ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men kontentan är helt enkelt att jag retar mig på de som sitter här och mumlar "stackare" när Åge tog en chansning, och den gick hem. Om han visste eller inte är egentligen inte ens relevant

Precis, det är inte relevant.

Du kan eventuellt missuppfattat (eller inte) det som att jag målar ut Åge som martyr eller tycker extra mycket synd om honom, så är inte fallet. Jag försöker bara förstå varför vissa instinktivt måste dra upp argument i stil med tidigare i ordalag som är tydligt negativa mot Åge, där man utmålar honom som lite av en ful fisk.
Jag gör inte kopplingen själv, och tycker den är konstig.

Jag slutar tjata om detta nu då du säkerligen inte är den enda som är trött på mitt motsättande

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag har också en mild form av dyslexi. Men jag tar åtminstone min tid att skriva ordentligt. Stavningskontrollen i Chrome är väldigt användbart i sådana tillfällen.

de som hjälpt mej mest e när man väl blev nörd o börja använda tangentbordet. o va glad för de ej skrivs på fri hand för de kan jag sj ej knappt läsa dagen efter när man ej har en aning om va man skrev

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Äntligen börjar diskussionen komma vidare när ni skrev att det inte spelar någon roll om Åge visste eller inte utan att det var clickok som agerade fel. Bra där !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Äntligen börjar diskussionen komma vidare när ni skrev att det inte spelar någon roll om Åge visste eller inte utan att det var clickok som agerade fel. Bra där !

Det skrev jag i mitt första inlägg, och har skrivit i nästan varje inlägg sedan dess.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Nu är väl detta skrivet till dödsdagar, men jag fick också intrycket av att Åge tog en chansning och köpte ett gäng billiga HDD:s....väldigt billiga, eftersom han och hans polare köpte ett helt gäng. Personligen hade jag inte tyckt ett dugg synd om Åge fall han inte fått köpa dem, men trots det (vad jag tror) billiga priset så skickade faktiskt clickok iväg dessa. Om det var för billigt eller ej, det spelar ingen roll längre när diskarna väl är skickade. I just detta skedet så bör clickok backa undan och låta honom köpa diskarna. Att be honom att inte hämta ut dem...för h*lvete clickok, ni dabbade er, lev och lär. Se över era rutiner och ta detta som en dyrköpt läxa.

Permalänk
Medlem

Det som är skrämmande är ju att det finns fler fall där "clickok" krävt pengar av kunden, googlar man så hittar man en del. De dröjer alltså ut på leveransen och höjer sedan priset, så inte nog med att man får sin vara någon månad senare (om ens då), utan den lär kosta betydligt mer.

Sen att man stämmer sin egen kund, är det kanske så ni får in er inkomst? Inte många som är kunniga, får man ett brev från kronofogden eller någon annan instans är det klart man blir förskrämd och försöker lösa det på snabbaste sätt, vilket jag kan tänka mig, slutar med att kunden tyvärr betalar extra...

När jag läste denna tråden trodde jag att det skett ett missförstånd eller lknande, men nu när jag vet att det hänt andra kunder...

Jävla pajasföretag.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Detta är bland det sjukaste jag har läst. I situationer som dessa så brukar det vara dom som släpper efter lite som tjänar på det, en bra nätbutik hade gett dig diskarna utan snack. Inet, komplett och övriga seriösa nätbutiker hade aldrig tjafsat om en sån här sak. Skönt att det löste sig för dig!
Gjorde en bild förut också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Detta är bland det sjukaste jag har läst.

Som gammal kundtjänstare så har jag sett precis samma sak hända lite då och då. Felaktig prissättning händer ibland, mänsklig faktor osv.
Har bland annat råkat ut för en kille som köpte 20 moderkort för ungefär 100kr styck. En liknande grej som Åge också, med diskar. (detta var några år sedan) Vid telefonkontakt med kunderna så visar det sig allt som oftast att; "jaja, jag tyckte det var värt att försöka.." och man märker att de skäms mer än en smula.

