ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Rekordmedlem

De tycker nog att varumärket Click ok är förbrukat men de verkar fortsätta under sitt andra namn: Netfox http://www.netfox.se/
De har fortfarande inte ens orkat redigera bort klick ok på alla ställen utan bara bytt domän.
För det är väl inga nya personer bakom Netfox namnet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Lol, försöker du insinuera att det är TS fel att clickok kursar, jobbade du där ?

Haha, nej (om jag skulle säga att det har påverkats av TS ärende så skulle jag snarare se det som "förtjänst" - inte "fel")... Det är intressant att se hur clickok tokmissat vilken effekt badwill har på en verksamhet... ClickOk är inte första aktör att missa detta (SEGE import, Braskens m.fl.) och knappast den sista. Att ClickOk stänger sin nätbutik är inget jag är ledsen över utan jag ser det snarare som en självsanering av branschen (ett resultat av att konkurrensen fungerar). Hur mycket (om något) detta ärende har påverkat kan jag bara spekulera i... och min spekulation är att det varit en av flera bidragande orsaker - kanske den som fick lasset att tippa?

Mvh
/Gelmax

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tycker nog att varumärket Click ok är förbrukat men de verkar fortsätta under sitt andra namn: Netfox http://www.netfox.se/
De har fortfarande inte ens orkat redigera bort klick ok på alla ställen utan bara bytt domän.
För det är väl inga nya personer bakom Netfox namnet?

Det går fortfarande fint att köpa ClickOK-presentkort på 100:- för den nätta summan av 156:- via den nya hemsidan.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av era909:

Det går fortfarande fint att köpa ClickOK-presentkort på 100:- för den nätta summan av 156:- via den nya hemsidan.

Ha, det går dessutom att ta presentkortet på delbetalning för 44kr/månad under 36 månader, det måste vara en lysande affär. (men knappast för kunden som köper ett ogiltigt 100kr presentkort och betalar 1584 kr)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tycker nog att varumärket Click ok är förbrukat men de verkar fortsätta under sitt andra namn: Netfox http://www.netfox.se/
De har fortfarande inte ens orkat redigera bort klick ok på alla ställen utan bara bytt domän.
För det är väl inga nya personer bakom Netfox namnet?

Samma personer, nytt namn och omstrukturering. Att sätta ett aktiebolag som komplementär till ett kommanditbolag betyder att ägarna slipper personligt ekonomiskt ansvar vid konkurs. Jag är ingen ekonom, bara läst lite snabbt på wikipedia om olika bolagsformer.

Citat:

IT BRIANTO AB äger varumärke NetFOX. Företaget grundades i januari 2006 med en vision om att kunna erbjuda data och mediaprodukter till ett förnuftiga priser och med en exceptionell service till sina kunder.

Allabolag.se säger (IT BRIANTO AB)
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2013-08-12

F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 2013-08-21

Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2013-08-21

Allabolag.se säger (ClickOK KB)
Komplementär: IT BRIANTO AB
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2013-08-23

F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 2006-04-28

Momsgrupp: Redovisar moms <= 40 miljoner
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2006-05-17

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag beställde en komponent från clickok's sida 19/9 och den har inte dykt upp ännu, mailade dom den 3/10 för att höra hur det gick med beställningen och passade även på att logga in på mitt konto för att se hur det går med ordern men då hade dom tagit bort all min orderhistorik, från denna beställning och även äldre.

Hur ser deras skyldighet ut att leverera produkten?
Vill ju gärna ha den levererad då priset var rätt ok, stod på deras hemsida att det var upp till 70% i rabatt på massa i deras sortiment så jag slog till. Dock på faktura som tur är.

Känns bara skumt att jag inte har fått något svar utav dom och att dom hade tagit bort min orderhistorik, Jag har dock givetvis kvar orderbekräftelsen i min mail.

Står även så här på ClickOk's hemsida:
"Vi har tagit beslutet att stänga av ClickOK webbutik och sälja bolaget vidare.
Alla inneliggande beställningar kommer att levereras som vanligt. Restorder samt beställningar med utgående produkter kommer att krediteras inom 30 dagar eller tidigare enligt turordningen."

Så vad tror ni jag har att förvänta mig?

Edit: Netfox.se sidan slutade precis funka, någon annan som kan bekräfta? så det inte är nå knas med mitt internet.

