Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Om man jämför SVT med Bonnier-TV och dom andra så har SVT lite högre kvalitet (Hjärndöd underhållning klassar jag inte som kvalitet). Lite friare dokumentärer men det är långt ifrån så fri och opartisk som dom trumpetar med. Om SVT hade varit mer som RT (Russia Today) och Press TV i sin rapportering så hade avgiften varit värd. Problemet är att om SVT hade ställt svåra frågor så hade dom själva försvunnit pga genomrutten PK-organisation.

Journalistik skall vara opartisk, ställa frågor, lyfta på alla stenar och visa alla sidorna i debatten. Inte plantera tankar och åsikter i dom som läser eller ser informationen. Detta uppfyller inte SVT idag.

Press TV, Iran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Men herregud! vilken shit storm!

Om ni inte vill betala för nånting ni inte använder/kommer använda, flytta till USA! där har du alla möjligheter! betala bara för det du vill!

Svt/SR sänder kvalitativa program. Uppdrag granskning, barnkanalen utan massa reklam tjafs, vetenskapens värld, dokumentärer, plus, Nyheter.. sen finns det sånt emellan som inte är för alla så klart.

"varför ska jag betala nånting jag inte använder" håller inte. Då kan vi avskaffa sjukvård och allting då? "varför ska jag betala om du får cancer?"

Tror det är mest barn/ungdomar som sitter och tar i så byxorna spricker här på forumet. "Äntligen händer det nånting jag kan vara förbannad på!"

Skulle betala "tv-licensen", men bara för dom rättfärdigar att bara för man har en dator, så är det okej att man ska betala en straff avgift. Man gör ju tussen mer saker än vad man gör med TV. Så detta är bara löjligt. Självklart förstår jag nyttan med att betala. Men väljer själv att inte betala.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vad gäller om man inte har dator MEN det finns kollektivanslutning till Internet i fastigheten man bor?

Jag antar att det knappast räcker för Radiotjänst, eftersom det också krävs någon form av utrustning för att ta del av SVT. Och nekar man till innehav av sådan utrustning kan de väl inte hänvisa till att det finns Internet-anslutning i fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Du menar att alla som inte sympatiserar med svenska Vänster och "Miljö" -partiet, är "Avpixlat eller Flashback -rasister"? Fin totalitär inställning, som helt bekräftar det jag skrev. 80% av svenska folket röstar nämligen inte VP eller MP, såsom "Public Service" -journalisterna gör.

Nej, läs vad jag skriver igen och tolka inte in din egen agenda i det. Jag inledde min kommentar med att citera hela din ursprungliga kommentar och börjar sedan mitt svar med "På förekommen anledning". Dvs min kommentar är skriven med anledning av din.
Om du inte valt att kalla SVT:s sändningar "propaganda", sagt att Pubic Service är "direkt fientliga mot folk i gemen", kallat SVT "rena rama DDR" osv - då hade jag inte heller behövt skriva min kommentar.

Det är naturligtvis så att det finns massor av människor som varken sympatiserar med vänstern eller miljöpartiet och alla de är naturligtvis inte rabiata högermänniskor eller konspirationsteoretiker i foliehatt - och jag påstår heller ingenstans i det jag skriver att det skulle vara på nåt annat sätt.

Det är en tolkning du läser in, för att det passar dig att lägga de orden i min mun.

På samma sätt som det passar dig att skriva "Avpixlat eller Flashback-rasister" inom citationstecken - som om jag skrivit så. Men det har jag alltså inte - jag kallar ingen rasist, talar inte om rasism, anspelar inte på rasism - det är helt och hållet något du fantiserat ihop, för att det passar dig.

Det jag sa, och säger, är att rabiata kommentarer som dina inte gynnar en seriös kritik av Radiotjänst licenskrav på människor som inte vill eller kanske ens kan se de sändningar som är avgiftsbelagde - dvs SVT.

Det du sa, var att SVT sänder "propaganda" och en massa andra saker som du får tycka om du vill - men det är en extremistisk ståndpunkt som majoriteten av svenska folket och Sweclockers medlemmar inte håller med dig om, och det har ingenting med själva sakfrågan - Radiotjänst licenskrav - att göra.

