Permalänk
Medlem

Bytte dom tre kondingarna på min gamla SM226BW för över ett år sen!
470å1000 satte jag dit som jag tog ifrån div skrotade delar.Skärmen har gått
24/7 sedan dess på min server.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Ahh tack för länken! Blir nog ett sånt om jag inte får ihop att.

Här är en logg då jag bytte konding, kolla uf värdet och volten så dom stämmer överäns, uf värdet kan också vara högre än på de som sitter där nu om jag inte miss minner mig. Volten måste däremot vara den samma. Lycka till

http://www.sweclockers.com/galleri/3925-tippfyndet-lagas

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cAWPer:

Här är en logg då jag bytte konding, kolla uf värdet och volten så dom stämmer överäns, uf värdet kan också vara högre än på de som sitter där nu om jag inte miss minner mig. Volten måste däremot vara den samma.

Tvärt om är det, man ska ha samma kapacitans (anges i Farad) men kan utan problem använda en kondensator som klarar en högre spänning (anges i Volt).

Problemet med att använda en kondensator avsedd för högre spänning är att den kan vara fysiskt större och får därför kanske inte plats.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tvärt om är det, man ska ha samma kapacitans (anges i Farad) men kan utan problem använda en kondensator som klarar en högre spänning (anges i Volt).

Problemet med att använda en kondensator avsedd för högre spänning är att den kan vara fysiskt större och får därför kanske inte plats.

Aha ok, missminde mig lite där. Tur det finns dom som är med på noterna

*Edit*
Hmm, nu när jag kollar i min logg ser jag att kondingen jag monterade låg på 1500 microfarad och den tidigare på 680, vad kan detta innebära i slutänden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cAWPer:

Aha ok, missminde mig lite där. Tur det finns dom som är med på noterna

*Edit*
Hmm, nu när jag kollar i min logg ser jag att kondingen jag monterade låg på 1500 microfarad och den tidigare på 680, vad kan detta innebära i slutänden?

Den kommer ju inte gå sönder av överbelastning, men det skulle kunna ge ojämn operation iom att uppladdningskarakteristiken blir annorlunda. "Funkar det så funkar det", dock, så jag skulle inte plocka sönder om jag var du. Det är dock inte att rekommendera att frångå specificerade värden, om man inte har betydande insikt och anledning att göra detta. Det skulle kunna leda till att komponenten i sig går sönder, fresta andra delar hårdare eller helt enkelt inte fungera. Det ligger ofta en hel del beräkningar med givna toleranser bakom exakt vilka komponenter som används vid tillverkning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den kommer ju inte gå sönder av överbelastning, men det skulle kunna ge ojämn operation iom att uppladdningskarakteristiken blir annorlunda. "Funkar det så funkar det", dock, så jag skulle inte plocka sönder om jag var du. Det är dock inte att rekommendera att frångå specificerade värden, om man inte har betydande insikt och anledning att göra detta. Det skulle kunna leda till att komponenten i sig går sönder, fresta andra delar hårdare eller helt enkelt inte fungera. Det ligger ofta en hel del beräkningar med givna toleranser bakom exakt vilka komponenter som används vid tillverkning.

Aha i see, men nu har den funkat fint i 3 år och det är inte jag som äger den längre! SKulle vara intressant och se hur länge den håller, visar sig väl!

Permalänk

Återupplivar tråden lite. Har en gammal Syncmaster 226CW som håller på o flimrar en stund vid uppstart för att sedan sluta flimmra i 2-3 sek för att därefter slockna helt. Sedan får man starta om den ett antal gånger för att den ska hoppa igång.

Har redan haft isär skärmen och verifierat att det är dåliga kondingar som är felet. De tre 3 820uF som sitter tätt ihop är helt svullna. Den ena ser t.o.m ut att ha spruckit lite i toppen o det ser ut som att nåt sipprat ut där o sedan torkat/bränt fast på utsidan. Det sitter även en mindre 330uF konding helt intill dessa tre som också är lite svullen i toppen.

Lat som man är så hade jag ju tänkt att eftersom det är så väldigt många Samsung TV och skärmar som slutar fungera pga dåliga kondensatorer så tänkte jag det måste ju vara hur enkelt som helst att hitta en komplett lista på alla kondensatorer som sitter i nätdelen för min skärm så jag kan köpa ett komplett set men neeejdå. Så nu blev jag ju tvungen att riva isär skärmen och fota/skriva ner alla kondingar som ska införskaffas för att sedan plocka ihop skärmen (har ingen reserv) för att sedan behöva riva skiten igen när den ska lagas..

Så nu har jag beställt en komplett uppsättning kondensatorer från Elfa. Jag byter alltså alla kondingar utom den stora svarta i mitten.

