Samsung Galaxy S2(!) Jelly Bean 4.1.2 strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S2(!) Jelly Bean 4.1.2 strömförbrukning.

Igår drog jag ner den senaste uppdateringen i min Samsung Galaxy S2
Menyerna blir som S3:ans.
Mer val att välja mellan, samt lite smått o gott lite här o var.

Nu till problemet.
Batteritiden har försämrats MARKANT!

Innan klarade jag mig långt på ett fulladdat batteri, har köpt det lite tjockare Samsung originalbatteriet och det är det bästa köpet jag gjort,
just för att förbättra batteritiden.
Nu är det precis som förut, dvs du startar upp en app, läser lite på någon nyhetssida, kollar mailen, allt detta uppkopplat via Wifi, och vips, 30% har försvunnit..

Innan uppdateringen kunde jag efter fulladdat batteri, både vara uppkopplad på wifi, ha bluetooth igång, samt ha massa appar öppna, utan att batteriet tömdes överdrivet fort.

Idag är jag så jävla besviken då denna uppdatering av Jelly Bean skulle göra att batteriet höll ännu längre än innan.

Ni med S2. Hur upplever ni den senaste uppdateringen och er batteritid?
Vi har ju även denna tråd som gäller S3:an, därav i princip samma rubrik.
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1187769-ga...

Edit: Avänder mig av allt original, inga custom widgets eller liknande. Vet, skittråkig

Permalänk

Är det orginal eller någon custom ROM du har uppdaterat med?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag måste nog tyvärr hålla med om att batteritiden har dragit iväg ganska ordentligt...
Ska man verkligen behöva göra en fabriksåterställning efter varje programvaruuppdatering???

Edit: Allt original

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

WHAT!? Jellybean finns till S2!?!? Har ju väntat asalänge på de, sitter och letar uppdateringar men den hittar ju fan inga!?
När kom uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Är det orginal eller någon custom ROM du har uppdaterat med?

Nope, allt original.

Skrivet av hede:

WHAT!? Jellybean finns till S2!?!? Har ju väntat asalänge på de, sitter och letar uppdateringar men den hittar ju fan inga!?
När kom uppdateringen?

Ploppade upp igår för mig. Vid 19.00 snåret.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Nope, allt original.

Om du kikar på batteriförbrukningen under inställningar, vad är det för något som har förbrukat mest?

(Kolla helst när du har låg batteri-%)

Edit: Har du möjligtvis Samsung Push installerat?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Nope, allt original.

Ploppade upp igår för mig. Vid 19.00 snåret.

Nu så! AWWW YEAH!

Permalänk
Medlem

Jag reagerade på exakt samma. Skulle dock vilja lämna det några dagar för att se.. Man kanske har pillat lite extra med den också.

Vad kommer upp för dig under battery?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en uppdatering för en tid sedan. Det blev något fel med push-funktionen. Lösningen är att ta bort sitt email-konto och lägga in det från början. Kanske det som är fel nu? Jag har då inte några problem med min, 82% batteri kvar med snart 2 år gammalt standardbatteri, inte haft den i laddaren sedan 06:30 i morse och spelat spel, kollat busstider och aftonbladet sedan dess.
Vad uppdaterade du från för version?

Permalänk
Medlem

Hur kan ni bli så överraskade över att telefonen behöver nollställas när ni installerar en ny version av operativsystemet? Gör en backup, factory reset, lägg tillbaka backupen, ha en krångelfri lur.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag CM10.1. Upplever batteritiden som den samma som med CM9, möjligen något kortare.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Jag har senaste Jelly Bean på min galaxy s2 och jag har ungefär 2 dygn batteritid. Precis lika mycket som innan, kanske lite mer. Vet inte vad som orsakar din dåliga batteritid. Men kolla core sleeper, funkar bra på min!

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Igår drog jag ner den senaste uppdateringen i min Samsung Galaxy S2
...
Ni med S2. Hur upplever ni den senaste uppdateringen och er batteritid?
...