Att det är samma i detta fallet påstår jag inte, jag menar bara att folk utnyttjar dessa situationer, det är inget nytt. Och OFTAST vet dom om att de gör det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Som gammal kundtjänstare så har jag sett precis samma sak hända lite då och då. Felaktig prissättning händer ibland, mänsklig faktor osv.
Har bland annat råkat ut för en kille som köpte 20 moderkort för ungefär 100kr styck. En liknande grej som Åge också, med diskar. (detta var några år sedan) Vid telefonkontakt med kunderna så visar det sig allt som oftast att; "jaja, jag tyckte det var värt att försöka.." och man märker att de skäms mer än en smula.

Att det är samma i detta fallet påstår jag inte, jag menar bara att folk utnyttjar dessa situationer, det är inget nytt. Och OFTAST vet dom om att de gör det.

Som säljare har man ha ansvar för att priset är rätt. Om de sparas in på att kvalitetssäkra siffrorna innan de publiceras får de så sitt kast när priset blir fel.

Ganska sällan man hör om personal från Ica som ringer upp sina kunder och kräver några extrakronor för att nötfärsen egentligen kostade 99:- kilot och inte bara 19:- som prislappen föreslog.

Man kan inte ha ångervecka på priset.....

Permalänk
Medlem

Så jävla bra gjort av dig! Sätt dit oseriösa klåpare.

Har handlat en gång av företaget tidigare. Aldrig igen säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Som säljare har man ha ansvar för att priset är rätt. Om de sparas in på att kvalitetssäkra siffrorna innan de publiceras får de så sitt kast när priset blir fel.

Ganska sällan man hör om personal från Ica som ringer upp sina kunder och kräver några extrakronor för att nötfärsen egentligen kostade 99:- kilot och inte bara 19:- som prislappen föreslog.

Man kan inte ha ångervecka på priset.....

Stämmer inte helt. Vet att det finns någon form av skydd för näringsidkaren, men är på jobbet nu så hinner inte leta upp det.
Tänk på att ett företag kan helt gå i konkurs pågrund utav detta. (notera att jag inte på något vis försvarar Click's klåpar-beteende här, detta är en något annan fråga)

Påstår INTE att man har rätt att kräva på mer pengar, men man ska kunna häva köpet om jag inte är helt ute och snurrar. Om jag minns rätt så hänger det hela på hurvida priset är TYDLIGT orimligt/oskäligt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

för den intresserade så har Clickok rensat alla kommentarer med länkar hit ifrån sin facebook sida och verkar ha rapporterat alla nyare negativa omdömmen på prisjakt.

Länkar:
Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2614
Facebook: https://www.facebook.com/clickok.se

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat! Köpte ett Saitek Cyber-gamingtangentbort och ett Steelseries Siberia V2-headset från ClickOK ett år sedan, fick ett 50-kronorstangentbord och ett Steelseries In-ear headset istället. Dessutom var packeteringen förjävlig, de hade bara lindat in allt i svart plastfolie.

ClickOK? Nej tack.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Stämmer inte helt. Vet att det finns någon form av skydd för näringsidkaren, men är på jobbet nu så hinner inte leta upp det.
Tänk på att ett företag kan helt gå i konkurs pågrund utav detta. (notera att jag inte på något vis försvarar Click's klåpar-beteende här, detta är en något annan fråga)

Påstår INTE att man har rätt att kräva på mer pengar, men man ska kunna häva köpet om jag inte är helt ute och snurrar. Om jag minns rätt så hänger det hela på hurvida priset är TYDLIGT orimligt/oskäligt.

Vet att butiken kan "ångra sig" innan de lämnat orderbekräftelse, men hur det ser ut efter orderbekräftelsen ur lagbokens synvinkel vet jag inte.
Orderbekräftelsen är väl till för att butiken ska kunna få en paus i processen och dubbelkolla att siffrorna stämmer?
Om butiken automatiserar orderbekräftelse-processen (för att spara pengar) så får de skylla sig själva när det blir fel, tycker jag.

Att efter leverans extrafakturera köparen och dra det så långt som till kronofogden och tingsrätten(!) är vidrigt, speciellt när det gäller en skitsumma. Om Åge hade lagt en order på 100 eller 1000 diskar hade jag kunna förstått att de ville ha rättens synvinkel på saken, men 10st... bara pinsamt.
Denna efterfaktureringsprocess verkar däremot skrämmande nog vara något som Clickok har satt i system, DET om något borde verkligen strida mot någon lag.

