ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperRetard:

TS har redan vunnit. Vad ska PLUS hjälpa till med? Frågan är redan besvarad tidigare i tråden.

Tror inte TS är ensam i det här fallet.
Lär vara många kunder som bara svalt stoltheten och betalat i blindo vad än för summor ClickOk kommit upp med.
Många vågar inte bestrida något när ClickOk nämner "rättsliga åtgärder".

Skulle vara bra om någon granskade ClickOk och deras metoder. Det ligger en hund begraven.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennieBoy91:

ClickOk hade inte satt fel pris utan att levrantören hade höjt priset samma dag.

Leverantören hade satt fel pris, titta på den tidigare länkade pris-grafen så ser du att det är ett drop till en dryg 8'del av priset i ett par dagar, och sedan återgår priset till samma nivå som före droppet. Vad som hänt är troligtvis att leverantörens automatiska valutaomvandlare inte har fått fram en kurs för Euro-SEK, och buggat ur. Ett alternativ är att någon som normalt inte gör det jobbet har gjort det, och petat in Euro-siffrorna där priset skulle stått i SEK, om nu arbetet görs manuellt. Effekten blir att många butiker, alla som automatiskt följer leverantörspriserna helt plötsligt hade ett mycket för lågt pris ut till kund. När ClickOK inte hann stoppa försändelsen började affärstransaktionen spåra ur, istället för det som skulle ha hänt. ClickOK skulle suckat, dokumenterat förlusten och vänt sig till sin leverantör och försökt få kompensation för felet som trots allt uppstått där. Istället började de jaga sin kund. Det enda som fattas är nu att de får en massa härliga garantiärenden på diskarna med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Tack vare din (och andras) insats har prisjakt rensat bort alla negativa inlägg. ClickOK tackar för hjälpen att begrava denna episod.

Det är för att det bryter mot Prisjaks regler:

Citat:

Ett omdöme är avsett att reflektera uppgiftslämnarens egna erfarenheter gällande kundvård och/eller konsumenträttsliga förhållanden. Direkta eller antydda teorier, antaganden eller anklagelser om brottslig handling/verksamhet eller sådant som rör andra företeelser än kundvård och konsumenträtt är inte tillåtet.

Man får helt enkelt hitta på något om man nödvändigtvis vill ge ClickOK dåligt betyg

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande höra varför ClickOK valde att dra ärendet till kronofogden innan ARN hade behandlat klart ärendet, i synnerhet då deras representant skriver (både här och på facebook) att dom "alltid följer ARNs rekommendationer".

Flera stycken har frågat det på facebook, men deras representant undviker frågorna.
Antagligen så misstänkte dom att ARN skulle ge dom tummen ner...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Efter jag läst hela tråden, bestämde jag mig för att gå in på ClickOK´s hemsida och gissa vad jag hitta? En hårddisk på 73gb för otroliga 3,843,71 kr ink moms.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:4948466;c:36376#sth...

Om Du kan hitta den exakta modellen billigare någonstans i Sverige så får Du gärna länka :D.
Och med billigare så menar jag inte med några kronor, utan minst -10%. Och inte begagnad....

Mina 300 GB köptes i somras och en nu i vintras och de kostar lite över 1k6 kronor stycket men samtidigt så har de ett modernt gränssnitt som fortfarande tillverkas och inte avsedda för konsumentinriktade lösningar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag har läst, men jag tycker de är fortfarande för högt per gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Att tycka är tillåtet. Men det är bra att det framgår från början eftersom rent tyckte är bara relativt. Jag tycker att de är relativt billiga per GB i förhållande till målgruppen idag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

JSamtliga ca 300.000 individuella medlemmar på Sweclockers kommer vara medvetna om detta och det kommer påverka er enormt.

Inte bara alla läsare här medvetna om denna soppa.

Den är även välkänd på Minhembio med sina 300.000 medlemmar och som spänner över ett ännu bredare intresse och prylspektrum.

"ClickOK... Sämsta butiken?": http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=298359&pid...

Så påverkan lär kännas med största säkerhet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Minsc S2:

Jag vill fortfarande höra varför ClickOK valde att dra ärendet till kronofogden innan ARN hade behandlat klart ärendet, i synnerhet då deras representant skriver (både här och på facebook) att dom "alltid följer ARNs rekommendationer".

Flera stycken har frågat det på facebook, men deras representant undviker frågorna.
Antagligen så misstänkte dom att ARN skulle ge dom tummen ner...