Förresten, i orderbekräftelsen så står både clickok's och netfox's hemsida med,
Eftersom det är ett och samma bolag så kan väl dom inte komma undan att skicka beställningen bara för att dom lägger ner ClickOk's?
Känns ju som att dom dragit en riktig fuling att gå ut stenhårt med "upp till 70% rabatt på nästan hela sortimentet" pga av flytt eller vad det var och sedan inte leverera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tycker nog att varumärket Click ok är förbrukat men de verkar fortsätta under sitt andra namn: Netfox http://www.netfox.se/
De har fortfarande inte ens orkat redigera bort klick ok på alla ställen utan bara bytt domän.
För det är väl inga nya personer bakom Netfox namnet?

De borde ha bytt namn till InteOK, det hade liksom passat lite bättre.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Alltså, när jag läser era inlägg får jag intrycket av att ni försöker smutskasta dem så mycket som det bara går. Detta kan ju förstås vara jag som upplever det fel bara men vad är poängen? De gjorde ett misstag.

ETT misstag?
Om du kollar tråden ser du att det inte var ett misstag.
De ändrade sin historia flera gånger och drog upp en
kund i rätten.

Uppenbarligen har dom som strategi att lura folk.

Om man begår ett misstag tar man konsekvenserna och
går vidare. Inte hittar på en ny sak efter en annan.

Personerna bakom ClickOk.se/Netfox.se bör få näringsförbud.

Permalänk
Medlem

Från deras hemsida:

Citat:

En viktig information
Hej,
Nu har vi flyttat till ett Globen område.
Vi har dock kvar en del artiklar vi vill bli av med just nu. Gör en kik genom att klicka här och se om du hittar en produkt du har någon behov av.
Det är först till kvarn som gäller av de inventarier vi hade kvar på Åsögatan.

Med vänliga hälsningar
ClickOK/Netfox

Har de ens gått ut grundskolan?

Permalänk
Medlem

Nä grabbar och görlz! Detta var inte Ok!

Håller mig till företag som även levererar pingvinstänger
Kanske den mest lärorika tråden @ Sweclockers !

Samt stor eloge till dig Åge !

Permalänk
Avstängd

Handla inte av dessa pajasar om du inte bokstavligt talat bor på stenkasts avstånd från någon av dessa herrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Handla inte av dessa pajasar om du inte bokstavligt talat bor på stenkasts avstånd från någon av dessa herrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte handla ändå, kasta sten däremot........

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Bästa kund,

Vi har tagit beslutet att stänga av ClickOK webbutik och sälja bolaget vidare.

Alla inneliggande beställningar kommer att levereras som vanligt. Restorder samt beställningar med utgående produkter kommer att krediteras inom 30 dagar eller tidigare enligt turordningen.

Har du ett öppet RMA-ärende så kommer du att få det stängt som vanligt så snart ärendet blir klart.

Fram till den 30.11.2013 kan du reklamera en trasig produkt som behöver repareras genom att skicka mejl till rma@clickok.se (Ange order/fakturanummer, felbeskrivning och eventuellt serienummer på produkten). Vi hänvisar all support samt reklamationer till respektive tillverkare, du hittar den informationen under Support.

Har du en oanvänd kredit så behöver du kontakta oss via mejl till ekonomi@clickok.se senast 30.10.2013. Alla oanvända kreditnotor makuleras i systemet.

Nya ägare av bolaget kommer att gå ut med sin kontaktinformation så snart affären blir färdig.

Vi tackar dig som varit kund hos oss.

Med vänliga hälsningar

ClickOK team

07 oktober 2013

Oväntat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Skulle inte handla ändå, kasta sten däremot........

Så sant som det är sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det går ihop, om vi säger nån köper clickok.se varför kör dom nu då vidare på http://www.netfox.se/? dom kan väl inte bara dumpa sina kunder och tro dom kan köra vidare på netfox.se som om inget har hänt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twix-d:

Jag förstår inte hur det går ihop, om vi säger nån köper clickok.se varför kör dom nu då vidare på http://www.netfox.se/? dom kan väl inte bara dumpa sina kunder och tro dom kan köra vidare på netfox.se som om inget har hänt?

Det är ju inte direkt 98:e procentilen vi pratar om här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hittade den här tråden när jag sökte efter Deltaco TP-48PH nätverkskabel (100 m rulle) på Google. Den är svår att få tag på och så såg jag att en av sökträffarna visade "clickOK". Men när jag klickade på länken så såg jag meddelandet som Slabb citerade här ovanför. Då började jag söka efter nyhetsartiklar om ClickOK här på Sweclockers men hittade istället den här tråden. Sweclockers har inte skrivit om den här GODA nyheten, om att ClickOK har stängt?...