Vad jag kan komma ihåg så har det varit samma sak vid varje stor uppdatering. Vet inte om det beror på att det är mycket saker som drar igång i bakgrunden när man ominstallerat.
För mig har det alltid lugnat ner sig efter en vecka eller så.

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att min telefon är som ny med senaste uppdateringen. Mycket smidigheter som lagts till i gränssnittet. Och efter att jag också fått bukt på GPSen så kan jag nog tänka mig ha telefonen ett par år till.
Den har ju överlevt den sanslösa misshandeln den utsatts för utan att få en skråma, gör allt jag vill att den ska göra blixtsnabbt. Så varför byta?

Permalänk
Medlem

Har själv lagt in stock 4.1.2 via odin, dock har jag rootat den och tagit bort ~200mb onödiga program. Får ut ~3timmar skärmtid med några samtal, en hel del sms samt några timmar musik per dag.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag skrev i S3-tråden att det inte var någon skillnad med min S2 och 4.1.2, men nu några dagar senare så får jag ändra mig lite på den punkten. Batteritiden har faktiskt försämrats, men det handlar inte om någon större skillnad för min del. På ett dygn sjunker batterinivån från 100% till 30% ungefär, och innan 4.1.2 låg det på ca 40% efter samma tid.

Mina största strömslukare:

  • Android OS, 25%

  • Device idle, 24%

  • Cell standby, 21% (bör bero på taskig täckning hemmavid)

  • Screen, 10%

Jag kör dock inte pushmail eller något sådant (använder K-9 Mail med relativt långa uppdateringsinverall sedan länge), har alltid gps avslaget osv.

Noteras bör väl att jag inte är någon direkt flitig användare av min S2; den är i huvudsak mail/sms/telefon-maskin, och bara i andra hand.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Körde du uppdateringen via OTA? Av det lilla jag har läst på swedroid så verkar de flesta som har uppdaterat via OTA eller Kies ha massa olika problem. Testa med factoryreset, alt. dra ner firmware http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1544487 och släng in den via ODIN.

Skrivet av backfeed:

Jag skrev i S3-tråden att det inte var någon skillnad med min S2 och 4.1.2, men nu några dagar senare så får jag ändra mig lite på den punkten. Batteritiden har faktiskt försämrats, men det handlar inte om någon större skillnad för min del. På ett dygn sjunker batterinivån från 100% till 30% ungefär, och innan 4.1.2 låg det på ca 40% efter samma tid.

Mina största strömslukare:

  • Android OS, 25%

  • Device idle, 24%

  • Cell standby, 21% (bör bero på taskig täckning hemmavid)

  • Screen, 10%

Jag kör dock inte pushmail eller något sådant (använder K-9 Mail med relativt långa uppdateringsinverall sedan länge), har alltid gps avslaget osv.

Noteras bör väl att jag inte är någon direkt flitig användare av min S2; den är i huvudsak mail/sms/telefon-maskin, och bara i andra hand.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Administrativ avgift

Google Now måste du stänga av för den väcker din telefon ur idle då och då ev roota och installera http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2076650 håller i en dag och 3 timmar med vanligt användande! root + siyah kernel. Gör om din telefon till en nexus 4 i princip med skitbra batteritid och lite bloatware.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fick uppdateringen i tisdags och reagerade på samma sak att batteritiden blev kass.
Dock tycker jag att den har blivit bättre nu. Normal skulle jag säga.
Ingen aning hur det kan vara så men kanske stabiliseras det efter ett par dagar. Vet inte om den ligger o söker uppdateringar och när det slutar så blir batteritiden normal. Hade iaf vansinnigt mycket uppdatering av appar de första dagarna efter installationen.
Men bara min egen teori.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat nu, det är underbart, allt är snabbt och har ett fint flyt men batteritiden är usel.. jag har ett slitet batteri till att börja med men den är ännu sämre nu tyvärr.. =/

Permalänk
Medlem

Batteritiden efter några dagar har blivit bättre, men upplevelsevis något sämre än innan? Kanske?
Men Screen 10%??
Min har varit av ström 6 timmar, 30 minuter med skärm på.