Jag har även frågat detta 2-3gånger nu och kan bara utgå att inget svar = inkompetenta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Leverantören hade satt fel pris, titta på den tidigare länkade pris-grafen så ser du att det är ett drop till en dryg 8'del av priset i ett par dagar, och sedan återgår priset till samma nivå som före droppet. Vad som hänt är troligtvis att leverantörens automatiska valutaomvandlare inte har fått fram en kurs för Euro-SEK, och buggat ur. Ett alternativ är att någon som normalt inte gör det jobbet har gjort det, och petat in Euro-siffrorna där priset skulle stått i SEK, om nu arbetet görs manuellt. Effekten blir att många butiker, alla som automatiskt följer leverantörspriserna helt plötsligt hade ett mycket för lågt pris ut till kund. När ClickOK inte hann stoppa försändelsen började affärstransaktionen spåra ur, istället för det som skulle ha hänt. ClickOK skulle suckat, dokumenterat förlusten och vänt sig till sin leverantör och försökt få kompensation för felet som trots allt uppstått där. Istället började de jaga sin kund. Det enda som fattas är nu att de får en massa härliga garantiärenden på diskarna med.
B!

Pytt. Inlägg 240 i tråden:

Så om vi ponerar att det är som du säger så innebär det att priset vid tillfället för köpet överskred lanseringspriset.
Ett pris i euro skulle inneburit en fördubbling av priset jämfört med dagarna innan och efter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har även frågat detta 2-3gånger nu och kan bara utgå att inget svar = inkompetenta.

Det fanns ju en teori att om de hade "förlorat" genom ARN så hade de hamnat på ARN's svarta lista.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Det fanns ju en teori att om de hade "förlorat" genom ARN så hade de hamnat på ARN's svarta lista.

Det är också min gissning. Frågan är om dom hamnat på ARN:s lista även om dom senare vunnit i rätten?
Finns här någon kunnig som vet hur det ligger till?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Vi fick många frågor angående detta ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.
Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Att man som privatperson kan hamna i tingsrätten för att ni som företag har gjort fel är ju helt absurt. Ni har ju sänt ut varan till kunden och tagit betalt för den. Det är ju ni som givit klartecken att det går att köpa en vara som finns på er hemsida. Att ni sen missat att ta rätt betalt av olika anledningar är ju ert egget ansvar eller era sammarbetspartners fel. Det får ni ju själva fixa. Att sen ha mage att komma i efterhand med krav om mer betalning och sen skicka kronofogden och till sist tingsrätten. Mycket dåligt beslut. Ni har redan nu förlorat mer än 10 tusen kroner då dom som skriver här nog aldrig någonsin kommer att köpa saker av er.. All bortförklaring kommer att ses som ett nytt sätt att förvränga det hela. Mycket dåligt sätt att sköta det hela från er sida på ClickOK.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Mig veterligen hamnar de bara på "svarta listan" om de inte följer ARN:s rekommendation. Så att ta det till Tingsrätt gör att du undviker listan. Dock så undviker du även listan om du "fälls" i ARN men följer rekommendationen. Eftersom att Tingsrättens dom är bindande ser jag ingen anledning till att gå till Tingsrätt och förlora där istället för att förlora i ARN. Tingsrätten innebär även betydligt högre kostnader och tid, eftersom att ARN är ett förenklat och skriftligt förfarande. Anledningen till att ClickOK tog det till Tingsrätten är sannolikt för att de inte litar på ARN eller, mer sannolikt, för att de vill skrämma kunden. Det finns t.ex. ingen egentlig anledning att ta en fordran som kunden bestrider till inkasso och Kronofogden, förutom att skrämmas.

Förlorar du i ARN men tar det till Tingsrätten och vinner så vet jag inte vad ARN gör men det verkar som om att du hamnar på listan i trots att det logiska vore ett borttagande från listan. Listan var aldrig menad som en "name and shame list" utan en sammanställning i statistiskt syfte.