Här är listan på vad du behöver för en Syncmaster 226CW. Power-supply kortet är rev 1.0A Model IP-43130A

5st 820uF 25V Diameter: 10mm Längd: 20mm (Här har jag beställt 1000uF kondingar istället för jag ville ha Rubicon)
1st 330uF 25V Diameter: 10mm Längd: 15mm
1st 22uF 50V Diameter: 6,5mm Längd: 11mm
1st 47uF 50V Diameter: 6,5mm Längd: 11mm
1st 2,2uF 50V Diameter: 5mm Längd: 11mm (På denna kondensatorn var det väldigt svårt att se om det verkligen står 2,2uF eller 22uF för den sitter så himla dumt till, därför har jag för säkerhets skull beställt en extra 22uF konding ifall det skulle visa sig att det är en 22a men jag är nästan helt säker på 2,2.

Alla kondensatorer utom 2,2an är Rubycon. 2,2uF varianten fanns inte att få tag på från Rubycon så det blev en Nippon Chemi-Con. Efter lite lätt sökande på nätet så är dessa märken vad jag förstått mer eller mindre top-of-the-line och ska nog inte gå sönder på ett bra tag. Totalpriset inkl frakt hamnade på 104 varav frakten är typ halva kostnaden..

Nu är det bara att vänta på leverans samt inhandla lödpenna, lodsug och lod

Återkommer med resultat om nån vecka eller sådär.

Edit: Kom på att 330uF kondensatorn som jag beställde är några mm kortare än vad det står i listan. Alla mått på kondensatorerna i listan är måtten som jag mätte upp med skjutmått på originalkondensatorerna. Alla beställda kondensatorer är av identiska mått utom 330uF. Kände att detta kanske kunde vara värt att förtydliga. Måtten gäller alltså inte de komponenter jag beställde utan originalen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Tänkte slänga in ett tips bara sådär!
Ja som TS bild visade är kondingarna inget att ha kvar, dock för er andra som får problem med att skärmen slocknar kolla en sak innan ni beställer nytt.
Ta en ficklampa alt. en mobillampa och håll mot skärmen medans skärmen är påslagen och inkopplad. Försök se om LCD panelen är på eller av.
Detta funkar genom att lysa igenom LCD panelen till bakpanelen som sedan reflekterar tillbaka ljuset utåt.
Om panelen är på och du kan skymta vad som ska ses är det garanterat problem med CCLF belysningen, om inte så är det med största sannolikhet en dålig kondis.

Detta för att slippa göra samma misstag som mig och spendera pengar på fel reservdelar!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Slayer:

Återupplivar tråden lite. Har en gammal Syncmaster 226CW som håller på o flimrar en stund vid uppstart för att sedan sluta flimmra i 2-3 sek för att därefter slockna helt. Sedan får man starta om den ett antal gånger för att den ska hoppa igång.

Har redan haft isär skärmen och verifierat att det är dåliga kondingar som är felet. De tre 3 820uF som sitter tätt ihop är helt svullna. Den ena ser t.o.m ut att ha spruckit lite i toppen o det ser ut som att nåt sipprat ut där o sedan torkat/bränt fast på utsidan. Det sitter även en mindre 330uF konding helt intill dessa tre som också är lite svullen i toppen.

Lat som man är så hade jag ju tänkt att eftersom det är så väldigt många Samsung TV och skärmar som slutar fungera pga dåliga kondensatorer så tänkte jag det måste ju vara hur enkelt som helst att hitta en komplett lista på alla kondensatorer som sitter i nätdelen för min skärm så jag kan köpa ett komplett set men neeejdå. Så nu blev jag ju tvungen att riva isär skärmen och fota/skriva ner alla kondingar som ska införskaffas för att sedan plocka ihop skärmen (har ingen reserv) för att sedan behöva riva skiten igen när den ska lagas..

Så nu har jag beställt en komplett uppsättning kondensatorer från Elfa. Jag byter alltså alla kondingar utom den stora svarta i mitten.

Här är listan på vad du behöver för en Syncmaster 226CW. Power-supply kortet är rev 1.0A Model IP-43130A

5st 820uF 25V Diameter: 10mm Längd: 20mm (Här har jag beställt 1000uF kondingar istället för jag ville ha Rubicon)
1st 330uF 25V Diameter: 10mm Längd: 15mm
1st 22uF 50V Diameter: 6,5mm Längd: 11mm
1st 47uF 50V Diameter: 6,5mm Längd: 11mm
1st 2,2uF 50V Diameter: 5mm Längd: 11mm (På denna kondensatorn var det väldigt svårt att se om det verkligen står 2,2uF eller 22uF för den sitter så himla dumt till, därför har jag för säkerhets skull beställt en extra 22uF konding ifall det skulle visa sig att det är en 22a men jag är nästan helt säker på 2,2.