Du vill vädra din avsky för vänstern, miljöpartiet, media i allmänhet och SVT i synnerhet. Ok, fine - men gör då det på Avpixlat eller i nån Flashback-tråd istället. Frågan här handlar inte om det, utan om det sätt Radiotjänst agerat på för att driva in licensavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Ni säger att det är orimligt att ha det opå skatten för att då skulle hushåll med flera vuxna få betala flera gånger om? Tycker det låter ganska rimligt att varje person ska betala för sig istället för varje hus. Om man är tre personer som tittar på TVn är det väl fullkomligt rimligt att man ska betala tre gångert mer?

Håller med. Förstår inte hur man kan argumentera för att en ensam student med dator skall betala lika mycket som ett par med medelinkomst. Hur fan de tänker vet jag då rakt inte.

Permalänk
Medlem

Blir bara löjligare och löjligare. Och det är ju rätt uppenbart att sättet det görs på inte kommer att ändras iom. att dom väljer att införa nya avgifter ist. för att begränsa vilka som får tillgång till tjänsterna.

Fick själv ett samtal för ~2.5 år sedan. Påstod att jag var blind och spelade upprörd. "Är det här något jävla skämt? Jag är blind. Det här är väldigt okänsligt tycker jag.."
Personen som ringde visste inte riktigt vad han skulle svara och bad till slut om ursäkt. Tänkte väl inte så långt att jag faktiskt kan höra TVn. O_O

Utöver detta, blanketterna dom skickar in för att man ska kunna anmäla sig läses av maskinellt. Vad skulle hända med deras datorer om man skrev in lite väl valda ord/kommandon ist. för namn etc?
Kan väl inte bara varit jag som satt på IRC och drog ett "format | C:" i chatten för att se hur många som strök med när antivirus/brandvägg reagerade?

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Intressant när folk jämför SVT:s utbud med sjukvård, antar att båda räddar liv?

När jag en vacker dag kanske ligger där med andningsnöd så kommer jag tänka, varför o varför betalade jag inte Tv-avgiften.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Gissar att de flesta som klagar på licensen inte ens är i närheten av att BEHÖVA betala då de bor hemma hos mamma o pappa. Det verkar som de flesta vill dissa SVT och de icke kommersiella radiokanalerna för att verka tuffa och att de minsann aldrig ser vare sig på tv (svt) eller lyssnar på Px radio. Sen vad är det att gnälla över? det är ju småpengar det handlar om.

Ja jag är vuxen, 30+ och betalar tv-licens och hör och häpna, jag har råd med både nytta och nöjen utöver det.

Småpengar, ja. Men det är ju principen det handlar om, att man ska ha rätt att välja bort det man inte vill ha (givetvis inte så att det skadar andra) som är viktig här. Vill man inte ha lingonsylt på gröten, så ska man ha rätt att välja utan. Det behöver man väl inte vara 30+ för att förstå? Varför jag ska betala för att bruka mina grundlagsstiftade fri och rättigheter(t.ex. genom detta forum) är något som jag har lite svårt att ta till mig, men som med vissa "30+"-ares sätt att se det alltså är en helt och fullt rimlig konsekvens?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

är student och hade 1kr kvar på mitt konto när bidrag och lån kom för två dagar sedan. Tack, Hamilton! nu kommer jag ganska mycket back varje månad

Permalänk
Skrivet av Cirap:

är student och hade 1kr kvar på mitt konto när bidrag och lån kom för två dagar sedan. Tack, Hamilton! nu kommer jag ganska mycket back varje månad

Det är en av många bissarra grejer, en skatt baseras på inkomst, men här är det bara att hosta upp, oavsett ekonomisk situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Gissar att de flesta som klagar på licensen inte ens är i närheten av att BEHÖVA betala då de bor hemma hos mamma o pappa. Det verkar som de flesta vill dissa SVT och de icke kommersiella radiokanalerna för att verka tuffa och att de minsann aldrig ser vare sig på tv (svt) eller lyssnar på Px radio. Sen vad är det att gnälla över? det är ju småpengar det handlar om.

