Permalänk

Boot problem

Tjena!

Jag har ett fruktansvärt irriterande problem med min ASUS N56DP som jag vore väldigt tacksam för om någon hade en lösning på.

För ett par dagar sedan köpte jag en Samsung 840 pro ssd. Min tanke var att installera en ny fräsch verision av windows 7 på denna genom en usb sticka. Jag kopierade över en windows 7 iso fil till stickan med hjälpa av windows usb/dvd tool. Därefter plockade jag ut den gamla HDDn (en toshiba 5400rpm) och skruvade in ssdn i laptopen. Så långt var det inga problem men när jag sedan stoppade i USB stickan och startade datorn kom jag inte förbi BIOS skärmen. Där finns det inga bootbara alternativ och tabben som heter boot priorites blabla är svart och går inte att göra några ändringar på. Dock så ser jag hårddiskens namn om jag klickar på advanced tabben och där står lite info om hårddisken som namn och SATA 0

Jag tänkte då att jag hade misslyckat med att göra USB stickan bootbar, alternativt att det var något knas med SSDn. Så jag provade då att skruva in SSDn i en äldre laptop och försöka göra om samma procedur där. Detta fungerade utan problem och jag lyckades installera windows 7 på SSDn. Jag hoppades nu att det bara skulle vara att plocka in den i den nya datorn igen och köra på. Så var tyvär inte fallet och samma problem kvarstår. Det finns inga bootbara alternativ och jag kan inte komma förbi BIOS. Jag har provat att stoppa in SSDn utan något annat, tillsammans med USB stickan och tillsammans med en windows 7 skiva. Inget av detta fungerar och det känns då som att problemet ligger utanför mitt förstånd. Jag har efter detta provat att stoppa tillbaka den gamla HDDn och då fungerar det som vanligt. Jag kikade lite i BIOS även när den gamla HDDn var ikopplad och det enda BOOT alternativet som fanns då var windows boot manager, såvitt jag minns från mina tidigare datorer har det alltid gått att ändra boot ordningen med dvd-läsaren, hdd usb portar mm även om inte något har varit ikopplat, men det kanske ser helt olika ut mellan alla datorer.

Datorn är en ASUS N56DP
AMD A8-4500m
Chipset:AMD A70M Fusion™ Controller Hub
Grafikkort AMD Radeon HD 7730M

Det vore helt magiskt om någon kunde hjälpa mig med detta!

Tack på förhand

Johan

Permalänk

Det låter som problemet ligger i att vid bootningen så får windows inget "cacheutrymme" från en annan hårddisk för att först läsa in från usb-stickan och installera på ssd:n.. Jag har dock aldrig installerat ett OS från en sticka förut och vet ej ifall man kan boota iso från ett usb minne.. Varför inte bara bränna isoavbildningen till en dvdskiva och boota?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio