Permalänk

Hjälp med .VBS Skript

Hallå, jag har ett litet problem som behövs fixas. Det är så att jag har två mappar som behöver synkroniseras och när mitt lilla skript som utlöser mitt program i ett "gömt" fönster så dras fokus från det aktiva fönstret, dvs. program "ALT-TAB"-ar ur. Detta är väldigt frustrerande då jag har satt att dessa två mappar ska synkas varje 10:e sekund. Jag antar att det problemet förklarar sig själv.
Så jag vill att programmet ska startas i "incognito läge" eller, helt enkelt, så att det inte märks eller stör mig.

Mitt nuvarande skript ser ut så här:

const HIDDEN_WINDOW = 12 strComputer = "." Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _ & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2") Set objStartup = objWMIService.Get("Win32_ProcessStartup") Set objConfig = objStartup.SpawnInstance_ objConfig.ShowWindow = HIDDEN_WINDOW Set objProcess = GetObject("winmgmts:root\cimv2:Win32_Process") errReturn = objProcess.Create("C:\Program Files\SyncToy 2.1\SyncToyCmd.exe -R", null, objConfig, intProcessID)

Vill också poängtera att jag kan inte .VBS Skript nästan alls. Så jag har inte den blekaste vad det är som händer i skriptet (Jag vet att 12:an längst upp har något att göra med visningsläget).

Om det inte finns en bra lösning så kan jag gärna ta tips om hur man kan gå till väga på andra sätt.

Det är nämligen så att programmet startar upp ett Kommando-fönster varje gång det startas och jag har försökt hitta en lösning till detta och kom över denna men det är bara det problemet med "fokus på fönster".

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag var tvungen att röra något sånt där (är väl snarast powershell eller motsvarande som ersatt för den där typen av scriptande i windowsmiljö) men om vi förutsätter att det där fungerar och enda problemet är att du får ett konsolfönster så tror jag att du bara kan starta scriptet med wscript istället för cscript (som antagligen är standard).

(Om du t.ex. har en genväg så kan du ändra kommandot från filen.vbs till wscript filen.vbs.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack för svaret, även om jag inte fattade någonting.

Jag löste dock mitt problem via en annan sak, något som kallas "Hard Link Clone". Vad jag förstår är det ett inbyggt system i Windows och kan synkronisera filer, och uppdaterar genast efter filen ändrats.

Jag blandade detta med Google Drives funktioner för moln-lagring och har nu lyckats få upp en fin liten uppsättning med synkroniserade filer som laddas upp till Internet så fort de ändras, men det finns alltid en hake. Denna "Hard Link" hittar inte nya filer som tillkommit i mappen så om jag lägger till en ny mapp måste jag också "uppdatera", eller snarare göra om "Hard Linken" men eftersom programmet som jag använde låter mig göra det snabbt så ska det inte vara några större problem.

(Varför säga att jag kom på det? https://plus.google.com/+DerekRoss/posts/JDRNpFLYXTe)