Alla kondensatorer utom 2,2an är Rubycon. 2,2uF varianten fanns inte att få tag på från Rubycon så det blev en Nippon Chemi-Con. Efter lite lätt sökande på nätet så är dessa märken vad jag förstått mer eller mindre top-of-the-line och ska nog inte gå sönder på ett bra tag. Totalpriset inkl frakt hamnade på 104 varav frakten är typ halva kostnaden..

Nu är det bara att vänta på leverans samt inhandla lödpenna, lodsug och lod

Återkommer med resultat om nån vecka eller sådär.

Tips: Om kondensatorerna du tänkt använda är större än tänk, och du får svårt med utrymmet, så brukar dessa nätdelar ha gott om utrymme runtom, varav man kan lägga kondensatorerna ner, och sätta fast dem med lite smältlim, alternativt borra ett par hål för fastsättning med stripe. Kretskorten i dessa fall är i regel enkelsidiga med mycket ledigt utrymme mellan ledningarna. Gott om plats för några borrhål alltså.

Har själv utfört det jag beskrev på många bildskärmar.

Jag har till och med i vissa fall tillverkat ett separat kretskort med en bunt små parallellkopplade kondensatorer, vars totala farad matchar original-kondensatorn. (250 μF * 4 = 1000 μF). Jag har sedan dragit vanlig kopplingstråd mellan experiment-kortet med kondensator-banken och lödpunkterna där original-kondensatorerna satt. Därefter har jag helt sonika fäst experiment-kortet med dubbelhäftande supertejp i plåtramen.

EDIT:
Då det i dessa sammanhang i regel handlar om glättings-kondensatorer, är det oftast inget problem att använda ett högre Farad-värde än original-kondensatorn. Det kan till och med vara till fördel, då tillverkare av nätdelar oftast tar så låga värden de kan utan att kompromissa för mycket med rippel. Se bara till att försäkra dig om att det handlar om glättings-kondensatorer, för om det är filterrings-kondensatorer, så bör man undvika att använda andra farad-värden än de som sitter.
(Tumregel: Större kondensatorer i "kluster" har oftast en glättnings-uppgift)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Tips: Om kondensatorerna du tänkt använda är större än tänk, och du får svårt med utrymmet, så brukar dessa nätdelar ha gott om utrymme runtom, varav man kan lägga kondensatorerna ner, och sätta fast dem med lite smältlim, alternativt borra ett par hål för fastsättning med stripe. Kretskorten i dessa fall är i regel enkelsidiga med mycket ledigt utrymme mellan ledningarna. Gott om plats för några borrhål alltså.

Har själv utfört det jag beskrev på många bildskärmar.

Jag har till och med i vissa fall tillverkat ett separat kretskort med en bunt små parallellkopplade kondensatorer, vars totala farad matchar original-kondensatorn. (250 μF * 4 = 1000 μF). Jag har sedan dragit vanlig kopplingstråd mellan experiment-kortet med kondensator-banken och lödpunkterna där original-kondensatorerna satt. Därefter har jag helt sonika fäst experiment-kortet med dubbelhäftande supertejp i plåtramen.

Känns som överflödigt arbete Jag tog bara ett skjutmått o mätte diameter och längd på originalkondensatorerna o köpte nya med samma mått. I många fall hade det gått bra med större kondensatorer men det verkade nästan vara nån slags standardstorlek på allihop för de nya som jag beställde har identiska mått trots att det är en annan tillverkare.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Slayer:

Känns som överflödigt arbete Jag tog bara ett skjutmått o mätte diameter och längd på originalkondensatorerna o köpte nya med samma mått. I många fall hade det gått bra med större kondensatorer men det verkade nästan vara nån slags standardstorlek på allihop för de nya som jag beställde har identiska mått trots att det är en annan tillverkare.

Aha, ja skall man beställa kondensatorer för ändamålet, så ser man till att skaffa fram rätt mått.
Men ibland kan det vara svårt. Många gånger används oerhört udda mått som är svårt att matcha.

Jag själv har kondensatorer, experimentkort och annat material på lager, och föredrar att använda det jag har istället för att köpa nytt hela tiden. I mitt fall blir det lättare att använda en bunt små kondensatorer i bank-utförande istället för att köpa nya. De ligger ju där i lagret och skulle aldrig komma till nytta annars.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Tänkte slänga in ett tips bara sådär!
Ja som TS bild visade är kondingarna inget att ha kvar, dock för er andra som får problem med att skärmen slocknar kolla en sak innan ni beställer nytt.
Ta en ficklampa alt. en mobillampa och håll mot skärmen medans skärmen är påslagen och inkopplad. Försök se om LCD panelen är på eller av.
Detta funkar genom att lysa igenom LCD panelen till bakpanelen som sedan reflekterar tillbaka ljuset utåt.
Om panelen är på och du kan skymta vad som ska ses är det garanterat problem med CCLF belysningen, om inte så är det med största sannolikhet en dålig kondis.