Permalänk
Medlem

Flera artiklar om ClickOK:
https://www.flashback.org/sp33382184
http://fairshopping.se/opinions/view/406

Knappast den första gången något i den här stilen händer.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Bra att TS fick rätt.
ClickOk har ju satt i system att göra precis som de gör, hur ofta läser man om folk som faktiskt fått det avtalade priset?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att man som konsument har ett moraliskt ansvar när man handlar, är något alldeles för bra för att vara sant är det också oftast det. I det här fallet kan priset per disk låta lite väl billigt, men med tanke på vad 2 TB-disken kostade, att 15 butiker hade snarlika priser, att TS fick en orderbekräftelse mm så tycker jag inte att han handlade fel. Det kan omöjligt vara så att man som konsument ska vara insatt i att flera webbutiker delar på samma backend-system och/eller samma leverantör och att ett tillfälligt bra pris hos flera återförsäljare kan tyda på ett fel hos leverantören. Som systemen verkar fungera skulle ClickOk kontaktat sin leverantör för att få tillbaka de förlorade tusenlapparna och inte gett sig på TS.

Turen för oss konsumenter i detta fall var att TS stod på sig och dessutom kan tala/skriva för sig och på ett väldigt sakligt och professionellt sätt framfört sina åsikter.

ClickOk har ju haft som främsta argument att handla där att priserna är bra vilket lockat mig vid något tillfälle. Service och köpupplevelse är långt ifrån bra vilket får mig att fundera på vad som skulle motivera ett köp hos ClickOk för mig när man nu inte vågar lita på låga priser längre.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en vara från Komplett som var rejält, och senare visade det sig, även felaktigt prissänkt. Dessutom hann den skickas iväg innan de lyckades stoppa ordern. Den låg på mitt postkontor i ca 30min innan Komplett själva såg till att den gick i retur. Tror att även om jag hämtat ut den så hade de haft rätt att tvinga mig att återlämna den. Det finns skydd mot sådant här, men om en annan butik, ej Inwarehouse, haft ett pris i närheten hade jag antagligen kunnat behålla produkten på samma sätt som Clickok fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Att efter leverans extrafakturera köparen och dra det så långt som till kronofogden och tingsrätten(!) är vidrigt, speciellt när det gäller en skitsumma. Om Åge hade lagt en order på 100 eller 1000 diskar hade jag kunna förstått att de ville ha rättens synvinkel på saken, men 10st... bara pinsamt.
Denna efterfaktureringsprocess verkar däremot skrämmande nog vara något som Clickok har satt i system, DET om något borde verkligen strida mot någon lag.

Har aldrig påstått att det agerandet är OK. Det en vettig återförsäljare gör är att kontakta kunden, förklara felet, fråga om de vill behålla produkterna mot ett korrekt pris ALTERNATIVT returnera produkterna där återförsäljaren står för alla former av kostnader och erbjuder eventuellt någon form av mindre kompensation. (Har iofs för mig att Click hävdat att detta är precis vad de började med, dock utan kompensationsbiten? Jaja, inte min poäng oavsett)

Click har skött detta riktigt osnyggt, oavsett om TS försökte köra en fuling eller ej.

Det enda jag säger är att det måste finnas ett VISST skydd som återförsäljare för dessa typer av fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Rätt så roligt att läsa :). Tänk på att jag inte försvarar ClickOK i detta specifika fall och har dessutom själv handlat från dem nio gånger under åren 2009-2011 så jag kan uttala mig utifrån egen erfarenhet och inte baserat på kognitiva influenser :D.

* Man kan tydligt som okunnig se att deras priser pekar mot samma grossister som vissa andra använder, dvs de utan egna större lager i förhållande till deras utbud. Inget svårt att se om man hänger på dessa forum för vi är trots allt inte mentalt handikappade om vi sysslar med elektronik.

* Man kan tydligt se att flertal utav deras försändelser ej kommer från dem. Vissa större försändelser(antingen baserat på enskild vikt eller antal) kommer till viss del direkt från bl.a EET.

