Nytt batteri laddas tusen gånger snabbare än litiumbatterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Om den ligger i idle/sleep hela tiden så kanske. Men använder du den i 'normalt' användande så får du ladda varje, eller kanske var 1,5e dag.

Måste vara konstiga telefoner du har som måste laddas varje dag.
Laddar min engång i veckan, ibland två.
Nokia 5800xm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Måste vara konstiga telefoner du har som måste laddas varje dag.
Laddar min engång i veckan, ibland två.
Nokia 5800xm.

Köp en modernare telefon

Permalänk

En Iphone håller väl batteriet i typ 1,5 dag max, skulle vara grymt om man bara kunde utöka det med 10 gånger. Men helt klart måste man göra något åt batteri utvecklingen, hoppas detta blir verklighet.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Måste vara konstiga telefoner du har som måste laddas varje dag.
Laddar min engång i veckan, ibland två.
Nokia 5800xm.

ja om du nu inte gör annat en att ringa ett 2-3samtal om dagen så är de ju klart att de håller i en vecka.

För övrigt så kan dagens smartphones ligga i viloläge mellan 300-500timmar beroende på modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Om möjligheten finns att göra stora batterier så är det ett väldigt bra batteri för elbilar. Tänk dig att ladda batteriet i bilen fullt på en minut istället för på 8 timmar. Gör elbilen betydligt mer praktisk.

Finns el bilar som laddas på några minuter.
http://www.laddaelbilen.se/i/a7521797/2013/02/

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Najs, bara hoppas på att detta fixar elbilens räckvidd och "tanktid" (tesla har väl redan ganska ok räckvidd i modell S). Att man har för klent effektuttag i husen gör inte så mycket tycker jag sålänge alla befintliga bensinstationer kan tillhandahålla snabbladdning.

Är man hemma så kan man ju låta bilen stå på laddning under natten. Blir ju ändå bättre än dagens lösningar eftersom man inte har en bensinpump i varje garage

Är bara laddtider och räckvidd löst så borde elbilar slå igen stort.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Och här har vi en väldigt viktig poäng som många missar. Det är inte batterierna som sätter stopp för snabbladdning av elbilar hemma idag. Det är att vi har en väldigt begränsad effekt till våra hus. Om jag inte minns helt fel brukar väl huvudsäkrningarna ligga på runt 20 A vilket borde motsvara någonstans runt 15-20 kW. Mer än så går alltså inte att ladda med utan att blåsa säkringarna och släcka hela huset. Har man dessutom lite andra apparater igång, typ värmepannan, belysning och så vidare så tar det ju från den maximala effekten. Det krävs inte bara nya bilar och nya batterier utan ett nytt elnät också.

Den enklast lösningen är väl att låta snabbladda vid speciella stationer, ungefär som bensinstationer. Då behöver man bara dra grova kablar till några få ställen vilket underlättar enormt.

Helt fel. Om vi ser batteriet som en superkondensator så innebär det att man kan ladda det med in ytterst kort impuls. En annan egenskap är att vi även kan ladda ur det på lika kort tid. Ponera nu på dessa två egenskaper så lär du komma fram till vad som krävs för att ladda ett bilbatteri snabbt och som dessutom har en låg belastning av elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Köp en modernare telefon

Och få sämre batteritid för att göra samma sak? Låter logiskt.
Skicka pengar så kan jag prova, vill då inte använda mina egna till det.

Skrivet av Granter:

ja om du nu inte gör annat en att ringa ett 2-3samtal om dagen så är de ju klart att de håller i en vecka.

För övrigt så kan dagens smartphones ligga i viloläge mellan 300-500timmar beroende på modell

Ringer, smsar, lyssnar på musik och använder olika program varje dag många gånger om dagen.

Är nog symbian som är strömsnålt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Korkskruv:

Helt fel. Om vi ser batteriet som en superkondensator så innebär det att man kan ladda det med in ytterst kort impuls. En annan egenskap är att vi även kan ladda ur det på lika kort tid. Ponera nu på dessa två egenskaper så lär du komma fram till vad som krävs för att ladda ett bilbatteri snabbt och som dessutom har en låg belastning av elnätet.