Detta för att slippa göra samma misstag som mig och spendera pengar på fel reservdelar!

När min skärm blinkar så är det nästan 100% säkert att det enbart är CCFL belysningen som blinkar. När skärmen sedan slocknar så lyser powerlampan fortfarande och man kan urskilja att det är bild på skärmen bara att belysningen är släckt. Efter att ha joxat lite som jag beskrivit i mitt tidigare inlägg så kommer belysningen igång igen. Jag är hyffsat säker på att det mina dåliga kondingar som är den enda felorsaken.

Tycker du ska vara försiktig med att säga att det inte är fel på kondensatorerna om man har bild på skärmen, det finns garanterat många olika felorsaker som kan göra att lysrören inte lyser. Dåliga kondingar är en av dom. Du hade kanske otur och råkade ut för att någon mera kritisk komponent gav upp och därför räckte det inte med att bara byta kondensatorer.

Min skärm har egentligen överlevt relativt lång tid. Troligtvis längre än de flesta. Många skriver att deras skärmar börjar strula efter 2-3 år medans jag köpte min skärm nån gång i 2007 och den började strula bara för några veckor sedan. 6 år innan kondensatorer av tveksam kvalitet börjar strula är rätt ok

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Aha, ja skall man beställa kondensatorer för ändamålet, så ser man till att skaffa fram rätt mått.
Men ibland kan det vara svårt. Många gånger används oerhört udda mått som är svårt att matcha.

Jag själv har kondensatorer, experimentkort och annat material på lager, och föredrar att använda det jag har istället för att köpa nytt hela tiden. I mitt fall blir det lättare att använda en bunt små kondensatorer i bank-utförande istället för att köpa nya. De ligger ju där i lagret och skulle aldrig komma till nytta annars.

Ja har man grejer på lager så är det ju såklart att man gör som du säger

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

När min skärm blinkar så är det nästan 100% säkert att det enbart är CCFL belysningen som blinkar. När skärmen sedan slocknar så lyser powerlampan fortfarande och man kan urskilja att det är bild på skärmen bara att belysningen är släckt. Efter att ha joxat lite som jag beskrivit i mitt tidigare inlägg så kommer belysningen igång igen. Jag är hyffsat säker på att det mina dåliga kondingar som är den enda felorsaken.

Tycker du ska vara försiktig med att säga att det inte är fel på kondensatorerna om man har bild på skärmen, det finns garanterat många olika felorsaker som kan göra att lysrören inte lyser. Dåliga kondingar är en av dom. Du hade kanske otur och råkade ut för att någon mera kritisk komponent gav upp och därför räckte det inte med att bara byta kondensatorer.

Min skärm har egentligen överlevt relativt lång tid. Troligtvis längre än de flesta. Många skriver att deras skärmar börjar strula efter 2-3 år medans jag köpte min skärm nån gång i 2007 och den började strula bara för några veckor sedan. 6 år innan kondensatorer av tveksam kvalitet börjar strula är rätt ok

Du kanske misstog mig lite, sen ska DU nog vara försiktig med din ton i fortsättningen. Ingen gillar en bezzerwizzer.

Ett nätaggregat till en CCFL skärm är oftast uppdelad i tre delar, ofta markerade. En är för ingående högspänning, andra för utgående lågspänning (till drivaren) och den sista är en högvoltslina till CCFL rören.
När jag säger att det är något fel med CCFL belysningen menar jag inte att lampan är trasig. När jag säger det pekar jag inte ut en komponent, jag pekar ut ett område som borde undersökas.

Klart det kan vara en kondis ändå, men den sitter fortfarande på CCFL delen av nätagget.
I mitt fall var det inte så, det var ett spräckt CCFL rör. Egentligen ganska obvious då skärmen låg i ett soprum och hade tydliga fallskador.
Bytte det mot LED belysning och kapade spåren till CCFL strömkretsen för att undvika framtida risker.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

För de som har svårt att hitta 820 värdet så ta en titt hos conrad.se.
De har panasonicen till trevliga priser

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Sådär då har jag bytt ut alla kondingarna och skärmen funkar prima! Nu ska den nog leva tills dess att jag känner att det är dags att skaffa en 27" 2560x1440 skärm och tillräckligt bra gfx för o driva åbäket
Var rätt skoj o löda igen. Det har jag inte gjort sen tekniktimmarna i högstadiet o det är runt 12 år sedan..

Ska se om jag inte kan lägga upp lite före/efter bilder när jag orkar.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!