Med tanke på att ovanstående punkter har ClickOK i denna tråd själv tagit upp och personer i denna tråd ständigt påpekar att det var ClickOK som skickade försändelsen så undrar man lite över läskunnigheten och således faktafelen. I sig så är det inte en avgörande sak för detta specifika ärende men det är skrämmande hur många pappegojor det finns. Ta till information på egen hand och var lite kritiska. Bara för att en flock får hoppar av en bro så betyder inte det att vi behöver göra det. Inget illa menat om fåren, men de är trots allt ett bra exempel på typiskt flockbeteende. Tänkte annars ta ett exempel med folk som fikar(man kan tro att de jobbar på fiket eller bor där) vid sidan om Apoteket där jag bor och nästan våldtar uttagsautomaten när det betalas ut och kan verkligen höja sina röster till det oförståeliga när de troligtvis ringer utbetalaren och vill ha mer pengar, men det skulle inte vara passande att ta upp i denna tråd.

Specifika egna erfarenheter:

* Köpte 4 stycken ST33000651NS år 2011. Enligt kompatibiltetslistor från både LSI och Seagate så skulle det gå att få igång FDE enligt TCG Opal ihop med LSI SafeStore. Det gjorde det inte eftersom LSI glömt bort det gentemot SATA enheter i mjukvaran. Idag fungerar det. Däremot så hade jag inte tid att vänta och fick returnera dem. Pengarna tillbaks.

* Köpte samma år ett större chassi och det visade sig att det saknades en rackskena. Påpekade detta och fick inom 30 dagar skenan som jag saknat. Det var även då jag såg att båda försändelser kom från EET i Danmark i detta fall och de behöver lära sig på EET eller Supermicro att packa känsliga detaljer och inte ta komponenter som "reservdelar" från kompletta paket bara för att ett annat fått sitt skadat eller saknat.

Så som jag ser på detta specifika ärende:

* ClickOK får ordna så att systemet inte automatiskt släpper iväg beställningar till sina leverantörer om direktleverans skall ske förrän de får sitt pris bekräftat alternativt att de ändrar systemet så att inga automatiska släpp kan ske om priset har rört sig mer än -15% mot föregående dag. Då får de manuellt godkänna ordern. Troligtvis inte enkelt för deras del eftersom troligtvis så är även deras webb-butik i grunden samma som många andra använder och måste då ändras på en nivå som ligger utanför deras egen kontroll.

* Baserat på trådskaparens information så får ClickOK ordna så att de eller deras ombud kan presentera korrekt information om de skall kunna anses vara trovärdiga gentemot en nämnd. Kan även bero på att de haft för bråttom mot slutet och blandat ihop päronen med apelsinerna.

* Det går inte att finna att trådskaparen faktiskt gjort något fel rent juridiskt baserat på informationen i denna tråd. Sen samtidigt om vi kikar på det moraliska planet så hade nog 99% utav oss på detta forum gjort samma sak om vi haft behovet :D. Komplett hade ett liknande fel för ett antal år sedan på USB-minne och en polare köpte över 10 stycken och han dubbelkollade dessutom med Komplett. Han fick sina minnen som han sålde vidare och Komplett höjde dagen efter. I Komplett's fall så kan de faktiskt inte skylla på andra leverantörer eftersom de hanterar sitt själv. Polaren fick dock inga bekymmer så som trådskaparen här.

* Man får gratulera trådskaparen till att verkligen ha hittat ett fynd. Glöm nu inte att begära ut kompensation för förlorad tid, förlorad inkomst, resekostnader samt mental sveda och värk. Vill de inte så är det bara att lämna in en stämningsansökan efter konsultation med en jurist på området.

Så för min del så kommer jag att fortsätta att handla från ClickOK så länge de är billigast och kan få fram varorna inom en månad. I annat fall är det utlandsköp som gäller vid större belopp då priserna i Sverige är något för höga jämfört med Tyskland, Österrike samt Storbritannien. Men det beror så klart på tidpunkt och vara.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Det en vettig återförsäljare gör är att kontakta kunden, förklara felet, fråga om de vill behålla produkterna mot ett korrekt pris ALTERNATIVT returnera produkterna där återförsäljaren står för alla former av kostnader och erbjuder eventuellt någon form av mindre kompensation. (Har iofs för mig att Click hävdat att detta är precis vad de började med, dock utan kompensationsbiten?