I mitt tycke är Tingsrätten endast för om du förlorar i ARN men inte gillar rekommendationen. ARN kom trots allt till för att undvika kostsamma processer över små belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Mig veterligen hamnar de bara på "svarta listan" om de inte följer ARN:s rekommendation. Så att ta det till Tingsrätt gör att du undviker listan. Dock så undviker du även listan om du "fälls" i ARN men följer rekommendationen. Eftersom att Tingsrättens dom är bindande ser jag ingen anledning till att gå till Tingsrätt och förlora där istället för att förlora i ARN. Tingsrätten innebär även betydligt högre kostnader och tid, eftersom att ARN är ett förenklat och skriftligt förfarande. Anledningen till att ClickOK tog det till Tingsrätten är sannolikt för att de inte litar på ARN eller, mer sannolikt, för att de vill skrämma kunden. Det finns t.ex. ingen egentlig anledning att ta en fordran som kunden bestrider till inkasso och Kronofogden, förutom att skrämmas.

Förlorar du i ARN men tar det till Tingsrätten och vinner så vet jag inte vad ARN gör men det verkar som om att du hamnar på listan i trots att det logiska vore ett borttagande från listan. Listan var aldrig menad som en "name and shame list" utan en sammanställning i statistiskt syfte.

I mitt tycke är Tingsrätten endast för om du förlorar i ARN men inte gillar rekommendationen. ARN kom trots allt till för att undvika kostsamma processer över små belopp.

Tack för ett utförligt svar!
Just det här med att skrämmas med inkasso/kronofogde/rättegång får nog många att betala av rädsla för betalningsanmärkning och rättegångskostnader.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte ClickOK f.d. Sekvencia som också hade sjukt nedsatta priser och sen ville de alltid ha mer pengar för mellanskillnaden?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Jag har aldrig hört eller läst något liknande...

Citat:

De påstod också att jag "surfat på nätet" många dagar i rad för att bevaka priset innan jag köpte. Som bevis för detta lade de fram ett dokument med postens kollinummer, som de i Tingsrätten påstod vara IP-adresser. Även till Tingsrätten hävdade de att varken orderbekräftelse eller kvitto existererar för det köp jag gjort, trots att även Tingsrätten fått dem.

Varför framför man sin sak på detta sätt i en rättssal? Vad fan rent ut sagt? Det är ett hån mot konsumenter och rättsväsendet rent ut sagt.

Till TS; Fantastiskt att du stod upp för din sak och att du framfört din version sakligt och korrekt.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Entusiast

Tips till alla inblandade parter: Trygg E-Handel.

Konsumenter:
Handla endast från nätbutiker som bär följande emblem och är listande under listan "Certifierade butiker" hos "Trygg E-Handel":

Länk till listan: http://www.tryggehandel.se/?sida=godkanda

Butiksägare:
Anslut er till trygg e-handel, och försäkra era kunder att handel via er portal är säker. Detta kommer ni att komma långt med.
Mer information: http://www.tryggehandel.se/?sida=ehandlaren

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Bedrövligt dåligt skött av ClickOK.
Att det dessutom verkar vara något som de satt i system, att på grund av "systemfel" lägga sig i toppen på prisjakt och sedan efterfakturera skillnaden borde likställas med bedrägeri!

Jag hoppas att alla som varit med om liknande saker skriver om det på prisjakt.

Permalänk
Medlem

2 oseriösa möts å detta sker.
Lärdom?

Ähh orka bry sig om pest eller kolera. Ingen av dom är bättre än den andre.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bedrövligt dåligt skött av ClickOK.
Att det dessutom verkar vara något som de satt i system, att på grund av "systemfel" lägga sig i toppen på prisjakt och sedan efterfakturera skillnaden borde likställas med bedrägeri!

Jag hoppas att alla som varit med om liknande saker skriver om det på prisjakt.

Det hemska är att det är många som gjort det, däribland jag, som fått sina omdömen raderade av ClickOK som markerat inläggen som spam/rapporterat inläggen. Jag kommer dock fortsätta försöka lägga in mitt omdöme som dessutom är sant och mycket, mycket likt det som skett trådskaparen. Såna här saker får bara inte ske!

Som du säger, de har satt det i system. Billigast på prisjakt -> drar besökare -> höjer sedan priset efter folk betalat -> profit. Därför extra eloge till trådskaparen som lagt upp och dragit detta till kännedom för oss alla.

Min idé är att skapa en bidragsfond till marathonmannen, jag lägger gladeligen in någon hundralapp eller två för att täcka hans kostnader. Det här går bara inte att läsa och ta del av utan att bli berörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Det hemska är att det är många som gjort det, däribland jag, som fått sina omdömen raderade av ClickOK som markerat inläggen som spam/rapporterat inläggen. Jag kommer dock fortsätta försöka lägga in mitt omdöme som dessutom är sant och mycket, mycket likt det som skett trådskaparen. Såna här saker får bara inte ske!