Hur menar du? Det spelar ju ingen roll om du kallar det batteri eller kondensator. Har du ett batteri med en kapacitet på 100 kWh så tar det 100 timmar att ladda det fullt om man laddar med en effekt av 1 kW. Vi antar förlustfri laddning här för att göra livet enkelt. Sen spelar det noll och ingen roll om det är ett batteri eller en kondensator. Om du inte kan tillföra mer än 1 kW så kan det inte ta kortare än 100 timmar att ladda upp en energi på 100 kWh. Om vi istället kan ladda med 100 kW tar det bara en timme. Det är helt analogt med att fylla upp en pool med vatten. Om vi har en badtunna som rymmer 2000 liter vatten så är det en fin analogi till ett batteri. Om vattenslangen i trädgården kan ge 20 liter i minuten kommer det ta 100 timmar att fylla tunnan. Om man istället lånar en brandpump från den lokala brandstationen så kan de pressa ur sig 1000 liter per minut och då krävs det helt plötsligt bara 2 minuter att fylla samma tunna.

Jag förstår inte riktigt vad du menar att en kondensator skulle göra för skillnad om det är laddeffekten som är problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ta av dig foliehatten.

Det är en sak att hitta en ny teknik som fungerar i ett laboratorium och något helt annat att tillverka den i stor skala till ett konkurrenskraftigt pris. Små strukturer som den här är svåra och dyra att tillverka vilket inte bådar gott för kommersialisering. Det betyder dock inte att forskningen är meningslös. Det är mycket möjligt att vissa upptäckter som rör det här batteriet kan appliceras på andra batterier som är lättare att tillverka. Det är så forskning fungerar. Långt ifrån allt är direkt tillämpbart men mycket är användbart för det.

Vad tusan har FOLIEHATT med mitt inlägg att göra? Snacka om överutnyttjat ord i sweclockers forum... Det är ett väl känt faktum att forskare måste publicera för att få betalt och mer bidrag. Det är på samma sätt ett väl känt problem att forskare publicerar för att dom måste snarare än att dom vill just då.

Min poäng är sen EXAKT den du själv skriver. Kommersialisering av batterier är bevisligen svårt. Jag har under 10 års tid läst säkert 50 stycken sådana här rapporter och artiklar i olika tidningar och på nätet och har ännu inte sett någon ny batteriprodukt som tagit över efter Li-Ion. DÄRAV min gääääääsp till det hela. DÄRAV min skeptiska kommentar till detta nya "genombrott".

Jag är väldigt mycket FÖR all typ av seriös forskning men ibland, som idag, så känns det man läser mest som deja-vu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Om den ligger i idle/sleep hela tiden så kanske. Men använder du den i 'normalt' användande så får du ladda varje, eller kanske var 1,5e dag.

Skrivet av Justbecause:

Du använder alltså inte din smartphone alls, så då undrar jag varför du har en, vad har du den till?! Är det bara för att du inte vill känna dig utanför för att alla andra har en?! Som du beskriver det så används den ju inte alls mer än att ringa och möjligtvis skicka sms med

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, värst vad du började med personattacker då "JustBecause".

För det första så köpte jag inte telefonen själv. Det är en begagnad Samsung Galaxy S2 som jag fick i födelsedagspresent, utan att ens sagt att jag behövde en telefon. Så nej, jag har den inte för att "inte känna mig utanför", skulle lätt klara mig med min gamla Walkman.

Det jag gör på telefonen är: prata, skicka sms, surfa på internet (forum/youtube/google). Jag har även en hel uppsättning med appar som jag använder dagligen, mestadels för nyheter och skoj, men även för att kolla nätverksfel etc.

Jag har tagit bort alla flashiga funktioner, stängt av alla funktioner i telefonen som försöker synkronisera appar osv, jag kör jämt på den lägsta ljusstyrkan (tycker det är skönast för ögonen). Jag stänger automatiskt av alla processer som jag inte använder, jag har även limiterat antalet bakgrundsprocesser som får vara igång. Jag kör heller aldrig med 3g-nätet på om jag inte behöver använda det.

