EU-direktiv begränsar datorers strömförbrukning

Permalänk
Medlem

Fick en mindre trevlig överasking, trodde det var någon idiot-idé att datorer inte skulle få dra mer än säg 600 watt som exempel. Detta var dock bättre, tror jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Varför kan dom inte gå på usa istället?

Därför USA inte ligger i EU-området... Liiiite svårt då för EU att sätta regler för ett land som inte omfattar EU eller ens Europa.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag menar sådana företag som bygger extrema datorer för 7,000 - 20,000 USD som t.ex

http://www.digitalstormonline.com/
http://www.originpc.com/

Räknas dom som "färdigbyggda" datorer ur EU's synpunkt?

Dem undantas ju helt om de har 6-kärnor, 16GB ram, SLI/CF och 1000W agg. Sen börjar reglerna gälla från 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Jag kan lova dig att du inte kommer drabbas av detta, däremot håller jag fullständigt med om att det är löjligt att "vi" alltid ska anstränga oss medan andra tittar på och skrattar.

Ja det är tröttsamt, vi som har varit miljömedvetna sen 70talet där flertalet länder inte ens klarar av att lämna in ett mjölkpaket.

Patetiska är att usa inte kan ha pant på sina flaskor fyfan va dom förstör mycket.

Pga av politik och företagsfjäsk.

Permalänk
Medlem

En helt vanlig dag i usa.

Kan ju tänka er hur det ser ut i haven om det ser ut så där på kusterna.

Permalänk
Medlem

Under 50w idle, 3570k och 660ti, 16 gb ram, 2 diskar.. Tror de tagit i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Under 50w idle, 3570k och 660ti, 16 gb ram, 2 diskar.. Tror de tagit i

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det har de lugnt gjort.
I stort sett de enda datorerna som inte klarar dessa kraven är datorer där man seriöst gått in för att stänga av allting vad strömspar heter (typ speedstep och motsvarande). Vilket är bara totalt slöseri med el om man inte jagar minsta lilla Mzh i en överklockningstävling eller nått. För det lilla som strömspar tar bort i prestandan i dagens datorer märks i stort sett bara på papper, borträknat uppspinningstiden på mekanisk HDD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt.
Varifrån kommer motivet till detta initiativ? Någon problemgrupp av datorer jag missat? För som jag ser det klarar väl nästan alla datorer sig väl inom ramarna, och den lilla lilla del som hamnar utanför (vad det nu skulle vara för märkliga byggen) kan väl knappast vara stor nog för att få igång en lagreglering inom EU?
Eller rör det hela sig om en preventiv åtgärd? Och återigen då - var kommer initiativet ifrån och vad är "hotbilden"?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

180W är mycket, tror redan de flesta datorerna i den klassen klarar det i Idle. Kul grej på swec är att nästan alla överskattar hur mycket ström något drar, ex. min dator med gtx 570 och I5 2500k har max dragit 400W i bf3 när jag testade allt på high/ultra i 1080p med lite överklockat grafkort från fabrik.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

http://www.famars.fr/uploads/pics/dechets-riviere-mer.jpg

http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/big...

En helt vanlig dag i usa.

Kan ju tänka er hur det ser ut i haven om det ser ut så där på kusterna.

Fast det samlas ju vid kusterna, allt skräp på tusentals kvadratkilometer måste få plats på knappt 1 tusendel så stor yta när det kommer i land.
Vet för övrigt inte exakt vad poängen var med detta mer än att nedskärpning är dåligt...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Då kan du ju njuta av din norsktillverkade dator full med norsktillverkad hårdvara !

Försöker du att vara rolig nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Försöker du att vara rolig nu eller?

Tja ska du köpa hårdvara i Norge som inte uppfyller de nya EU kraven så lär det ju vara nåt som tillverkats i just Norge.
Resten av världens tillverkare kommer att vilja sälja saker inom EU och kommer således att följa reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fast det samlas ju vid kusterna, allt skräp på tusentals kvadratkilometer måste få plats på knappt 1 tusendel så stor yta när det kommer i land.
Vet för övrigt inte exakt vad poängen var med detta mer än att nedskärpning är dåligt...

Tro mig dom visa på tv när de dök och filmade i haven och reven det var tio ggr så mycket.

Alla flaskor flyter inte , de flesta fylls med vatten och sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fast det samlas ju vid kusterna, allt skräp på tusentals kvadratkilometer måste få plats på knappt 1 tusendel så stor yta när det kommer i land.
Vet för övrigt inte exakt vad poängen var med detta mer än att nedskärpning är dåligt...

Vad poängen är kan du inte läsa?

Om usa endast har tvång på pant i 5-6 stater , i resterande återvinns 5-6% resten hamnar med stor sannolikhet i havet.

