar också så att de blir ett mer vettigt alternativ till dagens bilar.

Samma sak tycker jag gäller allt prat man hör om nya tekniker för datorer som ska ersätta de nuvarande kiselbaserade kretsarna.
Det tycker jag man hört i flera decennier utan att något alls har hänt. Alltid låter det likadant : "Det här är fantastiskt, det drar en hundradel så mycket el och är tusentals gånger snabbare än dagens datorer och det lär komma ut på marknaden om några år."
Sedan går några år, några år till och inget händer. Sedan kommer nästa "revolutionerande" upptäckt som ska frälsa världen "om några år".

Historiskt sett har det alltid varit så här men endast några enstaka idéer av alla har blivit riktiga kioskvältare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vill gärna se detta batteri i bilar. Lär ju ta död på räckvidds ångesten :P.
Räckvidden lär ju då bli 150mil istället för 5mil. Och Laddtid 20 sekunder istället för 6 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Kanske betyder att man kommer kunna ha en elbil i framtiden då Jäkla skillnad på att ladda bilen i 13 timmar mot en minut. För mobilindustrin känns det däremot som att 30% mer "laddning" per volym har större effekt. Spelar ju inte så stor roll om hur lång tid det tar att ladda mobilen om man ändå inte har tillgång till el.

med det där sista tror jag faktiskt du har fel, jag tänker mig en framtid där man laddar mobilen via induktans och det sitter "laddare" lite här och var. Menar tänka att du är på krogen och batteriet tar slut går fram till laddaren stoppar i en 5a och håller upp mobilen brevid laddaren och vipps är den fulladdad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Elbilar: Ja
Smartphones med en batteritid på en vecka realistiskt: Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Var du sarkastisk eller? Min smartphone håller redan i typ 3-4 dagar utan laddning, med denna tekniken så skulle jag kunna få in 30 gånger mer i batteriet, så varför skulle det inte kunna hålla i en vecka?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Precis, eller ett mobilbatteri som är 20ggr mindre men håller 10ggr mer laddning. Klämma in mer komponenter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Var du sarkastisk eller? Min smartphone håller redan i typ 3-4 dagar utan laddning, med denna tekniken så skulle jag kunna få in 30 gånger mer i batteriet, så varför skulle det inte kunna hålla i en vecka?

Om den ligger i idle/sleep hela tiden så kanske. Men använder du den i 'normalt' användande så får du ladda varje, eller kanske var 1,5e dag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Om den ligger i idle/sleep hela tiden så kanske. Men använder du den i 'normalt' användande så får du ladda varje, eller kanske var 1,5e dag.

Och upp till 30 ggr 1,5 = ? räckt med mindre än 5 ggr laddningen för att räcka en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Den är ingen livsnödvänighet heller

Skickades från m.sweclockers.com

Njaa snudd på. Men hur pass "viktig" en produkt är har absolut inget med något att göra.
Vad exakt som går på batterier är livsviktigt?

Alla tycker att batterier är dåliga, precis som att alla tycker att bensinpriset är för högt trots att alla har möjligheten att köpa en cykel. Även om det kanske inte är ett realistiskt alternativ ifall dom bor 5mil ute i skogen.

Jag förstår inte vad du försöker försvara, att batterier är bra?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FireFox:

Jo fast ägarna till såna stationer lär väl också försöka kräma ur så mycket pengar ur folk som möjligt, blir inte förvånad om kW priser lär ligga runt en 3-5 kr.

Skulle fortfarande bli mycket billigare per mil än bensin. Sen vet jag inte riktigt vad du syftar på för bensinstationer går i princip plus minus noll på bensin. Marknaden har så hård konkurrens att det knappt finns några vinstmarginaler kvar. Det är därför det är så populärt med obemannade stationer. För då kan man spara massa pengar på personal. Har du en bemannad station så är det det svindyra kaffet och godiset som drar in pengar, inte bensinen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sweclockers verkar ha gått på en nit i översättningen. Power != Energi (Power == Effekt).