Sluta anta saker, jag använder telefonen dagligen. Jag sitter dock inte i 5 timmar per dag och streamar HQ videos på en telefon om det var det du undrade. Men jag skulle inte klassa det som "vanligt användande" då jag inte vet en enda person som gör det.

PS: Ja, så klart det finns gånger jag behöver ladda den efter en eller två dagar, men då har jag använt den mycket mer än vad jag skulle klassa som "normalt".

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scepticer:

Vad tusan har FOLIEHATT med mitt inlägg att göra? Snacka om överutnyttjat ord i sweclockers forum... Det är ett väl känt faktum att forskare måste publicera för att få betalt och mer bidrag. Det är på samma sätt ett väl känt problem att forskare publicerar för att dom måste snarare än att dom vill just då.

Min poäng är sen EXAKT den du själv skriver. Kommersialisering av batterier är bevisligen svårt. Jag har under 10 års tid läst säkert 50 stycken sådana här rapporter och artiklar i olika tidningar och på nätet och har ännu inte sett någon ny batteriprodukt som tagit över efter Li-Ion. DÄRAV min gääääääsp till det hela. DÄRAV min skeptiska kommentar till detta nya "genombrott".

Jag är väldigt mycket FÖR all typ av seriös forskning men ibland, som idag, så känns det man läser mest som deja-vu.

Din sista parentes som verkade antyda att det bara släpps nyheter som den gör för att fiska anslag och inte för att få fram något vettigt. En formulering som väldigt ofta används av foliehattar i klimatdebatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Låter lite som när AMD skulle lansera bulldozer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Eh, värst vad du började med personattacker då "JustBecause".

För det första så köpte jag inte telefonen själv. Det är en begagnad Samsung Galaxy S2 som jag fick i födelsedagspresent, utan att ens sagt att jag behövde en telefon. Så nej, jag har den inte för att "inte känna mig utanför", skulle lätt klara mig med min gamla Walkman.

Det jag gör på telefonen är: prata, skicka sms, surfa på internet (forum/youtube/google). Jag har även en hel uppsättning med appar som jag använder dagligen, mestadels för nyheter och skoj, men även för att kolla nätverksfel etc.

Jag har tagit bort alla flashiga funktioner, stängt av alla funktioner i telefonen som försöker synkronisera appar osv, jag kör jämt på den lägsta ljusstyrkan (tycker det är skönast för ögonen). Jag stänger automatiskt av alla processer som jag inte använder, jag har även limiterat antalet bakgrundsprocesser som får vara igång. Jag kör heller aldrig med 3g-nätet på om jag inte behöver använda det.

Sluta anta saker, jag använder telefonen dagligen. Jag sitter dock inte i 5 timmar per dag och streamar HQ videos på en telefon om det var det du undrade. Men jag skulle inte klassa det som "vanligt användande" då jag inte vet en enda person som gör det.

PS: Ja, så klart det finns gånger jag behöver ladda den efter en eller två dagar, men då har jag använt den mycket mer än vad jag skulle klassa som "normalt".

Det var ingen personattack, det var en fråga? När blev frågor personattacker?
BTW, Walkman är ingen telefon, det är en mediaspelare

Jag använder min "normalt" och får ladda den oftare än så, ser det inte heller som ett problem med att behöva ladda den "ofta", men då använder jag även GPS'en för att navigera med i i mitt arbete

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Så med denna tekniken så skulle det alltså ta ungefär 7.2 sekunder att ladda min mobil till max. Det skulle ta 216 sekunder att ladda batteriet om det höll 30 gånger så mycket.

Kan ett vanligt vägguttag leverera så mycket elektricitet på så kort tid? (kan inget om sådant här)

Jag är ingen höjdare på sånt här heller, men om vi tar batteriet som sitter i min Nexus 4 som exempel. Batteriet är på 2100mAh, 3,8V. Det ger 7,98Wh, dvs du kan dra ut 8W kontinuerligt i en timme innan det tar slut.
8W * 3600 sekunder = 28800
Vill du då ladda batteriet på 7,2 sekunder så behöver du 4000W! (28800 / 7,2)
Det vill säga ~12-13 sekunder för att ladda batteriet om du vill använda ett vanligt eluttag på ~2300W