De hävdade i sitt "förlåt-för-vi-klantade-oss-rejält"-mailet att kund blivit erbjuden kompensation men i de screenshoten som TS postade på mailen kunde jag inte minnas att jag läste något om att de erbjöd någon form av kompensation för deras misstag.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har aldrig påstått att det agerandet är OK. Det en vettig återförsäljare gör är att kontakta kunden, förklara felet, fråga om de vill behålla produkterna mot ett korrekt pris ALTERNATIVT returnera produkterna där återförsäljaren står för alla former av kostnader och erbjuder eventuellt någon form av mindre kompensation. (Har iofs för mig att Click hävdat att detta är precis vad de började med, dock utan kompensationsbiten? Jaja, inte min poäng oavsett)

Click har skött detta riktigt osnyggt, oavsett om TS försökte köra en fuling eller ej.

Det enda jag säger är att det måste finnas ett VISST skydd som återförsäljare för dessa typer av fel.

Det gör det också, det är ju inte förrns köpet är bekräftat och kunden fått sina saker som det är försent, innan dess har återförsäljaren all möjlighet, att ändra priset och höra av sig attd et va fel.

Här handlar det ju om att TS köpt varorna, betalat direkt på internet för dem, hunnit fått hem dem och sedan efter det så vill butiken ändra priset på varorna, man kan inte ändra pris på varorna efter att man köpt dem, innan köpet är avslutad går det alldeles utmärkt, för då kan fortfarande kunde säga "ok, men i så fall vill jag inte ha dem"

Det är ju liksom det priset bitiken sätter på sina varor som ska gälla, annars är det falsk marknadsföring och det är olagligt, misstag händer ju, men då får ju butiken se till att bättra sig så att dom inte har sånna misstag, för det är aldrig kundens ansvar, eller fel

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Angående §32 - avtalslagen. Hittade denna förklaring;

"Termen förklaringsmisstag avser sådana fall där en avgiven viljeförklaring till följd av felskrivning eller annat misstag av avgivaren fått annat innehåll än han avsett. Denna form av misstag leder enligt första stycket till att avgivaren inte är bunden av viljeförklaringens innehåll, dvs den är ogiltig, under förutsättning att mottagaren var i ond tro, dvs insåg eller bort inse misstaget"

Tror detta gäller även efter leverans, men inom rimliga tidsramar. Oavsett vad så kanske vi kan komma överens om att det inte är så simpelt som många verkar vilja få det hela till?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Som gammal kundtjänstare så har jag sett precis samma sak hända lite då och då. Felaktig prissättning händer ibland, mänsklig faktor osv.
Har bland annat råkat ut för en kille som köpte 20 moderkort för ungefär 100kr styck. En liknande grej som Åge också, med diskar. (detta var några år sedan) Vid telefonkontakt med kunderna så visar det sig allt som oftast att; "jaja, jag tyckte det var värt att försöka.." och man märker att de skäms mer än en smula.

Att det är samma i detta fallet påstår jag inte, jag menar bara att folk utnyttjar dessa situationer, det är inget nytt. Och OFTAST vet dom om att de gör det.

Jag förstår vad du menar, priset på diskarna var ju kanske lite väl fint. Så det är möjligt att det kanske var nått åt det hållet, men jag tycker nästan att dom får skylla sig själv när dom klantar sig så hårt. Men det värsta är ju hur dom försökt gå till väga med allt. Påstår ena sekunden att priserna var euro, även fast det står SEK på hemsidan osv. Det här var bland den sämsta reklam dom kunnat få

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Så det är möjligt att det kanske var nått åt det hållet, men jag tycker nästan att dom får skylla sig själv när dom klantar sig så hårt. Men det värsta är ju hur dom försökt gå till väga med allt. Påstår ena sekunden att priserna var euro, även fast det står SEK på hemsidan osv.