Ja jag är vuxen, 30+ och betalar tv-licens och hör och häpna, jag har råd med både nytta och nöjen utöver det.

Applåd, gud vad duktig du är! Vill du inte uttrycka dig lite mer om vad du "gissar"? Du "gissar" inte att det finns folk som kanske inte äger någon TV? Som kanske inte vill betala för det dom anser vara dynga? Som kanske upplever att 2000 spänn är lite mer än vad du tycker att det är?

Jag "gissar" att du vill verka tuff genom att "gissa" att alla som klankar ner på SVT och SR gör det för att verka tuffa.

Se vad kul man kan ha genom att inte veta vad man skriver.

Permalänk
Medlem

De som ser på TV ska betala skatt. De som inte ser på TV kan gladeligen skita blankt i att betala skatt. Simple as that.

På tal om kringstrykande kontrollanter så har de knackat på hos mig tre gånger. Öppnade aldrig då jag inte sett på TV sedan jag flyttade från föräldrarna, och det var ett bra tag sedan. Jag betalar redan 500kr åt Telia för att surfa på mina forum och spela spel och det angår inte radiotjänst. Allt skit som kommer på TV är inte värt min tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

De som ser på TV ska betala skatt. De som inte ser på TV kan gladeligen skita blankt i att betala skatt. Simple as that.

På tal om kringstrykande kontrollanter så har de knackat på hos mig tre gånger. Öppnade aldrig då jag inte sett på TV sedan jag flyttade från föräldrarna, och det var ett bra tag sedan. Jag betalar redan 500kr åt Telia för att surfa på mina forum och spela spel och det angår inte radiotjänst. Allt skit som kommer på TV är inte värt min tid.

Det är inte skatt man betalar det är en avgift man betalar för att man har möjligheterna att ta del av deras tjänster.

Som att behöva betala för aftonbladet för att du har en postlåda OAVSETT om du vill ha tidningen skickad till den eller inte.

Permalänk
Skrivet av BesteN:

Senaste gångerna dom ringt och trakasserat mig så har det varit med skyddat nummer.

dagens samhälle ska man vara så osynligt som det går ,öppna inte dörren till nån som du inte känner, hemlig telefonnummer ,kör kontakt kort med mobilen , lämnar inte ut nummer eller e-post
adress till någon myndighet ,minst AF & socialen radiotjänst mm, så sättet nu minimerar all onödig , trakasseri, man ska endast kommunicera med myndigheterna genom brevpost , och när du är tvungen att nå de per telefon, mobil, visa inte nummer och säger att ringer från lånat, för mig har det blivit så ,för har blivit utsatt massa dumheter från vissa myndigheter

Permalänk
Medlem

TV-licens för mina datorer? Över min döda kropp. Många studenter beklagar sig nog över detta också. Att vara student utan dator är inte lätt idag, och nog för att jag har råd, men förutsättningarna ser olika ut över landet, alla har inte råd eller vill inte ta ut några kronor mer i lån för att kunna betala TV-licens.

Fascistfasoner rent ut sagt. Ser inte på SVT, lyssnar inte på UR. Går pengar dessutom till något så jävla löjligt som Melodifestivalen så är det ytterligare en anledning att inte betala. Får hoppas någon grupp tar detta seriöst och går ut i demonstration eller något om Radiotjänst ger sig på för mycket folk.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuXOD:

Om de nu vet att man har ett internetabonnemang, så kanske det är självklart för dem att man har en dator?

Vilket man verkligen inte måste ha?

Nej, nej, du har internet endast för IP-telefoni såklart

Permalänk

Var det någon som på allvar trodde på Eva Hamiltons ord ?

Om någon svarade ja så tänk på följande:

1. Det finnes 4656000 hushåll i Sverige. Ca 465600 (10%) av dessa betalar inte tv-licens. 46500x2076=966585600 ! Vi talar om 1 Miljard som Radiotjänst, SVT, SR mm vill lägga beslag på. 1 000 000 000 :- Kan köpa många lögner! Speciellt om du är chef och har bonus baserad på hur många som betalar.