Som du säger, de har satt det i system. Billigast på prisjakt -> drar besökare -> höjer sedan priset efter folk betalat -> profit. Därför extra eloge till trådskaparen som lagt upp och dragit detta till kännedom för oss alla.

Min idé är att skapa en bidragsfond till marathonmannen, jag lägger gladeligen in någon hundralapp eller två för att täcka hans kostnader. Det här går bara inte att läsa och ta del av utan att bli berörd.

Kontakta prisjakt annars och påpeka att ditt omdöme är äkta.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Tycker det är fruktanslöst idiotiskt att överhuvudtaget våga påstå att denna Åge skulle ha varit medveten om ett eventuellt prisfel.
Eller att överhuvudtaget påstå att han borde ha forskat mer kring vad priserna egentligen ligger på. Om ett 15-tal butiker tar ungefär samma pris för samma produkt så talar det för allt annat än ett tryckfel. Bara där är det mer än nog befogat att slå till. Tvivlar starkt på att någon som med hjälp av Prisjakt jämför priser butiker emellan går in på djupet och granskar prisförändringen av en vara under en visst tidsintervall. Med den inställningen måste vi som konsumenter alltså aktivt sitta och granska varenda liten vara och dess prisförändring hela tiden för att inte kunna anklagas för att ha utnyttjat systemet? Ett 15-tal butiker med mer eller mindre samma pris för samma typ av vara är lika med god tro.

Varför ett försvar för företaget i fråga förs alls av vissa användare här är sedan högst konstigt. Framgår det inte tydligt nog för er att företaget ljuger? Det handlar inte om tryckfel. De LJÖG i tingsrätten i ett försök att lura till sig mer pengar.
Ska verkligen sympati visas för de som väljer att gång på gång ljuga i rätten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Tycker det är fruktanslöst idiotiskt att överhuvudtaget våga påstå att denna Åge skulle ha varit medveten om ett eventuellt prisfel.
Eller att överhuvudtaget påstå att han borde ha forskat mer kring vad priserna egentligen ligger på. Om ett 15-tal butiker tar ungefär samma pris för samma produkt så talar det för allt annat än ett tryckfel. Bara där är det mer än nog befogat att slå till. Tvivlar starkt på att någon som med hjälp av Prisjakt jämför priser butiker emellan går in på djupet och granskar prisförändringen av en vara under en visst tidsintervall. Med den inställningen måste vi som konsumenter alltså aktivt sitta och granska varenda liten vara och dess prisförändring hela tiden för att inte kunna anklagas för att ha utnyttjat systemet? Ett 15-tal butiker med mer eller mindre samma pris för samma typ av vara är lika med god tro.

Varför ett försvar för företaget i fråga förs alls av vissa användare här är sedan högst konstigt. Framgår det inte tydligt nog för er att företaget ljuger? Det handlar inte om tryckfel. De LJÖG i tingsrätten i ett försök att lura till sig mer pengar.
Ska verkligen sympati visas för de som väljer att gång på gång ljuga i rätten?

Exakt, och som Åge redan skrivit, 2TB diskar gick att köpa för strax över 400kr, på vilket sätt är det orimligt att en 1TB disk kostar 161kr ett år senare? Det låter som en fullständigt normal prissättning för vilken annan produktgrupp som helst. Man kan knappast kräva att en kund ska vara medveten om allt som händer inom en branch. Att det var översvämningar och hur ett antal butiker visar lager och priser från leverantörer är inget en kund kan förväntas veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Tycker det är fruktanslöst idiotiskt att överhuvudtaget våga påstå att denna Åge skulle ha varit medveten om ett eventuellt prisfel.
Eller att överhuvudtaget påstå att han borde ha forskat mer kring vad priserna egentligen ligger på. Om ett 15-tal butiker tar ungefär samma pris för samma produkt så talar det för allt annat än ett tryckfel. Bara där är det mer än nog befogat att slå till. Tvivlar starkt på att någon som med hjälp av Prisjakt jämför priser butiker emellan går in på djupet och granskar prisförändringen av en vara under en visst tidsintervall. Med den inställningen måste vi som konsumenter alltså aktivt sitta och granska varenda liten vara och dess prisförändring hela tiden för att inte kunna anklagas för att ha utnyttjat systemet? Ett 15-tal butiker med mer eller mindre samma pris för samma typ av vara är lika med god tro.