Rätta mig gärna om jag räknar/tänker fel

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Tycker jag har läst ofta om "magiska" batterier de senaste 5-10 åren, men inget av dem tycks komma till marknaden.

många batterier man hört som ska komma och vara bra men aldrig kommer. får hoppas detta kommer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det var ingen personattack, det var en fråga? När blev frågor personattacker?
BTW, Walkman är ingen telefon, det är en mediaspelare

Jag använder min "normalt" och får ladda den oftare än så, ser det inte heller som ett problem med att behöva ladda den "ofta", men då använder jag även GPS'en för att navigera med i i mitt arbete

Ok, tog det som en personattack när du sa att jag antagligen hade en bara för att jag ville vara som alla andra. Men om det inte var det så ber jag om ursäkt.

Sony Ericsson hade en serie av Walkman-telefoner, det var därför jag sa att jag hade en Walkman.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Sony_Ericsson-pr...
Jag hade W200i.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag är ingen höjdare på sånt här heller, men om vi tar batteriet som sitter i min Nexus 4 som exempel. Batteriet är på 2100mAh, 3,8V. Det ger 7,98Wh, dvs du kan dra ut 8W kontinuerligt i en timme innan det tar slut.
8W * 3600 sekunder = 28800
Vill du då ladda batteriet på 7,2 sekunder så behöver du 4000W! (28800 / 7,2)
Det vill säga ~12-13 sekunder för att ladda batteriet om du vill använda ett vanligt eluttag på ~2300W

Rätta mig gärna om jag räknar/tänker fel

Du, jag har ingen aning. Men om du räknat rätt så låter som att vi kommer bli begränsade av eluttagen istället för batterierna i framtiden. Fast det är ju inte säkert att denna tekniken är implementerbar till 100% som batteri, utan den kanske bara bidrar till en liten ökning i nuvarande prestanda.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Ok, tog det som en personattack när du sa att jag antagligen hade en bara för att jag ville vara som alla andra. Men om det inte var det så ber jag om ursäkt.

Sony Ericsson hade en serie av Walkman-telefoner, det var därför jag sa att jag hade en Walkman.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Sony_Ericsson-pr...
Jag hade W200i.

Jag vet vilken det är, men Walkman är en integrerad mediaspelare i den, precis som iPhone har en inbyggd iPod som mediaspelare

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mixe:

"Upp till tusen gånger snabbare uppladdning"

Inte en chans.

Huvud problemet är jon utbyte och transport. Nanoporösa elektroder kommer ha extremt mycket högre yta vilket betyder att det bör gå snabbare mest på grund av det.sedan om elektroder sitter nära kan det hjälpa en smula.

största problemet är påstående om energi täthet. Redan dagens batterier börjar likna brand bomber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag är ingen höjdare på sånt här heller, men om vi tar batteriet som sitter i min Nexus 4 som exempel. Batteriet är på 2100mAh, 3,8V. Det ger 7,98Wh, dvs du kan dra ut 8W kontinuerligt i en timme innan det tar slut.
8W * 3600 sekunder = 28800
Vill du då ladda batteriet på 7,2 sekunder så behöver du 4000W! (28800 / 7,2)
Det vill säga ~12-13 sekunder för att ladda batteriet om du vill använda ett vanligt eluttag på ~2300W

Rätta mig gärna om jag räknar/tänker fel

Mjo, du tänker nog rätt, men tänk dig vilken kloss till transformator och vilken kylning du kommer behöva... En vanlig mobilladdare ligger på ca 2W, laddaren till min laptop på 150W är stor som en tegelsten, tänk dig sedan en transformator som ska klara en effekt 15 ggr större än det..

För att få mer snabbladdade batterier krävs det att spänningsnivåerna höjs rejält, men det skulle kräva extra elektriska komponenter i mobiler/laptops som transformerar ner spänningen till 5 volt i sin tur.