2. Enligt Wikipedia :" Bland annat att man använder ett provisionssystem där kontrollanten får ekonomisk vinning för varje licensskolkare som börjar betala. Ingen grundlön förekommer och man hade 2005 ett krav att man tecknade minst 500 nya avtal per år. Det kan också noteras att i hälften av alla fall där licenskontrollanten påfört avgift, och där fallet gick till rätten, förlorade Radiotjänst." BARA GISSA OM KONTROLLANTERNA TOLKAR DEN NYA LAGEN PÅ SITT EGET LILLA SÄTT ?

3. Copy Swede kom undan med att lägga avgifter på SD-minnen, som till största delen används av digital kameror och hårdiskar som till största delen används till datalagring på servrar. Då kan vi tänkte Radiotjänst, SVT mm. Låt fixa så att alla som har internet måste betala tv-avgift. Kom ihåg att det är 1 miljard som står på spel!

4. Många studenter som bor i "korridor" har ingen egen TV utan en i gemensamhetsrummet. Men alla har en dator med internet (måste man ha för att klara studierna). Nu kan man komma åt dem ! Man får inte låta någon vänja sig med att inte betala tv-avgiften! Och glöm inte miljarden!

Personligen har jag betalt tv-avgiften länge nu och betraktar den på samma sätt som vinterkräksjukan.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Att jämföra ett tv-utbud med läkarvården känns ju mäkta fel- jag förstår hur -ni- tänker men syftet med att vi alla betalar för läkarvården är att de mindre lottade slipper dö bara för att de tex inte kan hosta upp pengar för en annars dyr operation- men att vi alla ska hoppa in och betala för något som inte är i närheten av nödvändigt är vad? smart? vad summan sedan landar på spelar ingen roll för den är inte rättfärdigad och ni som verkligen tycker att den är det kan la ta och betala den ökning som tillkommer när vi andra får möjligheten att avsäga denna så kallade "tjänst".

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Det är inte skatt man betalar det är en avgift man betalar för att man har möjligheterna att ta del av deras tjänster.

Vi vet, men tyvärr så struntar de flesta av oss i dessa så kallade "möjligheter". Ordet är bara ett uttryck myntat för att kunna ta pengar av så många som möjligt. Tänk dig att vi var tvugna att registrera oss för att ta del av TV utbudet. Jäklar vad mycket pengar de skulle gå miste om för att vi fick rätten till fri vilja.

TV är inte intressant och jag har inte tid. Dessa "möjligheter" är totalt onödiga för mig och angår mig inte. Men om du ser på TV skall du givetvis betala.

Permalänk
Medlem

Frugan vågade inte öppna ytterdörren i ett halvår efter en från radiotjänst varit och "snällt" frågat om vi inte ville betala radioavgiften. Trevlig tjänst de tillhandahåller!

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Nah har ingen TV och är inte intresserad utav vad som visas på dom. Det som visas på dumburken. t ex nyheterna, är ändå snedvriden och ren propaganda många gånger.

Ren stöld är det med "TV-licens".

Permalänk

Det som får mig undra är hur mycket extra i lön de fina nissarna till chefer får?

Har alltid betalat tv licensen, men för dator? Har i princip besökt svtplay en gång i mitt liv! Och har ej kollat på tv eller svt på flera år...
Eva Fisting Sweden Hamilton -.-

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar inte som att SVT, Radiotjänst och regeringen är helt synkroniserade i frågan (alla citat ifrån SVT:s hemsida):

Citat:

Det är Radiotjänst som ansvarar för tillämpningen av den här lagen och på Radiotjänsts hemsida finns mer information, www.radiotjanst.se.

Regeringen har nu till uppgift att lämna förslag på en modell för hur public service ska finansieras. SVT önskar att dessa frågor utreds på ett bra sätt så att det blir tydligt för publiken hur vi i Sverige ska finansiera public service. Att vi har public service i Sverige är ett politiskt beslut och det är för att vi vill att alla ska ha tillgång till fri och oberoende radio och tv.

