Permalänk
Avstängd

Problem med åäö i CVS

Jag har ett problem med att addera och checka in filer i CVS med filnamn som innehåller svenska tecken. Har googlat en del, men hittar ingenting som funkar.

Jag kör en CVS-server på ubuntu 12.04 och använder TortoiseCVS som klient på en virtuell windowsmaskin. Det är endast ett lokalt nätverk så jag använder pserver.

När jag försöker addera en fil (CVS add) med Tortoise får jag följande fel:

In Z:\Dokument: "C:\Program Files\CVSNT\cvs.exe" -q add -kkv teståäö.txt CVSROOT=:pserver:mby@192.168.1.131:2401/home/mby/cvs Error, CVS operation failed

Ibland får jag inte detta fel, utan allting ser normalt ut, men jag kan ändå inte checka in filen eftersom Tortoise då påstår att inga filer är ändrade eller tillagda.

Jag vet inte om felet är på Tortoise-(windows-)sidan eller på servern. Till saken (kanske) hör att åäö inte fungerar i terminalen för windows (men i GUIt). På serversidan (linux) fungerar åäö utmärkt i terminalen.

Några idéer?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att det förklarar varför det endast misslyckas ibland, men cvs är väl typiskt ganska dåligt på unicodefilnamn?

Permalänk
Medlem

Testa öppna filen i Notepad++ och välj "Encoding" -> "Encode with UTF-8"

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

En fråga, varför använda CVS ? :s

Permalänk

Har du testat att göra en commit från en annan linuxmaskin, t.ex. din CVS-server? Fungerar det där?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Avstängd

Sorry för långsamt svar, jag tentapluggar. Ska återkomma med mitt CVS-problem om några dagar!

Skrivet av knewt:

Testa öppna filen i Notepad++ och välj "Encoding" -> "Encode with UTF-8"

Intressant. Hur hjälper det? Sparar notepad++ något i filsystemet (t.ex. i ADS)? Observera att jag inte menar problem med åäö i en textfil, utan i själva filnamnet.

Skrivet av PhilipA:

En fråga, varför använda CVS ? :s

Fråga får man. Svar får man inte!
Jodå, okej. CVS funkar. Jag har stångats med guider för ubuntu, guider för linux, etc, för att få igång både Git och SVN. Alla guider fallerar på någon punkt. Speciellt är guider av denna typ värdelösa på att tala om om kommandot avser serversidan eller klientsidan. En del guider förutsätter ologiskt att det är samma sak, att man kör versionshanteringsservern på samma maskin som klienten. Retarderat.

CVS är det enda jag lyckats få att fungera och där jag någorlunda förstår vad som sker. Dessutom gillar jag principen att jag enkelt kan titta i filerna i repot, de är i textformat. En annan viktig sak som t.ex. SVN inte klarar (åh varför! The stupidity!) är att skapa moduler/versionshantering från klienten. Jag kan inte markera en katalog och säga "versionshantera detta" i SVN. Hur git-skiten jag inte fått att fungera gör vet jag inte.

CVS duger fint, åäö är det enda problem jag har. I filnamnen. I själva filernas innehåll verkar det fungera bra.

Skrivet av Kent-Mustafa:

Har du testat att göra en commit från en annan linuxmaskin, t.ex. din CVS-server? Fungerar det där?

Nej, men ska göra. Testat med tkcvs i ubuntu. Märkligt nog verkar tkcvs inte se "anslutna" (versionshanterade) kataloger trots att de ligger lokalt. Ska testa i terminalen på min workstation (ubuntu) när jag får tid.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har du testat http://git-scm.com/book när det gäller git introduktion?

Permalänk
Avstängd

Jag uppskattar naturligtvis att du försöker hjälpa till, Rist, men nu har jag valt CVS och har kört det länge. Så att uppgradera till Git är inte ett reellt alternativ. Kalla mig dum eller klantarsle, men CVS _fungerar_ och täcker mitt behov. ÅÄÖ i filnamn är mitt enda bekymmer. Jag skulle inte orka konvertera ett tjugotal moduler till ett nytt versionshanteringssystem. Men jag lovar att jag ska stångas med Git nästa gång det blir aktuellt och inte ge upp så tidigt på grund av förvirrande guider.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent-Mustafa:

Har du testat att göra en commit från en annan linuxmaskin, t.ex. din CVS-server? Fungerar det där?

Nu har jag testat. Jodå, det funkar. Checkar jag exempelvis in "åäö.txt" i linux på min workstation, så kan jag köra normal commit och update. Jag får också ut filen om jag gör en update med TortoiseCVS under windows. Men, den markeras med frågetecken och jag kan inte commita den igen när jag ändrat i den. Däremot kan jag checka ut den och comitta den efter ändring utan problem i Ubuntu.

Så, felet verkar vara i Windows/TortoiseCVS.

Edit: Ok, nu testade jag med kommandoversionen i win. Verkar också fungera, även om den påstår att filen heter saker med skräptecken. Men den skapas i filsystemet normalt. Märkligt, TortoiseCVS är ju bara ett skal som använder cvs i botten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Sorry för långsamt svar, jag tentapluggar. Ska återkomma med mitt CVS-problem om några dagar!

Intressant. Hur hjälper det? Sparar notepad++ något i filsystemet (t.ex. i ADS)? Observera att jag inte menar problem med åäö i en textfil, utan i själva filnamnet.

Ser nu att jag läste fel i din trådstart, du kan nog bortse ifrån ovan. Sorry...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knewt:

Ser nu att jag läste fel i din trådstart, du kan nog bortse ifrån ovan. Sorry...

Ingen fara alls!

Jag har stökat och bökat lite nu, men ingen lösning. Jag får helt enkelt skita i att döpa saker så att de innehåller åäö.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag uppskattar naturligtvis att du försöker hjälpa till, Rist, men nu har jag valt CVS och har kört det länge. Så att uppgradera till Git är inte ett reellt alternativ. Kalla mig dum eller klantarsle, men CVS _fungerar_ och täcker mitt behov. ÅÄÖ i filnamn är mitt enda bekymmer. Jag skulle inte orka konvertera ett tjugotal moduler till ett nytt versionshanteringssystem. Men jag lovar att jag ska stångas med Git nästa gång det blir aktuellt och inte ge upp så tidigt på grund av förvirrande guider.

Jag menade inte att du skulle konventera ditt projekt. Det var snarare ett svar på din kommentar om att du inte hittat någon bra introduktion till git. Det är sannorlikt tidseffektivare att fortsätta med cvs i ditt projekt en att konvertera till något annat.