Fy fan alltså... det är helt sanslöst att de ska hålla på så där. Så vitt jag kan minnas så har jag nog aldrig någonsin köpt något från ClickOK. Men var inte de någon slags front-end och/eller dotterbolag till PC City i Linköping? För där har jag handlat förut, men det är en fysisk butik. Men jag har nog aldrig handlat från ClickOK online. Jag minns att PC City hade i princip helt identisk design på sin hemsida som ClickOK. Det var bara andra färger de använde, annat tema. Men alla knappar och länkar och struktur och allt såg likadant ut. PC City blev sedan Electro World, år 2009 tror jag. Men jag undrar om det inte var samma bolag som stod bakom både PC City och ClickOK?... det kan ju inte ha varit av en slump som de hade så exakt lika design på hemsidan...

Som andra har konstaterat så verkar de ju ha fått för sig att helt enkelt dumpa domänen ClickOK för att inte bli förknippade med det namnet. Istället kör de vidare med netfox.se som om inget hänt. Det påminner mig om Fuskbyggarna man sett på TV4. Man kör ner ett bolag i backen och så startar man bara ett nytt, och så gör man hela tiden.

Clickok.se
ClickOK Kommanditbolag
ORG.NR: 969716-4730
BOLAGSFORM: Kommanditbolag
Komplementär: IT BRIANTO AB
Registreringsår: 2013
http://www.allabolag.se/9697164730/ClickOK_KB

IT BRIANTO AB
ORG.NR: 556938-9132
BOLAGSFORM: Aktiebolag
VD: Nabin, Anton
Registreringsår: 2013
http://www.allabolag.se/5569389132/IT_BRIANTO_AB

Vad innebär det att IT BRIANTO AB är "Komplementär" till ClickOK KB?

Så NetFOX är inte ett bolag i sig, utan ett registrerat varumärke som ägs av IT BRIANTO AB. Så här skriver de om sig själva på netfox.se.

Citat:

IT BRIANTO AB äger varumärke NetFOX. Privatägd företag grundades i januari 2006 och köptes senare av IT Brianto AB med en vision om att kunna erbjuda data och mediaprodukter till ett förnuftiga priser och med en exceptionell service till sina kunder.

Kompetensen inom företaget är hög när det kommer till förnuftiga datorlösningar.

Vår affärsidé är att kunna erbjuda våra kunder de senaste produkterna till ett förnuftigt pris i enormt stort sortiment, men också att kunna bistå våra kunder med en bra service i form av support och lösningar som passar varje användare, att kunna erbjuda leveransen från en och samma butik.

Vårt system är helt automatiserad villket innebär att vi håller priserna låga genom att spara på personalen, extra lagerutryme och en hemsida där kunderna kan själva hantera sina ordrar.

Vi hjälper kunder att hitta lösningar som passar kundens behov. En lösning du blir nöjd med och som du inte betalar för mycket för.

De flesta produkter som finns på www.netfox.se levereras via Posten men kan även levereras direkt från vår leverantörer via följande transportörer: Posten, DHL, PNL, TNT, UPS eller med egna budbilar.

Vad är det de refererar till när de skriver "Privatägd företag grundades i januari 2006 och köptes senare av IT Brianto AB"? Menar de att NetFOX är ett företag? De inleder ju med att säga att det är ett varumärke som ägs av IT Brianto AB. De motsäger sig själva. Om det är så att NetFOX var ett företag som Brianto har köpt upp, och sedan valt att behålla namnet som eget varumärke, så är de otydliga med beskrivningen.

De vet ju inte ens hur man stavar till "rättstavning" så... jag är inte förvånad.

Jag brukar alltid handla i första hand från Inet (och gamla datorbutiken när det begav sig), Komplett, Dustin Home, plus några till. Jag har aldrig haft några problem med dessa. Min favoritbutik är idag Inet. Både Inet.se och gamla Datorbutiken.com (de gick ihop med Inet) har varit mina favoriter sedan länge. Visst kan man få problem även med dessa butiker, men det ClickOK har gjort här saknar helt motstycke. Såna oseriösa aktörer ska stoppas med alla medel! Hatten av för TS som vågade stå emot.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Hej!

Beklagar sent svar i tråden, ElectroGeeza. Här kommer ett litet svar från mig.

Jag tror inte PC City har haft något med ClickOk att göra. PC City ingick i Dicksongruppen, samma grupp som Elgiganten ingår i. PC City hade såväl fysiska butiker som internetbutik. I princip var PC City ett komplement till Elgiganten men med inriktningen åt datorhållet. Sortimentet bestod bl.a. av komponenter.