Som en första reflektion är det intressant formulerat: "... Radiotjänst som ansvarar för tillämpningen av den här lagen...". Mig veterligen ansvarar inte aktiebolag för tillämpningar av lagen, och vidare är ägarna av Radiotjänst desamma Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion. Ägarna till Radiotjänst tycks inte lika säkra på hur finansieringen ska gå till, varmed Radiotjänst beslut tycks förhastat. "Ansvarar" i det här fallet begränsas av lag till att Radiotjänst svarar inför svenska domstolar för sin tillämpning; det kan därför inte tolkas som att Radiotjänst beslutar om vad en rätt tillämpning är, något företaget nu ger sken av.

Citat:

Klarar SVT:s servrar av all trafik från alla användare som tittar på kanalerna?

Det är delvis ny mark för oss, men vi har världens största streamingleverantör. Tillsammans med dem har vi dimensionerat för många samtidiga användare och hög belastning. Vi tror att det kommer att gå bra, men vi kan inte ge några garantier. Det kanske uppstår tillfällen när man kommer att få vänta en liten stund innan livesändningen startar.

Ansvaret får en märklig obalans här. Individen är skyldig att betala även om datorn inte används för att se SVT material, men vad är SVT:s ansvar? Jag har prövat på betaltjänster och vid tekniska problem har de utan knussel kompenserat för tekniska problem, ibland riktigt frikostigt. Hur blir förhållandet när SVT inte tycks ansvara för tillämpningen av lagar om Tv-licens? Vem kompenserar för tekniska problem?

Är skälet att de utan orsak gett sig in på ett område de egentligen inte vet om de kan finansiera?

Citat:

Hur mycket ökar SVT:s distributionskostnader?

Kostnaden för internetdistribution är baserad på popularitet. Ju fler som använder tjänsten desto mer ökar SVT:s distributionskostnader. Just nu är det hanterbart, men på sikt krävs att distributionstekniken över internet utvecklas för att klara ”en-till-många-distribution” på ett mer ekonomiskt sätt.

"Just nu är det hanterbart" torde betyda att de redan nu oroas för att upplägget inte håller. SVTplays innehåll distribueras tydligen genom Akamai, och i vissa fall är strömmen krypterad och regionalt begränsad, vilket innebär att SVT medvetet valt bort andra tjänster som t ex att ge sina befintliga kunder inloggning och access till SVTplay.

Jag tycker generellt att SVT har bättre programutbud än de flesta alternativ och de flesta upprörda kommentarer här framstår aningen löjliga. Mitt intresse i frågan är istället:

- glömdes konkurrenslagen bort bland alla tekniska missförstånd?

Jag har egentligen inget emot att betala licensen, men det till trots verkar det som om elefanter brakat lös i glasbutiken. Det skulle ju varit bra om de inblandade först och främst varit eniga om vad som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storman:

Att det finns folk som tror att SVT fyller en funktion i samhället som är lika viktig som en fungerande sjukvård är skrämmande.

De flesta som skriver här är ju ganska historielösa då ni förmodligen är på sportlov i dessa veckor. SVT har definitvt fyllt en otroligt stor funktion, jag minns då det endast fanns en kanal och den kanalen var från det som nu kallas SVT. Persondatorer fanns inte överhuvudtaget. Den situationen var ju naturligtvis inte idealisk men sett i backspegeln och med hjälp av historieskrivningen nu efteråt så var den förvånadsvärt korrekt.
Att en oberoende kanal fyller en lika stor funktion som sjukvård låter ju naturligtvis konstigt om man formulerar det så, finns det något som säger att vi inte kan ha både fungerande sjukvård OCH public service TV? Det har vi haft i ett stort antal år, långt innan du blev född.
Det jag blir lite undrande över hur ser ni som säger inte se alls på SVT nyheter eller samhällsdokumentärer? Visst kan man läsa nyheter om Anna Bok på aftonbladet eller välja sina egna nyheter som passar sin egen agenda bland intressegrupper som känns rätt- frågan är hur objektivt det blir då? Det objektivaste vi hitills har kommit på är enligt mig avgiftsfinasierad public service. Hur man än försöker skönmåla det så är reklamfinasieradmedia alltid beroende av finasiärerna och helt fristående media är beroende av eldsjälar (som ju naturligtvis finansierar dem, hur vackert det än låter) som man inte har någon som helst koll på.

