KingSpec SSD 480GB 7000kr Skit dyr, skid dålig?

Permalänk
Medlem

KingSpec SSD 480GB 7000kr Skit dyr, skid dålig?

Hejsan! Håller på att hjälpa en kund med en dator. Kunden är ägare av KingSpec SSD och han har köpt datorn ifrån England från Quiet PC. Kunden har problem med att Installera Windows 8. det står: det gick inte att skapa en ny partition eller hitta en befintlig partition. mer info finns i installationsloggfilerna.

Harddisk sentinel säger: The status of the solid state disk is PERFECT. Problematic or weak sectors were not found.
The TRIM feature of the SSD is supported but disabled. It is recommended to upgrade the operating system, the disk controller or its driver to improve performance.
The health is determined by SSD specific S.M.A.R.T. attribute(s): #231 SSD Life Left

men eftersom jag inte känner till märket på hårddisken så bestämde jag för att själv kolla upp priset på prisjakt och la märket till att den faktiskt fanns men det kosta ju. Priset på denna 480GB ligger prislappen på mellan 7000 till 11000 kr, hur i hela helvete kan den kosta så mycket och varför har man inte hört något om detta märket? jag tror ju att detta är en "skit disk" eftersom att jag inte har hört något eller sett om denna

Önskar hjälp om detta. sen så skulle gärna Sweclockers ta en titt på dessa hårddiskar om det är bra skit eller inte?

Permalänk
Medlem

det verkar vara mlc kretsar
http://www.kingspec.com/en/product_xx91.html
specs om den...
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/storage...
240 gb av modell e3000 och inte c3000 som sitter lite lägre i prestanda.
kontrollern är sandforce så den är jämnförbar med de diskarna intel släpper dock så har dem tveksam garanti enligt review som jag hittade

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

ja precis det är en E3000 eller båda två är det. men hur gör jag för att kunna installera windows 8 på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsos:

men eftersom jag inte känner till märket på hårddisken så bestämde jag för att själv kolla upp priset på prisjakt och la märket till att den faktiskt fanns men det kosta ju. Priset på denna 480GB ligger prislappen på mellan 7000 till 11000 kr, hur i hela helvete kan den kosta så mycket och varför har man inte hört något om detta märket? jag tror ju att detta är en "skit disk" eftersom att jag inte har hört något eller sett om denna

Om det är SLC-kretsar (vilket det inte verkar vara?!?) så innebär det en livslängd på ungefär 10 gånger fler skrivningar innan kretsarna slits ut.
Är det en "enterprise-MLC"-disk så har den ungefär 3 gånger fler skrivningar än en vanlig SSD (30k mot 10k). Därav det högre priset - den håller fler skrivningar än en vanlig disk.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Problemet kunde kanske ha lösts genom att sätta SSD:n i en dator som redan har ett operativsystem och därifrån skapat en hårddiskpartition.
Sen tror jag inte att hårddisken är skit, hade samma problem med min Agility 3 men det löste sig snabbt.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det rätt inställt i bios/UEFI så att den kan hitta SSD:n?

Vad är "skid dålig"
Sär skrivning på skitdyr

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)