Jag köpte en av mina bärbara datorer hos PC City i Helsingborg när de hade butik där.
PC City lade ned butikerna men behöll internetbutiken.
Den gjordes om genom att ägarna lade ned PC City-domänen och öppnade Electroworld istället. Det är så historien blivit berättad för mig.

Ägarna av ClickOk valde under sommaren 2013 att ändra bolagsformen på ClickOK HB, handelsbolag, till ClickOk KB, kommanditbolag.
Ett handelsbolag innebär att ägarna av bolaget är personligt ansvariga för all ekonomi i bolaget. Uppstår en skuld i företaget och företaget inte kan betala blir ägarna personligen ansvariga att betala skulden ur egna fickor.

Ett kommanditbolag är en företagsform som består av två ägare i olika former. En ägare har begränsat ekonomiskt ansvar och kallas för kommanditdelägare. Den andra delägaren kan bestå av flera olika ägare, där minst en av dem har obegränsat ekonomiskt ansvar.
Skulle en skuld i bolaget uppstå är den som har det begränsade ekonomiska ansvaret skyldig till en liten del av skulden, i princip det kapital som ägaren skjuter till i företaget vid bildandet.

Den andra delägaren har fullt ekonomiskt ansvar för bolaget. Ägaren har fullt ansvar för alla skulder som uppkommer i bolaget. Denna delägare kallas för komplementär.
Vid en konkurs innebär det att kommanditdelägaren förlorar det kapital som den ägaren skjutit till vid bolagsbildandet. Komplementären är den som tar hela skulden som uppstår.

Jag har inte kunnat få fram att Netfox.se är något annat än en domän. Jag hittar inga registreringar av namnet som bolag, när detta skrivs.
Informationen på netfox.se hemsida är också felaktig beträffande när netfox.se startades liksom ägarbolaget, IT Brianto AB.
IT Brianto AB registrerades som bolag första gången 2013-08-12 och registrerades för F-skatt 2013-08-21.
IT Brianto AB fick såldes sin momsregistrering i augusti i år.
Enligt netfox.se anger ägarna av IT Brianto AB, tillika ägarna av domännamnet netfox.se, att bolaget startades redan år 2006. Det är en felaktig information eftersom IT Brianto AB bildades först år 2013 och domännamnet netfox.se registrerades samma år.

Domännamnet netfox.se registrerades första gången 2013-05-19. Även detta namn är således en skapelse från år 2013 och inte, som uppges på netfox.se hemsida, år 2006.

netfox.se är inte ett bolag utan enbart en domän.
Jag har, liksom du, svårt att tolka vad ägarna av ClickOk, numera IT Brianto AB, hänvisar till i sin text under rubriken "Om oss".
Om det är netfox.se som det refereras till eller IT Brianto AB framgår inte. Sannolikt är det som så att de hänvisar till att domännamnet netfox.se är ett privatägt företag. Detta eftersom de skriver att IT Brianto köpte netfox.se.
Eftersom netfox.se inte är ett registrerat företag utan enbart en domän kan man ifrågasätta sanningshalten i upplysningen.

Osant är det helt klart att något av namnet har varit registrerade år 2006. Det är ägarna bakom ClickOk HB/KB som registrerat både företaget IT Brianto AB som domännamnet netfox.se och det i år, 2013.

Med bakgrund till den hantering som ägarna hade kring bolaget ClickOk HB/KB så är det uppenbart att den följer med i IT Brianto AB liksom netfox.se. Det mesta är rörigt, snårigt och invävt med osanna uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Ägarna av ClickOk valde under sommaren 2013 att ändra bolagsformen på ClickOK HB, handelsbolag, till ClickOk KB, kommanditbolag.
Ett handelsbolag innebär att ägarna av bolaget är personligt ansvariga för all ekonomi i bolaget. Uppstår en skuld i företaget och företaget inte kan betala blir ägarna personligen ansvariga att betala skulden ur egna fickor.

Låter som om man insåg vart det hela var på väg, valde att omstrukturera, och nu arbetar man på att tömma bolaget på allt man kan i vägen av tillgångar. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det görs en konkurs på "netfox" nästa år.

Fast jag är kanske bara överdrivet cynisk.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter som om man insåg vart det hela var på väg, valde att omstrukturera, och nu arbetar man på att tömma bolaget på allt man kan i vägen av tillgångar. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det görs en konkurs på "netfox" nästa år.