Varför ett försvar för företaget i fråga förs alls av vissa användare här är sedan högst konstigt. Framgår det inte tydligt nog för er att företaget ljuger? Det handlar inte om tryckfel. De LJÖG i tingsrätten i ett försök att lura till sig mer pengar.
Ska verkligen sympati visas för de som väljer att gång på gång ljuga i rätten?

Det enda som talar emot det är att OM dessa andra butiker också använde sig av samma distributör (vilket absolut inte är orimligt), då kommer priserna vara snarlika på samtliga ställen.

Notera att ja inte står på butikens sida överhuvudtaget så kom inte med några påhopp kring detta, jag bara förklarar ytterligare en möjlighet....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

underbart hur många de e som kritiserar o har tycke på åges agerande.

hur många kan sä att de har till 100 % när de tänker tebax i tiden o me all fakta nu att man kanske kunde handlat lite annorlunda. såvidare man ej e en munk eller nåt sådant så tror jag iaf ej att de e möjligt. för vi alla e människor o då ingår de att vi ej e perfekta så ffs skärpning

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kitanii:

Tycker det är fruktanslöst idiotiskt att överhuvudtaget våga påstå att denna Åge skulle ha varit medveten om ett eventuellt prisfel.
Eller att överhuvudtaget påstå att han borde ha forskat mer kring vad priserna egentligen ligger på. Om ett 15-tal butiker tar ungefär samma pris för samma produkt så talar det för allt annat än ett tryckfel. Bara där är det mer än nog befogat att slå till. Tvivlar starkt på att någon som med hjälp av Prisjakt jämför priser butiker emellan går in på djupet och granskar prisförändringen av en vara under en visst tidsintervall. Med den inställningen måste vi som konsumenter alltså aktivt sitta och granska varenda liten vara och dess prisförändring hela tiden för att inte kunna anklagas för att ha utnyttjat systemet? Ett 15-tal butiker med mer eller mindre samma pris för samma typ av vara är lika med god tro.

Varför ett försvar för företaget i fråga förs alls av vissa användare här är sedan högst konstigt. Framgår det inte tydligt nog för er att företaget ljuger? Det handlar inte om tryckfel. De LJÖG i tingsrätten i ett försök att lura till sig mer pengar.
Ska verkligen sympati visas för de som väljer att gång på gång ljuga i rätten?

Man behöver inte som kund efterforska prisutvecklingen, det är upp till butiken att se till att prisuppgifterna är rätt enligt 10 § marknadsföringslagen:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Förbud mot vilseledande marknadsföring
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

4. produktens pris, grunderna för prisberäkningen, särskilda prisfördelar och betalningsvillkoren

Har man satt fel pris och ingått avtal och dessutom levererat produkten och tagit betalt då finns det inte mycket man kan göra för att få mera betalt med stöd i lagen, det är inte kundens sak att kontrollera näringsidkarnas prissättning.

ClickOK har handlat fel i det här fallet.

Edit: missade lagrubriken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Det enda som talar emot det är att OM dessa andra butiker också använde sig av samma distributör (vilket absolut inte är orimligt), då kommer priserna vara snarlika på samtliga ställen.

Notera att ja inte står på butikens sida överhuvudtaget så kom inte med några påhopp kring detta, jag bara förklarar ytterligare en möjlighet....

Absolut en möjlighet, men inte på något sätt en sak som en konsument ska behöva tänka på, veta eller kunna få skit för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inte som kund efterforska prisutvecklingen, det är upp till butiken att se till att prisuppgifterna är rätt enligt 10 § marknadsföringslagen:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Förbud mot vilseledande marknadsföring
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

4. produktens pris, grunderna för prisberäkningen, särskilda prisfördelar och betalningsvillkoren

Har man satt fel pris och ingått avtal och dessutom levererat produkten och tagit betalt då finns det inte mycket man kan göra för att få mera betalt med stöd i lagen, det är inte kundens sak att kontrollera näringsidkarnas prissättning.

ClickOK har handlat fel i det här fallet.

Precis det jag skriver. Trycker bara på att vissa verkar tycka att det skulle vara någon skyldighet från konsumentens sida att göra det.

Permalänk
Medlem

Nej nu får det räcka. 500+ inlägg lästa. ClickOK no way. Movin' on.

Permalänk
Medlem

Om det nu inte postats tidigare:

Här är domen jag fick ut: http://fuskbugg.se/dl/dp5ZtC/AvgDok.pdf