Så vitt jag vet har de inte försökt få det till att priserna var Euro ut till kund, utan att det blivit fel och att deras utpris till kund var baserat på leverantörens pris, i Euro. Det är inget onormalt, problemet här är hur ClickOK reagerade när de inte lyckades stoppa paketet på posten. Ett fullständigt förkastligt beteende.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Angående §32 - avtalslagen. Hittade denna förklaring;

"Termen förklaringsmisstag avser sådana fall där en avgiven viljeförklaring till följd av felskrivning eller annat misstag av avgivaren fått annat innehåll än han avsett. Denna form av misstag leder enligt första stycket till att avgivaren inte är bunden av viljeförklaringens innehåll, dvs den är ogiltig, under förutsättning att mottagaren var i ond tro, dvs insåg eller bort inse misstaget"

Tror detta gäller även efter leverans, men inom rimliga tidsramar. Oavsett vad så kanske vi kan komma överens om att det inte är så simpelt som många verkar vilja få det hela till?

§32 förklaring/kommentar.

"Första stycket är ett uttryck för tillitsgrundsatsen och reglerar så kallade förklaringsmisstag . Bestämmelsen används mest motsatsvis/e contrario dvs. har man skrivit fel och motparten är i god tro är man bunden vid sin felskrivning. Vid benefika rättshandlingar tolkas paragrafen inte e contrario."

"Andra stycket reglerar när det inte beror på den som avger viljeförklaringen att det blir fel, förvanskning. I så fall är avgivaren inte bunden av felskrivningen. Felet ska ha uppstått under befordran av meddelandet (befordringsfel). Han måste dock reklamera felet om motparten inte har förstått att det blivit fel dvs är i god tro."

Källa: https://lagen.nu/1915:218

Men detta gäller ju också bara om det är felskrivning och står ingenting vad jag kan hitta att det skulle gälla efter avslutat köp, i TS fall så handlade det ju inte om en felskrivning enligt klickok.se själva, utan att priset hade ändrats efter att köpet hade slutförts, vilket är en helt annan sak, dom har redan sålt en produkt och vill ändra sig om priset i efterhand.

EDIT: dessutom om jag förstått det rätt så står avtalslagen generellt under konsumentköplagen så det borde ju i första fall vara där det avgörs vem som har rätt och fel.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Står inte på någon sida i den här diskussionen, men jag hoppas att alla som väljer att kritisera Åge eller ClickOK har läst båda parternas versioner.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Det gick såhär långt eftersom ni vägrade erkänna erat egna misstag. Sen att hålla på med byråkratiskt-krig med fakturor o tjafs för att sedan gå till domstol gör det bara ännu bättre tycker jag
Har meddelat allt o alla om denna tvist, inkl forumpostsen och TS's story. Ingen jag känner kommer att handla hos er. Hoppas det svider lite extra för er nu eftersom jag hatar sånt här beteende.

Visa signatur

http://xray.nu :: http://bonexray.com :: http://kafi.se
NZXT H710 Vit: i9-12900k + Corsair H150i Elite LCD :: ASUS RTX 3080 :: ASUS ROG STRIX Z690 :: 64 GB Corsair 3600 MHz :: Corsair RM 850x :: 2 TB M2 980 PRO + 2 TB 970 QVO
Skärmar: Asus 27" ROG Swift PG278QR :: Asus 24" VP247HAE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kafi:

Det gick såhär långt eftersom ni vägrade erkänna erat egna misstag. Sen att hålla på med byråkratiskt-krig med fakturor o tjafs för att sedan gå till domstol gör det bara ännu bättre tycker jag
Har meddelat allt o alla om denna tvist, inkl forumpostsen och TS's story. Ingen jag känner kommer att handla hos er. Hoppas det svider lite extra för er nu eftersom jag hatar sånt här beteende.

Rätt - att stämma en privatperson för (i dessa sammanhang) små summor är löjeväckande och småaktigt. Företag som handlar på detta sätt förtjänar att gå i konkurs.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Way to go, TS!

Otroligt starkt att stå på dig.

Då det verkar som att ClickOK har satt detta i system så verkar det bara ha varit en tidsfråga innan de åkte på en riktig däng.
Mina pengar ligger på att de konkar bolaget och startar upp allt under en nytt namn och börjar om med samma bedrägeri-circus igen.

//Simon