Då är poängen varför ska vi som redan har grymt miljötänk , tänka hårdare medans världens största i-land får bete sig hur dom vill.

Det är poängen.

Eller gör du som alla andra rättfärdigar allt fel som usa gör. Dom är ju endå bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Varför kan dom inte gå på usa istället?

USA som inte ens har pant i majoriteten av sina stater. För 2 år sen var det tvång på pant i 5 stater. Resterande hade 4-5% återvinning av plastflaskor medans dom med pant hade 98%.

Dom har inte ens miljöriktiga fabriker, utan filter och grejer som spyr ur sig ämnen som värsta u-landet.

Där folk slösar och äter mer mat än vad dom behöver.

Där bigger is better. Varför ska vi som redan lever sunt drabbas hårdast.

Löjligt gå på USA kom tillbaka sen och se att energiförbrukningen i världen har sjunkigt markanat om dessa trångsyntar lobister kan ändra på sig.

Jag tror mycket handlar om att USA inte ligger i EU. Jag fick inte MVG i geografi, men jag är rätt så 100 på att USA inte ligger i EU. Om nu inget ändrats den senaste minuten......

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang666:

http://www.famars.fr/uploads/pics/dechets-riviere-mer.jpg

http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/big...

En helt vanlig dag i usa.

Kan ju tänka er hur det ser ut i haven om det ser ut så där på kusterna.

Kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patch
En sophög som är större än Europa och flyter omkring mitt i stillahavet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Tråden med flest "tummen upp" jag har sett på länge.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag tror mycket handlar om att USA inte ligger i EU. Jag fick inte MVG i geografi, men jag är rätt så 100 på att USA inte ligger i EU. Om nu inget ändrats den senaste minuten......

ÄR det sant, så du kan inte påverkar usa från EU då?

Eu är ju världens minsta organ sist jag läste geografi?

Jesus vad naiva ni är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fast det samlas ju vid kusterna, allt skräp på tusentals kvadratkilometer måste få plats på knappt 1 tusendel så stor yta när det kommer i land.
Vet för övrigt inte exakt vad poängen var med detta mer än att nedskärpning är dåligt...

Eh... Vet du hur länge saker kan driva ute till sjöss? Och hur mycket skit det finns i vattnet? Se bara här runt Sverige där det fortfarande händer att fisketrålare får med sig minor från andra världskriget i sina nät. Mycket sjunker till botten, mycket driver runt läääääänge, endast en bråkdel kommer tillbaka till kusten.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patch

50 000km2 område av skräp i stilla havet som inte vanliga båtar kan åka igenom.

https://www.youtube.com/watch?v=y5y1W5xduiE

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår inte riktigt.
Varifrån kommer motivet till detta initiativ? Någon problemgrupp av datorer jag missat? För som jag ser det klarar väl nästan alla datorer sig väl inom ramarna, och den lilla lilla del som hamnar utanför (vad det nu skulle vara för märkliga byggen) kan väl knappast vara stor nog för att få igång en lagreglering inom EU?
Eller rör det hela sig om en preventiv åtgärd? Och återigen då - var kommer initiativet ifrån och vad är "hotbilden"?

"Hotbilden" är många. En av dem är den politiska ostabiliteten som blir av att vi måste förlita oss på kol, olja och gas för att få elen att räcka till vissa delar av året. En av dem är klimatmålen som satts upp, och då en av våra största utsläppskällor är just vår energianvändning så blir alla miljoner datorer ett fint slagträ.

Detta handlar bara i grund och botten om att se till att systemen faktiskt används på datorer, och strömkrävande saker (wol osv) behövs slås på av personer som använder det, snarare än slås av av folk som inte vet att de inte behöver det.
Jag har sprungit på hårdvara från mindre nogräknade tillverkare där strömsparfuntioner funnits inbyggda, men varit avstängda av "kompabilitetsskäl". Det som blir skrattretande är att datorerna kommit förinstallerade med Windows Vista/windows 7. Och enda operativsystemet med kompabilitetsproblem är XP eller äldre. Men ifall någon ville ha XP på sin nya maskin istället skulle den inte hindras av att behöva stänga av alla nymodigheter som kunde förhindra installation (AHCI, stirrar på dig) av antika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

ÄR det sant, så du kan inte påverkar usa från EU då?

Eu är ju världens minsta organ sist jag läste geografi?

Jesus vad naiva ni är.

Har du läst nyheten? Det är EU-kommissionen som har röstat igenom detta. Det här är alltså ett EU beslut, de kan rösta igenom nya direktiv som EU-länder ska hålla sig till mycket lättare än vad de kan tvinga USA att göra något. Varför ska EU-kommissionen tvinga usa att göra något som EU-kommissionen själva vill få igenom?