Fast jag är kanske bara överdrivet cynisk.
B!

helt rätt IT BRIANTO AB gick i konkurs för just en vecka sedan http://www.allabolag.se/5569389132/IT_BRIANTO_AB
vad hette ägaren ? undrar hur länge det dröjer innan han startar nytt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Suck. Jävligt oväntat. Någon skulle tipsa konkursförvaltaren & skattmasen. Uppenbart en avsiktlig konkurs, och har man gjort det med större skulder är olagligt. Kan man påvisa uppsåt, vilken inte torde vara omöjligt i det här fallet, så kan man åka på att stå för det personligen i alla fall.

Korkat / märkligt att de inte valde att försätta firman i konkurs innan skatten förföll, men det är ju deras huvudvärk.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det är korrekt att det är IT Brianto AB som försatts i konkurs.
Konkurs gäller fortfarande inte för ClickOk KB. Det är samma ägare till båda bolagen men IT Brianto AB är komplementär till ClickOk KB.

Jag har försökt få fram hur ett kommanditbolag påverkas av att deras komplementär försätt i konkurs. Ett kommanditbolag måste ha en komplementär för att få vara verksamt. Här är det IT Brianto AB som agerat komplementär.

Nu har jag tagit kontakt med Kronofogden för att få veta hur sådant här förhåller sig. Om ClickOK KB skall få vara verksamma måste de ha en komplementär.

www.netfox.se var aldrig ett bolag utan enbart ett registrerat domännamn. Det var ClickOk KB som var ägare till domänen genom komplementären IT Brianto AB.

Det jag lyckats få fram så här långt är att det ser ut som att de två tidigare ägarna inte längre har något bolag ihop. Jag kan självklart ha fel men inget som jag hittar på internet tyder på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Det är korrekt att det är IT Brianto AB som försatts i konkurs.
Konkurs gäller fortfarande inte för ClickOk KB. Det är samma ägare till båda bolagen men IT Brianto AB är komplementär till ClickOk KB.

Jag har försökt få fram hur ett kommanditbolag påverkas av att deras komplementär försätt i konkurs. Ett kommanditbolag måste ha en komplementär för att få vara verksamt. Här är det IT Brianto AB som agerat komplementär.

Nu har jag tagit kontakt med Kronofogden för att få veta hur sådant här förhåller sig. Om ClickOK KB skall få vara verksamma måste de ha en komplementär.

www.netfox.se var aldrig ett bolag utan enbart ett registrerat domännamn. Det var ClickOk KB som var ägare till domänen genom komplementären IT Brianto AB.

Det jag lyckats få fram så här långt är att det ser ut som att de två tidigare ägarna inte längre har något bolag ihop. Jag kan självklart ha fel men inget som jag hittar på internet tyder på annat.

Hur gick det för dig mot ClickOK?

Edit: Direkt efter jag skrev detta så kom jag på att kolla om du kanske hade uppdaterat första inlägget vilket du hade! Så jag fick ju svaret där!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Hur gick det för dig mot ClickOK?

Edit: Direkt efter jag skrev detta så kom jag på att kolla om du kanske hade uppdaterat första inlägget vilket du hade! Så jag fick ju svaret där!

Läs tråden, det finns länkar i första inlägget

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Jag har idag pratat med Kronofogden. De kan inte svara på vad som händer med ett kommanditbolag när deras komplementär går i konkurs. Kronofogden hänvisade mig till Bolagsverket.
Jag ringde Bolagsverket och fick följande svar:

När en komplementär till ett kommanditbolag går i konkurs omvandlas ett kommanditbolag automatisk till ett handelsbolag. Förutsättningen för detta är att det finns minst två ägare till kommanditbolaget.
Återstår det endast en ägare till kommanditbolaget omvandlas det istället till en enskild firma.

I båda fallen innebär det att ägarna/ägaren blir personligt ansvarig för alla skulder i bolaget. Om ägaren inte är intresserad av detta föreslås att de omgående drar sig ur bolaget eller avvecklar det, om det går.

IT Brianto ABs konkurs påverkar således inte ClickOK KB på annat sätt att de antingen får skaffa sig en annan komplementär för att fortsätta som KB eller omvandla bolagsformen till HB eller enskild firma, beroende på hur många ägare som är kvar i bolaget.
Skall ClickOK avvecklas som bolag utan att fortsätta som KB måste alla skulder först betalas. Har bolaget inte täckning för detta måste ägarna betala ur egen ficka.

IT Brianto AB förlorar insatt aktiekapital vid konkursen.