Permalänk
Medlem

ok jag erkänner jag kikar på svt men jag kikar max 5%-10% på 1 år då borde jag ju bara betala 5%-10% eller hur? det låter mer logiskt än att bli tvingad att betala en massa. Och innan vissa bölar och skriker jag betalar för det eller rättare sagt så gör jag och min sambo det.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Jag betalar och tycker det är en befrielse att se SVT.se helt utan reklam och samma gäller ju tv-kanalerna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Beskatta skiten så gör vi en massa nötter arbetslösa som inte gör någon nytta i samhället (alla på radiotjänst) så spar staten en massa pengar och kan kanske göra svt m.m till bättre kanaler Oj faan då måste vi ju betala för alla arbetslösa som vart sparkade på Raditojänst låter mer som moment 22 hahaha....

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Tackar studenthuset för titthålet i min dörr! Öppnar aldrig dörren, om studenthuset vill mig något viktigt så skickar dem ett brev eller skriver en lapp i trapphuset eller mejlar. Dessutom kommer ingen in utan tagg så lycka till med det! Varför och hur i helvete kunde den lagen gå igenom? Alla med internet ska betala avgift? Sjukt, sjukt sjukt är vad det är. Visst vi har teve i det gemensamma utrymmet men det betalar ju studenthuset tv avgift för (tror jag ) och kan se där om man verkligen måste se ngt som går på teve. Annars som student lever och andas man vid sin dator. Pluggar, skriver, söker och jobbar med studierna, om man vill se någon film eller ngt så har vi ju Netflix, en tjänst som man betalar för! För att man vill! För att man vill använda tjänsten! För att det är en bra tjänst som funkar ypperligt! Ne svt gå och skjut er själva i baken.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODM:

ok jag erkänner jag kikar på svt men jag kikar max 5%-10% på 1 år då borde jag ju bara betala 5%-10% eller hur? det låter mer logiskt än att bli tvingad att betala en massa. Och innan vissa bölar och skriker jag betalar för det eller rättare sagt så gör jag och min sambo det.

Jovisst då kanske jag borde betala 15%...
Att finansiera public service borde vara en solidarisk handling. Ni yngre som inte har hört talas om ordet solidaritet som var ett lika populärt ord som social kompetens eller reklamtv önskar jag skulle förstå att vi alla i detta land kan ha vissa saker som vi finansierar tillsammans och kanske vi inte personligen drar nytta av dem men ändå ser det som så värdefullt som om vi bör ha det i detta landet. Inte fan gör alla en hjärtoperation men ändå ska alla ha den möjligheten även om man inte är miljonär. Är vi överens om det? Ska alla ha möjlighet att se nyheter och samhällsinformation utan att skaffa en operatör som väljer ut de nyheter som du ska få se baserat på reklamintäkter? Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Men herregud! vilken shit storm!

Om ni inte vill betala för nånting ni inte använder/kommer använda, flytta till USA! där har du alla möjligheter! betala bara för det du vill!

Svt/SR sänder kvalitativa program. Uppdrag granskning, barnkanalen utan massa reklam tjafs, vetenskapens värld, dokumentärer, plus, Nyheter.. sen finns det sånt emellan som inte är för alla så klart.

"varför ska jag betala nånting jag inte använder" håller inte. Då kan vi avskaffa sjukvård och allting då? "varför ska jag betala om du får cancer?"

Tror det är mest barn/ungdomar som sitter och tar i så byxorna spricker här på forumet. "Äntligen händer det nånting jag kan vara förbannad på!"

Om och om igen: ingen har väl klagat på att de är med och betalar sjukvården? Hade det ingått i skatten så hade problemet varit löst. Varför terrorisera folk med hemkontroller (!) och telefonsamtal etc när ändå i princip alla har något av: TV, dator, mobiltelefon, platta.

Är det så konstigt att folk som aldrig någonsin tittar på SVT - eller på TV öht för den delen - blir arga när dom bemöts som om dom har tagit något utan att betala, som tjuvar?

Kan du förklara för mig, om det nu är så infantilt att icke-TV-tittare med datorer blir arga, varför inte alla redan betalar genom skatten? Du verkar ju tycka att alla ska betala. Det är iaf ditt resonemang ovan.