Det som är nytt med den här teknologin är att effektdensiteten är markant ökad jämfört med ordinarie litium-jon batteri, energidensiteten är fortfarande snarlik.

Effektdensiteten kommer av kontaktytan hos anod och katod mot elektrolyten (som är det de har förändrat), energidensiteten kommer ur den kemiska sammansättningen hos elektrolyten (vilket är oförändrat)

De nämner inget om att verkningsgraden är förändrad i batteriet (annars hade de slagit på stora trumman) så att effektdensiteten är större kommer inte påverka kommersiella applikationer nämnvärt tyvärr. Problemet i dagens applikationer är värmeutvecklingen vig höga effekter, dvs ökad effekt kommer kräva ökad kylning.

Våra batterier kommer inte räcka längre på grund utav detta och saker kommer inte gå snabbare att ladda utan att kylkapaciteten av batterierna blir bättre.

Detta batteri kommer dock kunna förbättra andra mindre vardagliga applikationer, tänk saker som använder superkondensatorer, typ KERS i F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag tror att anledningen till detta är för att Duracell & co skulle bli ruinerade om ett sånt batteri börjar hota deras marknad. Då är det lättare att muta bort tillverkaren av dom "magiska" batterierna

Ja det vore ju inte första gången som en tillverkare köper upp ett patent för att sedan lägga det längst inne i någon källare. Det är inte ens olagligt så man behöver inte muta sig fram. Om jag inte minns fel så nämnde min fysiklärare någon om en motor som va mycket energieffektiv men som köptes upp av oljebolag. Kan va påhittat men låter inte helt osannolikt.

På 90-talet va batteritid ett hett säljargument, idag så talas det tyst om standbytid/taltid.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hjälpsam

Det första jag kom att tänka på var "Wohoo! Lättare, mindre och kortare laddtid till mina RC flygplan"

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och här har vi en väldigt viktig poäng som många missar. Det är inte batterierna som sätter stopp för snabbladdning av elbilar hemma idag. Det är att vi har en väldigt begränsad effekt till våra hus. Om jag inte minns helt fel brukar väl huvudsäkrningarna ligga på runt 20 A vilket borde motsvara någonstans runt 15-20 kW. Mer än så går alltså inte att ladda med utan att blåsa säkringarna och släcka hela huset. Har man dessutom lite andra apparater igång, typ värmepannan, belysning och så vidare så tar det ju från den maximala effekten. Det krävs inte bara nya bilar och nya batterier utan ett nytt elnät också.

Den enklast lösningen är väl att låta snabbladda vid speciella stationer, ungefär som bensinstationer. Då behöver man bara dra grova kablar till några få ställen vilket underlättar enormt.

75A in är det vanligaste. 25A per fas.....

Ont......det känns lite som en hybrid mellan kondensator o batteri i slutänden.....kvicksnabb uppladdning (kondensator) men långsam urladdning (batteri) såvida det inte kortsluts då......ops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Njaa snudd på. Men hur pass "viktig" en produkt är har absolut inget med något att göra.
Vad exakt som går på batterier är livsviktigt?

Pacemakers.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lonefox:

75A in är det vanligaste. 25A per fas.....

Ont......det känns lite som en hybrid mellan kondensator o batteri i slutänden.....kvicksnabb uppladdning (kondensator) men långsam urladdning (batteri) såvida det inte kortsluts då......ops.

Ja precis. 25 A * 240 V * 3 faser = 18 kW

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Pacemakers.

Hahaha, fair enough

Men dom byter bara batteri var 7:e år såvitt jag kan läsa mej till, och dessutom behöver inte alla sin pacemaker på konstant så jag tror inte dom bryr sej allt för mkt

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja precis. 25 A * 240 V * 3 faser = 18 kW

Du har inte läst allt för många kurser i ellära hoppas jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.