Screen 54% (!!)
Android OS 11%
Maps 9% (använde navigation en stund förut)
Device Idle 8%
Cell standy 7%
Android System 6%

Skärmen står alltid för omkring 50%.
Och då använder jag Screen filter på 50% som sänker ljusstyrkan..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Har resettat den efter uppdatering också, stängt av ALL synkning, skärmen är så svart den bara kan bli. Men det går ändå åt så jävla mycket bara i IDLE! Det är som att den ändå används konstant.
Jag har dessutom större batteri.
Helt sjuk.

Fler som har problemet : http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=91031

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

jag har en samsung galaxy s2 (låst till tre) men jag får ingen uppdatering? Om jag går till inställningar- om telefonen - programvaruuppdatering - uppdatera , så står det inga uppdateringar tillgängliga. Så läste lite att man skulle uppdatera via kies air. Så jag testade men även där står det att jag har det senaste. Sitter nu på 4.0.4

Hjälp?

Visa signatur

| STRIX Z590-F Gaming WIFI | i7 11700KF | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA | Corsair vengeance 32GB DDR4 | Corsair iCUE H150i Elite | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0Beria:

jag har en samsung galaxy s2 (låst till tre) men jag får ingen uppdatering? Om jag går till inställningar- om telefonen - programvaruuppdatering - uppdatera , så står det inga uppdateringar tillgängliga. Så läste lite att man skulle uppdatera via kies air. Så jag testade men även där står det att jag har det senaste. Sitter nu på 4.0.4

Hjälp?

Tipset är ju att du inte uppdaterar just nu då det är alldeles för många som har batteri problem just nu.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0Beria:

jag har en samsung galaxy s2 (låst till tre) men jag får ingen uppdatering? Om jag går till inställningar- om telefonen - programvaruuppdatering - uppdatera , så står det inga uppdateringar tillgängliga. Så läste lite att man skulle uppdatera via kies air. Så jag testade men även där står det att jag har det senaste. Sitter nu på 4.0.4

Hjälp?

Tre e segare än andra eftersom dom lägger in sina egna skitprogram utöver dom som samsung lagt in.

Permalänk
Medlem

Folk måste förstå att när man lägger in en ny kernel så måste den få några battericykler på sig att anpassa sig, så vänta iaf 3 dagar innan ni tror det är något fuffens på gång, i 99% av fallen blir batteritiden normal efter några dagar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Både min och min sambos telefoner fungerar klockrent efter uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Folk måste förstå att när man lägger in en ny kernel så måste den få några battericykler på sig att anpassa sig, så vänta iaf 3 dagar innan ni tror det är något fuffens på gång, i 99% av fallen blir batteritiden normal efter några dagar.

Tydligen, men varför är det så?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0Beria:

jag har en samsung galaxy s2 (låst till tre) men jag får ingen uppdatering? Om jag går till inställningar- om telefonen - programvaruuppdatering - uppdatera , så står det inga uppdateringar tillgängliga. Så läste lite att man skulle uppdatera via kies air. Så jag testade men även där står det att jag har det senaste. Sitter nu på 4.0.4

Hjälp?

Du kan flasha en obrandad manuellt (samfirmware) med odin om du inte vill vänta. Finns guide för hur du använder odin m.m. på swedroid.

Flasha NeatRom lite ms1 på frugans s2. Batteriförbrukningen verkar väldigt lovande än så länge iaf.

Permalänk
Medlem

3500mah batteri - ca 1månad gammalt.

Körde in 4.1.2. för ca två veckor sedan och har en avsevärt försämrad batteritid! Skulle uppskatta det till ca ~40% sämre!
Blir en nedgradering.

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org