Permalänk
Medlem

Det finns en intressant korrelation som batteriforskarna undviker att tala om! Det är att förbättringen av energidensiteten mätt per vikt är direkt proportionell mot vilket grundämne man baserar batteriet på. Dvs idag har vi gjort batterierna lättare genom att gå från bly till litium med bibehållen energidensitet!
Denna fysikaliska begränsningen gör att vi inte kan få ett batteri med mycket högre energidensitet, eftersom vi inte har lättare grundämnen att ta till. (Vad som finns att tillgå är vätgasbaserade bränsleceller men det är inte ett batteri.) Batteriforskarna idag är väl medvetna om detta samband och jobbar idag i princip uteslutande med att förbättra laddnings- och effektuttagsparametrar. Dock talar man ogärna eller aldrig om detta faktum!

Permalänk
Medlem

Jag hör om dessa nya batterityper 1 gång i månaden. "laddar snabbare" "håller längre" etc men har aldrig kommit ut något på marknaden de senaste åren

Permalänk
Medlem

Elbilen...

Härligt att se nyheter som denna. Bortsett från datorer så använder ju även elbilar samma batterier som finns i en vanlig laptop. Att kunna utöka batteri längden på en modern bil med upp till 30 ggr i kombination med en laddningstid på mellan några sekunder till enstaka minuter (beroende på laddar modell och strömstyrka i eluttaget) skulle göra dagens elbilar attraktiva för även oss som bor på landsbygden och i kallare klimat.
Idag har exempelvis Tesla model S en räckvidd på 420 km. Om då den här nya tekniken åtminstone skulle ge 10 ggr mer energi (Wh), så skulle man kunna minska batteriets storlek till 1/4 och ändå ha en räckvidd på nästan 1100 km.
Få se hur många decennier vi får vänta innan det blir en produkt på marknaden. Är ju ganska länge sen OLED första gången omtalades som framtida teknik, och vi lär nog få vänta lika länge innan denna batteriteknik återfinns i kommersiella produkter.

Future is gonna be Legen...

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk

Sånt batteri i en 3310! Tio års batteritid typ

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frepe:

Mjo, du tänker nog rätt, men tänk dig vilken kloss till transformator och vilken kylning du kommer behöva... En vanlig mobilladdare ligger på ca 2W, laddaren till min laptop på 150W är stor som en tegelsten, tänk dig sedan en transformator som ska klara en effekt 15 ggr större än det..

För att få mer snabbladdade batterier krävs det att spänningsnivåerna höjs rejält, men det skulle kräva extra elektriska komponenter i mobiler/laptops som transformerar ner spänningen till 5 volt i sin tur.

För att inte tala om kabeldimensioner som kommer behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jag vet vilken det är, men Walkman är en integrerad mediaspelare i den, precis som iPhone har en inbyggd iPod som mediaspelare

Ja, jag vet att den kallas Walkman pga dess mediaspelare, men walkman-telefon är fortfarande en korrekt benämning på den serie av telefoner Sony Ericsson släppte.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Här har ni abstract från artikeln som diskuteras (från www.nature.com)
"High-performance miniature power sources could enable new microelectronic systems. Here we report lithium ion microbatteries having power densities up to 7.4 mW cm−2 μm−1, which equals or exceeds that of the best supercapacitors, and which is 2,000 times higher than that of other microbatteries. Our key insight is that the battery microarchitecture can concurrently optimize ion and electron transport for high-power delivery, realized here as a three-dimensional bicontinuous interdigitated microelectrodes. The battery microarchitecture affords trade-offs between power and energy density that result in a high-performance power source, and which is scalable to larger areas."

Så litiumjon-mikrobatterier med extremt hög effektdensitet. Tillverkningsmetoden ser ut att passa normal halvledartillverkning.

Alla som pratar laddningstid på några sekunder, tänk på att alla dessa små mikrometerstora kopparledningarna skall kunna hantera effekten. Försöker du sätta in 18kW eller till och med bara 2,3kW från ett vanligt väggutag i ett sånt här batteri så kommer det smälta.

Permalänk
Medlem

Bättre batterier är något som skulle behövas så detta låter lovande.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Ja, jag vet att den kallas Walkman pga dess mediaspelare, men walkman-telefon är fortfarande en korrekt benämning på den serie av telefoner Sony Ericsson släppte.

Walkman är även en korrekt benämning på deras Freestyle från 1979
Walkman

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!