Om du har ett val mellan att försöka tvinga usa att göra något (väldigt svårt) eller rösta igenom det för att få hela EU att hålla det(mycket lättare) så väljer man oftast alternativ två. Ett sånt här direktiv kan också påverka resten av världen då många tillverkare till stor del säljer samma produkter i USA och EU, och då kommer dessa produkter följa dessa krav även i USA.
Om nu EU är världens minsta organ, enligt dig, hur skulle de då kunna tvinga usa att göra något?

Jag får känslan av att du precis sätt en dokumentär om USA och baserar allt på detta och därför bara klagar på dem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Många verkar ha missat att detta bara handlar om hur mkt datorer får dra i idle/off/sleep mode.

Alltså saker som företagen ganska enkelt kan bygga bort men ofta struntar i av lathet eftersom få om ens någon mäter och testar det.

Det kommer fortfarande inte vara några problem att sälja Quad SLI monster datorer med 4 stycken 300W grafikkort sålänge de inte drar mkt ström när man stänger av dem.

Permalänk
Medlem

fin standard trycker på hp, dell etc. att inte använda skit delar i sina system men har fortfarnade mycket spel rum för pc gaming system. det var några oros moment där med rykterna men detta kommer funka riktigt bra i alla fall till en början sen kanske vi måste skrika lite på EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Eu borde ägna sig åt andra saker, som att begränsa antalet förhållanden man får ha per år och hur stor åldersskillnaden får vara.

Annars vad är det för lamerattityd att tro att man enkelt kan applicera en formel som räknar ut hur mycket watt ens komponenter får dra?
Nu vet jag inte riktigt hur EU har tänkt, men om det enbart är datorer som säljs i handen där det står lamer-edition på så visst kan detta vara bra. Men för oss andra, ta oss som använder clusterdatorer. Har vi en dator eller har vi flera? Borde inte antal moderkort plus cpu som ens dator har också ha en plats i formeln?

Nå jag ser dock ingen större oro med detta, som vanligt kan man skita i vad EU tycker och göra vad man vill. Detta kommer också motivera tillverkare att göra mer effektiva nätdelar, vilket marknaden borde göra av sig själv. Bara det att folk i elkejdor ofta inte tänker på denna faktor vid val av dator.

Ehmm... va? Begränsa antalet förhållande per år? Om du vart sarkastisk så misslyckas du då detta direktiv faktiskt innebär bra saker också. Det är inte som besluten om hur jordgubbar ska se ut...

Skrivet av ZAIZAI:

Ännu ett helt idiotiskt förslag från demokratifabriken...faen, kan inte revolutionen börja snart?!

Ett av få vettiga beslut de faktiskt tagit...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Vad poängen är kan du inte läsa?

Om usa endast har tvång på pant i 5-6 stater , i resterande återvinns 5-6% resten hamnar med stor sannolikhet i havet.

Då är poängen varför ska vi som redan har grymt miljötänk , tänka hårdare medans världens största i-land får bete sig hur dom vill.

Det är poängen.

Eller gör du som alla andra rättfärdigar allt fel som usa gör. Dom är ju endå bäst.

Föregå med gott exemplar? Bara för att andra beter sig dåligt ger ju oss inte ett undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här ju bra! äntligen oemdatorer med hyfsade nätagg

Permalänk
Medlem

Satt och tänkte, "Det var det mest efterblivna jag någonsin har hört i hela mitt liv", sen kom jag på, "jag bygger min dator själv, fan vad ägda de blev" och skrattade lite för mig själv!

Edit: Med det menar jag att jag trodde att detta skulle gå över alla datorer vilket i sin tur hade stoppat högpresterade datorer, vilket det då inte gör.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Edit: Med det menar jag att jag trodde att detta skulle gå över alla datorer vilket i sin tur hade stoppat högpresterade datorer, vilket det då inte gör.

En dator som drar under 100 watt i idle och ett nätagg med minst 80+ bronze är inte direkt orimliga krav.
Tycker detta är ett bra initiativ och jag hoppas att det inte blir en byråkratisk röra där folk som pratar om att internet är en serie rör och liknande är med och bestämmer för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bortsett från de nya kraven på nätaggregat kommer det nya EU-direktivet endast att påverka färdigbyggda datorer som säljs kompletta i paket. Hemmabyggda datorer berörs inte och spelkonsoler är explicit undantagna i reglerna.

Alltså kommer 90% av Sweclockers medlemmar inte påverkas alls av prissänkningar/höjnningar. Riktigt bra att införa krav på nätaggregaten.

80+ på märkesdatorer innebär större uppgraderingsmöjligheter. En av det få sakerna EU gjort bra!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?